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Working paper Technology-Related FDI Climate in Korea 외국인투자

저자 홍유수 발간번호 98-15 자료언어 English 발간일 1998.12.30

원문보기(다운로드:442) 저자별 보고서 주제별 보고서

최근 금융위기는 지역금융과 사업환경 개선하려는 한국정부의 투자 자유화 계획을 더욱 가속화하였다. 한국의 외국인직접투자(FDI)는 1998년 상반기에 1997년 같은 기간에 비해 44.9% 하락한 25억 불로 감소하였으나 1998년 11월에는 1997년 총 FDI 70억 불로 대등한 수준이 되었다. 한국은 1997년 24억 불의 기술을 수입하였다. 이에 비하면 미국과 일본은 각각 60.8%, 20.9% 기술을 수입했다. 한국 정부는 R&D 분야에서 다양한 형태의 국제 협력을 장려해왔으며, 국가 차원에서 1985년 출범한 국제협력조사프로그램은 이에 대해 주요한 역할을 해왔다. 지금까지 이 프로그램의 906개 협력 사업에 대해 총 4천1백만 불이 지원되었다. 정부 후원 조사 연구소는 R&D 국제협력 사업을 후원하고, 대기업은 선두적인 다국적 기업과 전략적 기술협력을 적극적으로 추진해오고 있다.한국은 인건비상승으로 인해 국제 경쟁력이 떨어지고 있기 때문에, 한국의 고기술, 고부가가치 생산품에 대한 경쟁력을 개선하기 위한 산업 구조조정은 국가 정책의제 중 상당히 중요한 부분이 되었다. 이러한 의제를 실행하고 금융 및 기업 구조조정으로 인해 해직된 노동자에게 대안을 제시하기 위해, 정부는 중소기업 특히 벤쳐기업 촉진정책에 주력해 왔다.

1960년대 시작된 벤쳐 사업은 1980년대 들어서야 성장가능한 사업으로 떠오르기 시작했다. 1996년 한국에는 약 1,500개 벤처기업이 70,000명 이상의 노동자들을 고용하고 있었다. 벤쳐 사업 촉진을 위해 공공 및 민간 기관에서 동시에 관여하였다.새정부에 의해 채택된 가장 야심적인 국가 정책의제는 21세기를 위한 지식국가 건설이다. 이 계획에 따르면, 새로운 투자의 상당 부분이 정보인프라스트럭처, 새로운 지식기반산업 발전, 과학 및 기술환경 개선과 교육개혁에 투입될 것이다.그러나 기술관련 투자 및 외국인 협력사업을 방해하는 많은 장벽과 문제들이 여전히 해결되어야 한다. 외국인투자법 제정과 같은 최근 정부의 노력 뿐 아니라 경제개혁과 투자환경개선을 위한 여타 공공 및 민간 기관들의 움직임은 외국인 사업 파트너의 더욱 적극적인 개입을 유도할 듯하다. 지식기반경제 구축을 위한 전략은 또한 FDI 유치에 유리한 환경을 마련해 줄 것이다.
The recent financial crisis has pressed the Korean government to further accelerate liberalization of investment in order to improve the local financial and business environment. Foreign direct investment (FDI) in Korea has decreased in the first half of 1998 to USD 2.5 billion, a 44.9% decrease from the same period in 1997. However, the recent trend has shown substantial month-to-month increase. As of November 1998, aggregate FDI had already equaled 1997 total FDI of USD 7.0 billion.

Korea imported USD 2.4 billion in technology in 1997. The U.S. and Japan contributed 60.8% and 20.9% of the imports, respectively. The government of Korea has promoted international cooperation in R&D in various forms. At the governmental level, the International Joint Research Program, which started in 1985, has played the major role. So far, 906 joint projects have received a total of USD 41 million in support from this program. The government-sponsored research institutes are also involved in boosting cooperative international R&D efforts. Large firms have actively pursued strategic technological alliances with leading multinational corporations(MNCs).

As Korea has been losing competitiveness due to rising labor costs, restructuring the industry to improve the competitiveness of Korea's high technology and high value-added production has become an increasingly important part of the national agenda. In order to implement this agenda and to provide alternatives to those workers displaced by financial and corporate restructuring, the government has emphasized the promotion of small and medium-sized firms, especially new ventures. While beginning in the 1960s, venture business only began to emerge in the 1980s as a viable concern. There were about 1,500 venture enterprises with more than 70,000 employees in Korea as of 1996. Both public and private organizations are involved in the promotion of venture businesses.

The most ambitious national agenda adopted by the new government is the knowledge-based nation building for the 21st century. According to the plan, a substantial amount of new investment will go towards information infrastructure, development of new knowledge-based industries, improvement of the science and technology environment, and education reforms.

Many barriers and problems hindering technology-related investment and joint ventures with foreigners still need to be overcome. However, the recent efforts of the government, such as the enactment of the Foreign Investment Law, as well as actions by other public and private organizations to reform the economy and improve the investment climate, promise to induce more active involvement of foreign partners. The strategy to build a knowledge-based economy will also render a favorable environment to induce increased FDI.
Ⅰ. Introduction

Ⅱ. FDI, Technological Capability and Competitiveness

Ⅲ. FDI Trends and Policy Changes in Korea

Ⅳ. Technology Imports and Strategic Technological Alliances

Ⅴ. Knowledge-Based Economy and Prospects of Technology-Related FDI

Ⅵ. Concluding Remarks

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