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Working paper Ecommerce and Firm Performance: Evidence from Korea 생산성, 전자상거래

저자 이규엽 발간번호 17-06 자료언어 English 발간일 2017.12.12

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  2013년 세계 B2B 전자상거래 규모가 15조 달러를 돌파하였고, 세계 B2C 전자상거래 규모도 1.2조 달러를 돌파하였다(UNCTAD 2015). 한국의 B2B 시장규모도 증가 추세이며, 한국의 B2C 시장규모 역시 연간 20%씩 성장하고 있음을 쉽게 알 수 있다(통계청). 한국의 전자상거래 시장은 아시아에서 세 번째로 크며, 이러한 사실은 한국의 인터넷과 정보통신기술이 세계적인 수준임을 감안할 때 그리 놀라운 것은 아니다. 하지만 놀라운 점은 한국의 전자상거래 시장이 외연적으로 성장하고 있다는 사실 외에 한국의 전자상거래 기업에 대해 알고 있는 바가 많이 없다는 것이다. 한국의 경제 내 전자상거래 기업의 수, 비중, 분포에 대한 정보가 전무하고, 전자상거래 기업과 비전자상거래 기업 간 식별할 수 있는 특징에 대해서도 연구된 바 없다.
  본 연구는 전자상거래 기업과 비전자상거래 기업 간 식별할 수 있는 특징에 대해 분석하며 2010년 경제총조사 자료를 바탕으로 실증하였다. 한국경제 전체에서 전자상거래를 활용하는 기업수의 비중은 작으나 전자상거래 기업의 매출액, 고용자 수, 임금의 비중은 상대적으로 큰 편으로 나타났다. 본고에서는 기업의 관찰되지 않는 고유한 특성과 전자상거래 활용여부 사이에 존재하는 상관관계로 인해 추정치의 편의가 발생할 수 있는 점을 감안하여 이러한 내생성을 완화하기 위해 성향점수매칭을 통해 2010년 경제총조사 자료를 재구축하였다.
  재구축된 자료를 바탕으로 선형회귀분석을 통해 제조업에 속한 전자상거래 기업은 같은 산업 내 유사한 규모와 나이를 지닌 비전자상거래 기업보다 평균적으로 더 높은 일인당 매출액을 기록하고 평균적으로 더 높은 임금을 지불하지만, 서비스업에 속한 전자상거래 기업은 비전자상거래 기업에 비해 평균적으로 더 높은 일인당 매출액을 기록하더라도 임금 측면에서는 두 기업 간 큰 차이가 없음을 추정하였다. 추가적으로 분위회귀분석을 통해 제조업에 속한 전자상거래 기업의 높은 일인당 매출액은 낮은 분위에서만 유의미하며, 반대로 서비스업에 속한 전자상거래 기업의 높은 일인당 매출액은 분석 대상 전 분위에서 모두 유의미하다는 결과를 추정하였다.

  핵심용어: 전자상거래, 기업활동, 일인당 매출액, 임금 

Official estimates peg global business-to-business ecommerce at 15 trillion dollars and global business-to-consumer ecommerce at 1.2 trillion dollars in 2013 (UNCTAD 2015). When we turn to official estimates for Korea, it is easy to find that Korea’s business-to-consumer ecommerce market is grow-ing at more than twenty percent per year and has emerged as the third larg-est global ecommerce market in Asia. It is not very much surprising to know the numbers for Korea since Korea is one of the world’s most ad-vanced countries in terms of information and communication technology. However, it is somewhat surprising that we know little about how ecom-merce firms or establishments are distributed in the economy of Korea. In addition, we know little about how ecommerce establishments perform relative to their counterparts of a similar age and size in the same industry.
The paper aims to characterize and test performance differences between ecommerce and non-ecommerce firms or establishments. Although the number of ecommerce establishments makes up a small fraction of the economy, ecommerce establishments have a heavier weight in sales, em-ployment, and wage. Due to endogeneity of ecommerce variable, the paper reconstructs the 2010 Korea Census dataset by using Propensity Matching Score and shows that in manufacture ecommerce establishments have, on average, larger sales-per-worker and pay higher wage whereas in services ecommerce ones have higher sales-per-worker but pay no larger wage than their counterparts of a similar age and size in the same industry. It also adds quantile estimates showing that sales-per-worker differences between ecommerce and non-ecommerce establishments in manufacture are positive and statistically significant only at lower quantiles of the distribution. In ser-vices, sales-per-worker differences between them are positive and signifi-cant at most of distribution but turns to be negative, though not significant, at above upper quantile of the distribution.

Keywords: Ecommerce, Firm Performance, Sales-per-worker, Wage
JEL Classification Numbers: F1 

Executive Summary


1. Introduction


2 Data and Statistical Description
2.1. Data
2.2. Statistical Description


3. Estimation
3.1. Constructing a Matched Dataset
3.2. Estimation


4. Results
4.1. Sales-Per-Worker and Ecommerce Activity
4.2. Wage and Ecommerce Activity


5. Conclusion


References


Appendix 

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