본문으로 바로가기

기본연구보고서

발간물

목록으로
기본연구보고서 한국의 대중남미 통상환경 평가와 정책 과제 경제협력, 국제무역

저자 홍성우, 김성환, 김진오, 강준구, 박미숙, 박진희, 김승현 발간번호 24-10 자료언어 Korean 발간일 2024.12.30

원문보기(다운로드:74) 저자별 보고서 주제별 보고서 정책연구브리핑

글로벌 무역·통상 불확실성은 글로벌 공급망의 취약성을 드러내면서 국가간 경제협력과 통상정책에 새로운 도전을 야기하고 있다. 특히 미국과 중국 간 경제 및 기술 패권 경쟁은 단순히 두 나라 간의 무역 분쟁을 넘어서 글로벌 공급망과 글로벌 가치사슬을 재편하고, 전 세계 국가들의 대외 경제정책에도 변화를 요구하고 있다. 이러한 환경에서 한국은 한-중미 FTA 체결 및 발효, 한-브라질 무역투자촉진프레임워크(TIPF: Trade and Investment Promotion Frame- work) 체결, 한-에콰도르 전략적경제협력협정(SECA: Strategic Economic Cooperation Agreement) 타결 등 중남미 지역과의 경제협력을 강화하려는 노력을 지속하고 있다.

그러나 글로벌 공급망 재편, 경제 블록화, 각국의 보호무역주의 강화, 주요국 선거 등은 한국의 대중남미 무역에 새로운 과제를 안기고 있다. 이러한 과제에 대응하여 한국은 중남미와의 협력을 통해 수출시장을 다변화하고 안정적인 공급망을 구축할 필요성이 커지고 있다. 중남미는 광물, 에너지 자원 등 풍부한 자원을 보유하고 있어 한국의 에너지 및 자원 안보 측면에서 중요한 파트너로 자리매김할 만한 조건을 갖추고 있다.

교역 파트너로서 이와 같은 중남미의 잠재성에도 불구하고 한국의 대중남미 수출은 최근 10년간 지속적으로 감소해온 반면, 대중남미 수입은 증가 추세를 보이고 있다. 우리나라가 칠레, 페루, 콜롬비아와 FTA를 체결했음에도 불구하고 체결 이후 이 국가들로의 수출이 감소해왔다는 사실은 한국의 대중남미 수출 감소 원인을 파악해 수출 확대 기회를 모색할 시점이 되었음을 시사한다. 본 고는 이러한 배경하에서 한국과 중남미 국가의 무역·통상 환경을 종합적으로 분석함으로써 한국이 직면한 과제와 기회를 식별하고, 이를 바탕으로 정책 및 전략 수립에 반영할 수 있는 아이디어를 제시하는 것을 목적으로 설정하고 있다. 본 연구에서는 정책 제언을 추진 시기별, 적용 가능한 중남미 대상국별로 구분해 제안하고 있을 뿐만 아니라 기존에 검토된 적이 없었던 장기적 대중남미 통상정책 목표를 제시하고 있는데, 이러한 점에서 기존 연구와 차별성을 가지고 있다.

상기 연구 배경과 연구 목적을 고려해 제2장에서는 한국과 중남미 간 무역 및 투자 동향을 검토함으로써 한국의 대중남미 수출 및 투자의 특징을 파악하였다. 한국의 대중남미 수출은 2013년 이후 감소 추세를 나타내 한국의 대세계 수출 패턴과 차이를 보인 반면, 수입 패턴은 유사하였다. 다만 멕시코, 도미니카공화국 등으로의 수출은 타 중남미 국가로의 수출과는 대조적으로 동 기간 감소하지 않았던 점이 특징적이다. 또한 한-페루 FTA 및 한-칠레 FTA 체결에도 불구하고 일정 시점이 지난 후 한국의 대페루 및 대칠레 수출은 감소한 것으로 나타났다.

한국의 대중남미 수출을 수출 품목별로 살펴보면, 브라질, 멕시코, 엘살바도르로의 수출에서는 중간재 수출 비중이 높으며, 그 비중은 한국의 대세계 중간재 수출 비중을 상회한다. 반면 칠레, 페루, 코스타리카, 도미니카공화국 등으로의 중간재 수출 비중은 한국의 대세계 중간재 수출 비중을 하회하고 있다. 이러한 중간재 수출 비중은 주로 자동차 부분품, 평판디스플레이와 같은 품목이 주도하는 양상을 보인다.

한국의 대중남미 투자는 시기별, 국가별로 다른 패턴을 보이는데, 그 배경에는 한국의 투자 제도 변화, 중남미의 경기 변동, 중남미의 보호무역주의, 중남미의 대미국 수출환경 변화 등이 있다. 멕시코에 대한 투자는 주로 미국 수출을 겨냥하고 있어 중남미의 경기 변동에 상대적으로 영향을 덜 받아왔지만, 메르코수르에 대한 투자는 메르코수르의 관세 및 비관세 장벽이 높아 현지 시장에서 한국 수출품의 가격경쟁력을 확보하기 위해 투자가 이루어져온 경향이 있다. 중미통합체제(SICA)에 대한 투자는 태평양동맹(Pacific Alliance) 및 메르코수르에 대한 투자와 비교할 때 그 규모가 작으며, 주로 운수 및 창고업과 사업서비스 분야에 대한 투자가 주를 이루고 있다.

제3장에서는 글로벌 시장에서 한국의 경쟁국으로 분류될 수 있는 중국과 일본, 그리고 전통적으로 중남미 경제에 지대한 영향을 미치고 있는 미국 등 3개국의 대중남미 교역, 투자 및 주요 이슈에 대해 살펴보았다. 중국은 △ 고부가가치 제품 무역 확대, △ FTA 체결 등을 통한 무역 원활화, △ 제조 분야 대중남미 투자 확대, △ 중남미 자원·에너지 개발 및 인프라 구축 등을 중심으로 중남미와의 경제협력을 강화해왔으며, 이러한 협력 기조는 현재까지도 이어지고 있는 것으로 판단된다.

2010년대 이후 일본의 대중남미 수출 패턴은 우리나라와 유사하다는 점에서 일본의 사례 검토는 의미가 있으며, 향후 일본의 대중남미 협력 사례에 대한 보다 면밀한 연구가 필요하다. 일본정부는 2010년대 들어 중남미와의 FTA 체결과 함께 기존 FTA의 활용도를 제고하고자 노력해왔으며, 2020년 이후에는 정부간 대화를 통해 무역장벽을 해소하고, 신규 수출 품목 발굴에 집중하는 모습을 보인다. 일례로 투자장벽 완화를 위한 정부간 대화 활용, 신규 스타트업 현지 진출 지원, 조세·투자 협정 체결을 추진했다. 뿐만 아니라 글로벌 통상환경이 급변함에 따라 일본정부는 핵심광물과 연관된 공급망 구축도 추진하고 있다. 일본 외무성은 중남미를 경제안보 요충지로 삼고, 일본기업의 중남미 진출을 지원하여 공급망을 강화하기 위해 2024년 2월 ‘중남미 외교 이니셔티브’를 발표하였다.

미국은 중남미 경제에 상당한 영향을 미쳐왔음에도 불구하고, 최근에는 뚜렷한 대중남미 통상정책을 추진하고 있다고 보기 어렵다. APEP(Americas Partnership for Economic Prosperity)를 출범시켰으나, 협력과 지원에 초점이 맞추어져 있어 무역과 투자에 영향을 미치는 규범적 요소가 포함되어 있지 않다. 그러나 중국의 대중남미 진출과 협력이 강화됨에 따라 향후 미국이 대중남미 통상정책에 변화를 꾀할 가능성이 있다. 중국의 투자가 급증하고 있는 멕시코에 대한 통상정책의 변화가 그 중심에 있으며, 중미 지역을 아우르는 통상정책 마련도 가능한 시나리오다.

제4장에서는 한국의 대중남미 수출 부진 원인과 기존 연구에서 제안된 정책 제언에 대해 분석한 결과를 제시하였다. 제조업 부문에서 탈중국화 및 아세안의 등장으로 글로벌 공급망 또는 글로벌 가치사슬이 변화함에 따라 한국의 대중남미 직접 수출이 아세안을 통한 수출에 의해 대체되었을 가능성이 있다. 그러나 데이터에 기반한 실증분석 결과 한국의 대아세안 수출 증가가 아세안의 대중남미 수출 증가에 일부 기여하였으나, 적어도 최근까지는 한국의 대아세안 수출이 한국의 대중남미 수출을 실질적으로 감소시켰다고 보기 어렵다.

한국의 대중남미 수출 감소의 또 다른 원인으로 한국기업의 대중남미 투자 감소를 꼽을 수 있다. 한국의 대중남미 투자와 수출 간 상관계수는 상당히 높은 것으로 나타나 2010년대 중반부터 지속된 투자 감소가 대중남미 수출 감소에 직접적인 영향을 미쳤던 것으로 판단된다. 한 가지 흥미로운 점은 한국의 대중남미 투자와 수출 간 상관계수가 일본에 비해 상당히 높았다는 사실이다. 이러한 결과는 일본의 경우 대중남미 투자 감소가 수출 감소로 이어지는 정도가 상당히 낮다는 것을 의미하는바, 향후 일본의 대중남미 투자 사례와 수출 패턴에 대한 연구는 중요한 시사점을 제공할 수 있다.

한국의 대중남미 진출 분야가 협소하다는 점도 한국의 대중남미 수출 부진의 원인으로 지목할 수 있다. 한국의 대중남미 해외직접투자는 제조업과 금융업 부문에 집중되어 있으며, 서비스업에 대한 투자는 대부분 한국으로부터의 매입이 미미한 금융·보험업이나 부동산업 등에 투자되었기 때문에 해외직접투자에 따른 수출 확대가 상대적으로 잘 이루어지지 않고 있다.

고질적으로 지적되어 온 중남미의 정치적·사회적 불안정성과 이로부터 파생되는 치안, 부패, 정책 급변과 같은 문제는 중남미 진출을 어렵게 만드는 요인 중 하나이다. 제4장에서 제시한 한국기업의 대중남미 투자 애로사항에서도 치안 불안을 공통적으로 꼽고 있다.

한국기업들을 대상으로 실시한 설문조사 결과 기업들은 대중남미 투자 애로사항으로 보호무역주의에 따른 현지 생산 및 부품 조달, 중국 제품과의 가격 경쟁, 정보 수집의 어려움, 중남미 내 과도한 행정, 현지 건설사와의 경쟁, 엄격한 환경 기준, 환율 변동 등을 꼽았다. 이러한 기업들의 우려는 중남미 현지 신규 투자 또는 투자 확대를 망설이게 만드는 요인이 될 수 있으나, 사실 정부가 이러한 애로사항을 해결해 주는 것은 현실적으로 상당히 어려울 수 있다. 중국 제품과의 경쟁은 중남미 지역뿐만 아니라 글로벌 시장에서 모든 글로벌 기업이 직면하고 있는 과제이며, 엄격한 환경 기준, 현지 기업과의 경쟁, 과도한 행정, 환율 변동 등은 중남미 지역이 가진 일종의 비용으로서 한국정부가 개입할 여지가 거의 없다. 현시점에서 관찰되는 보호무역주의 확대는 글로벌 통상에서 공통적으로 나타나는 정책 기조로 한국정부는 이를 전제한 무역·통상 전략을 마련해야 하는 상황인바, 이 역시 한국정부의 개입 영역이 아니다.

따라서 우리 기업들이 제시한 애로사항의 대부분은 정부가 해결하기 어려운 영역에 있으며, 정부의 해결을 기대하기보다 기업이 이를 받아들인 후 중남미를 활용한 전략을 마련해야 한다. 전략 마련의 시작은 많은 다국적 기업이 왜 중남미에 대한 투자를 해왔고 그들의 전략적 목표는 무엇인지를 분석하는 것이며, 이를 바탕으로 중남미로의 진출이 기업 이익을 증대시키는 방안이 무엇인지를 고민할 필요가 있다.

제4장 2절에서는 기존 연구의 정책 제언인 수출 품목 다변화와 신시장으로의 수출 확대, 중남미 국가와의 FTA 확대 등의 목표가 달성되었는지를 현시점에서 평가하였다. 한국의 대중남미 수출은 지난 10년 동안 수출 품목 다변화 측면에서 어느 정도 개선되었으며 대부분의 중남미 국가에서 한국의 다양한 제조업 관련 중간재 수출 비중이 높아짐에 따라 이러한 결과가 나타난 것으로 보인다. 신시장 개척 및 수출 확대 측면에서는 긍정적인 평가가 어려운데, 그 이유는 한국의 대중남미 수출이 중남미 각국의 수입 규모와 잠재력을 고려할 때 그에 한참 못 미치는 모습을 보이고 있기 때문이다.

중남미 국가와의 FTA 확대는 한-콜롬비아 FTA 발효 이후 한-중미 FTA 체결 및 발효, 에콰도르와의 SECA 협상 타결 등 외적으로 확대되었다는 측면에서는 긍정적으로 평가할 수 있다. 또한 우리나라는 칠레, 페루, 콜롬비아와의 FTA를 통해 적어도 단기간에는 상당한 무역 효과를 거둔 것으로 나타났다. 그러나 이러한 수출 증대 효과가 장기적으로 지속되지 않고 협정이 발효된 후 점차 감소하는 양상을 보이고 있다는 점에서 향후 대응이 필요하다.

정책 제언으로 제2장부터 제4장의 내용에 기초해 시기별, 중남미 대상국별 정책 목표와 정책 과제를 제시하였으며 제6장 2절의 표에서 자세히 정리하였다. 우선 단기적으로 고려해야 할 통상정책 목표로 ‘대중남미 협력 채널 구축 및 활성화’를 제안하였다. 자원협력위원회, 고위정책협의회, 경제공동위원회 등과 같이 이미 협의체가 구축되어 있는 나라를 중심으로 대화 채널을 재가동하여 활성화하는 것은 단기적으로 추진 가능하고, 타 목표와 비교할 때 그 비용도 낮을 것으로 예상된다.

다음으로 중기적 관점에서 추진할 필요가 있는 대중남미 통상정책 목표로 ‘대중남미 수출 확대’를 제안하였다. 정부와 기업 각각의 역할과 노력이 필요하다는 면에서 앞서 언급한 ‘대중남미 협력 채널 구축 및 활성화’에 비해 더 많은 시간이 요구되기 때문에 중기적 목표로 설정하였다. ‘대중남미 수출 확대’를 달성하기 위한 과제로는 ‘대중남미 투자 확대’와 ‘중간재 수출 비중 확대’를 제시하였다. 중기적 관점에서 또 다른 대중남미 통상정책 과제로는 ‘중남미의 통상환경 불확실성 완화’와 ‘수출 품목 다변화’, ‘내수시장 타깃형 수출 모색’을 제안하였다.

마지막으로 장기적 관점에서 추진해야 할 과제로 ‘중남미의 통상환경 불확실성 완화’라는 목표하에서 ‘미국과 중남미 국가 간 경제통합 가능성 대비’를 제안하였다. 미국과 중국의 갈등이 향후에도 지속된다는 전제하에 중남미와 미국 간 경제통합 확대는 멕시코가 갖는 불확실성을 일부 완화해 줄 수 있다는 점에서 한국에 긍정적일 수 있다. 그러나 한국이 경쟁력을 보유한 일부 산업에서는 교역조건의 악화, 즉 무역수지 악화로 한국의 후생에 부정적인 영향을 미칠 수 있음을 제5장 2절의 정책 실험을 통해 밝혀냈고, 적어도 이러한 산업에서는 현지화 전략이 마련되어야 함을 제시하였다. 미국-중남미 간 경제통합 확대는 한국이 직접적으로 개입할 여지가 적을 뿐만 아니라, 경제적·외교적 노력이 병행되어야 하기 때문에 단기 또는 중기에 달성하기 어려울 수 있어 장기적 과제로 제시하였다.

Global trade uncertainty is exposing vulnerabilities in the supply chain and presenting challenges to international economic cooperation. The U.S.-China competition for economic and technological dominance is reshaping global trade dynamics and influencing foreign economic policies worldwide.

In this context, South Korea is enhancing economic cooperation with Latin America through agreements like the Korea-Central America Free Trade Agreement (FTA), the Korea-Brazil Trade and Investment Promotion Framework (TIPF), and the Korea-Ecuador Strategic Economic Cooperation Agreement (SECA).

Korea faces new challenges in its trade with Latin America due to the reorganization of global supply chains, the formation of economic blocs, increasing protectionism within countries, and upcoming elections in major nations. To address these issues, there is a growing need for Korea to diversify its export markets and establish stable supply chains through collaboration with Latin America. This region is rich in resources, including minerals and energy, making it a vital partner for Korea’s energy and resource security.

Korea’s exports to Latin America have been decreasing for the past decade, while imports from the region have risen. This trend persists despite FTAs with Chile, Peru, and Colombia, highlighting the need to identify the causes behind the decline and explore new export opportunities.

This report analyzes the trade dynamics between Korea and Latin America to pinpoint challenges and opportunities. It provides targeted policy recommendations and long-term trade objectives for the region that have not been previously considered, setting this study apart from existing research.

In Chapter 2, we analyze the trade and investment trends between Korea and Latin America to understand the characteristics of Korea’s exports to and imports from this region. Since 2013, Korea’s exports to Latin America have been on a downward trend, differing from its global export patterns, although its import patterns remain similar. Notably, exports to Mexico and the Dominican Republic did not decline during this period, unlike exports to other Latin American countries. Additionally, even with the implementation of the Korea-Peru FTA and the Korea- Chile FTA, Korea’s exports to Peru and Chile have decreased after some time.

When analyzing Korea’s exports to Latin America by item, it becomes clear that exports to Brazil, Mexico, and El Salvador consist largely of intermediate goods, with these exports exceeding Korea’s overall global proportion of intermediate goods. Conversely, the share of intermediate goods exported to Chile, Peru, Costa Rica, and the Dominican Republic is lower than Korea’s global average. Notably, the intermediate goods in these exports are primarily composed of automobile parts and flat panel displays.

Korean investment in Latin America varies by period and country, influenced by Korea’s investment system, Latin American economic fluctuations, protectionism, and export conditions to the U.S. Investments in Mexico focus on exporting to the U.S. and are less affected by regional economic changes. In contrast, MERCOSUR investments aim to enhance price competitiveness in local markets due to high tariffs and non-tariff barriers. Investment in the Central American Integration System (SICA) is smaller, mainly concentrated in transportation, warehousing, and business services, compared to the Pacific Alliance and MERCOSUR.

Chapter 3 examines the trade, investment, and major issues between China and Japan, which are viewed as competitors of Korea in the global market. It also discusses the United States, which has historically had a significant influence on Latin American economies. China has been enhancing its economic cooperation with Latin America by focusing on expanding trade in high-value-added products, facilitating trade through free trade agreements (FTAs), increasing investment in the manufacturing sector, and developing resources, energy, and infrastructure in the region. This trend of cooperation is believed to continue to the present day.

Japan’s export patterns to Latin America since the 2010s have mirrored those of Korea, making it important to examine Japan’s situation more closely. There is a need for in-depth research on Japan’s cooperation with Latin America moving forward. Since the 2010s, the Japanese government has been actively working to finalize FTAs with Latin American countries and enhance the utilization of existing FTAs. Beginning in 2020, the focus has shifted to eliminating trade barriers and identifying new export opportunities through intergovernmental dialogue.

For example, Japan has been using this dialogue to ease investment barriers, support the growth of new startups, and establish tax and investment agreements. Additionally, in response to rapidly changing global trade conditions, the Japanese government is promoting the establishment of supply chains for crucial minerals. In February 2024, the Japanese Ministry of Foreign Affairs announced the “Latin America Diplomacy Initiative,” aimed at strengthening the supply chain by positioning Latin America as a strategic economic security hub and supporting the expansion of Japanese companies in the region.

While the United States has significantly influenced the economies of Latin America, it is challenging to assert that it has recently adopted a specific trade policy directed at Central America. The U.S. initiated the Americas Partnership for Economic Prosperity (APEP), which emphasizes cooperation and support but lacks normative elements that directly impact trade and investment. However, as China’s presence and cooperation in Central America grow stronger, the United States is likely to seek changes in its trade policy towards the region in the future. This potential shift in policy is particularly relevant in light of the increasing Chinese investment in Mexico, indicating that a comprehensive trade policy for the Central American region could be a plausible scenario.

Chapter 4 presents the results of an analysis examining the reasons behind the sluggish growth of Korean exports to Latin America, along with policy recommendations from previous studies. As the global supply chain has evolved due to de-Sinicization and the rise of ASEAN in the manufacturing sector, Korea’s direct exports to Latin America may have been shifted to exports routed through ASEAN to Latin America. However, empirical analysis of the data indicates that, while the increase in Korean exports to ASEAN has contributed to a rise in ASEAN exports to Latin America, it cannot be concluded that Korean exports to ASEAN have significantly reduced Korean exports to Latin America—at least not until recently.

Another reason for the decline in Korea’s exports to Latin America is the reduction in Korean companies’ investments in the region. The correlation coefficient between Korea’s investment in Latin America and its exports is quite high, indicating that the ongoing decrease in investment since the mid-2010s has directly impacted the decline in exports. Interestingly, the correlation coefficient for Korea is significantly higher than that of Japan. This suggests that Japan’s decline in investment in Latin America has a lesser effect on its exports. Future research on Japan’s investment trends and export patterns in Latin America could yield valuable insights.

Korea’s limited entry into the Latin American market contributes to the sluggishness of its exports to the region. Most of Korea’s outbound foreign direct investment in Latin America is concentrated in the manufacturing and financial sectors. Additionally, investments in the service industry mainly focus on the financial, insurance, and real estate sectors, where purchases from Korea are minimal. As a result, the potential for export expansion through overseas direct investment remains relatively low.

Chronic political and social instability in Latin America, along with issues such as public safety, corruption, and inconsistent policy changes, poses significant challenges for advancing into Latin America. In Chapter 4, public safety concerns were highlighted as a particular issue for Korean companies investing in the region.

A survey conducted on Korean companies highlights several challenges they face when investing in Latin America. These challenges include difficulties in local production and parts procurement due to protectionist policies, price competition with Chinese products, challenges in gathering relevant information, excessive administrative burdens, competition with local construction firms, stringent environmental standards, and fluctuations in exchange rates.

These issues may cause companies to hesitate in making new or expanding existing investments in Latin America. However, it is important to note that it may be difficult for the government to address these challenges directly. Competition with Chinese products is a common hurdle for all global companies, not just those operating in Latin America. Similarly, the strict environmental regulations, competition with local businesses, excessive administrative work, and currency fluctuations are inherent costs associated with doing business in the region, which leaves little room for direct government intervention.

Moreover, the rise of protectionism seen today is part of a broader trend in global trade. As such, the Korean government should develop a trade strategy that takes these factors into account. However, this area is also one where direct government involvement may be limited.

Therefore, most of the difficulties presented by our companies are in areas that are difficult for the government to resolve, and rather than expecting the government to resolve them, companies should accept them and devise strategies utilizing Latin America. The beginning of devising strategies is to analyze why many multinational companies have invested in Latin America and what their strategic goals are, based on this, it is necessary to consider how advancing into Latin America can increase corporate profits.

In Section 2 of Chapter 4, we assess whether the policy recommendations from previous studies—diversifying export items, expanding exports to new markets, and increasing FTAs with Latin American countries—have been achieved at the current level. Over the past 10 years, Korea’s exports to Latin America have made some progress in diversifying export items. This improvement appears to stem from a higher proportion of intermediate goods being exported, particularly various manufacturing-related products, to many Latin American countries. However, it is challenging to provide a positive evaluation regarding the development of new markets and the expansion of exports, as Korea’s exports to this region still lag significantly behind the import scales and potential of each Latin American country.

The expansion of FTAs with Latin American countries is generally viewed positively, particularly regarding external growth. This is evident in the conclusion and implementation of the Korea-Central America FTA, following the enforcement of the Korea-Colombia FTA, as well as the completion of negotiations for the SECA agreement with Ecuador. Additionally, Korea has experienced significant short-term trade benefits from FTAs with Chile, Peru, and Colombia. However, the increase in exports that these agreements promote does not persist in the long term; instead, it gradually declines after the agreements are put into effect. Therefore, future responses and adjustments are necessary.

Based on the content of Chapters 2 to 4, policy goals and tasks have been proposed as recommendations for Korea’s trade policies toward Latin America, organized by period and target country, and detailed in a table in Section 2 of Chapter 6. In the short term, a key trade policy goal is to establish and activate a cooperation channel between Latin America. This can be achieved by focusing on countries where consultative bodies, such as the Resource Cooperation Committee, Senior Policy Council, and Joint Economic Committee, are already in place. This approach is expected to be more cost-effective compared to pursuing other goals.

The proposal for the trade policy toward Latin America includes the ‘Expansion of exports to Latin America’ as a mid-term goal. This goal requires more time to achieve than the previously mentioned goal of ‘Establishment and Activation of Collaboration Channels for Latin America,’ as it involves the collective efforts of both the government and companies. To achieve the ‘Expansion of exports to Latin America,’ several tasks have been identified, including the ‘Expansion of investment in Latin America’ and the ‘Increase in the proportion of intermediate goods exports.’ Additional mid-term tasks for the trade policy include the ‘Diversification of export items’ and the ‘Exploration of exports aimed at the domestic market’ to help alleviate uncertainty in the trade environment in Latin America. As a long-term task, the proposal to “prepare for the possibility of economic integration between the United States and Latin America” aims to “ease uncertainty in the trade environment” within the region. Given the likelihood that tensions between the US and China will persist, enhancing economic integration between Latin America and the US could benefit Korea by mitigating some of the trade uncertainties faced by Mexico.

However, the policy experiments detailed in Section 2 of Chapter 5 indicate that in certain industries where Korea is competitive, deteriorating trade conditions—specifically a worsening trade balance—could adversely affect Korea’s welfare. Therefore, it has been suggested that a localization strategy should be developed for these specific industries.

Additionally, while expanding economic integration between the US and Latin America presents challenges for Korea to directly influence, it necessitates both economic and diplomatic efforts. As such, achieving this goal is likely to be difficult in the short or medium term, which is why it has been framed as a long-term objective.

국문요약

제1장 서론

제2장 한국과 중남미 간 무역 및 투자 동향
1. 무역
2. 투자
3. 한국의 대중남미 교역 및 투자 특징

제3장 중국, 일본, 미국의 대중남미 무역 및 투자 동향
1. 중국
2. 일본
3. 미국

제4장 한국의 대중남미 수출 부진 원인과 기존 정책 제언에 대한 분석
1. 대중남미 수출 부진 원인 분석
2. 기 제안된 정책 제언에 대한 검토 및 평가

제5장 향후 대중남미 통상정책 목표와 정책 과제
1. 정책 목표 및 정책 과제에 대한 제언
2. 모형 기반 정책 실험

제6장 결론 및 대중남미 통상정책 방향에 대한 제언
1. 연구 결과 요약
2. 정책 제언

참고문헌

부록
부록 1. HS 코드(4단위) 목록
부록 2. 한국의 대중남미 수출 상위 품목 변화
부록 3. 한국의 대중남미 수출 감소 원인 분석을 위한 중력모형
부록 4. 정책 실험을 위한 경제 모형

Executive Summary

판매정보

분량/크기, 판매가격
분량/크기 270
판매가격 10,000 원

구매하기 목록

같은 주제의 보고서

기본연구보고서 우크라이나 전쟁 이후 중앙아시아 글로벌 가치사슬 변화 전망과 한-중앙아 협력 시사점 2024-12-30 기본연구보고서 걸프 국가의 아시아 중시 정책과 한국의 대응방안 2024-12-30 기본연구보고서 인도의 국영기업 주도 경제개발전략과 한국-인도 협력 방안 2024-12-31 세계지역전략연구 Exploring Urban Perception on Climate Change in Developing Countries 2024-08-29 기타 2023 KIEP 정책연구 브리핑 2024-06-28 기본연구보고서 대러 경제 제재가 러시아 경제에 미치는 영향과 한-러 경제협력 안정화 방안 2023-12-29 기본연구보고서 글로벌 경제안보 환경변화와 한국의 대응 2023-12-29 중장기통상전략연구 인도의 중장기 통상전략과 한·인도 협력 방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 몽골의 중장기 통상전략과 한·몽골 협력 방안 2023-12-29 연구보고서 인도-태평양 전략 추진을 위한 한-태평양도서국 중장기 협력 방안 2023-12-29 기본연구보고서 미중 기술경쟁 시대 중국의 강소기업 육성전략과 시사점 2023-12-29 연구보고서 미중경쟁에 따른 아세안 역내 공급망 재편과 한국의 대응방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 남아프리카공화국의 중장기 통상전략과 한·남아공 협력 방안 2023-12-29 연구자료 동티모르의 아세안 가입 지원 및 개발협력 확대 방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 멕시코의 중장기 통상전략과 한·멕시코 협력 방안 2023-12-29 중장기통상전략연구 호주의 중장기 통상전략과 한·호주 협력 방안 2023-12-29 기본연구보고서 인도태평양 시대 한ㆍ인도 경제협력의 방향과 과제 2023-12-29 기본연구보고서 인도 서비스 산업 구조 분석과 한-인도 산업 협력 확대 방안 2023-12-29 기본연구보고서 중남미 국가의 서비스 시장 개방이 GVC 참여에 미치는 영향과 시사점 2023-12-29 기본연구보고서 일본의 글로벌 공급망 리스크 관리와 한·일 간 협력방안 연구 2023-12-29
공공누리 OPEN / 공공저작물 자유이용허락 - 출처표시, 상업용금지, 변경금지 공공저작물 자유이용허락 표시기준 (공공누리, KOGL) 제4유형

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조

콘텐츠 만족도 조사

이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?

콘텐츠 만족도 조사

0/100