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연구자료 일본의 아시아 신흥시장 진출전략과 시사점 경제개발, 경제협력

저자 김규판, 이형근 발간번호 11-01 자료언어 Korean 발간일 2011.05.20

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본 연구는 2008년 글로벌 금융위기를 계기로 일본 정부와 기업이 중점적으로 추진하고 있는 아시아 신흥시장 진출 전략을 분석하고 우리 정부와 기업에 주는 시사점을 제시하고 있다. 일본 정부와 기업이 자국의 내수시장 한계를 극복하기 위해 민관협력 방식으로 거국적으로(‘All Japan’) 아시아 신흥국 진출 전략을 강화한다면, 이는 우리에게 새로운 위협요소로 작용할 것이 틀림없기 때문이다.
본 연구는 첫째, 왜 일본 정부와 기업이 기존 해외전략을 수정하고자 하는지 그 배경을 살펴보고, 둘째, 글로벌 금융위기 이후 아시아 신흥국 진출 전략의 구체적 내용을 파악하며, 셋째 이와 같은 전략 수정이 과연 실현 가능성이 있는지를 평가하고 이로부터 우리가 얻을 수 있는 시사점은 무엇인지 검토하는 것을 목적으로 한다.
본 연구는 다음과 같이 구성된다. 제2장 ‘일본의 아시아 신흥시장 진출 강화 전략의 배경’에서는 일본 정부와 기업이 아시아 신흥시장에 주목하는 이유를 신흥국 시장의 부상이라는 외부적 요인과 일본 내수시장의 한계라는 내부적 요인에서 찾고 있다. 제3장 ‘일본정부의 아시아 신흥시장 진출 전략’에서는 2010년 6월 민주당 내각이 각의결정(閣議決定)한 ‘신성장전략’ 중에서 아시아 신흥국 진출 전략의 일환인 ‘패키지형 인프라 해외진출’ 전략과 2009년부터 일본정부가 강조하고 있는 ‘BOP(Base or Bottom of the Economic Pyramid, 저소득층) 비즈니스 지원정책’을 정리․분석한다.
이어 제4장 ‘일본정부의 아시아 광역개발 프로젝트 추진 현황’에서는, 일본정부가 어떻게 관여하고 있는가라는 관점에서, 아시아종합개발계획(CADP), 인도의 델리․뭄바이 산업회랑(DMIC) 프로젝트, 인도네시아 경제회랑(IEDC) 개발계획을 비교적 상세히 다루고 있다. 제5장 ‘일본기업의 아시아 신흥시장 전략 변화’에서는 일본기업의 전통적 비즈니스 모델이 위기에 처했다는 진단하에, 어떻게 아시아 신흥시장 진출 전략을 수정하고 있는지 저가전략을 중심으로 검토하고, 이러한 전략 달성을 위해 어떠한 세부전략을 추진하고 있는지 살펴보고 있다. 마지막으로 제6장 ‘평가와 시사점’에서는 일본 정부와 기업의 신흥국 진출 전략을 정리․평가함과 동시에 이러한 전략 변화가 우리 정부와 기업에 시사하는 점이 무엇인지 검토하고 있다.
본 연구가 제시하는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 패키지형 인프라 수출 전략으로 표현되는 일본정부의 인프라 수출 강화 전략은 분명 우리에게 위협요소로 작용할 것으로 보이는데, 이에 대해 경쟁과 협력 전략이 동시에 필요함을 강조하고 있다. 다시 말해, 아시아 신흥국의 원전수주나 고속전철 부설 등과 같은 인프라 부문의 수주경쟁에서 패하지 않기 위해서는 경쟁전략이 필요하나, 다른 한편에서는 일본과의 협력진출을 검토하는 것도 바람직하다는 견해를 밝히고 있다. 둘째, 일본정부가 ASEAN 국가 및 인도와 추진 중인 지역협력 프로그램에서 일본기업이 유리한 고지를 선점하는 양상을 보이고 있는데, 우리의 인프라 수출 역시 이와 같이 기업진출을 연계하는 관점에서 추진될 필요가 있음을 강조하고 있다. 셋째, 일본정부의 BOP 비즈니스 지원 정책과 관련해서는 우리의 유관 정부부처와 국책연구소가 중심이 되어 BOP 비즈니스 참여기업에 대한 현황을 파악할 필요가 있고, BOP 비즈니스 지원센터를 설립하여 시장수요 파악, 정보제공, 세미나 실시, 매칭 지원 등을 추진하는 방안을 검토해야 함을 밝히고 있다. 마지막으로, 일본기업의 저가전략 강화는 전자산업은 물론 자동차산업 등으로 업종을 넓혀 더욱 확대될 전망이므로, 이에 대해 우리 기업은 브랜드에 대한 홍보 강화, 현지화전략 강화, 현지인의 수요를 반영한 제품개발 등의 방식으로 적극 대응할 것을 주문하고 있다.
Japanese government and enterprises have been reorganizing and rebuilding their expansion strategy into Asian emerging market since the global financial crisis that hit the world in 2008. The Japanese government has made it clear that they were willing to increase their infrastructure exports and take the initiative in Asian sub-regional development programs, and support BOP (Base or Bottom of the Economic Pyramid) business of their enterprises in Asia’s emerging markets. Japanese manufacturing firms have also gradually been changing their traditional marketing strategy of concentrating on high-end products into one with increased focus on low-end and low-price products for Asia’s emerging markets.
This report sheds light on the Japanese government and enterprises’ strategies for expanding into emerging markets in Asia. To begin with, in chapter 2, we look into the background context of change in Japanese government and corporate strategies for Asia’s emerging market since the global finance crisis. We place emphasis on the fact that both the economic potential of Asia’s emerging markets and the limited prospects for the future Japanese domestic market are what motivated the reorganization and rebuilding of Japan’s expansion strategy. Second, we analyze the Japanese government’s Asian market strategy, focused on the support policy involving ‘package-type’ infrastructure export, which the Japanese government has accepted as one of their principal course of action for the Asian market in the ‘New Growth Strategy’, along with the BOP business support policy for Asia’s emerging markets. Third, in chapter 4, we pick up on and analyze the Asian sub- regional development programs in which the Japanese government is attempting to take the initiative. These include, for example, the Comprehensive Asia Development Plan (CADP) and Delhi-Mumbai Industrial Corridor (DMIC) project, and the Indonesia Economic Development Corridor (IEDC) project. Fourth, we investigate the changes in strategies of Japanese manufacturing firms and their focus on the low-end/low-price strategy for Asia’s emerging markets. We regard this strategic change as an inevitable response on the part of the Japanese to their weakening competitive position in Asia’s emerging markets.
Some implications for Korean government and manufacturing firms can be drawn from the reports in the above analysis. First, we suggest that the Korean government and manufacturing firms need to strengthen their competition strategy but also, implement a cooperation strategy with their Japanese counterparts at the same time. Second, the Korean government needs to work out effective ways of getting involved in Asian sub-regional development programs, considering that the Japanese government is attempting to take the initiative in these programs. Third, we suggest that the Korean government establish ‘BOP business support centers’ to provide information on Asia’s emerging markets for Korean enterprises, and to match Korean enterprises’ manufacturing capability with local demand, and so on. Finally, we suggest Korean enterprises should be more active in promoting their products to local markets, and strengthen their localization strategy to prepare against low-end/low-price strategy that will be employed by Japanese manufacturing firm’s in Asian markets.
국문요약

제1장 서론
1. 연구 목적 및 의의
2. 연구의 특징 및 선행연구 검토
3. 연구 범위 및 구성

제2장 일본의 아시아 신흥시장 진출 강화 전략의 배경
1. 글로벌 금융위기 이후 아시아 신흥시장의 부상
가. 급속한 아시아 신흥시장의 경제성장
나. 아시아 신흥국의 인프라 수요
다. 아시아 신흥국의 중간 소득층 확대
라. 일본의 해외직접투자에서 아시아 지역의 중요성 확대
2. 일본 내수시장의 한계

제3장 일본정부의 아시아 신흥시장 진출 전략
1. 신성장전략상의 아시아 신흥시장 진출 전략
2. 인프라 수출 전략
가. 일본정부의 인프라 수출 전략
나. 주요 분야별 추진 성과
3. BOP 비즈니스 지원정책
가. BOP 비즈니스의 개념과 사례
나. 일본정부의 BOP 비즈니스 지원정책

제4장 일본정부의 아시아 광역개발 프로젝트 추진 현황
1. 아시아종합개발계획(CADP)
가. 추진 경위
나. 개요
2. 인도 델리․뭄바이 산업회랑(DMIC) 프로젝트
가. 추진 경위
나. 추진 현황
3. 인도네시아 경제회랑(IEDC) 프로젝트
가. 추진 경위
나. 개요

제5장 일본기업의 아시아 신흥시장 투자전략 변화
1. 전통적 일본기업 비즈니스 모델의 위기
2. 일본기업의 신흥시장 진출 전략 변화
가. 기존 일본기업의 신흥시장 진출 전략
나. 일본 제조업체의 신흥시장 진출 전략 수정방향
다. 일본 서비스업계의 아시아 신흥시장 진출 확대

제6장 평가와 시사점
1. 요약 및 평가
2. 시사점

참고문헌

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