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Working paper Sources of Comparative Advantage in Services: Institution vs. Social Capital 무역구조, 무역정책

저자 최낙균, 박순찬 발간번호 18-06 자료언어 English 발간일 2018.12.14

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본 연구는 제도와 문화적 특성이 서비스무역의 비교우위에 미치는 영향을 실증분석하였다. 서비스의 소비자가 구매를 결정하기 전에 품질에 대한 정보를 얻기가 어렵기 때문에 서비스가 재화보다는 사전 선택의 위험에 노출되어 있다. 더욱이 글로벌 가치사슬에 참여하는 서비스무역은 동일한 가치사슬에 있는 다른 기업의 계약 위반의 위험을 맞이할 수도 있다. 그 결과 거래위험은 재화의 교역보다 서비스무역에 있어 더 크다. 본 연구는 세계투입산출 데이터베이스를 이용하여 비교우위의 결정에 있어 사회적 자본의 중요성을 추정한다. 분석결과에 따르면 더 많은 사회적 자본을 가진 나라는 계약집약적인 서비스의 생산에 특화하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 또한 제도보다는 사회적 자본이 서비스무역의 비교우위에 더 중요한 것으로 나타났다.


핵심용어: 서비스무역, 비교우위, 제도, 사회적 자본 

Previous studies that have identified the impacts of institutions or cultural traits on comparative advantage focused on goods trade, but not services trade. In contrast to the rapid increase in trade in services, empirical examina-tion on sources of comparative advantage in services trade remains limited. This paper attempts to fill this gap by investigating empirically the impacts of institution as well as social capital on comparative advantage in services trade. Services are exposed to relatively more pre-choice risks than goods, because it is difficult to obtain information on the quality of services before the con-sumer decides to purchase. In addition, trade in services involved in global value chains possibly takes on the risks of contract breach by other firms along the same value chains. As a result, the transaction risks for trade in ser-vices are higher than for trade in goods. Using the World Input Output Da-tabase, we estimate the importance of social capital for comparative ad-vantage in services. We find that countries with more social capital tend to specialize in the production of contract-intensive services. We also find that social capital rather than institution matters for comparative advantage in ser-vices.

Keywords: Services Trade, Comparative Advantage, Institution, Social Capital
JEL Classification: F11, F14 

Executive Summary


1. Introduction


2. Value Added Exports (VAX) in Services
2-1. Value Added in Exports of Service Sectors
2-2. Contribution of Service Sectors to Value Added in Exports of Manufacturing Sectors
2-3. Comparative Advantage of Service Sectors


3. Empirical Model and Data
3-1. Comparative Advantage in Services
3-2. Institution and Social Capital as Sources of Comparative Advantage


4. Estimation Results
4-1. Relative Labor Productivity and Comparative Advantage
4-2. Sources of Comparative Advantage
4-3. Robustness Check


5. Summary and Conclusion


References


Appendix
1. Country and Industry Classification
2. Derivation of Value Added in Exports (VAX) 

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