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전략지역심층연구 몽골의 투자 환경과 한국기업의 진출 확대방안 경제협력, 해외직접투자

저자 이재영, 제성훈 발간번호 12-06 자료언어 Korean 발간일 2012.12.31

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최근 전 세계가 몽골의 경제성장을 주목하고 있다. 몽골은 1990년대 초 체제전환과정에서 상당한 사회·경제적 진통을 경험하였지만, 비교적 짧은 시간 내에 시장경제를 정착시키면서 2000년대 중반 연평균 약 9%의 고속성장을 이루었다. 비록 글로벌 금융위기로 인해 성장률이 급격하게 하락하기는 하였지만, 신속하게 성장세를 회복하여 2011년에는 17.4%라는 경이적인 성장률을 기록하였다.


이에 따라 최근 몽골에 대한 국제적 평가도 현저히 달라지고 있다. 주요 국제기구 및 평가기관들은 몽골의 경제성장에 대한 낙관적인 전망을 내놓고 있으며, 몽골에 대한 외국인투자도 지속적으로 증가하고 있다. 이제는 인접국인 중국과 러시아 외에 일본, 캐나다, 미국, 심지어 유럽 국가들도 몽골에 대한 투자를 확대하고 있다. 이러한 변화를 감지한 몽골정부 역시 기존의 광물자원 개발뿐만 아니라 인프라 건설, 제조업 등으로 외국인투자 유치를 확대하기 위해 백방으로 노력하고 있다. 따라서 몽골의 투자환경 변화에 발맞추어 한국기업의 진출을 확대하는 것은 매우 시급한 과제가 아닐 수 없다.


하지만 이러한 상황 변화에도 불구하고 몽골경제에 대한 연구는 국제기구의 통계 분석 위주의 보고서를 제외하면 매우 부족한 실정이다. 특히 국내에서는 이러한 경향이 더욱 심하여 대부분의 연구가 광물자원의 개발 현황 및 잠재력 평가에 그치고 있다. 따라서 사실상 선행연구가 부재한 상황에서 본 연구는 몽골의 투자환경 전반을 체계적으로 분석하고 현지에 진출한 한국기업의 경영 실태와 애로점을 파악함으로써 한국기업의 진출 확대를 위한 구체적인 방안과 정책적 시사점을 도출하고자 한다. 특히 연구 과정에서 국내 최초로 현지에 진출한 59개 한국기업을 대상으로 실시한 광범위한 설문조사와 현지 전문가 및 기업 대표들과의 심층인터뷰를 통해 보다 구체적인 정보와 분석을 제공하고자 하였다.


이를 위해 먼저 ‘제1장 서론’에서는 연구의 필요성과 목적을 규정하고, 기존 연구와의 차별성을 강조하기 위해 선행연구를 검토하였으며, 연구방법과 본문의 전체적인 구성을 명시하였다.


이어서 ‘제2장 몽골의 경제 현황과 중장기 전망’에서는 몽골경제의 주요 현황과 정책과제를 개관하고 중장기 성장 전망을 제시하였다. 몽골의 주요 산업은 광업, 농·목축업, 제조업(캐시미어 및 섬유 가공), 도소매업, 관광산업 등으로, 이 중 광업이 GDP의 약 20%, 산업총생산의 약 60%, 총수출의 약 80%를 차지하며 성장 엔진역할을 하고 있다. 농·목축업은 비중이 하락하고 있지만, 여전히 가장 많은 종사자를 가지고 있다. 제조업은 아직 10% 이하의 낮은 비중을 차지하고 있지만 몽골정부의 적극적인 산업정책에 힘입어 증가 추세를 보이고 있으며, 도소매업과 부동산업은 광업을 기반으로 한 경제성장의 효과, 즉 지출효과(spending effect)에 따라 꾸준히 그 비중이 증가하고 있다.
몽골정부의 재정구조를 살펴보면, 2007년까지 정부의 재정수지가 흑자를 기록하고 공공부채규모도 감소되었으나, 2008년을 기점으로 재정적자와 공공부채가 증가하기 시작했다. 이에 따라 몽골정부는 적자규모가 GDP의 5%를 넘지 않도록 가이드라인을 설정하였으며, 2010년 2월에는 정책입안자 재량으로 정부지출을 늘리지 못하게 하는 재정안정법(Fiscal Stability Law)을 제정하는 등 재정건전성 확보를 위해 노력하고 있다.


1990년대 초 체제전환과정에서 몽골은 새로운 금융시스템을 도입하였지만, 정부의 정책 실패, 금융 전문인력의 부족, 금융소비자인 일반 국민들의 도덕적 해이로 인해 많은 시행착오를 겪어야만 했다. 그러나 몽골경제의 성장잠재력과 금융시장 선진화를 위한 정부의 제도 개선 노력으로 금융시스템은 점차 안정을 되찾고 있다. 또한 여러 평가기관에 따르면 몽골의 실물경제 규모는 2016년까지 3배 이상 성장할 것으로 예측되고, 이에 따라 금융시장 규모도 커질 것으로 전망된다.
최근 몽골의 대외무역 규모가 확대되면서 중국과 러시아에 대한 몽골의  무역의존도가 높아지고 있다. 그 결과 중국, 러시아와의 관계 및 두 국가의 경제상황 변동이 몽골경제에 직접적인 영향을 미치고 있으며, 이것은 경제불안정의 주요 요인 중 하나가 되고 있다. 이에 대응해 몽골정부는 투자뿐만 아니라 무역에서도 상대국 다변화를 추진하고 있다.


현재 몽골경제의 주요 정책과제는 자원기반경제의 장점을 활용한 연관 산업의 발전 및 다변화, 물가안정, 실업률 감소 및 빈곤 해결, 효율적 경제정책 운용, 산업정책 수행 및 거시경제 관리 등이다. 몽골정부는 이러한 정책과제에 부합하는 중기 국가발전전략 및 실행계획을 마련하고 이를 적극적으로 추진하고 있다. 이러한 정책과제가 착실히 수행된다면 몽골경제의 중장기 전망은 매우 밝을 것으로 예측된다.


‘제3장 몽골의 투자환경 분석’에서는 몽골의 전반적인 투자환경은 물론, 인프라환경, 노동환경, 법·제도적 환경 등을 심층적으로 분석하였다. 몽골은 국토면적은 넓지만 인구가 적은 내륙국으로 교통 및 운송(철도, 도로, 항공), 전력, 통신, 통관 등의 인프라환경이 낙후되어 있다. 이에 몽골 정부는 중기 국가발전전략에 따라 철도 및 도로의 확장, 항공서비스 증진, 에너지 공급의 안정성 확보, 정보통신기술 발전 등 제반 인프라 투자를 확대하고 있다.
몽골 노동시장의 가장 큰 특징은 다른 아시아 국가들에 비해 노동인구가 적다는 점이다. 급속한 경제발전으로 인해 일자리는 늘어났지만 실업률은 비교적 높은 수준에 머물러 있는, 이른바 수요와 공급의 불균형 현상이 두드러지게 나타나고 있다. 이것은 숙련 노동자가 부족하고, 저임금으로 인해 많은 노동인구가 국외로 유출되고 있기 때문이다.


몽골정부는 그동안 외국인투자 유치를 확대하기 위해 법·제도적 환경을 개선해왔다. 외국인투자자들이 모든 부문에서 내국인과 동등하게 생산 및 영업 활동과 다양한 형태의 투자를 할 수 있도록 여러 외국인투자 관련 법을 제정하였다. 또한 외국인투자자들에게 안정협정(Stability Agreement) 체결, 자유무역지대 설정, 토지 사용 허가, 낮은 관세율 적용 등의 인센티브를 제공하고 있다.


‘제4장 주요국의 대몽골 투자 현황과 전략’에서는 외국인직접투자의 기본현황 및 최근 추세를 검토하고, 중국, 러시아, 일본, 캐나다, 미국, 유럽 국가들의 투자 현황 및 전략과 이 국가들의 진출전략을 비교분석하였다. 중국은 현재 가장 많은 외국인직접투자를 하고 있는데, 이것은 중국 내 광물자원 수요가 증가하고 있고 양국간 철도 및 도로망이 상대적으로 양호하기 때문이다. 중국기업들은 타 기업과의 중복투자를 피하면서 다양한 유형의 광물자원 개발에 집중하고 있다.
러시아는 과거 사회주의 시절에 개발한 광산 및 광물가공공장과 관련 기반시설들을 중심으로 투자하고 있다. 또한 러시아 기업들은 중국기업들과 달리 몽골·러시아 양국의 전통적인 협력방식인 합작투자를 선호하고 있다.


일본의 투자는 지리적 요인으로 인해 미미한 수준이었으나, 점차 증가하고 있다. 일본기업들은 현지 사정에 정통한 몽골기업과의 협력을 통해 리스크를 줄이면서 제조업, 요식업, 정보통신 부문에 투자해왔는데, 최근에는 광업에도 관심을 기울이고 있다.
캐나다는 2011년까지 누적투자액 기준 6위를 기록한 주요 투자국으로서 광물자원 개발에만 집중적으로 투자하고 있다. 캐나다 기업들은 대규모 자본이 요구되는 광업의 특성상 단독투자, 몽골기업과의 합작투자, 제3국 기업과의 합작투자 등 다양한 방식으로 투자하고 있다.


2011년까지 총투자액 기준 8위를 차지한 미국도 광물자원 개발에 대부분 투자해왔지만, 최근에는 무역 및 요식업, 금융업 등 다양한 분야로 투자를 확대하고 있다.
‘제5장 한국기업의 대몽골 투자 현황과 경영실태 분석’에서는 한국의 투자 현황을 개관하고, 59개 현지 진출 기업들을 대상으로 실시한 설문조사 결과에 기초하여 기업들의 투자 동기, 현지 경영의 문제점 및 애로사항, 경영성과 등을 분석함으로써 시사점을 도출하였다. 먼저 투자 동기를 총체적으로 파악하기 위해 기업들의 현지 진출형태, 주요 업종, 현지 종업원 수, 매출액, 현지 영업 개시연도, 진출 동기, 진출 시 유용정보 입수 출처 등과 같은 기본정보를 파악하였다. 설문조사 결과에 따르면, 몽골 현지에 진출한 한국기업의 주요 업종은 광업, 서비스업, 도소매유통업, 숙박 및 요식업 등이며, 제조업은 매우 작은 비중을 차지하고 있다. 기업들은 대부분 종업원 10명 이하의 작은 사업장을 운영하고 있지만, 이들의 매출액 규모는 다양하며, 주로 몽골경제에 대한 낙관적인 전망이 우세했던 2000년대 말에 진출하였다.


다음으로 현지 경영의 문제점 및 애로사항을 살펴보기 위해 법인 설립 이전 과정 중 애로사항, 원부자재 및 금융 조달 시 애로사항, 매출의 지역별 구성, 현지 판매제품의 수준과 브랜드 인지도, 내수판매의 유통경로와 장애요인, 판매대금의 결제방식, 임금수준 결정방식, 현지 임금상승속도, 고용인원의 평균 급여수준과 노동생산성 평가, 임금관리 및 고용관리의 애로사항, 노사 갈등의 원인과 정도, 인사관리의 애로사항 등 현지 비즈니스 환경 전반을 분석하였다. 대부분의 기업들이 영업 개시 이전에는 현지의 복잡한 행정체계, 투자 허가기관 및 파트너의 잦은 행동변화로 어려움을 겪었으며, 현지의 제조업 미발달과 금융인프라 미비로 인해 원부자재 및 물품과 운영자금을 주로 한국에서 조달하고 있다. 현지 진출기업들의 제품 또는 서비스는 대부분 현지 내수시장에서 판매되고 있고, 품질은 중급 이상이며 높은 브랜드 인지도를 확보하고 있다. 또한 현지 내수판매는 몽골의 열악한 유통망 및 물류망을 고려하여 직영매장 또는 현지 협력선을 통해 이루어지고 있으며, 가장 큰 장애요인은 금융인프라 미비로 인한 대금회수 곤란, 저렴한 중국제품의 유입으로 인한 가격불리 등이었다. 임금관리와 고용관리에서 가장 큰 애로사항은 높은 임금상승률과 이직률로 기업 대표들은 심층인터뷰에서 현지에서 능력을 갖춘 전문인력 또는 숙련공을 구하기가 어렵다고 언급하였다. 현지 비즈니스 환경을 종합적으로 평가하면, 인프라부문이 가장 열악하며, 원자재․부품 조달, 고용 및 인사관리에도 약간의 어려움이 있지만, 노사 갈등․분규, 부가세 환급 지연, 현지 행정당국의 경영 간섭 등은 거의 없다고 할 수 있다.


경영성과 분석과 시사점을 찾기 위해 최근 3년간 성과지표, 현지 사업 운영 방향 및 전략, 향후 주력 제품의 수준 변경 계획, 현지 비즈니스 활동의 장애요인, 비관세장벽의 강도, 한국 정부 및 공공기관에 바라는 지원희망 서비스, 몽골정부에 대한 건의사항 등을 분석하였다. 현지 진출 한국기업들의 매출액과 순이익은 최근 3년간 계속 증가하고 있으며, 이 때문에 대부분의 기업들이 현상유지 또는 사업규모 확대를 계획하고 있다. 또한 이 기업들은 향후 마케팅 강화와 내수시장 진출 확대, 주력제품의 고급화 전략을 추구하고 있다. 기업들이 경험한 현지 비즈니스 활동의 장애요인을 전반적으로 살펴보면, 고용 및 임금, 세무와 관련된 어려움은 상대적으로 크지만 금융 및 외환, 투자 장벽과 관련된 어려움은 크지 않다. 한국 정부 및 공공기관에 대한 건의사항을 조사한 결과, 현지 영사기능 강화, 투자정보 제공 서비스, 금융지원 등을 가장 필요로 하는 것으로 나타났으며, 몽골정부에 대한 건의사항은 비자 편의 제공 및 장기비자 발행, 외국인의 자유로운 경제활동 보장, 물류부문 개선 등이었다.
이러한 논의를 기초로 ‘제6장 결론: 한국의 대몽골 투자 확대방안’에서는 투자확대의 필요성을 재확인하였으며, 한국기업의 유망 투자진출분야를 소개하고 정부의 적극적인 지원체계 구축과 관련된 정책을 제시하였다.


현지의 투자환경을 종합적으로 고려하면 광업, 플랜트산업, 인프라 개발, 농·축산업, 관광, 금융업, 제조업 부문에 대한 한국기업의 진출이 유망하여 이를 위해 정부는 현지 투자환경에 대한 체계적인 정보 제공, 비자면제협정 체결, 현지 영사서비스 강화, 한국에 대한 이미지 제고, 현지 인적 네트워크 강화 등을 위해 노력해야 한다.
결론적으로 몽골의 경제성장과 내수시장 확대 전망, 그리고 몽골정부의 경제 및 투자 관련 법·제도 안정성 강화 노력, 대몽골 투자의 질적 제고 필요성 등을 고려할 때, 한국기업의 대몽골 투자진출 확대 및 다변화는 매우 시급한 정책과제라 할 수 있다. 


 

The whole world has been keeping its eye on Mongolia’s economic growth. Although Mongolia has experienced considerable socio-economic instability during the process of the regime transition in the early 1990s, it has managed to establish the market economy in a relatively short period of time and reached an annual average growth of 9% in the mid 2000s. Despite the rapid fall in the growth rate due to a global financial crises, Mongolia has quickly recovered its trend to accomplish astonishing 17.4% in 2011.
For such reasons, the international assessment on Mongolia has undergone noticeable changes. Leading international organizations and assessment institutions are presenting optimistic prospects for Mongolia’s economic growth, while foreign investments into Mongolia continue to increase. With such changes in Mongolia’s investment environment, expanding opportunities for market entry has become an urgent issue for Korean businesses.
Given such background, this research provides a systematic analysis of Mongolia’s overall investment environment, and identifies management situation and difficulties of Korean firms in Mongolia, in order to elicit ideas for specific measures and policy implications in order to expand market entry by Korean businesses. In particular, this research tries to provide detailed information and analysis through a survey research on 59 Korean firms in Mongolia, along with in-depth interviews of local professionals and company representatives.
Chapter 1 forms an ‘introduction’ that includes the significance and objective of this research, literature review to emphasize the contribution of this research, research methodology and the overall structure of this research.
Chapter 2 describes ‘Mongolia’s economic situation and mid to long-term prospects,’ providing an overview of Mongolia’s current economic state, its main policy objectives, and mid to long-term prospects for growth. Mongolia’s major industries include mining, agriculture and stock-farming, manufacturing (cashmere and textile processing), wholesale and retail, and tourism among others, while mining is the engine of growth. Mining represents about 20% of the GDP, about 60% of the total industrial production, and about 80% of total exports. The share of agriculture and stock-farming is decreasing, but still holds the largest number of employees. The share of manufacturing is under 10%, but helped by aggressive industrial policy initiated by the Mongolian government, it is showing a growing trend. The wholesale and retail, and the real estate business sector is consistently increasing their respective shares due to economic growth (driven the mining industry), or the so-called spending effects.
Presently, the main economic policy objectives of Mongolia include the development and diversification of industries to fully implement the benefits of its resource-based economy, along with price stabilization, reduction in unemployment rate and poverty eradication, effective application of economic policies, industrial policy realization, and control of the macroeconomy, among others. The Mongolian government hopes to provide and meet the mid-term national development strategy and realization plans in accordance with abovementioned policy objectives. Successful implementation of these policy goals is likely to shed a light of optimism to Mongolian mid-term economic outlook.
The third chapter, ‘Mongolian investment environment,’ analyzes in detail the overall investment environment of Mongolia, along with its infrastructure, labor system, and legal and institutional structures. Despite its vast territory, Mongolia is a country with a small population and generally poor infrastructure. For such reasons, the Mongolian government is increasing its investment in infrastructure for railway and road expansion, expansion of airway services, securing energy supply, information and communication technology development according to its mid-term national development strategy.
Labor market of Mongolia is characterized by its small labor population in comparison to other Asian countries. Particularly apparent is the imbalance between the demand and supply in the labor market, with high levels of unemployment despite increasing job openings due to rapid economic development. It is explained by the lack of skilled workers and low wages causing movement of local labor to foreign markets.
For its part, the Mongolian government has been improving its legal and institutional structures to promote foreign investment. It has established several laws on foreign investment to assure that foreign and domestic investors have equal rights in production, sales, and investment. The government has also concluded the Stability Agreement for foreign investors, including provisons on free trade areas, approved the use of land, applied low levels of tariff along with other incentives.
Chapter four, ‘Foreign investments to Mongolia and their strategies’ discuss the current circumstances and trends in FDI to Mongolia. The chapter provides a comparative analysis of the investments and entry strategies of China, Russia, Japan, Canada, United States, and the EU countries. Currently, China is first in foreign direct investment to Mongolia, which can be explained by the increase in China’s demand for Mongolian mineral resources and the relatively good condition of railways and transportation routes between China and Mongolia. Chinese businesses concentrate on various types of mineral resource development, while avoiding overlapping investments with other businesses.
Russian investments in Mongolia generally involve mines, mineral processing factories, and infrastructure already built during the past Soviet era. Unlike their Chinese counterparts, Russian businesses prefer joint investment, which is the traditional method of cooperation between Mongolia and Russia. On the other hand, Japanese investment is relatively low primarily due to geographical reasons, but is increasing nonetheless. Japanese businesses have been cooperating with local Mongolian businesses and investing in manufacturing, foodservice, and information and communication industries, but recently turned its attention to mining as well. Canada is another leader in investment, with the 6th largest total investment volume among foreign investors. Because mining industries require large volumes of capital, investment by Canadian businesses occurs in various ways, including individual investment, joint investment with Mongolian businesses, and joint investment with a third-party. United States, which is 8th in terms of its total investment volume, has been also investing primarily on mineral resources, but recently expanded into other industries such as trade, foodservice, and banking.
Chapter five, ‘Investment to Mongolia by Korean businesses and their management evaluation,’ introduces the current state of Korea’s investment to Mongolia, analyzes the motives for investment motivation, obstacles in local management, and their achievements based on a survey research on 59 Korean businesses in Mongolia. The research also provides a basis for policy implications for future business entry included in this chapter. According to the survey results, Korean businesses focus primarily on mining, services, wholesale and retail, lodging and foodservice industries, while manufacturing has a very low share. The businesses are mostly small scale with less than 10 employees, but their sales volume vary accordingly, and a large number of them have entered the market in the end of 2000s when optimistic prospects on Mongolian economy were dominant.
It turns out that most Korean businesses in Mongolia had experienced a lot of difficulties due to complex administrative structures, investment approving institutions, and frequently changing behavior of their local partners. They were also forced to procure their resources and operating funds in Korea due to Mongolia’s underdeveloped manufacturing system and poor banking infrastructure. The goods and services of the local Korean businesses were mostly sold in local markets, with the quality of those goods and services being above the average, and garnering high brand awareness. Also, because of the poor distribution network in Mongolia, local sales were occurring either directly by Korean businesses or indirectly through local partners. The greatest obstacles included difficulties in collecting loans and payments due to poor banking infrastructure, and price competition with cheap goods from China. Greatest difficulties in wage and employee management were rapid increase in wages and the high employee turnover rate. Overall, the business environment in Mongolia is characterized by particularly poor infrastructure; and while there are some problems in procurement of raw materials and resources, employment, and management of the personnel; there were almost none in terms of labor management conflicts, surtax refund, or the local administration interference.
The net profits of local Korean businesses appear to have increased continuously over the last three years, which has led businesses to consider expansion or at least maintenance of status quo rather than withdrawal or volume reduction. Also, these businesses are aiming to strengthen their marketing strategies and expand their entry in local markets, while trying to bestow the impression of good quality on their anchor products. In observing the overall business obstacles experienced by these enterprises, there are readily noticeable problems in employment, wage, and taxes; while the problems are not as apparent in terms of banking, foreign-exchange, and investment barriers. Looking into concerns raised to Korean government and public agencies, the businesses were most in need of stronger consular functions, investment information services, and banking support. On the other hand, concerns raised to the Mongolian government include issues regarding visa services and long-term visas, freedom of economic activities for foreigners, and improvements in the distribution sector. 
Based on these findings, chapter six, ‘Measures to expand Korea’s investment to Mongolia’ reconfirms the need for investment expansion, introduces the promising sectors for entry expansion of Korean businesses, and provides policy suggestions for the Korean government in establishing an active support system.
In sum, Mongolia’s investment environment holds potential in mining, plant industries, infrastructure development, tourism, banking, and manufacturing sectors for Korean businesses. Korean government needs to provide structured investment information, come to an agreement on visa waivers, reinforce consular services, place greater efforts to improve the image of Korea, and reinforce the local human networks.
In conclusion, considering the overall prospects of Mongolia’s economic growth and market expansion, Mongolian government’s efforts to stabilize its laws and institutions concerning the economy and investment, the quantitative investment growth to Mongolia, the entry expansion and diversification of Korean businesses constitutes urgent policy priorities


 



 


국문요약 


제1장 서 론 
1. 연구의 필요성과 목적 
2. 선행연구의 검토 및 연구의 차별성 
3. 연구의 방법 및 구성 


제2장 몽골의 경제 현황과 중장기 전망 
1. 몽골경제의 주요 현황 
2. 몽골경제의 주요 정책과제 
3. 몽골경제의 중장기 성장 전망 


제3장 몽골의 투자환경 분석 
1. 몽골의 전반적인 투자환경 
2. 인프라환경 
3. 노동환경 
4. 외국인투자 관련법 및 인센티브 


제4장 주요국의 대몽골 투자 현황과 전략 
1. 대몽골 외국인직접투자 현황 및 최근 추세 
2. 주요 투자국가별 분석 
3. 국별 진출전략 비교 분석 


제5장 한국기업의 대몽골 투자 현황과 경영실태 분석 
1. 한국의 대몽골 투자 현황 
2. 투자기업의 투자동기 및 경영성과 분석 
3. 현지 경영의 문제점과 애로사항 
4. 경영성과 분석과 시사점 


제6장 결론: 한국의 대몽골 투자 확대방안 
1. 투자 확대의 필요성 
2. 한국기업의 유망 투자 진출분야 
3. 정부의 적극적인 지원체계 구축방안 


참고문헌 


부  록 


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