발간물
기본연구보고서
목록으로
글로벌 대전환기 도래 이후 중국은 경제성장 패러다임 변화를 추진하고 있다. 미ㆍ중 간 전략경쟁의 심화, 공급망 분절화, 경제안보 개념 확대, 자국 우선주의 확산, 경제성장 둔화, 인구 고령화 심화, 금융 분야 리스크 대두 등 대내외 경제환경 변화로 인해 중국경제는 다양한 성장제약 문제를 직면하고 있다. 이러한 경제성장의 제약요인에 대응하여 중국은 국내대순환과 국외대순환의 ‘쌍순환’ 전략을 의미하는 ‘신발전구도’를 발표하였다. 시진핑 정부는 신발전구도 구축이 중국식 현대화와 고품질 경제발전 실현에 필요한 자주와 개방, 발전과 안보의 변증법적 관계를 아우를 수 있는 차세대 경제성장 전략으로 보고 있다.
그리고 이러한 중국 경제성장 패러다임의 체질 개선과 함께 금융 분야 개혁이 동시에 진행되고 있다. 다만 신발전구도에 따른 중국의 금융발전 전략은 단순히 선진 금융시장을 보유하고 있는 서구권의 금융발전론을 답습하는 것이 아니다. 중국정부는 이번 금융개혁에서 ‘중국 특색의 금융발전 전략’을 구축하고 중국 국정에 맞는 금융 활용 방식을 재정립하고자 한다. 이 보고서에서는 최근에 드러나고 있는 중국의 금융발전 전략을 살펴보고, 중국의 금융제도와 시스템 변화로 야기될 수 있는 기회와 리스크 요인을 분석하여 향후 한ㆍ중 간 경제협력에 대한 시사점을 도출하였다.
본 연구의 제2장에서는 중국의 차세대 경제성장 전략인 신발전구도와 금융발전 전략의 관계성, 그리고 중국정부가 제시하는 중국 특색의 금융발전 전략을 살펴보았다. 중국이 추구하는 금융개혁은 더욱 강화된 감독체제, 중점 분야에 대한 집중적인 금융자원 지원, 전방위적인 금융조달 시장 구축에 초점이 있다. 그리고 이러한 특징은 중국정부가 제시한 중국 특색의 금융발전 전략에서도 잘 나타난다. 중국은 ‘신발전구도’의 궁극적인 목표, 즉 중국식 현대화 실현과 강국 건설을 위해 금융자원이 필요한 실물경제 분야에 집중적으로 투자하기를 원한다. 이와 동시에 공산당의 지도력을 통해 금융 감독관리 수준을 강화하여 경제 리스크를 관리 및 해소하고, 중국 금융산업이 고질적으로 가지고 있는 불균형 문제를 해결하는 것을 목표로 하고 있다.
제3장에서는 중국의 금융감독 체계 변화를 살펴보고 금융감독 강화의 주요 목적 중 하나인 금융 리스크 관리 3대 분야(부동산 리스크, 지방정부 리스크, 중소 금융기관 리스크)의 배경, 현황, 정책 방향에 대하여 살펴보았다.
중국의 금융감독 체계는 금융시장의 발전과 함께 기초적인 감독체계를 확립한 후, 분업화-협력화-통합화의 순서로 변모해왔다. 그리고 2023년 「당과 국가기관 개혁방안」이 발표되면서 ‘1행 1국 1회’의 감독체계를 수립하고, 금융산업에 대한 공산당의 개입을 제도화함으로써 중앙정부의 역할을 강화하였다. 중국정부는 강력한 금융감독을 통하여 실물경제의 성장을 제약하는 금융 리스크에 대하여 감독의 사각지대를 없애겠다는 입장이다. 이러한 방침은 금융감독 분야에서는 효과적으로 리스크를 관리할 수 있을지 모르나, 효율성의 문제에서는 금융자원 배분 불균형을 야기할 수도 있다. 또한 중국정부는 2024년 하반기 들어 경기부양을 위한 다양한 조치를 발표했다. 발표된 조치에는 중국의 3대 리스크인 부동산 시장 부양을 포함하여 지방정부 부채 해결을 위한 다양한 금융조치들이 포함되어 있다. 중국의 3대 리스크는 상호 유기적으로 연계되어 있으며, 한 부문의 리스크 확대는 다른 부문의 리스크로 파급된다. 이 때문에 한 부문에 대한 감독ㆍ관리보다는 전방위적인 리스크 감독 및 관리가 필요하다.
제3장에서는 이러한 점들을 고려하여 중국 금융 리스크 관리 주요 내용을 살펴보고 평가하였다.
제4장에서는 중국이 추진하고 있는 금융 시장화 개혁과 실물경제 지원 강화에 초점을 맞추어 중앙은행의 역할과 통화 정책 개선, 금융 공급 측 개혁, 전략산업 금융지원 등의 금융 전략을 분석하였다. 중국은 중소기업의 자금조달 어려움과 실물경제의 신용경색과 같은 문제를 해결하기 위하여 통화 정책 전달기제를 개선하고자 한다. 중국은 통화 정책의 목표로 ‘경제성장과 실물경제에 대한 기여’를 우선시하고 있는데, 통화 정책 목표 측량 지표와 실물경제 실제 기여도 사이의 차이를 줄이기 위해서 통화 정책 수단 전환 필요성도 제안되고 있다. 하지만 국유 부문에 금리 편의를 제공하는 등의 계획경제 관행들로 인해 중국의 통화 정책 개혁 효과는 크지 않다는 평가가 있으며, 이는 통화 정책의 전달기제 개선에서 문제점으로 작용하고 있다.
또한 중국은 실물경제에 대한 금융 지원 역량을 강화하기 위해 금융 공급 측 개혁을 추진하고 있다. 특히 직접 금융시장의 역량을 확대하여 첨단산업에 대한 자본시장 투자를 활성화하고, 기존 중국 은행업 중심의 금융시장 구조를 개선하고자 한다. 이를 위해서 중국정부는 실물경제에 금융자원 투입이 중요한 ‘금융지원 5대 분야’를 설정하였고, 금융기관 개혁과 육성을 통해 은행-채권-주식-창업투자를 아우르는 전방위적인 금융시장 구축을 추진하고 있다. 그리고 자본시장의 고품질 발전을 위해서 ‘국9조’로 불리는 자본시장 개혁 강령성 문건을 발표하여 다층화된 자본시장 구조와 시스템 개혁을 추진하고 있다. 2024년에는 다수의 증권사에 대한 인수합병이 이루어졌는데, 이는 2023년 중앙금융공작회의에서 제시된 ‘일류 투자은행 설립’의 과정으로 보이며, 국유증권사 중심의 산업구조 조정이 이루어지고 있다는 특징이 있다.
전략산업의 금융지원에서 중국은 정부인도기금을 통해 전략산업의 자본조달 능력을 강화하고자 하였다. 하지만 역설적이게도 정부인도기금은 오히려 중국정부가 금융을 장악하는 수단이 되었다. 게다가 시장원리를 따르지 않는 기금 운용으로 인해 무분별한 투자가 진행되었고, 그에 따른 수익률 저하 문제가 발생하고 있다. 또한 반도체와 같은 국가전략산업에 투자지원이 편중되면서 오히려 시장 왜곡을 가져오는 부작용이 나타난 것으로 판단된다.
제5장에서는 중국의 금융발전이 경제성장을 견인하는가에 대한 질문에서 출발하여, IMF 금융발전지수를 이용하여 중국의 금융발전이 경제성장에 미치는 연구를 진행하였다. 연구 결과, 1980년부터 2020년까지 금융발전지수는 중국의 경제성장에 장기적으로 양(+)의 관계를 유지하였고 통계적으로 유의하였다. 좀 더 세부적으로 살펴보면, 금융시장 접근성(FMA)을 제외한 금융기관심도(FID), 금융기관 접근성(FIA), 금융기관 효율성(FIE), 금융시장심도(FMD), 금융시장 효율성(FME)의 5개 금융발전지수들이 모두 경제성장에 양(+)의 관계를 유지하고 있었다. 결국 장기적으로 중국의 금융발전이 경제성장에 양(+)의 영향을 미치고 있다는 결론을 얻었다.
중국에서 당의 지도력 강화를 기반으로 하는 실물경제 지원 확대, 금융 공급 측 개혁, 금융 리스크 관리 분야의 금융발전 전략은 효과적이고 집중적인 금융자원 사용을 위한 당 중앙의 권한을 확대하고, 나아가 중국 경제성장 패러다임의 전환을 성공적으로 추진하기 위한 의도로 해석된다. 다만 당의 영향력 강화로 인해 중국 금융산업이 개방적이고 시장화된 개혁보다는 국가발전 전략의 중요 수단으로 기능할 가능성도 매우 높아졌다. 이는 비교적 개방적이었던 자본시장에 대한 국유증권사의 영향력 확대, 금융 리스크 관리에 대한 당 중앙의 영향력 강화, 국유기업과 국가전략산업에 대한 금융자원 집중 등의 현상으로 이어질 수 있다. 다시 말해 개방적이고 시장화된 금융시장보다는 계획경제의 특징이 강화된 금융시장과 체제가 등장한 것이다. 이에 대하여 한국은 중국의 금융강국 전략에 대한 방식과 의도에 대하여 면밀히 분석함으로써 대응전략을 강구할 필요가 있다.
제6장에서는 2~5장의 결과를 기반으로 한국에 대한 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 중국의 전략산업 금융지원 확대에 따른 우리의 경제안보 대응전략을 마련해야 한다.
이번에 진행되는 중국의 금융발전 전략은 미시적 시장 제도의 개선이 아니라 국가기관 개혁이 수반되었다는 특징이 있다. 이는 중국이 금융업의 발전과 안전을 국가 경제안보와 연계하여 매우 중시하고 있음을 알려준다. 특히 이번 개혁으로 인해 국가전략산업에 지속적인 장기 금융자금 투자가 확대된다면, 첨단산업에서 중국의 경쟁력 상승으로 이어질 수 있다. 한편 금융자원에 대한 당의 영향력이 강화되면서 중국시장에서는 국영과 민영 기업의 구분이 더욱 모호해지고 있으며, 기업의 내부 결정에 당 조직이 미치는 영향이 커질 수 있다. 이에 한중 간 협력 분야와 수준에 따른 치밀한 분석과 전략의 구성이 필요하다.
둘째, 금융시장 구조 및 제도 변화에 따른 한국 금융기관의 대응방안 재설정이 필요하다. 앞으로 중국 금융시장에는 개방적 제도와 규제된 시장환경이 복합적으로 작용할 것이다. 특히 금융감독관리총국과 같은 슈퍼 감독기관의 등장은 특정 산업에 대한 배타적 지원으로 이어질 가능성이 있다. 이러한 조치가 재중 한국기업과 금융기관의 피해로 이어지지 않도록 한국정부는 중국 당국과 밀접한 협의를 이어나가야 할 것이다.
셋째, 금융개혁 효과에 대한 심층적 진단과 함께 리스크 대응을 강구해야 한다. 중국정부의 강력한 리스크 관리 의지에도 불구하고, 최근의 조치들은 리스크 자체를 근본적으로 해결하지 못할 가능성이 있다. 따라서 중국정부의 금융 리스크 관리 조치들에 대한 심층적 진단을 통해 한국경제에 미칠 수 있는 잠재적 리스크를 파악하고, 선제적인 대응방안을 마련할 필요가 있다.
그리고 이러한 중국 경제성장 패러다임의 체질 개선과 함께 금융 분야 개혁이 동시에 진행되고 있다. 다만 신발전구도에 따른 중국의 금융발전 전략은 단순히 선진 금융시장을 보유하고 있는 서구권의 금융발전론을 답습하는 것이 아니다. 중국정부는 이번 금융개혁에서 ‘중국 특색의 금융발전 전략’을 구축하고 중국 국정에 맞는 금융 활용 방식을 재정립하고자 한다. 이 보고서에서는 최근에 드러나고 있는 중국의 금융발전 전략을 살펴보고, 중국의 금융제도와 시스템 변화로 야기될 수 있는 기회와 리스크 요인을 분석하여 향후 한ㆍ중 간 경제협력에 대한 시사점을 도출하였다.
본 연구의 제2장에서는 중국의 차세대 경제성장 전략인 신발전구도와 금융발전 전략의 관계성, 그리고 중국정부가 제시하는 중국 특색의 금융발전 전략을 살펴보았다. 중국이 추구하는 금융개혁은 더욱 강화된 감독체제, 중점 분야에 대한 집중적인 금융자원 지원, 전방위적인 금융조달 시장 구축에 초점이 있다. 그리고 이러한 특징은 중국정부가 제시한 중국 특색의 금융발전 전략에서도 잘 나타난다. 중국은 ‘신발전구도’의 궁극적인 목표, 즉 중국식 현대화 실현과 강국 건설을 위해 금융자원이 필요한 실물경제 분야에 집중적으로 투자하기를 원한다. 이와 동시에 공산당의 지도력을 통해 금융 감독관리 수준을 강화하여 경제 리스크를 관리 및 해소하고, 중국 금융산업이 고질적으로 가지고 있는 불균형 문제를 해결하는 것을 목표로 하고 있다.
제3장에서는 중국의 금융감독 체계 변화를 살펴보고 금융감독 강화의 주요 목적 중 하나인 금융 리스크 관리 3대 분야(부동산 리스크, 지방정부 리스크, 중소 금융기관 리스크)의 배경, 현황, 정책 방향에 대하여 살펴보았다.
중국의 금융감독 체계는 금융시장의 발전과 함께 기초적인 감독체계를 확립한 후, 분업화-협력화-통합화의 순서로 변모해왔다. 그리고 2023년 「당과 국가기관 개혁방안」이 발표되면서 ‘1행 1국 1회’의 감독체계를 수립하고, 금융산업에 대한 공산당의 개입을 제도화함으로써 중앙정부의 역할을 강화하였다. 중국정부는 강력한 금융감독을 통하여 실물경제의 성장을 제약하는 금융 리스크에 대하여 감독의 사각지대를 없애겠다는 입장이다. 이러한 방침은 금융감독 분야에서는 효과적으로 리스크를 관리할 수 있을지 모르나, 효율성의 문제에서는 금융자원 배분 불균형을 야기할 수도 있다. 또한 중국정부는 2024년 하반기 들어 경기부양을 위한 다양한 조치를 발표했다. 발표된 조치에는 중국의 3대 리스크인 부동산 시장 부양을 포함하여 지방정부 부채 해결을 위한 다양한 금융조치들이 포함되어 있다. 중국의 3대 리스크는 상호 유기적으로 연계되어 있으며, 한 부문의 리스크 확대는 다른 부문의 리스크로 파급된다. 이 때문에 한 부문에 대한 감독ㆍ관리보다는 전방위적인 리스크 감독 및 관리가 필요하다.
제3장에서는 이러한 점들을 고려하여 중국 금융 리스크 관리 주요 내용을 살펴보고 평가하였다.
제4장에서는 중국이 추진하고 있는 금융 시장화 개혁과 실물경제 지원 강화에 초점을 맞추어 중앙은행의 역할과 통화 정책 개선, 금융 공급 측 개혁, 전략산업 금융지원 등의 금융 전략을 분석하였다. 중국은 중소기업의 자금조달 어려움과 실물경제의 신용경색과 같은 문제를 해결하기 위하여 통화 정책 전달기제를 개선하고자 한다. 중국은 통화 정책의 목표로 ‘경제성장과 실물경제에 대한 기여’를 우선시하고 있는데, 통화 정책 목표 측량 지표와 실물경제 실제 기여도 사이의 차이를 줄이기 위해서 통화 정책 수단 전환 필요성도 제안되고 있다. 하지만 국유 부문에 금리 편의를 제공하는 등의 계획경제 관행들로 인해 중국의 통화 정책 개혁 효과는 크지 않다는 평가가 있으며, 이는 통화 정책의 전달기제 개선에서 문제점으로 작용하고 있다.
또한 중국은 실물경제에 대한 금융 지원 역량을 강화하기 위해 금융 공급 측 개혁을 추진하고 있다. 특히 직접 금융시장의 역량을 확대하여 첨단산업에 대한 자본시장 투자를 활성화하고, 기존 중국 은행업 중심의 금융시장 구조를 개선하고자 한다. 이를 위해서 중국정부는 실물경제에 금융자원 투입이 중요한 ‘금융지원 5대 분야’를 설정하였고, 금융기관 개혁과 육성을 통해 은행-채권-주식-창업투자를 아우르는 전방위적인 금융시장 구축을 추진하고 있다. 그리고 자본시장의 고품질 발전을 위해서 ‘국9조’로 불리는 자본시장 개혁 강령성 문건을 발표하여 다층화된 자본시장 구조와 시스템 개혁을 추진하고 있다. 2024년에는 다수의 증권사에 대한 인수합병이 이루어졌는데, 이는 2023년 중앙금융공작회의에서 제시된 ‘일류 투자은행 설립’의 과정으로 보이며, 국유증권사 중심의 산업구조 조정이 이루어지고 있다는 특징이 있다.
전략산업의 금융지원에서 중국은 정부인도기금을 통해 전략산업의 자본조달 능력을 강화하고자 하였다. 하지만 역설적이게도 정부인도기금은 오히려 중국정부가 금융을 장악하는 수단이 되었다. 게다가 시장원리를 따르지 않는 기금 운용으로 인해 무분별한 투자가 진행되었고, 그에 따른 수익률 저하 문제가 발생하고 있다. 또한 반도체와 같은 국가전략산업에 투자지원이 편중되면서 오히려 시장 왜곡을 가져오는 부작용이 나타난 것으로 판단된다.
제5장에서는 중국의 금융발전이 경제성장을 견인하는가에 대한 질문에서 출발하여, IMF 금융발전지수를 이용하여 중국의 금융발전이 경제성장에 미치는 연구를 진행하였다. 연구 결과, 1980년부터 2020년까지 금융발전지수는 중국의 경제성장에 장기적으로 양(+)의 관계를 유지하였고 통계적으로 유의하였다. 좀 더 세부적으로 살펴보면, 금융시장 접근성(FMA)을 제외한 금융기관심도(FID), 금융기관 접근성(FIA), 금융기관 효율성(FIE), 금융시장심도(FMD), 금융시장 효율성(FME)의 5개 금융발전지수들이 모두 경제성장에 양(+)의 관계를 유지하고 있었다. 결국 장기적으로 중국의 금융발전이 경제성장에 양(+)의 영향을 미치고 있다는 결론을 얻었다.
중국에서 당의 지도력 강화를 기반으로 하는 실물경제 지원 확대, 금융 공급 측 개혁, 금융 리스크 관리 분야의 금융발전 전략은 효과적이고 집중적인 금융자원 사용을 위한 당 중앙의 권한을 확대하고, 나아가 중국 경제성장 패러다임의 전환을 성공적으로 추진하기 위한 의도로 해석된다. 다만 당의 영향력 강화로 인해 중국 금융산업이 개방적이고 시장화된 개혁보다는 국가발전 전략의 중요 수단으로 기능할 가능성도 매우 높아졌다. 이는 비교적 개방적이었던 자본시장에 대한 국유증권사의 영향력 확대, 금융 리스크 관리에 대한 당 중앙의 영향력 강화, 국유기업과 국가전략산업에 대한 금융자원 집중 등의 현상으로 이어질 수 있다. 다시 말해 개방적이고 시장화된 금융시장보다는 계획경제의 특징이 강화된 금융시장과 체제가 등장한 것이다. 이에 대하여 한국은 중국의 금융강국 전략에 대한 방식과 의도에 대하여 면밀히 분석함으로써 대응전략을 강구할 필요가 있다.
제6장에서는 2~5장의 결과를 기반으로 한국에 대한 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 중국의 전략산업 금융지원 확대에 따른 우리의 경제안보 대응전략을 마련해야 한다.
이번에 진행되는 중국의 금융발전 전략은 미시적 시장 제도의 개선이 아니라 국가기관 개혁이 수반되었다는 특징이 있다. 이는 중국이 금융업의 발전과 안전을 국가 경제안보와 연계하여 매우 중시하고 있음을 알려준다. 특히 이번 개혁으로 인해 국가전략산업에 지속적인 장기 금융자금 투자가 확대된다면, 첨단산업에서 중국의 경쟁력 상승으로 이어질 수 있다. 한편 금융자원에 대한 당의 영향력이 강화되면서 중국시장에서는 국영과 민영 기업의 구분이 더욱 모호해지고 있으며, 기업의 내부 결정에 당 조직이 미치는 영향이 커질 수 있다. 이에 한중 간 협력 분야와 수준에 따른 치밀한 분석과 전략의 구성이 필요하다.
둘째, 금융시장 구조 및 제도 변화에 따른 한국 금융기관의 대응방안 재설정이 필요하다. 앞으로 중국 금융시장에는 개방적 제도와 규제된 시장환경이 복합적으로 작용할 것이다. 특히 금융감독관리총국과 같은 슈퍼 감독기관의 등장은 특정 산업에 대한 배타적 지원으로 이어질 가능성이 있다. 이러한 조치가 재중 한국기업과 금융기관의 피해로 이어지지 않도록 한국정부는 중국 당국과 밀접한 협의를 이어나가야 할 것이다.
셋째, 금융개혁 효과에 대한 심층적 진단과 함께 리스크 대응을 강구해야 한다. 중국정부의 강력한 리스크 관리 의지에도 불구하고, 최근의 조치들은 리스크 자체를 근본적으로 해결하지 못할 가능성이 있다. 따라서 중국정부의 금융 리스크 관리 조치들에 대한 심층적 진단을 통해 한국경제에 미칠 수 있는 잠재적 리스크를 파악하고, 선제적인 대응방안을 마련할 필요가 있다.
Coming into a period of major global transitions, China has been pushing for change in its economic growth paradigm. Due to changes in both internal and external economic environments—such as the deepening strategic competition between the US and China, fragmentation of supply chains, expansion of the concept of economic security, the rise of protectionism, slowing economic growth, an aging population, and the emerging risks in the financial sector—China’s economy is facing a variety of factors constraining its growth. In response to these limitations, China has announced promotion of the “new development pattern” through the “dual circulation” strategy, which emphasizes both domestic and international circulations. The Xi Jinping government sees the construction of the new development pattern as a next-generation economic growth strategy that can encompass the dialectical relationship between autonomy and openness, development and security, essential for realizing Chinese-style modernization and high-quality economic development.
Alongside this shift in China’s economic growth paradigm, reforms in the financial sector are also taking place. However, China’s financial development strategy under the new development pattern does not simply follow the financial development theories of Western countries, in which advanced financial markets are already established. The Chinese government aims to follow a strategy of “financial development with Chinese characteristics” and redefine financial practices that suit China’s national conditions. This report examines China’s emerging financial development strategies, analyzes the opportunities and risks posed by changes in China’s financial systems, and draws implications for future economic cooperation between South Korea and China.
Chapter 2 explores the relationship between China’s next-generation economic growth strategy, the new development pattern, and its financial development strategy, as well as the Chinese- characteristic financial development strategy proposed by the Chinese government. China’s financial reforms are centered on stronger regulatory systems, concentrated financial support for key sectors, and the creation of an all-encompassing financial procurement market. These characteristics are also evident in its distinctive financial development strategy. China aims to concentrate financial resources on real economy sectors that need investment to realize its ultimate goal of modernization, and the building of a powerful nation under the new development pattern. Simultaneously, under the leadership of the Communist Party, China seeks to enhance the level of financial supervision to manage and resolve economic risks and address the long-standing imbalances in the financial sector.
Chapter 3 reviews changes in China’s financial supervisory system and the background, current status, and policy direction of the three major financial risk management areas—real estate risk, local government debt risk, and small and medium-sized financial institution risk—one of the primary objectives of strengthening financial supervision. China’s financial supervision system has evolved from establishing a basic supervisory framework alongside the development of the financial market, proceeding through the stages of specialization, collaboration, and integration. In 2023, the “Party and State Institution Reform Plan” was announced, establishing a “one bank, one administration and one commission” supervisory system and institutionalizing the Party’s involvement in the financial industry, thus strengthening the central government’s role. The Chinese government aims to eliminate potential blind spots in supervision to address financial risks that constrain the growth of the real economy through stronger financial supervision. While this approach may effectively manage risks in the financial supervision sector, it could also lead to inefficiencies by causing imbalances in the allocation of financial resources. Furthermore, in the second half of 2024, China announced a variety of measures to stimulate the economy, including various financial measures to address the three major risks, including revitalizing the real estate market and reducing local government debt. These three risks are organically interconnected, and the expansion of one sector’s risks can spread to other areas. Therefore, comprehensive risk supervision and management are needed, rather than focusing on a single sector. Chapter 3 discusses and evaluates the main content of China’s financial risk management, considering these points.
Chapter 4 focuses on measures to reform China’s financial market and strengthen support for the real economy, analyzing the role of the central bank, improvements in monetary policy, supply-side financial reforms, and financial support for strategic industries. China is proposing improvements in the monetary policy transmission mechanism to address challenges such as difficulties in funding for small and medium-sized enterprises and credit tightness in the real economy. China prioritizes economic growth and contributions to the real economy as the main goals of its monetary policy. To reduce the gap between monetary policy goals and actual contributions to the real economy, the necessity of a shift in monetary policy tools is also suggested. However, the persistence of planned economy practices, such as providing interest rate benefits to state-owned sectors, is seen as limiting the effectiveness of China’s monetary policy reforms, which remains an issue in improving the monetary policy transmission mechanism.
In terms of financial support for strategic industries, China has sought to strengthen the capital procurement capabilities of strategic industries through government-led funds. Paradoxically, however, these government-led funds have become a means for the Chinese government to control the financial sector. Furthermore, the misallocation of funds due to a lack of adherence to market principles has led to indiscriminate investments, causing a decline in returns. There is also concern that the focus on strategic industries, such as semiconductors, has led to market distortions.
Chapter 5 begins with the question of whether China’s financial development is driving economic growth, and examines the impact of financial development on economic growth using the IMF’s financial development index. The study found that, from 1980 to 2020, the financial development index maintained a positive relationship with China’s economic growth over the long term, and the relationship was statistically significant. More specifically, the financial development indices such as financial institution depth (FID), financial institution accessibility (FIA), financial institution efficiency (FIE), financial market depth (FMD), and financial market efficiency (FME), but with the exception of financial market accessibility (FMA), maintained a positive relationship with economic growth. The conclusion is that, in the long run, China’s financial development has a positive impact on economic growth.
Based on stronger Party leadership, China’s financial development strategy in expanding support for the real economy, financial supply-side reforms, and financial risk management is interpreted as an attempt to expand the Party Central Committee’s authority for more effective and concentrated use of financial resources, and as a means to successfully implement the transition of China’s economic growth paradigm. However, stronger influence by the Party suggests that China’s financial industry may function more as an important tool for the national development strategy rather than an open and market-oriented reform. This could potentially expand the influence of state-owned securities companies in the capital market, which is currently relatively open, enhance the Party Central Committee’s influence in financial risk management, and concentrate financial resources on state-owned enterprises and strategic national industries. In other words, China’s financial market and system may become more characterized by planned economy traits rather than an open, market-based financial system. Therefore, South Korea must closely analyze the methods and intentions behind China’s strategy to become a financially strong country and formulate counter-strategies.
Chapter 6 presents the following implications for South Korea, based on the findings of Chapters 2 to 5:
First, South Korea must develop effective strategy from an economic security perspective in response to China’s expanding financial support for strategic industries. China’s current financial development strategy is characterized by the reform of state institutions rather than micro-level market institutional improvements. This shows that China places significant emphasis on development and safety in the financial sector, linking this with national economic security. If China continues to increase long-term financial investment in national strategic industries through these reforms, it could enhance its competitiveness in advanced industries. As the Party’s influence over financial resources becomes stronger, the distinction between state-owned and private enterprises in China’s market is becoming increasingly blurred, and Party organizations may influence internal corporate decisions. Thus, South Korea must formulate meticulous strategy to respond to stronger influence by the state on China’s industrial sectors.
Second, South Korean financial institutions need to reassess their response strategies in light of changes in China’s financial market structure and institutions. Going forward, China’s financial market will be influenced by a combination of open systems and regulated market environments. The emergence of super-regulatory agencies, such as the National Financial Regulatory Administration, could lead to exclusive support for specific industries. To avoid potential harm to South Korean businesses and financial institutions in China, the South Korean government must maintain close consultations with Chinese authorities.
Third, there is a need for in-depth diagnosis of the effects of financial reform and proactive risk management. Despite China’s strong commitment to managing financial risks, recent measures may not fundamentally address the risks themselves. Therefore, South Korea needs to conduct an in-depth diagnosis of China’s financial risk management measures and identify potential risks to the South Korean economy, preparing proactive response measures.
Alongside this shift in China’s economic growth paradigm, reforms in the financial sector are also taking place. However, China’s financial development strategy under the new development pattern does not simply follow the financial development theories of Western countries, in which advanced financial markets are already established. The Chinese government aims to follow a strategy of “financial development with Chinese characteristics” and redefine financial practices that suit China’s national conditions. This report examines China’s emerging financial development strategies, analyzes the opportunities and risks posed by changes in China’s financial systems, and draws implications for future economic cooperation between South Korea and China.
Chapter 2 explores the relationship between China’s next-generation economic growth strategy, the new development pattern, and its financial development strategy, as well as the Chinese- characteristic financial development strategy proposed by the Chinese government. China’s financial reforms are centered on stronger regulatory systems, concentrated financial support for key sectors, and the creation of an all-encompassing financial procurement market. These characteristics are also evident in its distinctive financial development strategy. China aims to concentrate financial resources on real economy sectors that need investment to realize its ultimate goal of modernization, and the building of a powerful nation under the new development pattern. Simultaneously, under the leadership of the Communist Party, China seeks to enhance the level of financial supervision to manage and resolve economic risks and address the long-standing imbalances in the financial sector.
Chapter 3 reviews changes in China’s financial supervisory system and the background, current status, and policy direction of the three major financial risk management areas—real estate risk, local government debt risk, and small and medium-sized financial institution risk—one of the primary objectives of strengthening financial supervision. China’s financial supervision system has evolved from establishing a basic supervisory framework alongside the development of the financial market, proceeding through the stages of specialization, collaboration, and integration. In 2023, the “Party and State Institution Reform Plan” was announced, establishing a “one bank, one administration and one commission” supervisory system and institutionalizing the Party’s involvement in the financial industry, thus strengthening the central government’s role. The Chinese government aims to eliminate potential blind spots in supervision to address financial risks that constrain the growth of the real economy through stronger financial supervision. While this approach may effectively manage risks in the financial supervision sector, it could also lead to inefficiencies by causing imbalances in the allocation of financial resources. Furthermore, in the second half of 2024, China announced a variety of measures to stimulate the economy, including various financial measures to address the three major risks, including revitalizing the real estate market and reducing local government debt. These three risks are organically interconnected, and the expansion of one sector’s risks can spread to other areas. Therefore, comprehensive risk supervision and management are needed, rather than focusing on a single sector. Chapter 3 discusses and evaluates the main content of China’s financial risk management, considering these points.
Chapter 4 focuses on measures to reform China’s financial market and strengthen support for the real economy, analyzing the role of the central bank, improvements in monetary policy, supply-side financial reforms, and financial support for strategic industries. China is proposing improvements in the monetary policy transmission mechanism to address challenges such as difficulties in funding for small and medium-sized enterprises and credit tightness in the real economy. China prioritizes economic growth and contributions to the real economy as the main goals of its monetary policy. To reduce the gap between monetary policy goals and actual contributions to the real economy, the necessity of a shift in monetary policy tools is also suggested. However, the persistence of planned economy practices, such as providing interest rate benefits to state-owned sectors, is seen as limiting the effectiveness of China’s monetary policy reforms, which remains an issue in improving the monetary policy transmission mechanism.
In terms of financial support for strategic industries, China has sought to strengthen the capital procurement capabilities of strategic industries through government-led funds. Paradoxically, however, these government-led funds have become a means for the Chinese government to control the financial sector. Furthermore, the misallocation of funds due to a lack of adherence to market principles has led to indiscriminate investments, causing a decline in returns. There is also concern that the focus on strategic industries, such as semiconductors, has led to market distortions.
Chapter 5 begins with the question of whether China’s financial development is driving economic growth, and examines the impact of financial development on economic growth using the IMF’s financial development index. The study found that, from 1980 to 2020, the financial development index maintained a positive relationship with China’s economic growth over the long term, and the relationship was statistically significant. More specifically, the financial development indices such as financial institution depth (FID), financial institution accessibility (FIA), financial institution efficiency (FIE), financial market depth (FMD), and financial market efficiency (FME), but with the exception of financial market accessibility (FMA), maintained a positive relationship with economic growth. The conclusion is that, in the long run, China’s financial development has a positive impact on economic growth.
Based on stronger Party leadership, China’s financial development strategy in expanding support for the real economy, financial supply-side reforms, and financial risk management is interpreted as an attempt to expand the Party Central Committee’s authority for more effective and concentrated use of financial resources, and as a means to successfully implement the transition of China’s economic growth paradigm. However, stronger influence by the Party suggests that China’s financial industry may function more as an important tool for the national development strategy rather than an open and market-oriented reform. This could potentially expand the influence of state-owned securities companies in the capital market, which is currently relatively open, enhance the Party Central Committee’s influence in financial risk management, and concentrate financial resources on state-owned enterprises and strategic national industries. In other words, China’s financial market and system may become more characterized by planned economy traits rather than an open, market-based financial system. Therefore, South Korea must closely analyze the methods and intentions behind China’s strategy to become a financially strong country and formulate counter-strategies.
Chapter 6 presents the following implications for South Korea, based on the findings of Chapters 2 to 5:
First, South Korea must develop effective strategy from an economic security perspective in response to China’s expanding financial support for strategic industries. China’s current financial development strategy is characterized by the reform of state institutions rather than micro-level market institutional improvements. This shows that China places significant emphasis on development and safety in the financial sector, linking this with national economic security. If China continues to increase long-term financial investment in national strategic industries through these reforms, it could enhance its competitiveness in advanced industries. As the Party’s influence over financial resources becomes stronger, the distinction between state-owned and private enterprises in China’s market is becoming increasingly blurred, and Party organizations may influence internal corporate decisions. Thus, South Korea must formulate meticulous strategy to respond to stronger influence by the state on China’s industrial sectors.
Second, South Korean financial institutions need to reassess their response strategies in light of changes in China’s financial market structure and institutions. Going forward, China’s financial market will be influenced by a combination of open systems and regulated market environments. The emergence of super-regulatory agencies, such as the National Financial Regulatory Administration, could lead to exclusive support for specific industries. To avoid potential harm to South Korean businesses and financial institutions in China, the South Korean government must maintain close consultations with Chinese authorities.
Third, there is a need for in-depth diagnosis of the effects of financial reform and proactive risk management. Despite China’s strong commitment to managing financial risks, recent measures may not fundamentally address the risks themselves. Therefore, South Korea needs to conduct an in-depth diagnosis of China’s financial risk management measures and identify potential risks to the South Korean economy, preparing proactive response measures.
국문요약
제1장 서론
1. 연구 배경과 목적
2. 선행연구 검토
3. 연구 범위와 구성
제2장 중국 특색의 금융발전 전략
1. 신발전구도와 금융
2. 역대 금융공작회의와 금융개혁
3. 중국 특색의 금융발전 전략
4. 소결
제3장 중국의 금융감독 거버넌스와 리스크 관리
1. 중국 금융감독 체계
2. 3대 리스크 관리
3. 소결
제4장 금융시장 시장화 개혁과 실물경제 지원 강화
1. 중앙은행의 역할과 통화 정책 개선
2. 금융 공급 측 개혁-직접금융 시장 육성
3. 전략산업의 자본조달
4. 소결
제5장 중국 금융발전이 경제성장에 미치는 영향
1. 서론
2. 금융발전과 경제성장
3. 회귀분석
4. 2003년 1행 3회 체제의 벡터오차수정모형(VECM)을 통한 공적분 계수 추정
5. 소결
제6장 결론 및 시사점
1. 연구내용 요약 및 결론
2. 한국에 대한 시사점
참고문헌
Executive Summary
제1장 서론
1. 연구 배경과 목적
2. 선행연구 검토
3. 연구 범위와 구성
제2장 중국 특색의 금융발전 전략
1. 신발전구도와 금융
2. 역대 금융공작회의와 금융개혁
3. 중국 특색의 금융발전 전략
4. 소결
제3장 중국의 금융감독 거버넌스와 리스크 관리
1. 중국 금융감독 체계
2. 3대 리스크 관리
3. 소결
제4장 금융시장 시장화 개혁과 실물경제 지원 강화
1. 중앙은행의 역할과 통화 정책 개선
2. 금융 공급 측 개혁-직접금융 시장 육성
3. 전략산업의 자본조달
4. 소결
제5장 중국 금융발전이 경제성장에 미치는 영향
1. 서론
2. 금융발전과 경제성장
3. 회귀분석
4. 2003년 1행 3회 체제의 벡터오차수정모형(VECM)을 통한 공적분 계수 추정
5. 소결
제6장 결론 및 시사점
1. 연구내용 요약 및 결론
2. 한국에 대한 시사점
참고문헌
Executive Summary
판매정보
분량/크기 | 246 |
---|---|
판매가격 | 10,000 원 |
같은 주제의 보고서
연구자료
중국 하이난(海南) 자유무역항의 무역·투자자유화 성과와 시사점
2023-12-29
연구자료
국내외 ESG 평가사별 점수 비교: 국내 기업을 중심으로
2022-12-30
중국종합연구
중국의 국정운영에 관한 연구: 정부규제의 제도와 정책을 중심으로
2022-12-30
Working paper
COVID-19 and the Health of Banking Sector in Japan and South Korea: A Comparative Study
2022-07-30
기본연구보고서
미ㆍ중 갈등시대 중국의 통상전략 변화와 시사점
2021-12-30
연구자료
중국의 사이버보안 정책 연구
2020-07-14
중국종합연구
중국의 국정운영에 관한 연구: 중앙과 지방정부 관계를 중심으로
2019-12-30
중국종합연구
중국 반부패의 제도와 정책에 관한 연구
2018-12-30
기본연구보고서
개방경제에서의 금융혁신 파급효과와 블록체인기술 발전의 시사점
2018-12-31
연구자료
중국 모바일 결제 플랫폼의 발전과 시사점: 알리바바 사례를 중심으로
2018-12-28
중국종합연구
중국의 사회조직에 관한 연구
2017-12-30
연구자료
자유무역협정(FTA)의 금융서비스 규정 및 협상 동향 연구: 건전성 조치 조항을 중심으로
2017-10-13
연구자료
13·5 규획 시기 한국의 중국 동북지역 경제협력 과제와 전략
2017-11-14
연구자료
원화 국제화를 위한 국내 제도개선 방안
2016-09-30
연구자료
신흥국 건설시장 진출 관련 국가리스크와 대응방안
2016-09-23
전략지역심층연구
아세안 금융시장의 변화와 국내 금융회사의 아세안 진출전략
2015-12-30
기본연구보고서
주요 통화대비 원화 환율 변동이 우리나라 수출 경쟁력에 미치는 영향
2014-12-30
중국종합연구
2014년 중국종합연구 총서 정책연구과제 요약집
2014-12-30
전략지역심층연구
동남아시아의 금융시장 구조와 기업의 자금조달 형태분석: 베트남, 태국, 인도네시아를 중심으로
2014-12-30
중국종합연구
한 · 중 경협 강화를 위한 중국의 경제특구성 시범지역 현황과 관련 법제에 관한 연구
2014-12-30

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조
콘텐츠 만족도 조사
이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?