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Working paper 구조조정과 국가경쟁력 기업경영

저자 홍유수 발간번호 98-16 자료언어 Korean 발간일 1998.12.30

원문보기(다운로드:425) 저자별 보고서 주제별 보고서

재무구조의 건전성 확보에 초점을 두고 있는 현재의 금융/기업구조조정은 경제위기의 직접적 원인이 외환금융위기였으므로 타당성을 가지나, 취약한 재무구조는 경제위기 원인의 일부일 뿐이며, 보다 근본적인 원인은 경제의 구조적 취약성 및 이로 인한 경쟁력 약화에 있으므로 실물경제면에서의 경쟁력 회복을 위한 보다 중장기적 점진적 산업구조조정으로 전환되어야 함.

창조적 지식기반국가의 건설은 지식경제의 구축을 의미하며 이는 高附加價値型 산업구조조정에 의해서 뒷받침될 수 있음.1단계 금융/외환위기 극복, 경제구조개혁 기반 구축, 기업구조조정의 효과 등을 종합적으로 감안할 때, 1998년 및 1999년도의 한국의 국가경쟁력은 IMD 및 WEF 8개 기준에서 국내경제/과학기술/인적자원(노동) 등은 하락하고 정부부문/금융부문/기업경영은 약간 상승, 국제화(개방도), 제도 등에서는 현저히 상승할 것으로 전망됨. 지식기반경제의 구축을 핵심으로 하는 중장기 산업구조조정의 결과로 국내경제/국제화(개방화)/기업경영/금융/인프라/인적자원면에서 중장기적인 국가경쟁력 강화가 예상됨.
The current corporate restructuring which focuses on the securing sound financial structure of firms is well justified on the ground that the direct cause of the economic crisis of Korea is the currency and financial crisis in 1997. However, from the prospects of real economy and long-term development that the fundamental cause of the economic crisis is the weakened competitiveness as a result of structural weakness of the economy, there is a possibility of a biased restructuring. Further, it is of necessity to minimize a potential conflict between the improvement in the financial efficiency and the loss in the valuable knowledge capital which is a backbone of the knowledge-based economy, a recently adopted national agenda.

In order for the early realization of the timely adopted national agenda of knowledge-based economy, a well designed specific strategy and a careful selection of proper policies and a comprehensive approach rather than spontaneous and fragmented approach are needed. Also needed is the understanding that the transformation into a knowledge-based economy takes a substantially long period to achieve.

From the overview of the current corporate restructuring and the strategy of the knowledge-based economy, national competitiveness of Korea in 1999 is expected to increase in categories of IMD and WEF such as 'domestic economy', 'internationalization (openness)' and 'institutions'. However, it is expected to decrease in 'infra structure', 'management', 'science and technology', and 'human resources (labor)'. In other categories such as 'government' and 'finance', no much change is expected. In the long-term, the national competiveness will be strengthened in categories such as 'domesticeconomy', 'management', 'internationalizationopeness', 'infrastructure' and 'human resources (labor)' more than other categories.
Ⅰ. 槪要
1. 構造調整의 背景과 目的
2. 構造調整의 對象 및 速度와 期間
3. 政府와 市場의 構造調整 役割 및 機能

Ⅱ. 短期的 構造調整 推進現況과 成果
1. 經濟改革과 構造調整
2. 短期的 構造調整 推進現況 및 成果
3. 短期的 構造調整의 追後課題

Ⅲ. 中長期 構造調整과 知識基盤經濟의 早期構築
1. 政府의 中長期 戰略
2. 知識基盤經濟의 構築을 위한 基本課題
3. 政府와 市場의 役割分擔

Ⅳ. 構造調整의 效果와 國家競爭力
1. 國家競爭力 評價와 構造調整의 成果
2. 知識基盤經濟 構築을 위한 政策改善課題
3. 政策改善에 따른 中長期的 國家競爭力 變化

Ⅴ. 結論

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