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저자 남영숙 발간번호 13-02 자료언어 English 발간일 2013.12.30
지난 몇 세기 동안 다국적기업들이 국경을 뛰어넘는 생산 및 유통체계를 구축하면서 아시아 태평양 지역의 생산에 있어 근본적인 변화를 가져왔으며, 이러한 과정을 통한 글로벌 공급사슬과 가치사슬의 도래는 APEC의 지역통합을 가속화해왔다. 글로벌 공급사슬의 확대 및 확산은 기업들에게 새로운 기회를 제공해주었으며, 특히 많은 중소기업의 경우 다국적기업을 위한 공급자로서 글로벌 공급사슬에 편입되면서 새로운 기회를 가질 수 있게 되었다. 그러나 다른 한편으로 이러한 새로운 형태의 생산체계는 기업의 관리자 또는 정책담당자에게 새로운 도전과제를 제시하고 있다.
특히 기업의 사회적 책임 (CSR)에 관련된 기준은 글로벌 공급사슬에 연결된 중소기업에 새로운 과제를 제시하고 있다. 기업의 사회적·환경적 책임에 관련된 CSR 기준은 국제적, 국가적 또는 지역적 차원에서 매우 중층적으로 발전해왔다. 많은 다국적기업들은 글로벌 공급사슬을 통해 하도급 기업에게 자사의 CSR 기준을 따를 것을 요구하고 있다. CSR과 관련된 국제적 기준들이 출범하고 글로벌 기업들이 공급사슬을 통해 CSR을 요구하고 모니터링과 감사를 통해 이를 이행하는 새로운 상황 속에서 이러한 요구를 충족하기에는 능력과 자원이 부족한 중소기업들은 많은 어려움을 겪고 있다.
중소기업은 APEC 국가들이 지속적인 경제성장을 하는데 있어 핵심동력의 역할을 해준다 .따라서 이러한 중소기업들이 글로벌 공급사슬에 효과적으로 참여할 수 있도록 CSR 역량을 강화하는 것은 APEC 국가들이 당면한 정책과제이다. 본 논문의 목적은 APEC이 중소기업들로 하여금 CSR을 이행할 수 있는 역량을 배양하여 지역적 또는 글로벌 공급사슬에 보다 효과적으로 참여할 수 있도록 도와주는 방법을 연구하고 제안하는데 있다.
CSR 정책과 접근방법은 크게 세 가지로 나눠서 논의할 수 있는데, 이에는 규제적 접근방식, 역량배양적 접근방식, 통합적 접근방식을 포함한다. 규제적 접근방식은 국가적 차원의 법규제 체계의 중요성을 강조하며 이에는 CSR 가이드라인 및 기준과 인권·노동기준·환경 등에 관련한 법과 규제 등을 포함한다. 한편 역량배양에 초점을 둔 접근방식은 훈련 등을 통해 중소기업들이 CSR을 실천할 수 있는 역량을 배양하는 프로그램과 프로젝트를 강조한다. 이에 비해 최근에는 보다 혁신적인 방식에 기초한 통합적 접근방식이 시도되고 있으며 이는 이러한 기존의 두 가지 접근방식을 통합하고 있다. 즉 기업의 CSR 역량배양과 동시에 기업이 CSR을 실천할 수 있도록 하는 환경을 조성함으로써 잠재적으로 보다 큰 규모의 변화를 가져올 수 있다.
동 논문은 이제까지 국제적으로 진행되어온 정책적 경험을 검토하고 교훈을 도출하여 이를 바탕으로 APEC 역내에 걸쳐 포괄적으로 진행될 중소기업 CSR 역량배양 이니셔티브를 제안하고 있다. 이러한 이니셔티브는 통합적 접근방식에 기초하여 CSR과 공공정책을 결합할 것을 제안하고 있으며, 공공부문과 민간부문의 책임의 공유라는 원칙에 기초한 공공·민간 파트너십(PPP)에 기초하고 있다. 또한 APEC 역내의 선진국과 개발도상국을 포함하여 진행되는 동 이니셔티브는 OECD DAC의 <개발을 위한 무역역량 강화에 관한 가이드라인>과 같은 공적개발원조(ODA)에 관련한 국제적인 원칙도 준수할 것을 제안한다.
이러한 이니셔티브는 크게 세 부분으로 구성되어 있는데, 1) 법규제적 체계와 국가적 정책, 2) 기업인, 정부 공무원 및 그 외 이해관계자들의 역량배양, 그리고 3) 파트너십을 통하여 CSR에 있어서의 혁신적인 방식의 촉진 등을 포함한다. APEC에서 CSR은 최근에서야 논의되기 시작한 아젠다이며 이제까지는 좁은 의미에서의 역량배양 차원에서 논의되어 왔다. APEC 회원국 내 기업들의 CSR 강화를 통해 기업과 국가경쟁력을 제고하기 위해서는 향후에는 보다 법규제 체계 및 국가정책적 차원의 접근방식을 강화해야 하며, 다수 이해관계자의 파트너십을 통해 보다 혁신적이고 창의적인 방안들이 나올 수 있도록 인센티브를 부여하는 방식을 적극적으로 도입해야 한다.
The last decades have witnessed profound changes in the nature of production in the Asia-Pacific region as multinational corporations (MNCs) have pursued complex, cross-border production and distribution systems. This process has precipitated the integration of the APEC region through the emergence of global supply chains and global value chains. Increasingly connected global supply chains have created new opportunities for businesses, especially for small and medium-sized enterprises (SMEs) in developing economies of the region, as they become important suppliers for MNCs. However, the development of unprecedented levels of cross-border production sharing has also brought new challenges for both business managers and public policymakers.
In particular, the rise of corporate social responsibility (CSR) standards has created a new set of challenges for SMEs linked to global supply chains. A complex, multi-layered set of CSR standards concerning socially and environmentally sustainable business practices have been developed at international, national and local levels. An increasingly large number of MNCs have also started to demand that suppliers comply with corporate codes of conduct. The proliferation of CSR standards, global buyers’ requirements of supplier codes of conduct throughout their supply chains and various monitoring and audit mechanisms have created challenges for SMEs which tend to lack the capacity and resources to comply with new requirements. As the uptake of CSR has become a prerequisite to enter global supply chains in the region, SMEs which are unable to adopt CSR practices have been excluded from global supply chains.
SMEs are drivers of sustained economic growth in APEC economies. Building CSR capacity of SMEs for their effective participation in global supply chains is thus an important challenge many APEC members face. The objective of this paper is to examine and propose the ways in which APEC can assist SMEs in the region to build the capacity to adopt CSR practices and to improve linkages with regional and global supply chains. CSR has emerged as an APEC agenda only recently and has not been given top priority so far. Furthermore, the initiatives of APEC so far have largely relied on CSR capacity building in a narrow sense. While capacity building of enterprises to adopt CSR is essential, its effectiveness can be limited without a supporting policy or regulatory environment.
The paper reviews three strands of CSR policies and approaches – regulatory approach, capacity building approach, and integrated approach – with a view to drawing lessons and implications for a new framework for CSR initiatives in APEC. The regulatory approach highlights the importance of the legal and regulatory framework, which comprises of: 1) CSR guidelines and standards as ‘soft law’ instruments, and 2) binding, mandatory ‘hard law’ instruments such as national laws and regulations concerning human rights, labor standards and environment. The capacity building approaches focuses on assisting SMEs to implement CSR-based practices through various training and other capacity building programs and projects. There has been a more innovative approach to foster sustained improvement in CSR for enhanced competitiveness of a sector or region by integrating these two approaches. By addressing both the capacity of actors as well as the enabling environment in which they operate, the integrated approach has the potential to bring about a substantial change at a large scale.
Drawing on the lessons learned from previous initiatives, the paper proposes a comprehensive, multi-sector capacity building initiative for SMEs to be implemented across the APEC region. The initiative highlights the need to reconnect CSR and the public policy framework by adopting the integrated approach. The national policy framework with appropriate regulatory measures is needed to ensure that enterprises integrate CSR into their operations and core strategy. A key characteristic of this initiative is that it is based on the principle of shared responsibility of public and private sectors through public-private Partnership (PPP) which combines complementary capabilities and resources of both sectors. It should also be in line with international principles or norms concerning development assistance and partnerships, including the OECD DAC guidelines on strengthening trade capacity for development.
The joint integrated CSR initiative in APEC would consist of three parts: 1) legal and regulatory frameworks and national policies, 2) capacity building of managers, government officials and other stakeholders, and 3) promote innovation in CSR through partnerships. CSR is a relatively new agenda within APEC and thus a great deal of learning, innovation and creativity is necessary to generate new ideas, strategies and policies which will bring about genuine development outcomes for SMEs and other stakeholders. Therefore, it is important to provide incentives for innovative practices through multi-stakeholder partnerships.
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