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전략지역심층연구 싱가포르의 주요 산업: MICE, 의료관광을 중심으로 산업정책

저자 이재호, 박나리 발간번호 12-18 자료언어 Korean 발간일 2012.12.31

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싱가포르는 협소한 국토, 자원 및 인구 부족 등 도시 국가의 한계에도 불구하고 자국의 전략산업을 집중적으로 육성하여 경제성장을 이룩했다. 특히 싱가포르는 서비스 부문에서의 경쟁력을 기반으로 아시아의 대표적 허브국가로 발전했다. 서비스업이 전체 GDP의 70% 이상을 차지하고 있으며, 서비스업 중 도소매업, 금융 및 보험, 비즈니스 서비스 등의 산업이 높은 비율을 나타내고 있다. 최근 싱가포르의 주요 성장동력인 금융, 물류 등의 전통적인 서비스 산업이 MICE, 의료관광 등 신성장 융복합 산업으로 빠르게 확대되고 있다.
싱가포르는 최근 국제회의 개최 빈도가 급증하여 세계 최대 MICE 산업국으로 부상했다. UIA(Union of International Associations)의 통계에 따르면 2011년 싱가포르는 국제회의 개최건수에서 총 919건으로 1위를 차지했다. 싱가포르가 세계적인 MICE 국가로 성장하게 된 배경에는 정부 측의 적극적인 MICE 산업 지원 정책이 큰 역할을 하였다. MICE 산업 지원을 위한 정부의 주요 기관 중 하나인 싱가포르 관광청은 BTMICE(Business Travel + MICE) 부서를 설립하여 MICE 육성을 위한 각종 정책을 펼치고 있다. 또한 관광청 산하의 싱가포르 전시컨벤션 뷰로는 컨벤션 및 회의개최 지원, 전시 및 컨퍼런스 개최 지원, 비즈니스 관광 개발 등의 역할을 하고 있다.
관련된 주요 MICE 산업육성 정책으로는 전략적 클러스터 조성을 들 수 있다. 국가 핵심 산업 관련 기관 및 사업 파트너들과 클러스터를 형성하여 컨벤션을 유인하는 전략을 의미한다. 또한 싱가포르는 특별히 첨단 고부가 가치 분야에 대한 컨퍼런스를 집중적으로 유치하여 국가 이미지 제고에 나서고 있다. 마지막으로 싱가포르는 대형 복합 리조트인 리조트월드 센토사와 마리나베이샌즈를 개장하여 MICE 산업 발전을 도모하였다.
싱가포르 MICE 산업의 SWOT을 분석한 결과, 강점으로는 우수한 인프라와 정부의 적극적인 MICE 산업 육성 의지 등이 있다. 그러나 약점으로는 주변국에 비해 높은 물가 수준과 전통적인 아시아의 이미지를 가지고 있지는 않기 때문에 지속적인 이미지 창출에 대한 부담이 있다는 점 등이 있다. 기회 요소로서는 동아시아 경제성장이 지속되고 있는 환경과 중화권 잠재 고객이 풍부하다는 점을 들 수 있으나, 위협요소에는 MICE 관련 시설의 고급화에 따른 비용 증가와 주변 국가들과의 경쟁 고조 등이 있다.
싱가포르의 의료관광 산업도 싱가포르의 주요 신성장 동력으로서 꾸준히 발전을 거듭하고 있다. 2002년 싱가포르를 방문한 의료관광객 숫자는 20만 명에서 2010년 73만 명으로 성장했다. 이와 같은 성장세에 힘입어 2012년 싱가포르 정부는 100만 명 의료관광객 유치를 목표로 하여 30억 달러 지출액 달성을 기대하고 있다. 의료관광 산업 육성을 위해 싱가포르 정부는 ‘아시아의 의료서비스 허브화’ 정책을 펼치고 있으며 동 정책은 7대 정책 조언을 주요 골자로 한다. 제1대 정책인 국가적 마케팅 계획 추진을 위해 싱가포르 정부는 싱가포르메디신(SingaporeMedicine)이라는 고유브랜드를 구축하고 통합 기구를 구성했다. 뿐만 아니라, 입국서비스를 간소화하고 국제화정책에 따라 국제의료컨퍼런스를 적극적으로 주최하고 있다. 싱가포르 정부는 또한 제2대 정책인 가격 및 의료규범에 대한 투명성 제고와 제3대 정책 의료인력 양성정책에도 주력해왔다. 또한 제5대 정책으로서 연구육성 및 의료기반시설 육성을 위해 자금 지원 등을 추진해왔다.
나아가 싱가포르의 주요병원들은 자체적으로 국제환자센터를 운영하여 의료관광객 유치에 적극적으로 나서왔다. 영리병원인 글렌이글스(Glen Eagles)병원과 래플스(Raffles) 병원의 경우 공격적인 마케팅을 통해 의료관광객에 대한 맞춤형 서비스를 제공하며 최고 수준의 의료서비스를 선보이고 있다.
싱가포르 의료관광 산업에 대한 SWOT 분석 결과, 동 산업의 강점으로는 영리병원의 마케팅 다각화와 싱가포르메디신 중심의 원스톱 서비스 등이 가장 대표적이다. 반면에 의료서비스 가격이 주변 아시아 국가들에 비해 높으며 자체적인 우수 의료진 부족이 약점으로 손꼽힌다. 최근 유럽 재정위기 이후에도 비교적 견고한 성장세를 보이고 있는 동남아 신흥국의 수요와 이들 국가의 부유층 증가가 동 산업에 기회요소로서 작용하고 있다. 동시에 바이오메디칼 산업의 발전에 따른 시너지 효과를 기회요소로 활용 가능하다. 그러나 주변 아시아 국가들의 의료수준이 향상되고 있어 이에 따른 수요 감소와 주변국과의 경쟁 심화 등 위협요소에 대비해야 할 필요가 있다.
이와 같은 분석에 따른 한국에 대한 시사점은 다음과 같다. MICE 산업의 경우 싱가포르의 정부 및 관광척의 적극적인 유치 활동과 부서 설립을 벤치마킹할 수 있다. 한국의 관련 기관들은 일반적인 홍보 및 편의 제공에서 벗어나 민관 협력 구도 하에 기획은 물론 중장기 마케팅까지 기능을 확대해야 한다. 또한 싱가포르의 마리나베이샌즈 등과 같이 상징적인 이미지를 보유한 복합 리조트를 운영할 수 있을 것이며, 전문인력 양성 제도를 구축하여 인력의 질적 수준 제고에 집중해야 할 것이다. 또한 공동마케팅 체계의 국제화와 MICE 산업 클러스터 전략 및 다양한 관광상품 연계에 대한 시사점이 풍부하다. 의료관광 산업의 경우 싱가포르메디신과 같이 통합기구 구축이 절실하며 우수한 의료진 양성을 위해 개선이 필요하다. 나아가 제한적인 영리 법인인 허용에 대해 검토할 필요성이 있다. 또한 의료관광 마케팅 활성화를 위해 상세한 정보제공과 민관 공동 마케팅 등을 고려해야 할 것이다.
Singapore has achieved a high level of economic growth in spite of disadvantages which come from the limitations of city state, limited land space, natural resources, and population. On the base of advantages in the field of service industry, Singapore could develop to be a representative hub-state in Asia. Service industry accounts for over 70% in GDP, and retails, finance & insurance, business service sectors are occupying the large share of the industry. Recently, the growth engine of Singapore have extended its field from the traditional service industries, finance and logistics, to convergence and integration like MICE and medical tourism.
 Singapore has emerged as world top MICE country by the rapidly growing number of holding international meetings. According to the statistics of UIA(Union of international associations), Singapore ranked on top in 2011 by holding 919 international meetings. The MICE promotion policy of the government took a great role to develop as the world leading country in the field of MICE. By establishing a BTMICE(Business Travel + MICE) department, Singapore Tourism Board has been implementing a series of MICE promotion policies. In addition, SECB(Singapore Exhibition and Convention Bureau) has played important roles like supporting to hold conventions, meetings, exhibitions, conferences and to develop the business Tourism.
 Building the strategic cluster is also one of the major MICE promotions policies. The strategic cluster means the strategic grouping among the business partners in the field of national core industry. Singapore has been trying to improve the national image by holding conferences in the high-tech and value added industry. Lastly, Singapore has promoted its MICE industry by opening the giantic integrated resorts, Resort World Sentosa and Marina Bay Sands.
 Accoring to the SWOT analysis about MICE industry of Singapore, superior infrastructure and the aggressive MICE industry promotion policy shall be the srengths. On the other way, the high price level, lack of the asian traditional image would be the weaknesses. The sustainable economic growth of east asia and abundant potential demand of china region shall be the opportunities. The threats shall include the rising cost for luxury facilities and the excessive competition against neighboring countries would be the threats.
 Medical tourism industry has achieved a sustained growth as one of the major growth engines of Singapore. The arrivals of medical tourists to Singapore has increased 730 thousands in 2010 from 200 thousands in 2002. By this rapid growth, Singapore government expected that Singapore shall achieve one million medical tourism arrivals and 3 billion dollar in revenue in 2012. In order to promote medical tourism industry, Singapore has implemented a policy called 'Medical Hub in Asia', which include seven policy recommendations as the policy framework. For the 1st policy recommendation, Singapore has launched a native brand, SingaporeMedicine, and founded an integrated organization. In addition, Singapore simplified the immigration procedures and hosted international medical conferences for the internationalization policy. Singapore has also encouraged greater transparency on pricing and clinical practice norms as the second policy recommendation, and on reducing rigidities in the supply of doctors, nurses and paramedical manpower as the third policy recommendation. For the fifth policy recommendation, Singapore has supported clinical research in healthcare institutions.
Major hospitals in Singapore has tried to attract the medical tourists by operating the international patient center. For profit hospitals, Glen Eagles and Raffles, providing the customized and best service to the medical tourists by aggressive marketing.
According to the SWOT analysis about the medical tourism of Singapore, diversified marketing activities of for profit hospitals and one-stop service of SingaporeMedicine shall be the strength. High cost and lack of native medical work force would be the weakness. The opportunities would include the increasing demand and high-income class in southeast asia which maintain strong economic growth even during the global financial crisis. Synergy effect from the development of bio-medical industry also can be utilized as the opportunities. However, the level of medical service in the neighboring countries has been improving. Thus, Singapore has to cope with the threats like the concern on the demand decrease from the fierce competition.
 A few implications for Korean government can be found as follows; Korea can benchmark the aggressive MICE promotion policy and government organization of Singapore. MICE related organizations in Korea should break out of their general PR and convenience function and extend their function to mid-long term marketing under the public-private cooperations. Integrated resort with symbolic image like Marina Bay Sands also shall be good point to benchmark. Korea also has to improve the level of medical workforce by building the education and training institutions. In addition, case study on Singapore MICE industry also provides good sources to benchmark, for example, internationalization of mutual marketing system, inter-industry clustering strategy, connectivity with other type of tourism, etc. In the case of medical tourism, Korea has to build the integrated organization like SingaporeMedicine, and to improve the education and training institutions for the higher medical serve quality. Korean government needs to consider limited approval of for profit hospital. In addition, public-private marketing and detailed information system for better medical tourism marketing shall be additional points to be considered.

국문요약 


제1장 서 론 
1. 연구 필요성 및 목적 
2. 선행연구와 차별성 및 연구 방법 


제2장 싱가포르의 경제현황과 산업육성정책 
1. 주요 거시경제 동향과 전망 
2. 최근 산업구조 
3. 주요 경제개발계획 및 산업육성정책 


제3장 MICE 산업 
1. 싱가포르 관광 및 MICE 산업 현황 
2. 주요 육성정책 
3. 주요 활동 기업 현황 및 전략 
4. 싱가포르 MICE 산업 SWOT 분석 및 향후 전망 


제4장 의료관광 산업 
1. 싱가포르 의료관광 산업 현황 
2. 주요 육성정책  
3. 싱가포르 의료관광산업 SWOT 분석 및 향후 전망 


제5장 결론 및 시사점 
1. 결 론 
2. 시사점 


참고문헌 


Executive Summary 


 

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