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Can English Proficiency Boost International Trade in Services?
무역정책
저자 이경희 발간번호 11-08 자료언어 English 발간일 2011.12.30
최근 금융계 다국적기업들이 영어를 사내 공용어로 채택하는 경향이 늘고 있다. 본 연구는 국제 비즈니스 언어인 영어 사용 능력이 서비스 교역 증진에 어느 정도 영향을 미치는지를 분석한다. 구체적으로 본 연구는 Anderson and von Wincoop(2003, 2004)의 중력모형을 이용하여 OECD 국가들의 영어사용 능력이 이들 국가들의 세부 서비스 업종과 전체 서비스 교역에 어느 정도 영향을 미치는지를 분석한다. 분석 결과 일국의 영어사용 능력은 서비스 교역 증진에 상당한 영향을 미치며, 특히 통신, 금융, 상업, 보험 및 사업 서비스 등 대인업무가 중요한 서비스 업종에 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 불어나 독어는 서비스교역 증진에 유의하지 않거나 미약한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 정부가 자국의 서비스 교역증진을 위해 영어정책을 적극 활용할 수 있다는 점을 시사한다.
Recently, increasing numbers of financial MNEs are adopting English as their in-company official language. This paper attempts to investigate to what extent English proficiency, as the language of global business, can boost international trade in services. To achieve this purpose, this paper estimates the determinants of services trade including language variables with the aggregated and disaggregated data for nine different subsectors of OECD countries. The empirical model is based on a theory-based gravity model derived from Anderson and von Wincoop (2003, 2004). The findings show that English proficiency has a significant influence on services trade, while other languages such as French and German have only weak and mixed effects. In particular, communication, financial, commercial, insurance, and business services are revealed to be the most impacted by the level of English proficiency. The results imply that governments can use their English policies to promote international trade in services.
I. Introduction
II. Empirical Methodology
1. Empirical Specifications
2. Data Description
III. Empirical Results
1. Main Results
2. Robustness Checks
3. Simulation
IV. Conclusions
References
Appendix
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판매가격 | 3000 원 |
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