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연구보고서 제조업 서비스화의 수출경쟁력 제고 효과 연구 무역정책, 산업정책

저자 김현수, 강준구, 금혜윤, 정재욱 발간번호 21-30 자료언어 Korean 발간일 2021.12.30

원문보기(다운로드:1,855) 저자별 보고서 주제별 보고서

본 연구에서는 제조업의 서비스화 중 특히 서비스를 최종재로 생산하여 제품과 함께 시장에 제공하는 행위(servitization)에 주목하여 제조기업에 의해 발생하는 서비스 매출과 수출을 파악함으로써 한국의 제조업 서비스화 진전 현황과 특징, 그리고 이것이 기업의 성과와 상품 수출에 미치는 영향 등에 대해 종합적으로 고찰하였다. 본 연구를 통해 도출된 주요 내용을 요약하면 다음과 같다.

첫째, 분석기간인 2012~19년 사이에 제조기업의 총매출 중 서비스 매출이 차지하는 비중은 점진적이나마 유의미하게 상승하였음을 확인하였다. 2012년 제조기업 총매출 중 4.5% 수준이었던 서비스 매출은 2017년 15.9%까지 급증하였다가 이후 감소하여 2019년 6.9%의 비중을 나타냈다. 각 개별기업 단위로 총매출 중 서비스 매출이 차지하는 비중인 서비스화율을 계산하여 분포별로 살펴보았을 때에도 2012년에 비해 2019년에 거의 대부분의 양(+)의 서비스화율 수준에서 기업 분포가 증가한 것으로 나타났다. 다만 다수의 제조기업은 전혀 서비스 관련 매출이 없는 것으로 나타났다. 선행연구의 결과에 따르면 50인 이하의 소기업에서 높은 서비스화율을 나타냈는데 본 연구의 분석자료인 「기업활동조사」의 조사대상에는 상용근로자 50인 미만인 제조기업이 포함되어 있지 않아 서비스화율 분포가 실제보다 0의 방향으로 더 쏠려 있을 것으로 추측된다.

산업별로 서비스화가 어떻게 진행되었는지를 각 산업에서 서비스 매출을 일으키는 기업의 비중으로 확인한 결과, 대체로 노동집약적 제조업인 식음료 제조업, 섬유 및 의류 제조업, 목재ㆍ인쇄업에서는 서비스화 추이가 감소하는 반면 자본집약적 제조업인 석유ㆍ화학, 전기ㆍ전자, 기계 제조업에서의 서비스화 추이는 2012년에 비해 2019년에 더 높게 나타났다. 자동차, 선박, 철도, 항공기와 그 외 부품 산업을 포함하는 수송장비 제조업은 분석기간 동안 큰 변화가 없었으며, 특히 서비스화율 분포가 다른 산업에 비해 뚜렷하게 낮은 것으로 나타났다.

둘째, 한국 제조기업이 매출을 일으키는 서비스 사업을 유형별로 살펴본 결과, 유통 서비스가 제조기업의 가장 주요한 서비스 사업임을 확인하였다. 제조기업에 의한 유통 서비스 매출은 2012년 전체 서비스 매출의 약 74%, 2019년에는 약 60%를 차지하였다. 이는 시장에서 상품의 경쟁이 보다 심화되는 상황하에서 제조기업들이 전자상거래의 도입ㆍ확대나 오프라인 직영점 설립 등 유통사업으로의 확장을 통해 고객과의 상호작용을 강화하는 움직임을 보인 것으로 풀이된다. 또한 2012~14년 동안 제조기업들이 많이 참여하지 않던 전문서비스 및 엔지니어링 사업과 R&D 사업이 2015~16년부터 주요 사업으로 대두하기 시작했다. 다만 이러한 증가는 전자부품ㆍ컴퓨터ㆍ영상ㆍ음향ㆍ통신장비 제조업, 화학물질ㆍ화학제품 제조업 등 특정 산업에 의해 주도되는 경향이 발견되었다. 이는 세계시장에서 무한경쟁에 직면하고 있는 우리나라의 주력 수출 업종에서 제조기업의 R&D 활동이 더 활발하게 이루어지며, 그러한 활동을 통해 거둔 특허를 국내외 기업에게 제공하는 경우가 증가한 데에서 기인한 것으로 보인다.

셋째, 한국의 제조업 서비스화 현황을 미국, 독일, 일본, 프랑스 등 주요국과 비교하였을 때, 전체 제조기업 중 서비스 매출을 일으키는 기업 비중은 미국 및  독일에 비해서는 다소 낮았으나 일본 및 프랑스와는 비슷한 수준으로 나타났다. 

다만 주요국들에 비해 컴퓨터ㆍ전자ㆍ광학제품 제조업과 기계장비 제조업 등 일부 산업에 서비스 매출을 일으키는 기업이 집중되어 있었다. 또한 자회사 중 서비스 사업을 영위하는 자회사의 주사업내용과 매출액을 살펴본 결과, 한국 제조기업의 서비스 자회사 매출액은 대부분 도소매 업종에 집중되어 있는 것으로 나타났다. 이는 도소매업뿐 아니라 정보통신업, 금융보험업, 전문, 과학 및 기술서비스업 등의 서비스 자회사에서도 고르게 매출을 기록하는 미국과 독일 등 주요국과 비교되는 한국 제조기업만의 특징이었다.

넷째, 제조기업의 서비스 매출로 가늠한 서비스화가 기업의 이윤율, 매출, 고용 등 성과지표에 미치는 영향을 분석한 결과, 한국 제조기업의 서비스화가 기업의 이윤율과 생산성 모두에 긍정적인 효과가 있음을 밝혔다. 도소매업이나 부동산업 등 기업의 생산성과 상대적으로 관계가 약한 서비스업을 제외한 협의의 서비스화지수를 이용한 결과에서도 동일한 결과를 얻었다. 지금까지 우리나라 제조기업의 서비스화 경향에서는 학계에서 논란이 되었던 서비스화로 인한 시장경쟁 심화와 이윤율 저하 효과보다는 서비스화로 인한 기업의 생산성과 이윤율 제고 효과가 더 강하게 나타났다고 해석할 수 있을 것이다. 반면 고용이나 매출 등 기업의 규모와 관련된 지표는 해당 지표의 장기적 추세를 통제하였을 때 서비스화에 따른 인과성을 찾지 못하였다.

다섯째, 제조기업 중 제품과 서비스를 함께 수출하는 기업과 제품만 수출하는 기업의 수출성과를 비교하여 서비스 수출이 제조기업에 가져오는 수출 효과에 대해 살펴본 결과, 제조기업의 서비스 수출은 전체 수출에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 이런 효과는 서비스 수출의 대부분을 차지하는 대기업 사이에서뿐 아니라 중소기업 사이에서도 나타났으며, 특정 기업이 서비스 수출을 실시하기 전과 후를 비교하였을 때에도 모두 긍정적인 효과가 있음을 보였다. 산업별 수출 효과는 다소 이질적임을 확인할 수 있었다. 기계장비 및 기타 제조업과 컴퓨터ㆍ전자ㆍ광학 제조업에서는 서비스 수출 여부가 통계적으로 유의하게 수출을 증가시킨 것으로 나타난 반면 자동차ㆍ운송장비 제조업에서는 계수 추정치가 양(+)의 부호를 갖지만 통계적으로 유의하지는 않은 것으로 나타났다. 산업별 서비스화율 분포를 나타낸 [그림 2-12]에서 확인할 수 있듯이 자동차ㆍ운송장비 제조업은 다른 산업에 비해 높은 수준의 서비스화율을 나타내는 기업들이 적게 분포하였다. 전체 매출 대비 서비스 매출 비중이 적다는 것은 서비스 수출 비중도 적을 가능성이 높다는 의미이고, 상대적으로 적은 서비스 수출로 인해 서비스 수출의 수출 효과가 확연하게 나타나지 않았을 가능성이 있다. 또한 자동차ㆍ운송장비 제조업에서 완성차의 경우 소비자에게 제공되는 제품 관련 서비스가 수요에 영향을 미치고 수출성과에 긍정적인 효과를 끼칠 것으로 예상된다. 하지만 자동차 부품의 경우에는 일반적으로 특정 완성차 제조사의 수출 시 함께 수출하는 경우가 빈번하고, 수출성과가 완성차의 수출성과와 강한 비례관계를 나타낼 가능성이 크다. 이렇게 수출성과가 다운스트림 산업의 수출과 강하게 연계되어 있는 업스트림 품목이 다른 산업에 비해 상대적으로 많은 것이 자동차ㆍ운송장비 산업에서 서비스 수출의 수출 효과가 제한적으로 나타난 이유 중 하나로 판단된다.

본 연구를 통해 제조기업이 서비스 사업을 함께 영위하는 형태의 서비스화가 기업의 생산성과 이윤율 제고에 기여함을 보였으며, 더 나아가 해외시장에 제품과 함께 서비스를 제공할 때 더 높은 수출 효과가 나타남을 밝혔다. 하지만 현재까지 추진되어온 정부의 제조업 서비스화 관련 정책들은 제조업과 서비스업의 융합을 추구하면서도 주로 IT 등 첨단기술과 고부가가치 서비스를 제조업 생산의 중간재로 투입하고 제조지원 서비스를 육성하는 데 중점을 둔 반면, 최종재 형태의 제품과 서비스 간 결합을 추구하는 비즈니스 모델 개발과 수출 촉진에 대해서는 많은 정책적 논의가 이루어지지 못했다. 이에 제5장에서는 우리나라 제조업 서비스화 활성화 지원정책에 대한 시사점으로 △ 단계별 제조업–서비스업 연계 활성화 정책 고안 △ 제조업–서비스업 연계 비즈니스 개발 지원 △ 제조업 서비스화를 고려한 통계 개선에 대한 제언을 담았다.
This study examines the status and characteristics of Korea’s servitization of manufacturing and its impact on corporate performance and exports. In particular, we focus on the phenomenon that manufacturing companies produce more services as final goods and provide them to the market with products. The main results derived from this study are summarized as follows.
First, the proportion of service sales in the total sales of manufacturing companies increased significantly, albeit gradually between 2012 and 2019. Service sales, which stood at 4.5% of the total sales of manufacturing companies in 2012, surged to 15.9% in 2017, and then decreased to 6.9% in 2019. Also when the rate of servitization, which is the proportion of service sales out of total sales for each individual company, was calculated and examined by distribution, it was found that the distribution of the servitization rate increased at the most positive level in 2019 compared to 2012. However, it was found that many manufacturing companies had no service-related sales at all. Manufacturing companies with less than 50 employees are not included in the survey object of the “Survey of Business Activities”, which is the key database of this study. Since small businesses with less than 50 employees showed a high servitization rate according to the previous studies, the distribution of the servitization rate may actually be more skewed toward zero than in reality.
We checked how servitization has progressed by industry by calculating the proportion of companies selling services. In general, the trend toward servitization in labor-intensive manufacturing such as food and beverage manufacturing, textile and clothing manufacturing, and wood/printing industry has decreased, while the trend toward servitization in capital- intensive manufacturing such as petrochemicals, electricity/ electronics and machinery manufacturing is higher in 2019 than in 2012. The transportation industry, including automobile, ship, railroad, aircraft and its parts industries, did not change significantly during the analysis period, and in particular, the distribution of servitization was found to be significantly lower than that of other industries.
Second, distribution service is the most major service business for manufacturing companies. Sales in distribution service by manufacturing companies accounted for about 74% of total service sales in 2012 and about 60% in 2019. This is interpreted as a movement by manufacturing companies to strengthen interaction with customers through expansion into distribution businesses such as the introduction and expansion of e-commerce or establishment of offline directly managed stores under a situation where product competition in the market is intensifying. In addition, professional and engineering service and R&D service, which manufacturing companies did not participate in much during 2012-14, are emerging as major businesses from 2015-16. However, this increase was found to be driven by specific industries, such as the manufacturing of electronic components, computers, images, audio, and communication equipment, and the manufacturing of chemicals and chemical products. It seems that it is due to the increase in the number of R&D activities of manufacturing companies becoming more active, and the provision of patents obtained through such activities to domestic and foreign companies.
Third, comparing Korea's status of servitization in manufacturing with major countries such as the US, Germany, Japan, and France, the proportion of companies generating service sales among the total manufacturing companies was somewhat lower than that of the US and Germany, but similar to that of Japan and France. Compared to major countries, companies generating service sales were concentrated in some industries such as computer, electronic, optical product manufacturing and mechanical equipment manufacturing. Also, it was found that most of the sales of service subsidiaries of Korean manufacturing companies were concentrated in the wholesale and retail industry. This is a characteristic of Korean manufacturing companies compared to companies in major countries such as the United States and Germany, which earned significant amount of sales from service subsidiaries not only in the wholesale and retail business, but also in ICT, financial service, and R&D service.
Fourth, we analyzed the effect of servitization, which is measured by service sales of manufacturing companies, on performance indicators such as profit rate, sales, and employment. We showed that servitization in manufacturing in Korea has a positive effect on both the profit rate and productivity of the company. It can be interpreted that in the recent trend toward servitization of manufacturing in Korea, the effect of increasing the productivity and profit rate of companies through servitization was stronger than the effect of intensifying market competition and lowering the profit rate due to servitization. On the other hand, when the long-term trend was controlled, causality between index related to the size of a company, such as employment or sales and servitization was not found.
Fifth, we examined the export effect of servitization in manufacturing by comparing companies which export both products and services with companies which export products only. It was found that service exports of manufacturing companies have a positive effect on overall exports. The export effect of servitization by industry is somewhat heterogeneous. In machinery and other manufacturing and computer, electronics, optics manufacturing, it was found that service exports significantly increase overall exports, whereas in automobile and transport equipment manufacturing, the coefficient estimate has a positive sign, but is not statistically significant. Compared to other industries, there were fewer companies in the automobile and transportation equipment manufacturing industry that show a high level of servitization. A small proportion of service sales to total sales means that the proportion of service exports is likely to be small, and it is likely that the export effect of servitization may not be evident due to relatively small service exports.
Lastly, we provide policy implications in Chapter 5 based on the findings above, such as △ designing manufacturing-service industry linkage activation policies by the level of servitization △ supporting development of business models from servitization and △ improving statistics in consideration of servitization.
국문요약  

제1장 서론
1. 연구 배경과 목적
2. 연구의 내용과 차별성

제2장 제조업 서비스화의 현황과 특징
1. 제조업 서비스화의 개념과 진전 배경
2. 제조업 서비스화의 유형과 서비스 무역
3. 한국 제조업 서비스화의 수준과 특징

제3장 제조기업의 서비스 매출이 기업성과에 미치는 영향
1. 선행연구
2. 분석자료와 모형

제4장 제조기업의 서비스 수출이 상품 수출에 미치는 영향
1. 선행연구
2. 분석모형 및 자료
3. 분석 결과

제5장 한국 제조업 서비스화 관련 정책 현황과 시사점
1. 제조업 서비스화 관련 정부정책 현황
2. 정책 시사점

참고문헌

부록

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