발간물
전체보고서
중국은 2003년 ‘국가반도체조명공정(國家半導體照明工程)’의 가동을 시작으로 LED 산업을 적극 육성하여 왔으며, 2009년 초 21개 반도체조명 응용시범도시에 LED 조명 제품을 보급하는 ‘십성만잔(十城萬盞)’ 프로젝트를 시행하면서 본격적으로 LED 산업을 육성하기 시작하였다. 중국정부의 육성책에 힘입어 중국 LED 산업 생산액은 연평균 15%대 성장을 지속해 왔으며, 시장규모도 연평균 12%대로 성장하고 있다.
이처럼 중국이 LED 산업을 미래의 전략적 신산업으로 집중 육성하고 있으므로 중국과 경쟁 및 협력 관계에 있는 한국은 중국의 LED 산업 동향 및 육성정책 등을 잘 파악하여야 한다. 또한 중국의 LED 산업은 지역별로 발전 양상이 다르기 때문에 서로 다른 지역과의 협력 혹은 진출 시 지역별 접근이 필요하다. 그러나 중국 LED 산업에 대한 기존의 연구는 국가적인 차원의 발전 전략과 현황을 소개하는 수준에 그쳤고 지역별로 접근한 문헌은 국내외적으로 거의 전무하다. 이에 본 연구에서는 기존의 중국 LED 산업에 대한 문헌들을 바탕으로 징진지(京津冀)라는 특정 지역의 LED 산업을 문헌조사, 통계분석, 사례분석 등의 방법으로 분석하였으며, 기타 지역과의 비교분석도 수행하였다. 본 연구의 주요 결론은 다음과 같다.
첫째, 중국 본토 LED 산업의 시초가 되는 징진지는 웨이퍼와 칩 등의 R&D에서는 앞서 있지만 연구성과의 산업화가 제대로 이루어지지 않고 있고, 패키징이나 응용에 종사하는 업체도 적다. 전반적으로 보아 남부지역에 비해 시장이 제대로 형성되지 못해 LED 산업 생산액이 중국에서 차지하는 비중이 적으나, 응용제품 사용량에서는 여타 지역보다 많다. 또한 외국업체들이 진출하면서 LED 산업이 발전한 남부지역에 비해 외국업체의 진출이 저조한 편이다. 따라서 징진지는 이미 거의 포화상태에 이른 주장(珠江) 삼각주나 창장(長江) 삼각주에 비해 이점이 있으며, 이는 한국 LED 업체들에 시장선점의 기회를 가져다 준다.
둘째, 생산재 내수시장 진출과 관련하여, 톈진(天津) 시를 제외한 베이징(北京) 시와 허베이(河北) 성의 수입시장 활용도는 매우 낮으므로 이 두 지역에 대한 생산재 수출을 확대해야 한다. 이를 위해 생산 현지화를 선행하는 방법 또는 마케팅 방안을 강구한 수출 확대를 고려할 수 있다.
셋째, 응용분야에서 향후 최대 응용시장은 백라이트 시장이 될 전망인바, 이는 한국의 전자 및 반도체 업체들에 장차 큰 기회로 작용하게 될 것이다. 특히 IT와 전자가 주업종인 톈진 시를 중심으로 LED TV에서 한국의 우위를 충분히 활용하여야 한다. 자동차용 LED 조명 분야에서는 베이징현대자동차, 베이징자동차 등 유수의 자동차회사가 베이징에 위치해 있는 것이 큰 우위가 될 것이다. LED 조명과 관련하여서는 톈진, 바오딩(保定), 스자좡(石家庄) 등 LED 조명 응용시범도시에 우선적으로 진출하는 것이 바람직하다.
넷째, 현지 기업과의 협력과 관련하여서는 징진지가 강점을 갖고 있는 디스플레이 분야가 유력하고, 웨이퍼나 백라이트 분야도 고려해볼 만하다.
다섯째, 징진지 LED 내수시장 진출 초기단계에서는 LED 가로등 설치 등 정부 주도의 사업에 제품을 공급하고 이를 통해 제품 및 회사의 지명도를 높이는 전략이 바람직하다.
Beginning with the launch of the National Semiconductor Lighting Process in 2003, China has been actively and fully nurturing the LED industry. Since early 2009, it has been implementing the ‘Ten Cities Ten Thousand Lightings’ project to supply LED lighting products to 21 semiconductor lighting application model cities. On the strength of the Chinese government’s nurturing policy, the production output of the Chinese LED industry has continued to record an average annual growth rate of around 15%, and the market size has also been growing at an average annual rate of around 12%.
China has been nurturing the LED industry as a future strategic industry, so Korea, which is competing and cooperating with China, should be well-acquainted with China’s LED industry trends and nurturing policy. Also, the growth of China’s LED industry varies by region, so diverse approaches are needed when cooperating with or advancing into different regions. Existing researches on the LED industry in China are limited, however, to the introduction of development strategies and current status at the national level, and there are few literature on approaches by region. Thus, in this research, based on existing literature on the LED industry in China, the LED industry of the region of Jing-Jin-Ji(Beijing-Tianjin-Hebei) was analyzed via such methods as a literature review, a statistical analysis, a case study, and comparison with other regions. The following conclusion is arrived at.
First, Jing-Jin-Ji the pioneer region in mainland China’s LED industry, takes the lead in R&D for wafers and chips, but its research outcomes have been hardly industrialized, and few companies are engaged in packaging and application. In general, the market has not been properly formed, compared with the southern regions, and the production output of the LED industry in China is small but the volume of use of LED application products is greater than in other regions. The advancement of foreign firms into this region is poorer than in the southern region, where the LED industry is well developed. Accordingly, Jing-Jin-Ji still has more merits than the Pearl River Delta or Yangtze River Delta regions, which are already saturated, and this gives Korean LED companies the opportunity to pioneer in the market.
Second, with regard to advancement into the domestic production goods market, the degree of utilization of the import markets of Beijing and Hebei is very low, so exports to these two regions should be expanded. To achieve this, advance production localization and expansion of exports by strengthening market strategies can be considered.
Third, in the application areas, the largest future application market is expected to be the backlight market, which is anticipated to give the greatest opportunities to Korea’s electronics and semiconductor companies. Particularly in Tianjin the main business lines of which are IT and electronics, Korea should make the most use of its superior position in the LED TV industry. In the automobile LED lighting area, major automobile companies such as Beijing Hyundai Motors and Beijing Motors, which are located in Beijing, will have great advantages. With regard to LED lighting, it is desirable to preferentially advance into LED lighting application model cities such as Tianjin, Baoding, Shijiazhuang.
Fourth, with regard to cooperation with local companies, the display area is advantageous to Jing-Jin-Ji, and the wafer and backlight areas are worth the region’s consideration.
Fifth, in the early stage of advancing into the domestic LED market of Jing-Jin-Ji, it is desirable for the region to supply the goods to government-led projects such as the installation of LED streetlights, and to use such strategy to heighten awareness of the products and the company.
Sixth, the Korean government should expand its R&D investments in the LED area, reinforce financial support for the industry and tax benefits, actively nurture LED technological manpower and specialty enterprises, promptly expand national standards, and occupy international standards in advance to cope with severe competition with China in the future. At the same time, the LED industry nurturing policies of Korea and China coincide in many respects, so cooperation should be reinforced in areas such as R&D and human resources, mutual information exchanges, and network building through the holding of joint academic-industrial seminars.
국문요약
제1장 서론
1. 연구의 배경 및 목적
2. 선행연구
3. 연구의 방법 및 내용
가. 연구의 방법
나. 연구의 내용
제2장 중국 LED 산업 현황
1. 중국 녹색산업 육성 배경과 LED 산업
가. 중국 녹색산업 육성 배경
나. LED 산업
2. 중국 LED 산업 육성정책
3. 중국 LED 시장 현황
가. 산업규모와 시장규모
나. 가치사슬별 시장 현황
4. 중국 LED 산업 수입 동향
5. 세계에서의 위상 및 글로벌 경쟁 동향
제3장 징진지(京津冀) 지역 LED 산업 현황 및 타 지역과의 비교
1. 중국 LED 산업의 지역 분포 및 특징
가. 북부지역과 징진지
나. 주장삼각주
다. 창장삼각주
라. 장시/푸젠
2. 징진지 지역 LED 산업 육성정책 및 타 지역과의 비교
가. 징진지
나. 기타 지역
3. 지역 경쟁 동향
4. 징진지 지역 LED 산업 응용 현황
5. 징진지 지역 LED 산업 수입 동향
가. 수입 동향
나. 한국의 징진지 수입시장 활용도
제4장 한국기업의 징진지(京津冀) 지역 LED 시장 진출사례
1. 톈진○○전자유한회사(天津○○電子有限公司): LED 가로등
2. ○○반도체(톈진)유한회사(○○半導體(天津)有限公司): LED 디스플레이 및 조명
3. 톈진○○LED유한회사(天津○○LED有限公司): LED 패키징 및 모듈
4. 베이징○○자동차등유한회사(北京○○車燈有限公司): LED 자동차등
제5장 결론 및 시사점
1. 결론 및 전망
2. 시사점
가. 한국정부에 주는 시사점
나. 한국기업에 주는 시사점
참고문헌
부록
Executive Summary
판매정보
분량/크기 | 100 |
---|---|
판매가격 | 5000 원 |
같은 주제의 보고서
대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조
콘텐츠 만족도 조사
이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?