전체보고서
발간물
전체보고서
목록으로
북한이 국경봉쇄를 지속하면서 북한경제를 조망하는 데 많은 어려움을 겪고 있다. 본고의 목적은 위성자료를 새롭게 활용하여 북한의 시장활동을 분석하고, 이를 바탕으로 소비시장의 시기별 발달과 그 특징을 밝히는 것이다. 이 연구는 위성사진을 활용하여 북한의 시장과 물류에 대한 정량적 분석을 최초로 시도한 연구라는 점에서 선행연구와 차별점이 있다. 보조적으로 분석한 북한의 수입/도매/소매 가격 변화 분석도 사상 처음으로 도매와 소매 마진을 분석하여 도소매 상인의 역할을 규명하였다는 점에서 기존 연구와 차별화된다.
연구에 사용된 위성자료는 2017~23년 기간 측정한 Sentinel 1 위성의 SAR 센서 자료, Sentinel 2 위성의 가시광선 밴드 자료이며, 북한 물가는 2022년 11월~2024년 7월의 자료를 활용하였다. 이 외에도 중국 해관의 북·중 무역통계와 북한 문헌을 사용하였다.
연구 내용을 보면, 제2장에서는 최근 강화되고 있는 북한의 사회주의 상업체계 확립 및 시장에 대한 개입 강화를 △국가상업체계, 사회주의 상업의 한 형태로 시장을 흡수, △국영상업 발전을 통한 국가의 시장에 대한 관리와 관여 강화, △민간 유통 종사자가 얻어가는 이익을 국가로 귀속하여 국가재정 증대, △주민에 대한 상품 공급 보장 등의 의도로 해석하였다.
제3장에서는 위성자료를 활용하여 물류지표(열차 물류지표, 차량 물류지표)를 개발하였다. 북한의 열차와 차량에 대해서 물류지표를 개발한 것은 본 연구가 처음으로 시도한 것이다. 개발한 위성 지표의 검증을 위해 무역통계를 활용하였다. 물류지표는 시장에 얼마만큼의 소비재가 공급되었는지를 추정하는 데 유용한 지표가 될 수 있을 것으로 기대된다. 열차 물류지표는 2017~22년 동안 하락하다가 2023년에 소폭 상승하였는데, 코로나19 발생 직후 소비재 수입이 급감한 것과 달리 북한 내 소비재 재고 물량이 점진적으로 해소되면서 열차 물류지표는 점진적으로 하락하였다. 차량 물류지표는 열차 물류지표와 상반되는 변화를 보였는데, 열차와 차량의 대체관계에서 기인한 것인지 아니면 차량의 고유한 특성에서 기인한 것인지는 밝히지 못하였다. 소비재 수입과 시장 물가지수를 활용해 열차 및 차량 물류지표와 소비재 공급과의 관계를 분석한 결과, 열차 물류지표가 차량 물류지표보다 시장에 대한 소비재 공급을 대변하기에 적절한 것으로 판단하였다. 차량 물류지표는 추가 연구를 통해 지속적으로 개선할 필요성이 있다.
제4장에서는 위성자료를 활용하여 시장 활성도 지표를 개발하였다. 시장의 활성 정도를 정량적으로 분석한 것은 본 연구가 처음으로 시도한 것이다. 지표를 통해 보면, 북한 주민의 시장 이용량은 연중 고르지 않고 시기별로 부침이 있는 것으로 확인되었다. 주민들이 농업에 차출되는 5~6월 농번기에 시장 활성도가 감소하였으며, 여름과 가을이 될수록 시장 이용이 증가하였다. 기간별로 보면, 북한의 시장은 2017~19년까지 지속적으로 상승하였다가 2020~21년 감소한 뒤, 2022~23년 동안 다시 활성화된 것으로 판단된다. 개발한 시장 활성도 지표의 신뢰성을 평가하기 위하여 한국은행의 북한 서비스업 분야 GDP 추정치와 지표를 비교하였다. 비교 결과 시장 활성도 지표와 한국은행의 운수 및 통신 분야의 서비스업 GDP와의 변화 추이가 매우 유사한 것으로 나타나, 시장 활성도 지표를 시장활동을 모니터링하는 지표로 활용하기에 적절한 것으로 판단되었다.
제5장에서는 수입/도매/소매 물가를 분석하여 도소매 마진을 산출하였다. 기존 연구는 소매 물가를 중심으로 분석되었으나, 본 연구에서는 도소매 마진을 구분하여 분석함으로써 시장의 정성적인 성장을 분석하고자 하였다. 분석 결과 시장 물가는 주로 수입 물가, 즉 상품의 원가격에 영향을 많이 받았다. 도매 마진은 소매 마진보다 커 시장에 대한 도매상인의 영향력이 소매상인보다 컸다. 또한 시장 환경이 악화될수록 도매상인이 농산물을 중심으로 마진을 더욱 확대함으로써 시장의 가격 불안정성을 더욱 악화시키는 역할을 하였다. 이를 정리하면 북한은 시장에 대한 물품 공급이 원활해질수록 시장은 활성화되고 가격은 하락하였으며 도소매 마진은 감소하였다. 반대로 시장에 대한 물품 공급이 줄어들수록 시장은 둔화되고 가격은 상승하였으며 도소매 마진은 증가하였다.
이상의 논의를 종합적으로 정리하면 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 북한의 시장은 중장기적으로 활성화되고 있다. 코로나19 방역과 국경봉쇄는 시장에 대한 일시적인 위축과 축소로 이어지지만, 시장의 성장과 확장을 꺾지는 못하였다. 둘째, 북한 시장은 상품 공급, 즉 물류 공급이 많아지면 시장의 물가가 하락하고 시장이 활성화되는 것으로 관찰되었다. 북한 당국의 국가상업체계 확대, 즉 시장에 대한 관리와 관여 강화는 시장을 축소/폐쇄하기보다는 활성화되고 있는 시장에 대한 관리와 관여를 강화하여 민간에 의해 이루어지는 역할을 국영상점망이 일부 대체함으로써 국가재정을 증대시키고, 주민에 대한 안정적인 상품 공급을 보장하려고 시도하는 것으로 보인다.
본 연구의 기여는 위성자료의 활용에도 있다. 본고는 조도가 아닌 다른 위성자료를 활용하여 북한경제를 새롭게 조망할 수 있는 가능성을 탐구하는 두 번째 연구라는 점에서 차별점이 있다. 다만 위성자료를 활용한 북한경제 연구는 아직 초기 단계에 있어 후속 연구를 통해 유효성과 신뢰성을 추가로 검증할 필요가 있다. 많은 연구자의 위성자료에 대한 관심과 연구 수행을 기대한다.
연구에 사용된 위성자료는 2017~23년 기간 측정한 Sentinel 1 위성의 SAR 센서 자료, Sentinel 2 위성의 가시광선 밴드 자료이며, 북한 물가는 2022년 11월~2024년 7월의 자료를 활용하였다. 이 외에도 중국 해관의 북·중 무역통계와 북한 문헌을 사용하였다.
연구 내용을 보면, 제2장에서는 최근 강화되고 있는 북한의 사회주의 상업체계 확립 및 시장에 대한 개입 강화를 △국가상업체계, 사회주의 상업의 한 형태로 시장을 흡수, △국영상업 발전을 통한 국가의 시장에 대한 관리와 관여 강화, △민간 유통 종사자가 얻어가는 이익을 국가로 귀속하여 국가재정 증대, △주민에 대한 상품 공급 보장 등의 의도로 해석하였다.
제3장에서는 위성자료를 활용하여 물류지표(열차 물류지표, 차량 물류지표)를 개발하였다. 북한의 열차와 차량에 대해서 물류지표를 개발한 것은 본 연구가 처음으로 시도한 것이다. 개발한 위성 지표의 검증을 위해 무역통계를 활용하였다. 물류지표는 시장에 얼마만큼의 소비재가 공급되었는지를 추정하는 데 유용한 지표가 될 수 있을 것으로 기대된다. 열차 물류지표는 2017~22년 동안 하락하다가 2023년에 소폭 상승하였는데, 코로나19 발생 직후 소비재 수입이 급감한 것과 달리 북한 내 소비재 재고 물량이 점진적으로 해소되면서 열차 물류지표는 점진적으로 하락하였다. 차량 물류지표는 열차 물류지표와 상반되는 변화를 보였는데, 열차와 차량의 대체관계에서 기인한 것인지 아니면 차량의 고유한 특성에서 기인한 것인지는 밝히지 못하였다. 소비재 수입과 시장 물가지수를 활용해 열차 및 차량 물류지표와 소비재 공급과의 관계를 분석한 결과, 열차 물류지표가 차량 물류지표보다 시장에 대한 소비재 공급을 대변하기에 적절한 것으로 판단하였다. 차량 물류지표는 추가 연구를 통해 지속적으로 개선할 필요성이 있다.
제4장에서는 위성자료를 활용하여 시장 활성도 지표를 개발하였다. 시장의 활성 정도를 정량적으로 분석한 것은 본 연구가 처음으로 시도한 것이다. 지표를 통해 보면, 북한 주민의 시장 이용량은 연중 고르지 않고 시기별로 부침이 있는 것으로 확인되었다. 주민들이 농업에 차출되는 5~6월 농번기에 시장 활성도가 감소하였으며, 여름과 가을이 될수록 시장 이용이 증가하였다. 기간별로 보면, 북한의 시장은 2017~19년까지 지속적으로 상승하였다가 2020~21년 감소한 뒤, 2022~23년 동안 다시 활성화된 것으로 판단된다. 개발한 시장 활성도 지표의 신뢰성을 평가하기 위하여 한국은행의 북한 서비스업 분야 GDP 추정치와 지표를 비교하였다. 비교 결과 시장 활성도 지표와 한국은행의 운수 및 통신 분야의 서비스업 GDP와의 변화 추이가 매우 유사한 것으로 나타나, 시장 활성도 지표를 시장활동을 모니터링하는 지표로 활용하기에 적절한 것으로 판단되었다.
제5장에서는 수입/도매/소매 물가를 분석하여 도소매 마진을 산출하였다. 기존 연구는 소매 물가를 중심으로 분석되었으나, 본 연구에서는 도소매 마진을 구분하여 분석함으로써 시장의 정성적인 성장을 분석하고자 하였다. 분석 결과 시장 물가는 주로 수입 물가, 즉 상품의 원가격에 영향을 많이 받았다. 도매 마진은 소매 마진보다 커 시장에 대한 도매상인의 영향력이 소매상인보다 컸다. 또한 시장 환경이 악화될수록 도매상인이 농산물을 중심으로 마진을 더욱 확대함으로써 시장의 가격 불안정성을 더욱 악화시키는 역할을 하였다. 이를 정리하면 북한은 시장에 대한 물품 공급이 원활해질수록 시장은 활성화되고 가격은 하락하였으며 도소매 마진은 감소하였다. 반대로 시장에 대한 물품 공급이 줄어들수록 시장은 둔화되고 가격은 상승하였으며 도소매 마진은 증가하였다.
이상의 논의를 종합적으로 정리하면 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 북한의 시장은 중장기적으로 활성화되고 있다. 코로나19 방역과 국경봉쇄는 시장에 대한 일시적인 위축과 축소로 이어지지만, 시장의 성장과 확장을 꺾지는 못하였다. 둘째, 북한 시장은 상품 공급, 즉 물류 공급이 많아지면 시장의 물가가 하락하고 시장이 활성화되는 것으로 관찰되었다. 북한 당국의 국가상업체계 확대, 즉 시장에 대한 관리와 관여 강화는 시장을 축소/폐쇄하기보다는 활성화되고 있는 시장에 대한 관리와 관여를 강화하여 민간에 의해 이루어지는 역할을 국영상점망이 일부 대체함으로써 국가재정을 증대시키고, 주민에 대한 안정적인 상품 공급을 보장하려고 시도하는 것으로 보인다.
본 연구의 기여는 위성자료의 활용에도 있다. 본고는 조도가 아닌 다른 위성자료를 활용하여 북한경제를 새롭게 조망할 수 있는 가능성을 탐구하는 두 번째 연구라는 점에서 차별점이 있다. 다만 위성자료를 활용한 북한경제 연구는 아직 초기 단계에 있어 후속 연구를 통해 유효성과 신뢰성을 추가로 검증할 필요가 있다. 많은 연구자의 위성자료에 대한 관심과 연구 수행을 기대한다.
As North Korea continues to blockade its borders, it is difficult to study the North Korean economy. The purpose of this study is to analyze North Korea’s market activities by using satellite data in a new way and to identify the characteristics of market development over time. This study is different from previous studies in that it is the first to attempt a quantitative analysis of North Korea’s markets and logistics using satellite data. To complement the analysis of the market and logistics, this study also analyzes the changes in import, wholesale, and retail prices in North Korea, which is also different from previous studies in that it analyzes wholesale and retail margins for the first time to identify the role of wholesale and retail merchants.
The satellite data used in the study are SAR sensor data from the Sentinel 1 satellite and visible band data from the Sentinel 2 satellite, measured from 2017-23, and North Korean inflation data from November 2022 to July 2024. Other sources include North Korea-China trade statistics from China Customs and North Korean literature.
In Chapter 2, we interpret the North Korean authorities’ recent expansion of the socialist mercantile system and increased involvement in the market as an attempt to: absorb the market as a form of state mercantile system and socialist commerce; strengthen the state’s control and involvement in the market through the development of state-owned commerce; increase state revenues by attributing profits from private retailers to the state; and ensure the supply of goods to the North Korean people.
Chapter 3 develops logistics indicators (rail logistics indicators and road logistics indicators) using satellite data. This is the first study to develop logistics indicators for railroads and roads in North Korea. Trade statistics were utilized to verify the developed satellite indicators. The logistics indicators are expected to be useful in estimating the amount of consumer goods supplied to the market.The railroad logistics indicator declined from 2017 to 22 and then rose slightly in 23. Unlike the sharp drop in consumer goods imports due to the border closure immediately after the outbreak of the coronavirus, the train logistics indicator has gradually declined as North Korea’s consumer goods inventories have been gradually cleared. The road logistics indicator showed a contradictory change from the train logistics indicator, and it is unclear whether this is due to the substitution between rail and road or the unique characteristics of trucks. Using consumer goods imports and the market price index to analyze the relationship between logistics indicators and consumer goods supply, we conclude that the rail logistics indicator is a better proxy for consumer goods supply to the market than the road logistics indicator. Road logistics indicators need to be further studied and improved.
In Chapter 4, we develop an indicator of market activity using satellite data. This is the first study to quantitatively analyze market activity. The indicators show that North Koreans’ use of markets is seasonal throughout the year. Market activity decreases during the agricultural season in May and June, when North Koreans are sent out to work, and increases in the summer and fall. On an annual basis, North Korea’s markets appear to have been consistently active from 2017-2019, declining in 2020-2021, and then rebounding during 2022-23. To assess the reliability of the market activity indicator, we compared it to the Bank of Korea’s GDP estimates for North Korea’s service sector. The comparison shows that the market activity indicator and the service sector GDP in the transportation and telecommunications sectors in the ROK are very similar, suggesting that the market activity indicator is an appropriate indicator for monitoring market activity.
Chapter 5 analyzes import, wholesale, and retail prices to calculate wholesale and retail margins. While previous studies only analyzed retail prices, this study analyzed wholesale and retail margins separately to analyze the qualitative growth of the market. The results of the analysis showed that the market price was mainly influenced by import prices, i.e., the original price of goods. The wholesale margins were larger than the retail margins, so the influence of wholesalers on the market was greater than that of retailers. In addition, as the market environment deteriorated, wholesalers further expanded their margins, especially for agricultural products, further exacerbating price instability in the market. From this, we can infer that the better the supply of goods to the North Korean market, the more active the market, the lower the prices, and the lower the wholesale and retail margins. Conversely, as supply to the market decreased, the market slowed down, prices increased, and retail margins increased.
To summarize the above discussion, first, the North Korean market is active and growing in the medium to long term. The coronavirus quarantine and border closures have led to a temporary contraction and shrinkage of the market, but have not halted its growth and expansion. Second, the North Korean market has been characterized by an increase in the supply of goods, i.e., logistics supply, which leads to a decrease in market prices and an increase in market activity. Therefore, the North Korean authorities’ expansion of the state merchant system, i.e., strengthening management and involvement in the market, rather than shrinking/closing the market, seems to be an attempt to increase state revenues and ensure a stable supply of goods to the people by strengthening management and involvement in the active market and replacing some of the roles played by the private sector with the state-owned store network.
The contribution of this study is the novel use of satellite data. This study is unique in that it is the second study to explore the possibility of using satellite data other than nighttime illumination to provide a new view of the North Korean economy. However, the study of the North Korean economy using satellite data is still in its early stages and needs further validation and reliability through follow-up studies. We hope that many researchers will be interested in satellite data and conduct research.
The satellite data used in the study are SAR sensor data from the Sentinel 1 satellite and visible band data from the Sentinel 2 satellite, measured from 2017-23, and North Korean inflation data from November 2022 to July 2024. Other sources include North Korea-China trade statistics from China Customs and North Korean literature.
In Chapter 2, we interpret the North Korean authorities’ recent expansion of the socialist mercantile system and increased involvement in the market as an attempt to: absorb the market as a form of state mercantile system and socialist commerce; strengthen the state’s control and involvement in the market through the development of state-owned commerce; increase state revenues by attributing profits from private retailers to the state; and ensure the supply of goods to the North Korean people.
Chapter 3 develops logistics indicators (rail logistics indicators and road logistics indicators) using satellite data. This is the first study to develop logistics indicators for railroads and roads in North Korea. Trade statistics were utilized to verify the developed satellite indicators. The logistics indicators are expected to be useful in estimating the amount of consumer goods supplied to the market.The railroad logistics indicator declined from 2017 to 22 and then rose slightly in 23. Unlike the sharp drop in consumer goods imports due to the border closure immediately after the outbreak of the coronavirus, the train logistics indicator has gradually declined as North Korea’s consumer goods inventories have been gradually cleared. The road logistics indicator showed a contradictory change from the train logistics indicator, and it is unclear whether this is due to the substitution between rail and road or the unique characteristics of trucks. Using consumer goods imports and the market price index to analyze the relationship between logistics indicators and consumer goods supply, we conclude that the rail logistics indicator is a better proxy for consumer goods supply to the market than the road logistics indicator. Road logistics indicators need to be further studied and improved.
In Chapter 4, we develop an indicator of market activity using satellite data. This is the first study to quantitatively analyze market activity. The indicators show that North Koreans’ use of markets is seasonal throughout the year. Market activity decreases during the agricultural season in May and June, when North Koreans are sent out to work, and increases in the summer and fall. On an annual basis, North Korea’s markets appear to have been consistently active from 2017-2019, declining in 2020-2021, and then rebounding during 2022-23. To assess the reliability of the market activity indicator, we compared it to the Bank of Korea’s GDP estimates for North Korea’s service sector. The comparison shows that the market activity indicator and the service sector GDP in the transportation and telecommunications sectors in the ROK are very similar, suggesting that the market activity indicator is an appropriate indicator for monitoring market activity.
Chapter 5 analyzes import, wholesale, and retail prices to calculate wholesale and retail margins. While previous studies only analyzed retail prices, this study analyzed wholesale and retail margins separately to analyze the qualitative growth of the market. The results of the analysis showed that the market price was mainly influenced by import prices, i.e., the original price of goods. The wholesale margins were larger than the retail margins, so the influence of wholesalers on the market was greater than that of retailers. In addition, as the market environment deteriorated, wholesalers further expanded their margins, especially for agricultural products, further exacerbating price instability in the market. From this, we can infer that the better the supply of goods to the North Korean market, the more active the market, the lower the prices, and the lower the wholesale and retail margins. Conversely, as supply to the market decreased, the market slowed down, prices increased, and retail margins increased.
To summarize the above discussion, first, the North Korean market is active and growing in the medium to long term. The coronavirus quarantine and border closures have led to a temporary contraction and shrinkage of the market, but have not halted its growth and expansion. Second, the North Korean market has been characterized by an increase in the supply of goods, i.e., logistics supply, which leads to a decrease in market prices and an increase in market activity. Therefore, the North Korean authorities’ expansion of the state merchant system, i.e., strengthening management and involvement in the market, rather than shrinking/closing the market, seems to be an attempt to increase state revenues and ensure a stable supply of goods to the people by strengthening management and involvement in the active market and replacing some of the roles played by the private sector with the state-owned store network.
The contribution of this study is the novel use of satellite data. This study is unique in that it is the second study to explore the possibility of using satellite data other than nighttime illumination to provide a new view of the North Korean economy. However, the study of the North Korean economy using satellite data is still in its early stages and needs further validation and reliability through follow-up studies. We hope that many researchers will be interested in satellite data and conduct research.
국문요약
제1장 서론
1. 연구의 배경 및 필요성
2. 연구의 목적과 내용
3. 연구의 범위와 자료
제2장 대내외 환경 변화와 북한 시장
1. 북한 당국의 시장정책
2. 북한 시장의 구조
3. 대내외 환경 변화와 시장 4. 소결
제3장 위성자료를 통해 본 북한 무역과 물류
1. 위성 기반 북한 무역 및 물류지표의 생성
2. 북한의 무역 및 물류 추세
3. 북한 시장에 대한 소비재 공급
4. 소결
제4장 위성자료를 통해 본 소비시장
1. 위성 기반 시장 활성도 지표의 생성
2. 시장 활성도 지표 검토
3. 소결
제5장 북한 시장의 도소매 물가 분석
1. 목적, 자료, 범위
2. 물가 분석
3. 소결
제6장 결론
1. 요약
2. 논의와 시사점
참고문헌
Executive Summary
제1장 서론
1. 연구의 배경 및 필요성
2. 연구의 목적과 내용
3. 연구의 범위와 자료
제2장 대내외 환경 변화와 북한 시장
1. 북한 당국의 시장정책
2. 북한 시장의 구조
3. 대내외 환경 변화와 시장 4. 소결
제3장 위성자료를 통해 본 북한 무역과 물류
1. 위성 기반 북한 무역 및 물류지표의 생성
2. 북한의 무역 및 물류 추세
3. 북한 시장에 대한 소비재 공급
4. 소결
제4장 위성자료를 통해 본 소비시장
1. 위성 기반 시장 활성도 지표의 생성
2. 시장 활성도 지표 검토
3. 소결
제5장 북한 시장의 도소매 물가 분석
1. 목적, 자료, 범위
2. 물가 분석
3. 소결
제6장 결론
1. 요약
2. 논의와 시사점
참고문헌
Executive Summary
판매정보
분량/크기 | 180 |
---|---|
판매가격 | 7,000 원 |
같은 주제의 보고서
전략지역심층연구
민족공동체 통일방안의 재고찰 및 주변국의 인식 분석
2024-12-30
전략지역심층연구
위성자료를 활용한 북한경제 분석 방법론 연구
2024-06-28
기본연구보고서
북한의 관세 및 비관세 제도 분석과 국제사회 편입에 대한 시사점
2023-12-29
전략지역심층연구
북한 기후변화 적응을 위한 국제협력방안: 농업과 자연재해를 중심으로
2022-12-20
Working paper
Analyzing DPRK's Food Supply and Demand Condition with Food Culture
2022-12-30
기본연구보고서
김정은 시대 북한의 대외관계 10년: 평가와 전망
2022-12-30
전략지역심층연구
포스트 코로나 시대의 남북 교류협력 추진 방안
2021-12-30
전략지역심층연구
미중 전략 경쟁 심화와 경제·안보의 블록화가 남북관계에 미치는 영향
2021-12-30
기본연구보고서
외국인 기업의 남북경협 참여활성화 방안
2021-12-30
기본연구보고서
대북제재의 게임이론적 접근과 북한경제에 미치는 영향
2021-12-30
연구자료
북한 대외 채무의 쟁점과 과제: 국제 규범과 해외 사례를 중심으로
2021-07-08
전략지역심층연구
북한의 관광정책 추진 동향과남북 관광협력에 대한 시사점
2020-08-03
연구보고서
체제전환국의 FDI 유입 결정요인과 북한에 대한 시사점
2019-12-30
기본연구보고서
2016년 대북제재 이후 북한경제 변화와 신남북협력 방향
2019-12-30
연구자료
미얀마의 대외관계 정상화 경험과 북한에 대한 시사점
2019-09-06
기본연구보고서
북한의 무역제도 연구: 남북한 CEPA 체결에 대한 시사점
2018-12-31
연구자료
Economic Development after German Unification and Implications for Korea
2018-12-28
기본연구보고서
비핵화에 따른 대북경제제재 해제: 분석과 시사점
2018-12-28
연구자료
체제전환국의 WTO 가입경험과 북한 경제
2018-07-20
중장기통상전략연구
통일 후 남북한 금융·재정 통합방안
2017-12-27

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조
콘텐츠 만족도 조사
이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?