본문으로 바로가기

전체보고서

발간물

목록으로
Working paper Distressed Corporate Debts in Korea 해외직접투자

저자 권재중, 남주하 발간번호 99-11 자료언어 English 발간일 1999.04.30

원문보기(다운로드:537) 저자별 보고서 주제별 보고서

본 논문은 채무기업의 상환능력에 초점을 맞추어 금융기관의 부실여신을 추정한다. 즉, 이자보상비율(이자비용대비 세전영업이익 비율)이 100% 미만인 기업에 공여된 여신을 부실여신로 정의하는 bottom-up 방식을 이용하여 부실여신을 추정한다.

98년 재무제표에 의하면, 비금융 상장기업의 경우 부실여신이 전체여신의 32.1%에 이른다. 비상장기업은 97년 현재 가용한 재무제표를 기준으로 부실여신비율이 37.6%에 달한다. 기업크기에 따라 4그룹으로 나누었을 때, 상장기업 부실의 정도는 6-30대기업, 중소기업, 31-64대기업, 5대기업의 순으로 심하게 나타났다. 비상장기업의 경우에는 31-64대기업이 중소기업보다 더 부실한 것으로 보인다. 데이터를 업종별로 구분한 결과, 상장기업의 경우에는 섬유, 의류, 비금속, 자동차, 가구, 건설 및 화학부문에서 부실이 확대되었으며, 비상장기업의 경우에는 농업, 어업, 목재출판, 운수 및 통신업 등이 상대적으로 더 부실한 것으로 나타났다.수익률, 금리, 임금 등 여러 변수의 변화에 대해 부실율의 변화를 알아보는 민감도테스트(sensitivity-test) 결과, 특히 금리인하로 인한 부실율의 감소가 두드러졌다. 즉, 상장기업의 경우 다른 조건이 같은 상태에서 금리가 5%포인트 인하하면, 부실율은 35.7%에서 21.8%로 13.9%포인트 낮아진다. 따라서, 98년 하반기 이후 금리인하로 인한 부실율이 크게 감소되었을 것으로 판단된다. 그러나, 정부의 본격적인 경기부양책과 금리인하에도 불구하고, 부실율은 여전히 높기 때문에 정책적으로 지속적인 확장적 거시경제정책이 필요하며, 기업이 정상적으로 돌아서기 위해서는 채권금융기관의 보다 적극적 부채구조조정 노력이 필요하다. 특히, 후자의 경우 금융기관에 발생되는 대손을 고려 추가적인 공적자금의 동원이 필요할 것으로 보인다
This paper undertakes an investigation of the loans extended by Korean financial institutions to their corporate borrowers based on forward-looking criteria - namely, corporations?debt levels and their debt-servicing capabilities ?while focusing on the future size of non-performing loans (NPLs). We define NPLs as loans and credits extended to corporations, whose interest coverage ratio commonly defined as the ratio of earnings before interest and taxes to interest expense is less than 100 percent.

Financial statements from 1998 demonstrate that the NPLs held by listed companies amount to 32.1 percent of their total debts carried. The ratio for unlisted companies in 1997 appears higher than that of listed companies. We classified our sample companies into four groups based on their sizes. The NPL ratios of unlisted companies consistently ascend in the order of second-tier chaebols, SMEs, third-tier chaebols and the top five chaebols. In the case of unlisted companies, the order is slightly different in that the ratio of third-tier chaebols precedes that of SMEs. However, the order in 1998 resembles that of unlisted companies.

Having classified our data by different industries, it has been shown that the NPL ratios of listed companies in industries, such as textile, apparel, non-metal mining products, automobiles, furniture, construction, and chemical have recently experienced relative increases. In the case of unlisted companies, their NPL ratios are high in industries, such as agriculture, fishing, wood and publishing, and transportation and telecommunications.

Our sensitivity test results show that the decline in interest rates by 5 percentage points will reduce the NPL ratio by 13.9 percentage points - from 35.7 percent to 21.8 percent. Although the reduced interest rates and the rebounding economy are alleviating the corporate debt problem to a certain extent, a significant proportion of the Korean corporate sector still remains subject to the various risks, such as commercial and market risks and external shocks. This study has the following policy implications: reflationary macroeconomic policy is the only option in the absence of plausible alternatives; debt restructuring by creditor financial institutions is necessary, given that the effects of cost reduction from lower interest rates and slimming-down efforts are proven insufficient; and additional public resources may be necessary even after the appropriate cost allocation.
Prescription

Executive Summary

Ⅰ. Introduction

Ⅱ. Problem Loans
1. Basic results
2. Breakdown by scale
3. Breakdown by sector
4. Comparison with official numbers of NPLs

Ⅲ. Simulation of the NPL Size
1. Rate of return
2. Interest rates
3. Labor cost
4. Debt-equity ratio

Ⅳ. Conclusions: Policy Implications
1. Reflationary macroeconomic policy is the sole option in the absence of
plausible alternatives
2. Debt restructuring by creditor financial institutions is necessary, given
the effects of cost reduction from the lower interest rates and slimming-down
efforts are proven insufficient
3. Additional public resources may be necessary even after the appropriate cost
allocation
4. Inducement of foreign capital and skills still remain a high priority

References

Korean Abstract

판매정보

분량/크기, 판매가격
분량/크기 38
판매가격 2000 원

구매하기 목록

같은 주제의 보고서

연구자료 대러시아 제재가 중동부유럽 경제에 미치는 영향과 시사점 2022-12-30 연구보고서 디지털세가 다국적기업의 해외 투자에 미치는 영향 2021-12-30 연구자료 주요 선진국의 외국인직접투자 정책변화와 시사점 2022-07-29 연구보고서 미ㆍ중 갈등시대 일본의 통상 대응 전략 2021-12-30 세계지역전략연구 동아프리카 스타트업 시장분석 및 한국기업의 진출방안 2021-06-21 전략지역심층연구 중국의 대유럽 투자와 유럽의 정책대응 2020-12-30 연구보고서 한국의 FTA 15년 성과와 정책 시사점 2019-12-30 Working paper How Does Protectionist Trade Policy Interact with FDI? 2019-12-30 전략지역심층연구 중소기업의 중동부유럽 진출을 위한 거시환경 분석: 경제, 제도, 비즈니스 환경을 중심으로 2019-12-30 세계지역전략연구 한국의 아세안투자 특성과 시사점: 해외 자회사 활동과 모기업 자료를 연계한 분석 2019-12-30 연구보고서 중동 주요국의 중소기업 육성정책과 한·중동 협력 확대방안 2018-12-28 연구보고서 리쇼어링의 결정요인과 정책 효과성 연구 2018-12-28 연구보고서 한국 중소기업의 동남아 주요국 투자실태에 대한 평가와 정책 시사점 2017-11-21 연구보고서 대ASEAN FDI 결정요인의 특징과정책적 시사점 2017-06-30 전략지역심층연구 한국 중소기업과 스타트업의 인도시장 진출방안 연구 2016-12-30 Working paper To Whom does Outward FDI Give Jobs? 2016-09-30 연구자료 신흥국 건설시장 진출 관련 국가리스크와 대응방안 2016-09-23 연구자료 2000년대 이후 중국의 대북투자 추정 2016-09-25 연구자료 주요국의 대(對)베트남 진출전략과 시사점 2016-09-13 연구보고서 중국 환경시장 분야별 특징 및 지역별 협력방안 2015-12-30
공공누리 OPEN / 공공저작물 자유이용허락 - 출처표시, 상업용금지, 변경금지 공공저작물 자유이용허락 표시기준 (공공누리, KOGL) 제4유형

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조

콘텐츠 만족도 조사

이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?

콘텐츠 만족도 조사

0/100