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연구자료 싱가포르, 말레이시아, 인도네시아 3국의 서비스산업 비교 분석 산업구조, 산업정책

저자 손기태, 김민희 발간번호 09-07 자료언어 Korean 발간일 2009.12.30

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본 연구는 싱가포르, 말레이시아, 인도네시아를 중심으로 경제성장에 직·간접적으로 중요한 역할을 하는 서비스산업에 대해 개관한다. 3국은 우리나라와 지리적으로 근접할 뿐만 아니라 투자 및 교역 규모 면에서도 다른 ASEAN 국가에 비해서 큰 비중을 차지한다. 2006년 3월에 이미 발효된 우리나라와 싱가포르의 양자간 FTA와 2009년 5월 발효된 한ㆍASEAN FTA 서비스무역협정을 통해 우리 기업이 ASEAN 서비스시장에 안정적으로 진출할 수 있는 기회가 제도적으로 보장되었다. 본 연구는 3국의 서비스산업에 진출하고자 하는 우리 기업에 필요한 기본적 정보를 제공한다.
When a country's per capital GDP increases, it is usually accompanied by a corresponding increase in the proportion of the country's services industry in the economy as a whole. This is the pattern exhibited by countries that this treatise examines in close detail; namely Singapore, Malaysia and Indonesia. Case in point, when Singapore's per capita GDP was US$50347.1 in 2008, the proportion of Singapore's services industry to its economy stood at 65.6%. Indonesia, on the other hand, had a per capita GDP of US$3705.1 in the same year and the proportion of the services industry was 38.3%, representing less than half of its economy and trailing far behind figures for Singapore. It should be noted that even when Singapore's per capita GDP were similar to Indonesia's current level, its services industry consistently represented over 50% of its economy, mainly due to the fact that Singapore is an urban city-state with extremely low comparative advantage in terms of agricultural production.
As for policies relating to the services industry, Singapore and Malaysia were identical in that both countries designated high-value services industries as one of their main vehicles for economic growth alongside manufacturing; the only difference being that Singapore initiated the policy earlier, as Singapore's per capital GDP was higher during comparable periods. Yet the government of Indonesia, at present, is not making any earnest efforts to have its high-value services industry assume the role as the engine of the country's growth. The Indonesian emphasis on labor-intensive manufacturing and exploitation of mining resources instead of the services industry, is somewhat justified in light of the country's economic development in terms of its per capital GDP or the level of Indonesia's social infrastructure.
The three countries are in different phases in terms of trade and conditions for investment in the services industry; with Singapore's services industry being nearly totally open to the outside world, as opposed to still-substantial barriers to trade and investment in Indonesia's services industry. On the other hand, all three countries are exhibiting a common pattern in that they are lowering their barriers in services as well as manufacturing industries, in response to the establishment of free trade as the firm basis of the global economy and recognition of the positive impact of free trade upon economic growth.
This treatise evaluates the level of economic development of the three countries(Singapore, Malaysia, Indonesia) through their services industries, and takes the analysis a step further in order to elicit key points and facts that will facilitate the entry of Korean firms into the various areas of the three countries' services markets including finance, distribution, transportation, and communications. Trade with the three countries already make up a significant portion of Korean investment into and trade with ASEAN, and it is likely to increase further when the Korea-ASEAN FTA goes into effect. This will create synergy between the real and services trade, as Korea makes inroads into services industries of the three countries in finance, distribution, transportation, and communications; which also form an important part of manufacturing process.
Though real trade is still predominant in trade between Korea and the three countries, opening of the services industry is expected to bring about an increase in trade in services. This would mean Korea's entry into services markets in ASEAN is actually predicated upon a full understanding of the services industries in ASEAN countries; and it is especially important that an understanding of the services industries of the three countries(Singapore, Malaysia, Indonesia) should be the basis for formulation of all entry strategies.
국문요약

제1장 서론

제2장 싱가포르, 말레이시아, 인도네시아 주요 경제지표 비교
1. GDP 및 경제성장률
가. GDP 및 1인당 GDP
나. 경제성장률
2. 통화량
3. 재정수지
4. 대외경제
가. 해외의존도
나. 무역
다. 외국인직접투자
5. 우리나라와의 무역 및 투자
가. 무역
나. 투자

제3장 싱가포르의 서비스산업
1. 서비스산업 전체
가. 서비스산업의 비중
나. 서비스산업의 구조
다. 서비스산업에 대한 외국인직접투자
라. 서비스산업의 노동생산성
마. 서비스산업 종사자의 평균 월급
2. 주요 서비스산업
가. 금융
나. 유통
다. 통신
라. 운송

제4장 말레이시아의 서비스산업
1. 서비스산업 전체
가. 서비스산업의 비중
나. 서비스산업의 성장률
다. 서비스산업의 고용
라. 서비스산업의 수출 및 수입
2. 주요 서비스산업
가. 금융
나. 유통
다. 운송
라. 통신

제5장 인도네시아의 서비스산업
1. 서비스산업 개황
가. 서비스산업의 비중
나. 서비스산업의 성장률
다. 서비스산업의 고용
라. 서비스산업의 무역수지
마. 서비스산업에 대한 외국인직접투자
2. 주요 서비스산업
가. 금융
나. 유통
다. 운송
라. 통신

제6장 우리 기업에 대한 시사점
1. 금융
2. 유통-소매
3. 운송
4. 통신

제7장 결론

[부 록] 3국의 무역 및 투자 환경 개관
1. 싱가포르
가. 무역
나. 자유무역지구
다. 조세
라. 경쟁정책
마. 지식재산권
바. 투자
2. 말레이시아
가. 무역 및 투자 정책
나. 관세 및 수입세
다. 조세
라. 외국인투자 정책
마. 외국인투자 촉진정책
3. 인도네시아
가. 투자환경 개선정책
나. 관세
다. 조세
라. 수입제한
마. 외국인투자 허가 및 금지

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