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연구자료 중국의 노무환경 변화와 우리기업의 대응방안: 환발해지역을 중심으로 노동시장, 생산성

저자 이상훈 발간번호 12-07 자료언어 Korean 발간일 2012.12.31

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최근 중국의 노무환경에는 큰 변화가 일어나고 있는데 임금이 빠르게 상승하고 있고, 노사분규가 빈번하게 발생하고 있으며, 노무 관련 법·제도 또한 갈수록 엄격해지고 있다. 여기에 인력난까지 겹치면서 기업들의 경영난은 갈수록 가중되는 상황이다.
이처럼 중국의 노무환경이 급변하는 시점에서 본 연구는 한국 대중 투자의 상위권을 차지하는 환발해지역에 초점을 맞추어 노무환경의 변화에 대해 살펴보고, 노무환경의 변화를 초래한 요인에 대해 분석하였다. 또한 노무환경의 변화가 현지 진출 한국기업에 미친 영향에 대한 사례분석을 수행함으로써 한국 기업과 정부에 주는 시사점을 도출하였다. 효과적인 분석을 위해 본 연구에서는 문헌연구와 함께 통계분석, 계량분석, 현지조사를 통한 기업사례연구 등 다양한 방법을 동원하였다.
우선 환발해지역 노무환경 변화 현황에 대해 살펴본 결과 2009년을 기점으로 환발해지역의 최저임금은 급격히 상승하였는데 2009~12년간 연평균 17.6% 증가하였다. 최저임금 변화 추이에서 나타나는 한 가지 특징은 바로 동일 성(省) 내에서 최저임금 폭이 줄어들고 있다는 것이다. 이어 노동자의 실수입을 보여주는 평균임금에 대해 살펴본 결과 환발해지역 평균임금은 2006년 이후 전반적으로 꾸준히 상승해왔다. 최저임금이 성(省) 내 주요 도시에서 동일한 것과 달리 평균임금은 도시별로 차이를 보였다. 또한 노동 관련 법·제도가 점차 강화되고 있었는데 2008년 1월부터 시행된 신노동법을 시작으로 신산재보험조례, 취업촉진규획, 기업노동분쟁협상조정규정, 사회보험법 등에 이르기까지 중국은 노사 현장에서 자국민의 노동 권익을 보호하기 위한 법적 장치를 강화하고 있었다.
이와 같은 노무환경의 변화를 초래한 원인에는 인구구조의 변화, 농촌지역 잉여노동력의 고갈, 산업구조의 변화, 교육수준의 향상, 물가상승, 정부정책의 변화 등 여러 가지가 있었다. 이런 여러 요인 가운데 정부정책과 물가상승이 임금상승 및 인력난에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 최저임금은 거의 정부정책 주도로 이루어지고 있었으며, 평균임금은 물가상승을 반영하여 상승하고 있었다. 평균임금의 경우 물가상승이 제일 중요한 결정적 요인이며 그 외 인구구조와 산업구조의 변화도 어느 정도 유의한 영향을 미치고 있었다. 
기업사례 조사 결과 거의 모든 환발해지역 진출 한국기업들이 최근 중국의 급격한 임금 상승과 인력 부족으로 경영상의 어려움을 겪고 있었다. 노동자들의 권리 추구 의식이 향상되면서 임금 인상을 요구하는 인력이 늘어나고 있는 추세이며, 현장직 노동자들의 이직률도 높아지고 있었다. 게다가 직원을 마음대로 해고하지 못하게 하는 신노동계약법의 실시로 직원들의 근무태도가 성실하지 못하고 이로 인해 노동생산성이 저하되는 현상도 많은 기업에서 보편적으로 나타나고 있어 현지 진출 한국기업들은 노사관리에도 고충을 겪고 있었다.
이러한 중국의 노무환경의 변화에 대응하여 기업들은 생산에 직접 투입되지 않는 간접인원과 주재원 수를 줄이는 것으로 인건비를 절감하는가 하면, 다른 한편으로는 부족한 인력을 충원하기 위해 인력전문회사나 마을회관, 교도소 등을 적극 활용하고 있었으며, 직업학교와 협력하여 직접 인재를 양성하여 채용하는 회사들도 있다. 또한 성과보상제, 과업성과급제도 등으로 이직률을 감소하고 노동생산성을 높이고 있었다. 기계화와 자동화를 추진하거나 중국 로컬기업에 아웃소싱하는 방법으로 인건비 상승과 인력난에 대처하는 회사들도 적지 않았다. 이에 반해 아직 별다른 대응책을 마련하고 있지 않는 기업들도 몇몇 있었다.
이상의 분석을 통해 본 연구는 다음과 같은 기업의 대응방안을 제시하였다. 첫째, 생산성 향상이다. 중국의 임금구조가 고비용화되는 추세에 맞추어 중국에 진출한 한국기업들은 이제 생산성을 향상하고 제품의 부가가치를 높이는 것이 필수다. 둘째, 아웃소싱이다. 기획, 디자인, R&D, 관리 등 핵심 업무 위주로 부가가치를 창출하고 비핵심부문은 아웃소싱으로 전환하는 경영전략이 필요하다. 셋째, 인사관리시스템의 조정이다. 공정하고 투명한 성과보상체제와 승진체제를 구축하고, 책임 경영과 투명 경영을 실천해야 하며, 공회를 적극 설립하여 활용할 필요가 있다. 넷째, 내수시장 공략이다. 저임금을 겨냥한 노동집약형 산업이 이제 한계에 닿았고, 중국 정부 또한 내수확대 정책을 적극 추진하고 있는 만큼 한국기업들도 이제 중국 내수시장에 눈길을 돌려야 한다. 다섯째, 생산기지 이전이다. 중국 중서부지역과 동남아로의 이전, 한국으로의 복귀 등 투자지역 다변화가 필요하다.
정부의 지원책도 시급하다. 우선 중소기업에 대한 자금지원을 강화해야 한다. 경쟁력을 갖춘 중소기업의 경우에도 자금조달 능력의 부족으로 설비투자가 제때에 이루어지지 않아 어려움을 겪고 있으므로 중소기업에 대한 자금지원을 강화할 필요가 있다. 다음으로 중국 내수시장 진출을 지원해야 한다. 중국 내수시장이 확대되고 있지만 중소기업으로서는 내수시장 공략이 쉽지 않은바, 유통시장 진출을 지원하고 정보를 공유하는 지원방안을 마련하는 등 정부 차원의 여러 가지 지원책이 필요하다. 이 밖에 U턴 기업에 대한 지원도 강화해야 한다. 현지 파산절차에 대한 법률적인 지원을 제공해주고, 한국 내 입주를 돕기 위한 지방공단의 기업유치 설명회를 개최하는 등의 노력이 필요하다.


 

The labor environment in China has been rapidly changing lately: wages are rising fast, and labor disputes have become frequent, while the country’s labor laws are becoming increasingly stringent. Coupled with a short supply of potential workers, the difficulties of managing South Korean companies operating in China have become more and more challenging in recent years. 
With the rapidly changing Chinese labor environment in the background, this research reviewed the changing labor environment in the Bohai Economic Rim, the top investment area for South Korean companies, and analyzed those causes that triggered such changes in the first place. This research also came up with some implications for the South Korean companies, as well as South Korean government by conducting a case study on the impact of the changing labor environment on the South Korean companies operating in the area. For an efficient analysis, this study employed a diverse array of research methods, including literature research, statistical analysis, and empirical analysis, as well as enterprise case studies along with field trip to the sites.
After an analysis on the changing labor environment in the Bohai Economic Rim, the study found that the minimum wage in the area rose rapidly beginning 2009, with an average yearly increase of 17.6% from 2009 to 2012. What is notable in the trend is the narrowing disparity among the minimum wages within the province. A review of the average wage, an index that shows the actual income level of workers, found that the average wage in the Bohai Economic Rim has increased since 2006. While the minimum wage was set at the same level across the key cities of the province, the average wage varied depending on the city. More stringent labor laws are likewise beginning to be enforced: starting from the New Employment Contract Law implemented in January 2008, to the Social Insurance Law most recently, China is strengthening its legal apparatus to protect the rights of workers in the labor-management relations.
The causes of such changes in the country’s labor environment include: changes in the demographic structure, depletion of surplus labors in the rural area, changes in the industrial structure, improvement in the general education level, rising prices and changes in the governmental policies. Among those causes, the governmental policies and rising prices were identified as the most significant factors behind the wage hike and the short supply of workforce. While changes in the minimum wage were driven by governmental policies, the rise in average wage level corresponded to rising prices. With regard to the average wage level, population and industrial structure along with the rising prices were also significant factors. A field study on the enterprise cases shows that almost all of the South Korean companies operating in the Bohai Economic Rim are struggling to keep up their management due to rapid wage hike and short supply of workforce. With rising awareness of their rights, an increasing number of workers are demanding wage hike, while the turnover rate of factory workers is rising as well. Adding headache to the already difficult labor management of the South Korean companies operating in the region is the legislation of the New Labor Contract Law, which prevents arbitrary dismissal of workers. Companies are witnessing the deteriorating work attitude and decreasing productivity level among their workers in the wake of the legislation.
To adapt itself to the changing labor environment, companies are reducing wages by reducing the number of indirect workers who are not put into assembly line directly, as well as sojourning employees, while actively trying to tackle the short supply of labor by relying on employment agencies, community centers or correctional facilities. Some even recruit workers by training them directly through close partnership with local occupational schools. In addition, they are striving to lower the turnover rate while raising labor productivity by introducing performance-based compensation and performance-related pay per task. Mechanization and automation of production facilities as well as outsourcing to local companies were also preferred measures by some companies to fight against the wage hike and short labor supply. Meanwhile some companies were not working on any countermeasures at all.
By conducting the aforementioned analyses, this research proposed the following countermeasures for the companies. First, increase productivity. With the wage level of China rising rapidly, South Korean companies operating in China are best advised to improve productivity and maximize the added values of its products. Second, increase outsourcing. Values should be created in such areas as planning, design, R&D and management, while the company’s non-core activities should be outsourced. Third, recalibrate the personnel management system. A fair and transparent performance-based compensation and promotion system as well as a responsible and transparent management should be in place, while it is also required to build up and capitalize on the public assembly. Fourth, develop the domestic market. The labor-intensive industry capitalizing on the low wage level has hit the ceiling now. As the Chinese government is actively seeking to expand the country’s domestic market, South Korean companies are best advised to turn their eyes to the domestic market. Fifth, relocate the manufacturing bases. South Korean companies may need to diversify their production bases by advancing to the mid- and western China, Southeast Asia and even back to South Korea. 
The government support is also urgently required. First of all, financial support to small businesses should be increased. Even many small businesses with highly developed competitive edge are having difficulties in conducting timely investments on their production facilities due to inadequate financial resources. Financial line-up to those companies should be extended. Next, the South Korean government should help them break into China’s domestic market. Small businesses are having difficulties breaking into the domestic market despite its rapid growth, making it necessary to provide government-level support, such as assistance to the development of distribution network and share of market information. The government should also enhance its support to those companies that are u-turning to South Korea. In addition, provision of legal support on the bankruptcy procedure, as well as hosting of investment road shows by South Korean local governments to attract them back to South Korea is also required.

국문요약 


제1장 서론 
1. 연구 배경 및 목적 
2. 선행연구 
3. 연구 방법 및 내용 


제2장 환발해지역 노무환경 변화 현황 
1. 임금의 급속한 상승 
2. 노동 관련 법제도의 강화 


제3장 환발해지역 노무환경 변화 요인 
1. 노동력 공급의 변화 
가. 인구구조의 변화 
나. 농촌지역 잉여노동력의 변화 
2. 노동력 수급 불균형 
가. 산업구조의 변화 
나. 내륙지역 개발과 지역 간 임금격차의 축소 
3. 기타 요인 
가. 교육수준의 향상 
나. 물가상승 
다. 정부정책의 변화 


제4장 실증분석 
1. 방법과 데이터 
2. 실증분석 결과 
가. 최저임금 결정요인 
나. 평균임금 결정요인 


제5장 기업사례 
1. 사례기업 소개 
2. 기업의 노무환경 변화 대응사례 
가. 랴오닝성 
나. 징진지(京津冀) 지역
다. 산둥성 
3. 소결 


제6장 결론 및 기업의 대응방안 
1. 결론 및 전망 
가. 물가상승과 정부정책이 임금상승의 가장 큰 원인 
나. 제조업은 임금상승과 인력난의 이중고 지속 
다. 노동 관련 법제도의 지속적인 강화 
2. 사례로 본 기업의 대응방안 
가. 생산성 향상 
나. 아웃소싱 
다. 인사관리시스템 조정
라. 내수시장 공략 
마. 생산기지 이전 
3. 정부의 지원방안 
가. 중소기업에 대한 자금지원 강화 
나. 중국 내수시장 진출 지원 
다. U턴 기업에 대한 지원 강화 


참고문헌 


Executive Summary 

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