본문으로 바로가기

기본연구보고서

발간물

목록으로
기본연구보고서 걸프 국가의 아시아 중시 정책과 한국의 대응방안 경제협력, 산업정책

저자 강문수, 유광호, 이지은, 김영선, 이다운 발간번호 24-03 자료언어 Korean 발간일 2024.12.30

원문보기(다운로드:198) 저자별 보고서 주제별 보고서 정책연구브리핑

걸프 지역(사우디아라비아, 아랍에미리트, 카타르, 바레인, 쿠웨이트, 오만)과 아시아 주요국(한국, 중국, 일본, 인도 등) 간 경제협력은 에너지 공급망을 중심으로 형성되어왔으며, 국제 유가 상승과 함께 대규모 인프라 건설 시장이 형성되면서 인프라 협력도 활발히 진행되었다. 그러나 2010년 초반 이래 저유가 시대가 도래하면서 걸프 지역 내 경제 다각화 움직임이 본격화되었으며 사우디 비전 2030, UAE 센테니얼 2071, 카타르 국가비전 2030 등과 같은 국가 발전 전략이 발표되었다. 다만 에너지 산업 이외의 산업 기반이 부족한 걸프 국가가 제조업을 육성하기 위해서는 대외 협력이 필수적이었으므로 걸프 국가들은 아시아 국가의 산업 발전 모델을 적용하고 기술을 이전받기 위해 아시아 주요국과의 협력을 강화해왔다. 특히 미 오바마 대통령 취임 이후 미국의 대외 전략 핵심 지역이 중동에서 인도ㆍ태평양으로 이동하고 중동 분쟁에 대한 개입을 축소하면서 걸프 국가는 대아시아 협력을 확대함으로써 대미 및 대유럽 경제협력 의존도를 낮추는 전략을 구사하였다. 이러한 걸프 국가의 행보를 두고 걸프 지역에서 아시아 중시 정책 혹은 아시아 기울기 정책이 일어나고 있으며 걸프-아시아 간 관계가 더욱 깊어질 것이라는 분석이 이어졌다.

본 연구는 걸프 지역을 둘러싼 지정학적 변화와 걸프 국가의 대외 협력 전략 변화를 살펴보면서 ‘걸프의 아시아 중시 정책이 있다고 볼 수 있는가?’라는 질문에서 시작하고 있다. 또한 걸프 주요국(사우디아라비아, UAE)과 아시아 주요국(한국, 중국, 일본, 인도) 간 협력의 동인은 무엇이며 양자 간 협력 전략에 차이가 있는지에 대한 질문에 답함으로써 우리나라의 대걸프 협력에 주는 함의점이 무엇인지를 밝히고자 하였다. 이에 앞서 언급한 걸프 주요국과 아시아 주요국을 중심으로 에너지와 첨단산업에 초점을 두고 본 연구를 진행하였다. 제2장은 ‘걸프의 아시아 중시 전략 개념’의 등장 배경과 걸프-아시아 간 협력 추이에 대해 살펴보았다. 걸프 국가의 아시아 중시 전략이라는 개념이 등장하게 된 데에는 ① 석유 산업 중심의 경제구조에서 탈피하여 산업 다각화를 추진할 필요성을 느낀 걸프 국가들의 경제 상황, ② 급격한 산업 발전을 이룩한 아시아 주요국(한국, 중국, 일본, 인도)과의 파트너십 강화 필요성, ③ 그리고 중동 지역을 둘러싼 지정학적 지형 변화에 따른 중국과 러시아의 부상 등 세 가지 요인이 있다. 이러한 대내외 환경 변화가 감지되면서 걸프 지역과 아시아는 협력을 확대해왔는데, 특히 사우디아라비아는 2010년대 이후 대아시아 외교 협력을 확대하면서 기존의 미국 및 유럽과의 외교 협력 일변도에서 지역적 균형을 찾아가고 있다. 경제협력 측면에서는 중국을 중심으로 걸프의 대아시아 교역 규모 및 대중국 비중이 증가했으며 국부펀드를 중심으로 대아시아 투자가 증가하는 추세에 있다. 제2장을 통해서 본 연구에서는 걸프 국가가 아시아 중시 정책을 내세웠다기보다는 자국의 산업 수요(특히 에너지, 첨단산업 및 기술)에 맞춰 산업이 발달한 아시아 국가와의 경제협력을 강화하다 보니 걸프 국가가 아시아를 중시하는 것처럼 보였다고 판단하였다. 또한 정치외교적인 측면에서 살펴보더라도 대아시아 협력 비중이 증가한 것은 맞으나, 지역적 균형이 맞춰지면서 아시아 균형 정책에 가까운 외교 전략이 펼쳐졌다고 볼 수 있다.

제3장은 걸프의 대아시아 협력 수요에 대하여 분석하였다. 걸프 지역은 전통적으로 에너지 산업이 가장 발달한 지역이며 아시아 주요국이 걸프의 주요 에너지 구매자이기 때문에 걸프 국가는 안정적으로 석유 및 천연가스 판매 수입을 얻기 위해서 아시아 국가와의 파트너십을 유지하는 것이 중요하다. 그러나 최근 들어 유가스전 개발, 에너지 발전 산업 다각화를 위한 신재생에너지 비중 확대, 석유화학 산업 육성 등과 같이 에너지 분야에서 새로운 수요가 나타나면서 걸프 국가의 대아시아 협력 수요가 증대하였다고 볼 수 있다. 또한 사우디아라비아, UAE, 오만 등을 중심으로 유리한 수소 생산 입지를 활용하여 수소 개발을 위한 투자를 감행하면서 수소 활용 측면에서 수요가 큰 아시아 국가를 대상으로 안정적인 수출 시장을 확보하고자 걸프-아시아 간 수소 협력 수요가 증가하기도 하였다. 첨단 기술 및 산업 측면에서 살펴보면, 걸프 국가는 산업 다각화의 일환으로 AI, 디지털 전환, 첨단 모빌리티 산업 등의 육성을 위한 전략을 발표하였다. 특히 AI 부문에서는 UAE가 걸프 지역 국가들을 선도하고 있으며, 사우디아라비아 정부도 AI 분야에 대규모 투자를 약정하면서 걸프 지역 내 AI 선도국 위치를 놓고 UAE와 경쟁을 벌이고 있다. 이 과정에서 AI 및 디지털 산업이 발달한 중국과의 협력을 강화하고 있으며 산업적인 측면뿐만 아니라 학계와 연구기관 간 협력도 이어지고 있다. 또한 사우디 네옴시티를 필두로 걸프 지역에서 스마트 시티 건설 붐이 확대되면서 이와 관련한 대아시아 디지털 및 모빌리티 산업 협력 수요가 크게 증가하고 있다. 한국에 대한 협력 수요도 증가하면서 우리나라 디지털 플랫폼 기업의 걸프 지역 진출 논의가 이어지고 있다. 항공우주 산업에서는 걸프 6개국이 모두 관심을 가지고 우주 분야에 대한 투자를 이어가고 있으며 이 과정에서 특히 아시아 4개국과의 기술 협력 및 우주 발사체 협력 시도가 지속되고 있다.

제4장은 아시아 주요국의 대걸프 협력 수요 및 차별성을 중심으로 살펴봤다. 아시아 주요국의 협력 방식을 살펴보면 중국은 국유기업, 일본은 종합상사, 인도는 걸프 지역 내 디아스포라를 중심으로 산업 네트워크 구축이 이뤄졌다. 또한 스타트업의 진출이 활발히 진행되고 있는데, 이는 UAE 마스다르 시티 등을 중심으로 스타트업 유치가 적극적으로 이뤄지고 있고 중국, 일본, 인도의 스타트업 진출 수요가 증가하면서 양 지역간 수요가 맞아떨어졌기 때문으로 볼 수 있다. 일본의 사례를 보면 교육, 기술 지원, 교류 등 중장기적으로 협력이 지속되고 있는 분야가 많으며 학술 협력도 병행되고 있어 걸프 지역 내에서 일본에 대한 인지도가 높다고 볼 수 있다.

에너지 분야에서는 한국을 포함한 4개국 모두 원유 도입 및 인프라 협력 수요가 있는 것으로 파악되었다. 그러나 한국이 EPC 위주의 인프라 건설 사업을 주로 수주한다면, 중국은 자국의 기자재 조달 및 중간재 수출 등을 연계한 건설 프로젝트를 수행하고 있으며 인도는 소다자협의체를 적극적으로 활용하고 있는 것으로 나타났다. 원전 분야에서는 한국이 UAE에 바라카 원전 4기를 완공하고 원전이 성공적으로 운영되고 있다는 평가를 받으면서 걸프 지역 내 한국의 경쟁력이 돋보이고 있다. 이에 반해 중국은 사우디 원전 건설 입찰에 참여하고 일본과 인도도 협력을 강화하고 있으나, 원전의 특성상 협력이 중장기적이라는 측면을 고려하면 걸프 국가에서 한국에 대한 선호가 있다고 볼 수 있다. 첨단산업 분야에서는 중국이 AI, 5G/6G, 디지털 산업, 모빌리티, 항공우주 산업 등 전 분야에 걸쳐 걸프 지역 내에서 비교 우위를 점하고 있으며 일본은 항공우주와 로봇을 중심으로, 인도는 항공우주, AI, 소형 로봇, 디지털 전환을 중심으로 걸프 지역에 진출하고 있다. 한국은 전기차, 디지털 전환, 항공우주, 그리고 바이오 산업(스마트 팜 포함)에서 두각을 나타내고 있다.

아시아 주요국의 대걸프 협력은 다음과 같이 나라별로 차별성을 가진다. 중국은 하드웨어와 소프트웨어 협력을 동시에 하고 있으며 정부 주도형 협력이 주를 이루면서 대규모 산업 협력이 이뤄지고 있다. 이에 따라 중국 국유기업의 걸프 진출이 활발하다. 중국은 미국과의 기술 경쟁을 피해 글로벌 공급망 다변화를 시도하고 있으며 중국 첨단기술 기업의 걸프 진출이 활발하다. 일본 역시 정부 간 협력이 활발하나, 종합상사가 주요 산업 분야에서, 친선협회가 현지 네트워크 확보 차원에서 걸프 국가와 적극적인 협력을 하고 있다. 또한 일본기업들은 주로 UAE에 진출하여 UAE를 기반으로 걸프 지역 내 다른 국가로 진출하는 양상을 보인다. 한편 중국과 일본은 합작 투자를 통해 투자 리스크를 최소화하면서도 현지에 설립된 합작 기업의 운영권을 확보하는 형태로 중장기적인 기업 협력을 이어가고 있다. 인도는 서방 정책(Look West)과 이웃 정책(Neighborhood Policy) 등을 통해 걸프 지역과의 경제협력을 강화하고 있으며 걸프 지역 내 인도계 근로자 및 기업 등 디아스포라를 중심으로 네트워크를 형성하고 있다는 특징이 있다.

제5장은 앞선 내용을 바탕으로 한국에 주는 시사점을 제공하였다. 첫째, 걸프 현지 협력 네트워킹을 주도할 주체가 필요하다. 본 연구에서는 산업별 협회와 코트라의 중요성을 강조하였다. 둘째, 기술 협력 확대 수요가 걸프 지역에서 확연히 드러나고 있는 만큼, 우리 기업이 진출했을 때 현지에서 고용할 수 있는 전문 기술인력을 육성하기 위해서 다양한 채널을 통해 기술 협력을 강화할 필요가 있다. 셋째, 한국이 걸프 지역에서 가지는 입지를 고려하면 분야와 국가에 있어 선택과 집중이 요구된다. 넷째, 중국과 일본이 분야별로 가치사슬을 형성하고 수직계열화를 시도한다는 점을 고려하여 인프라 수주 시에도 O&M 수주 비중을 높일 필요가 있다. 마지막으로 미ㆍ중 간 기술패권 경쟁이 걸프 내에서도 펼쳐지고 있고 이에 따라 걸프 국가들도 중국 일변도의 협력을 다변화하고 있으므로 이에 따른 한국의 기회를 포착할 필요가 있다. 본 연구에서는 정책적 제언으로서 한ㆍ중ㆍ일+걸프 협력과 같은 다자 협력 확대, 현지 네트워크 강화를 위한 투자 확대, 공동연구 및 인력 양성 관련 협력 강화, 특별 경제구역 진출 활성화, 민간 기업에 대한 실질적인 정보 제공 및 기업 매칭을 제안하였다. 또한 에너지 분야에서는 ① EPC 수주를 넘어 수주 형태 다변화, ② 사우디아라비아 중심의 석유화학 협력을 UAE로 확대, ③ 걸프 지역 원전 수요 확대에 따른 원전 수출, ④ 수소 기술 협력 강화 등을 제안하였다. 첨단산업 및 기술 분야에서는 ① 디지털 플랫폼 구축, ② 첨단기술 R&D 협력 확대, ③ AI 기술 협력 고도화 등을 제언하였다.
Economic cooperation between the Gulf region (Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Qatar, Bahrain, Kuwait, and Oman) and major Asian countries (such as South Korea, China, Japan, and India) has been primarily centered around energy supply chains. With the rise in international oil prices after the oil shock, a large-scale infrastructure construction market has also developed, leading to active collaboration in infrastructure projects between two regions. However, since the early 2010s, the era of low oil prices has prompted a significant push for economic diversification within the Gulf region, resulting in the announcement of national development strategies such as Saudi Vision 2030, UAE Centennial 2071, and Qatar National Vision 2030.

Given the lack of industrial foundations outside the energy sector, Gulf countries have recognized that external collaboration is essential for fostering manufacturing industries. They have been strengthening ties with major Asian countries to adopt industrial development models and to adopt new technology. Particularly after President Obama’s inauguration, Washington shifted its foreign strategy focus from the Middle East to the Indo-Pacific, reducing its involvement in conflicts in the Middle East. Consequently, Gulf countries have expanded cooperation with Asia to lower their dependence on economic collaboration with the U.S. and Europe. This shift has led to the emergence of policies prioritizing Asia, indicating that the relationship between the Gulf and Asia is expected to deepen further.

This study begins with the question of whether there is a policy prioritizing Asia in the Gulf region, in light of the geopolitical changes surrounding the Gulf and the shifts in the foreign cooperation strategies of Gulf countries. It aims to explore the driving factors behind the cooperation between major Gulf countries (Saudi Arabia, UAE) and major Asian countries (South Korea, China, Japan, India), as well as to examine whether there are differences in their cooperation strategies. By addressing these questions, the study seeks to elucidate the implications for South Korea’s cooperation with the Gulf region. The research focuses on energy and advanced industries, centering on the aforementioned major Gulf and Asian countries.

Chapter 2 examines the background behind the emergence of the concept of the “Asia-centric strategy of the Gulf” and the trends in Gulf-Asia cooperation. The concept of an Asia-centric strategy among Gulf countries has arisen due to three main factors: 1) the necessity for Gulf countries to diversify their economies away from being oil-dependent, 2) the need to strengthen partnerships with major Asian countries (South Korea, China, Japan, India) that have achieved rapid industrial development, and 3) the rise of China and Russia amid changes in the geopolitical landscape surrounding the Middle East. As these internal and external environmental changes have been recognized, cooperation between the Gulf region and Asia has expanded. Notably, since the 2010s, Saudi Arabia has increased its diplomatic cooperation with Asia, moving toward a regional balance away from a one-sided diplomatic focus on the U.S. and Europe. In terms of economic cooperation, trade volumes between the Gulf and Asia, particularly with China, have increased, and investments in Asia led by sovereign wealth funds have been on the rise.

This study suggests that rather than explicitly advocating for an Asia-centric policy, Gulf countries have strengthened economic cooperation with Asian countries that have developed industries aligned with their own industrial needs (particularly in energy, advanced industries, and technology), resulting in a perception of prioritizing Asia. Additionally, while it is true that the share of cooperation with Asia has increased in the political and diplomatic context, it can be argued that a diplomatic strategy closer to an Asia-balancing policy has emerged as regional balance has been sought.

Chapter 3 analyzes the demand for Gulf-Asia cooperation. The Gulf region has traditionally been the most developed area for the energy industry, and since major Asian countries are key energy buyers from the Gulf, it is crucial for Gulf countries to maintain partnerships with Asian nations to secure stable exports of oil and natural gas. However, recent developments, such as new demands arising in the energy sector—like the development of gas fields, diversification of energy production through an increase in renewable energy, and the promotion of the petrochemical industry—have led to an increased demand for cooperation between Gulf countries and Asia. Moreover, countries like Saudi Arabia, the UAE, and Oman are leveraging their favorable hydrogen production sites to invest in hydrogen development, aiming to secure stable export markets with Asian nations that have high demand for hydrogen.

From the perspective of advanced technology and industry, Gulf countries have announced strategies to foster industries such as AI, digital transformation, and advanced mobility as part of their economic diversification efforts. Notably, the UAE is leading in the AI sector within the Gulf region, and the Saudi government has committed to significant investments in AI, resulting in competition between Saudi Arabia and the UAE for leadership in this field. In this process, Gulf countries are strengthening cooperation with China, which has advanced AI and digital industries, fostering collaborations not only in industry but also between academia and research institutions. Additionally, with the expansion of smart city construction in the Gulf region, particularly around Saudi Arabia’s NEOM City, there has been a significant increase in demand for digital and mobility industries from Asia. Cooperation demand with South Korea is also rising, leading to discussions about the entry of South Korean digital platform companies into the Gulf region. In the aerospace sector, all six Gulf countries are investing in space, with ongoing efforts to collaborate on technology and space launch vehicles, particularly with four Asian nations.

Chapter 4 focuses on the cooperation demand and distinctiveness of major Asian countries in relation to the Gulf. In terms of cooperation methods, China relies on state-owned enterprises, Japan utilizes trading companies, and India builds industrial networks centered around its diaspora in the Gulf region. Additionally, the entry of startups is actively progressing, particularly in areas like UAE’s Masdar City, where efforts to attract startups are robust. This has led to an increase in demand from Chinese, Japanese, and Indian startups, aligning the interests of both regions. In Japan’s case, there are many areas of ongoing medium- to long-term cooperation, such as education, technical support, and exchanges, which have contributed to a high level of recognition for Japan within the Gulf region, often accompanied by academic collaboration.

In the energy sector, all four countries, including South Korea, have identified a demand for crude oil imports and infrastructure cooperation. However, while South Korea primarily secures infrastructure construction contracts focused on EPC (Engineering, Procurement, and Construction), China is engaged in construction projects that integrate its own equipment procurement and exports of intermediate goods. India is actively utilizing the Gulf Cooperation Council (GCC) as a platform for its initiatives. In the nuclear power sector, South Korea stands out due to the successful completion and operation of four Barakah nuclear power plants in the UAE, showcasing its competitiveness in the Gulf region. In contrast, China is participating in bids for Saudi nuclear power construction. Accordingly, the cooperation between major Asian countries and the Gulf exhibits distinct characteristics by country. China is engaging in simultaneous hardware and software collaboration, with government- led initiatives predominating and leading to large-scale industrial cooperation. This has resulted in active participation of Chinese state-owned enterprises in the Gulf. China is attempting to diversify its global supply chains to avoid technological competition with the U.S., which has led to an increase in the entry of Chinese high-tech companies into the Gulf.

Japan also sees active intergovernmental cooperation, but its trading companies are playing a crucial role in major industrial sectors, while friendship associations are fostering local networks in Gulf countries. Additionally, Japanese companies primarily enter the UAE, using it as a base to expand into other Gulf nations.

Meanwhile, both China and Japan are maintaining long-term corporate collaborations through joint ventures, which allow them to minimize investment risks while securing operational control of locally established joint enterprises. India is strengthening its economic cooperation with the Gulf region through policies like Look West and Neighborhood Policy, forming networks centered around the Indian diaspora through Indian workers and businesses in the Gulf.

Chapter 5 provides implications for South Korea based on the preceding content. First, there is a need for key entities to lead local cooperation networking in the Gulf, and this study emphasizes the importance of industry associations and KOTRA (Korea Trade- Investment Promotion Agency). Second, the demand for expanded technological cooperation is clearly evident in the Gulf region. To successfully enter this market, South Korean companies should enhance technological cooperation through various channels to foster a skilled workforce that can be employed locally.

Third, considering South Korea’s position in the Gulf region, there is a need for strategic selection and concentration in terms of sectors and countries. Fourth, taking into account that China and Japan are forming value chains and attempting vertical integration by sector, it is necessary to increase the proportion of O&M (Operations and Maintenance) contracts when securing infrastructure projects.

Finally, the technological supremacy competition between the U.S. and China is also unfolding in the Gulf, prompting Gulf countries to diversify their cooperation away from a sole focus on China. South Korea should seize the opportunities arising from this shift. This study proposes several policy recommendations, including the expansion of multilateral cooperation such as Korea-China-Japan + Gulf collaboration, investments to strengthen local networks, enhanced cooperation in joint research and workforce training, activation of entry into special economic zones, and the provision of practical information and corporate matching for private companies. In the energy sector, the study suggests: 1) diversifying contract types beyond EPC procurement, 2) expanding petrochemical cooperation from Saudi Arabia to the UAE, 3) exporting nuclear power in response to the growing demand for nuclear facilities in the Gulf region, and 4) strengthening cooperation in hydrogen technology. In the field of advanced industries and technology, the recommendations include: 1) building digital platforms, 2) expanding R&D cooperation in advanced technologies, and 3) enhancing cooperation in AI technology.
국문요약

제1장 서론
1. 연구의 배경 및 목적
2. 선행연구 및 연구의 차별성
3. 연구의 구성

제2장 걸프 국가의 아시아 중시 정책 개념의 등장 배경과 평가
1. ‘걸프 국가의 아시아 중시 정책’ 개념의 등장 배경
2. 걸프-아시아 협력 추이
3. 중동의 아시아 중시 정책의 경제협력 효과

제3장 걸프 국가의 대아시아 협력 수요
1. 에너지
2. 첨단 산업 및 기술
3. 소결

제4장 걸프-아시아 주요 협력사례 및 비교
1. 중국
2. 일본
3. 인도
4. 한국
5. 국가별 특징 비교

제5장 결론 및 정책 시사점
1. 연구 내용 요약
2. 아시아-걸프 밀착이 한국에 주는 시사점
3. 한국의 대걸프 협력 제언

참고문헌

Executive Summary

판매정보

분량/크기, 판매가격
분량/크기 325
판매가격 12,000 원

구매하기 목록

같은 주제의 보고서

기본연구보고서 우크라이나 전쟁 이후 중앙아시아 글로벌 가치사슬 변화 전망과 한-중앙아 협력 시사점 2024-12-30 기본연구보고서 한국의 대중남미 통상환경 평가와 정책 과제 2024-12-30 기본연구보고서 EU의 기후중립 전략기술 육성 정책이 글로벌 공급망 재편에 주는 함의 2024-12-30 기본연구보고서 인도의 국영기업 주도 경제개발전략과 한국-인도 협력 방안 2024-12-31 연구보고서 글로벌 반도체 산업 경쟁력과 공급망 구조 분석 2024-12-27 세계지역전략연구 Exploring Urban Perception on Climate Change in Developing Countries 2024-08-29 기타 2023 KIEP 정책연구 브리핑 2024-06-28 기본연구보고서 해외직접투자가 기업의 지식재산권 확보와 성과에 미치는 영향 2023-12-29 기본연구보고서 대러 경제 제재가 러시아 경제에 미치는 영향과 한-러 경제협력 안정화 방안 2023-12-29 기본연구보고서 글로벌 경제안보 환경변화와 한국의 대응 2023-12-29 중장기통상전략연구 인도의 중장기 통상전략과 한·인도 협력 방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 몽골의 중장기 통상전략과 한·몽골 협력 방안 2023-12-29 연구보고서 인도-태평양 전략 추진을 위한 한-태평양도서국 중장기 협력 방안 2023-12-29 기본연구보고서 미중 기술경쟁 시대 중국의 강소기업 육성전략과 시사점 2023-12-29 연구보고서 미중경쟁에 따른 아세안 역내 공급망 재편과 한국의 대응방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 남아프리카공화국의 중장기 통상전략과 한·남아공 협력 방안 2023-12-29 연구자료 동티모르의 아세안 가입 지원 및 개발협력 확대 방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 멕시코의 중장기 통상전략과 한·멕시코 협력 방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 호주의 중장기 통상전략과 한·호주 협력 방안 2023-12-29 기본연구보고서 인도태평양 시대 한ㆍ인도 경제협력의 방향과 과제 2023-12-29
공공누리 OPEN / 공공저작물 자유이용허락 - 출처표시, 상업용금지, 변경금지 공공저작물 자유이용허락 표시기준 (공공누리, KOGL) 제4유형

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조

콘텐츠 만족도 조사

이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?

콘텐츠 만족도 조사

0/100