본문으로 바로가기

전체보고서

발간물

목록으로
기본연구보고서 아세안의 대외협력 전략과 한-아세안 협력 고도화에 대한 함의 국제정치, 다자간협상

저자 최인아, 김경훈, 배기현, 이재호, 김소은 발간번호 24-19 자료언어 Korean 발간일 2024.12.31

원문보기(다운로드:872) 저자별 보고서 주제별 보고서 정책연구브리핑

주요국 간에 아세안을 둘러싼 협력 경쟁이 심화되면서, ‘아세안 플러스 원(ASEAN Plus One, 이하 아세안+1)’ 협력 메커니즘이 더욱 강화될 전망이다. 2021년 호주와 중국이 아세안과 ‘포괄적 전략적 동반자 관계(CSP)’를 맺은 데 이어, 2022년에는 미국과 인도, 2023년에는 일본이 아세안과의 관계를 CSP로 격상했다. 한국도 2024년 수교 35주년을 맞아 아세안과 CSP를 수립하였다. 미ㆍ중 경쟁으로 인해 ‘아세안 중심성’이 도전을 받는 가운데, 아세안은 ‘아세안+1 메커니즘’을 활용해 동남아 지역에 대한 대화상대국의 관여와 협력을 촉진할 것으로 보인다. 이와 같은 배경에서 본 연구는 아세안의 대화상대국 관리 전략, 주요국의 CSP 추진 현황과 협력 방식, 한-아세안 협력에 대한 아세안 현지 전문가들의 인식을 분석해, 한-아세안 CSP 추진을 위한 함의를 도출하고자 했다.

2장에서는 아세안이 한국과 같은 대화상대국과의 관계를 어떻게 다루고자 하는지 살펴보았다. 구체적으로 아세안의 대화상대국 관리 메커니즘이 아세안의 어떤 목적 또는 목표를 다루고자 하는지 논의하고, 해당 공동목표가 아세안의 대외관계 관리 방식과 어떻게 연결되는지를 다루었다. 본 장의 연구 결과는 다음과 같다. 아세안은 대화상대국과의 관계 관리 지침을 통합적으로 마련하여 모든 대화상대국과의 관계에서 일관되게 적용하고자 한다. 아세안의 수요에 기반하여 협력의 내용을 구성하고자 하며, 교섭 형식에서도 아세안이 정한 프로토콜을 반영한다. 협력의 효율뿐 아니라 아세안의 중심적 역할을 유지하기 위해 여타 다자 협의체보다 아세안+1 메커니즘을 최우선으로 두며, 특정 대화상대국의 영향력이 상대적으로 커지지 않도록 관계의 동적 평형을 관계 관리의 중요한 기준으로 마련한다. 이러한 특징은 아세안 주도의 역내 다자주의뿐 아니라 최근 아세안과의 CSP 확산 현상을 이해하는 데 도움을 준다. 또한 아세안은 특정 대화상대국을 배제하거나 차별하지 않는 개방성을 대화상대국과의 외교에서 핵심적인 가치로 강조하고자 한다. 이와 더불어 그들이 직접 만든 절차적ㆍ내용적 원칙을 ‘아세안 방식(ASEAN Way)’이라는 규범 꾸러미로 만들고, 이를 수용할 것을 대화상대국에 요구해왔다. 이와 같은 대외관계 협력 메커니즘은 궁극적으로 중심성과 자율성이라는 두 가지 집단적 목표를 반영하는 방식으로 발전했다고 할 수 있다.

3장에서는 최근 부상하고 있는 아세안의 협력 수요를 바탕으로, 아세안과 CSP를 수립한 주요 5개국이 ‘아세안+1’ 차원의 협력을 어떻게 추진하고 있는지 살펴보았다. 5개국의 협력 방식을 분석한 결과, 미국과 호주는 대규모의 재원 투입보다는 아세안 공동체 이행을 위한 제도 수립과 자립 역량 강화를 지원하는 방식의 협력을 선호하는 것으로 보인다. 협력 분야별 또한 광범위한 협력보다는 특정 세부 분야를 선정해 해당 분야 협력을 지속적으로 심화하는 경향이 있다. 반면 중국은 막대한 재원을 앞세워 자국의 경제적 이익에 직접적으로 도움이 되는 협력을 강화하는 한편, 아세안과의 안보 갈등을 세밀하게 관리하는 전략을 선택한 것으로 보인다. 한편 일본은 아세안 동아시아 경제연구소(ERIA)를 통해 아세안 공동체 발전 및 자립 역량 강화를 지원하면서도, 대규모 자원이 투입되는 인프라 연계성에 대한 협력을 강화하되 ‘질 좋은 인프라’ 가치를 내세우며 중국과의 차별화를 모색하고 있다. 즉 일본은 중국과 미국, 호주의 협력 특징을 모두 아우르는 협력 방식을 택하고 있다.

한국은 경제협력에 중심을 두되 중국이나 일본에 버금가는 재원을 투입하고 있지는 않으며, 아세안 공동체 발전을 위한 제도적 역량 강화보다는 한국의 기여가 돋보일 만한 사업 발굴에 집중하는 것으로 파악된다. 또한 미국과 호주가 선택과 집중을 통한 재원의 효율적 활용을 모색하는 데 비해 한국은 상대적으로 광범위한 분야의 협력을 추진해왔다. 한국은 큰 틀에서 대아세안 협력 전략을 갖고 사업을 추진하기보다는, 아세안의 구체적 수요에 부합하며 한국이 잘할 수 있거나 필요하다고 생각하는 분야의 협력을 산발적으로 추진해온 경향을 보인다. 분야의 범용성과 유연성 차원에서는 장점으로 평가되나, 한국의 존재감이 부각될 만한 시그니처 협력 분야와 사업이 눈에 띄지 않는다는 한계를 지닌다. 이는 장기적인 관점에서 한국의 대아세안 협력이 보다 전략적이고 체계적인 접근을 필요로 한다는 점을 시사한다.

4장에서는 아세안의 대외관계 전문가들을 대상으로 설문조사를 실시해, 아세안이 대화상대국과의 협력을 어떻게 인식하고 평가하는지를 살펴보았다. 설문조사 결과의 핵심 내용을 요약하자면, 아세안은 대화상대국과의 경제협력을 특히 중시하고, 대화상대국이 아세안의 수요와 우선순위를 반영한 프로그램을 이행하는 것을 가장 높이 평가하는 것으로 나타났다. 지역 평화와 번영을 촉진하는 데 가장 신뢰할 수 있는 대화상대국은 일본(27.9%), 호주(17.8%), 미국(16.2%), 중국(10.3%), 한국(9.0%) 순으로 나타났다. 아세안에서 미ㆍ중의 전략적 중요성이 매우 높고 일본이 아세안 회원국에 실질적 이익을 제공하며 오랜 협력 기반을 다져온 점을 고려할 때, 한국이 이들 국가에 이어 5위권으로 평가받은 것은 놀라운 결과는 아니다. 그러나 한국과 유사한 중견국 위상을 지니면서도 한국보다 재원 투입이 적은 호주와의 격차가 큰 점은 다소 아쉬운 부분이다. 한국의 대아세안 협력이 주변국과의 경쟁을 목적으로 삼는 것은 아니지만, 아세안으로부터 좋은 평가를 받는 호주의 협력 방식을 참고할 필요가 있다.

대화상대국으로서 한국의 강점을 평가한 결과, 경제협력 관련 응답이 과반(54.3%)을 차지해 경제 부문에서의 협력을 가장 높이 평가하는 것으로 나타났다. 반면 한국의 취약점으로는 ‘한반도 이외 지역에 대한 전략적 관심 부족’과 ‘지역 안보 문제에 대한 지나치게 신중한 접근’이 각각 1순위와 2순위를 차지해, 정치ㆍ안보 파트너로서 신뢰도는 높지 않다는 것이 드러났다. 한국의 협력이 가장 활발한 분야에 대해서는 무역 및 투자(19.6%), 문화(15.4%), 과학, 기술 및 혁신(15.2%), 교육 및 역량 강화(15.0%), ICT 및 디지털 경제(14.7%) 등이 상위에 올랐다. 이러한 분야들은 실제로 한국이 아세안과 중점적으로 협력하는 분야로, 각각 한국의 경제협력, 문화적 소프트파워, 기술ㆍ혁신력, 인적 자원 개발에 대한 기여, 디지털 전환 지원이 아세안 측으로부터 긍정적인 평가를 이끌어낸 것으로 보인다.

5장에서는 2~4장의 분석 결과를 바탕으로 한-아세안 협력 방식의 개선점을 식별하고 CSP 추진 방향을 제시하였다. 첫째, 한국은 미국, 호주, 일본의 사례를 참고하여 대아세안 사무국 외교를 강화하고, 아세안 공동체의 제도적 역량 강화를 적극 지원할 필요가 있다. 상기 3개국이 협력사업 발굴에 아세안 사무국 관계자들의 의견을 직접 반영하려고 노력하는 데 비해, 한국은 아세안의 수요에 부합하는 사업을 독자적으로 제안해 추진하는 방식을 선호해왔다. 물론 한국이 직접 제안한 사업들도 아세안 수요를 반영하고 있고, 기능적인 면에서는 한국이 자체적으로 사업을 주도하는 방식이 실리성과 편의성에서 더 높은 평가를 받을 수 있다. 그러나 이러한 접근은 아세안이 협력의 주체로서 충분히 깊게 관여하지 못한다는 인식을 심어줄 수 있다. 아세안 중심의 협력을 강화하기 위해서는 협력 주제 선정과 사업 발굴에 있어 아세안 사무국과 적극적으로 소통하는 한편, 아세안 공동체 이행에 기여할 제도적 기반 마련 및 사무국과 관련 기관들의 역량 강화를 적극적으로 지원할 필요가 있다.

둘째, 한국은 보다 능동적인 외교를 통해 한-아세안 간 이해에 부합하면서 한국이 경쟁력을 가진 분야의 협력 의제 설정을 주도해 나가야 한다. CSP 추진을 위한 새로운 행동계획(POA 2026-2030) 또한 다분야에서 사업 수를 늘리기보다는, 아세안의 수요와 한국의 경쟁력을 고려한 전략적 접근하에 한국의 대아세안 협력 포트폴리오를 체계화시키는 데 중점을 두어야 한다. 현재 한국은 아세안을 대상으로 광범위한 분야의 협력을 추진 중이다. 그러나 협력의 효과성을 높이기 위해서는 여러 주제에 걸친 사업을 산발적으로 추진하기보다는, 한국의 기여가 돋보일 시그니처 협력 분야를 설정해 한정된 재원을 집중할 필요가 있다. 한국의 역할에 대한 아세안 측의 기대가 높고 한국이 기술적ㆍ정책적 우위를 가지고 있는 디지털, 과학ㆍ기술, 문화, 사이버안보 등이 유망 분야로 주목된다. 아울러 아세안의 수요가 높으면서도 아직 다른 대화상대국이 선점하지 못한 틈새 협력 분야를 발굴해 나가야 한다. 기후변화 등 아세안 3대 공동체를 아우르는 범분야(cross-cutting) 이슈 간의 연계성 및 시너지 강화를 지원해, 아세안의 통합적인 대응 역량 제고에 기여하는 것도 대안이 될 수 있다.

셋째, CSP 관계를 심화하기 위해서는 한국이 경제협력 파트너를 넘어 전략적 파트너로서 위상을 강화해 나가야 한다. 대화상대국으로서 신뢰를 제고하기 위해서는 대아세안 정책의 일관성과 지속성을 유지하는 것이 무엇보다 중요하다. 정부 차원에서 정상회의와 고위급 회담의 성과 이행을 정기적으로 모니터링하고, 고위급 및 실무 정례 협의체를 강화해 한-아세안 협력 관계의 제도적 기반을 견고히 다져야 한다. 아울러 전략적 차원에서 아세안 3대 공동체 중 한국의 협력과 존재감이 가장 미진하다고 평가받는 안보 분야의 협력을 확대할 필요가 있다. 한국이 그동안 활발히 협력해온 초국가적 범죄 대응과 사이버안보를 중심으로, 아세안지역안보포럼(ARF)과 아세안 확대 국방장관회의(ADMM+)에서 주도적인 역할을 강화해 나가야 할 것이다.
As major countries compete to deepen ties with ASEAN, the ASEAN Plus One (ASEAN+1) cooperation mechanism is poised to gain further momentum. In 2021, Australia and China established Comprehensive Strategic Partnerships (CSPs) with ASEAN, followed by the U.S. and India upgrading their relationships to CSPs in 2022, with Japan following suit in 2023. In 2024, South Korea also formalized a CSP with ASEAN, marking the 35th anniversary of the ASEAN-ROK dialogue partnership. Amid mounting challenges to ASEAN centrality arising from U.S.-China rivalry, ASEAN is likely to leverage the ASEAN+1 mechanism to attract greater engagement and cooperation from dialogue partners across the Southeast Asian region. Against this backdrop, this study aims to examine ASEAN’s dialogue partnership mechanisms and evaluate South Korea’s role within this framework. Through a comparative analysis of major dialogue partners’ cooperation initiatives and a perception survey of ASEAN experts regarding the ASEAN-ROK partnership, this study seeks to provide insights into enhancing South Korea’s engagement with ASEAN.

Chapter 2 explores how ASEAN manages its relationships with dialogue partners, highlighting the strategic objectives of its dialogue partnership mechanisms and their integration into ASEAN’s broader external relations strategy. The findings underscore ASEAN’s efforts to establish unified guidelines for managing dialogue partner relationships and apply them consistently across all partners. ASEAN develops cooperation agendas tailored to its specific needs and ensures that dialogue partners adhere to protocols established by ASEAN during negotiations. For ASEAN, the ASEAN+1 mechanism is prioritized not only for its efficiency but also as a means of safeguarding ASEAN’s central role in the region. It also serves as a tool to maintain a dynamic equilibrium, preventing any single dialogue partner from gaining excessive influence. These characteristics provide a clearer understanding of how ASEAN-led regional multilateralism functions and the recent increase in the number of CSPs established with ASEAN. In addition, ASEAN emphasizes openness-avoiding exclusion or discrimination against specific partners-as a core value in its dialogue partnership. It also requires dialogue partners to adhere to its self-defined procedural and substantive norms, collectively known as the “ASEAN Way.” These cooperation mechanisms reflect ASEAN’s dual objectives of preserving its centrality and maintaining autonomy in its external engagements.

Building on ASEAN’s emerging cooperation needs, Chapter 3 examines how ASEAN’s major partners advance their ASEAN+1 cooperation under the CSP framework. The analysis focuses on the U.S. and Australia’s tendency to prioritize ASEAN’s institutional capacity for community development. Both countries also focus on deepening collaboration in specific, targeted areas rather than pursuing broad, wide-ranging initiatives. In contrast, China channels substantial financial investments into fostering cooperation that directly serves its economic interests while carefully managing security issues with ASEAN. Japan adopts a blended approach, integrating elements of the U.S., Australian, and Chinese strategies. It supports institutional development for ASEAN’s community-building efforts and provides significant financial assistance, while distinguishing itself from China by promoting quality infrastructure. South Korea primarily directs its efforts toward economic cooperation but allocates fewer financial resources than China or Japan. Its initiatives are largely concentrated on bilateral projects that highlight its contributions, with less emphasis on strengthening ASEAN’s institutional capacity. Unlike the U.S. and Australia, which prioritize resource efficiency through targeted initiatives, South Korea takes a broader approach, engaging across multiple fields. While this approach showcases versatility, the lack of signature projects or standout initiatives that distinctly elevate South Korea’s visibility diminishes its overall impact. This underscores the need for a more strategic and systematic approach to ASEAN-ROK cooperation, from a long-term perspective.

Chapter 4 presents the results of a survey of ASEAN experts on dialogue partnerships and ASEAN-ROK relations, along with their key implications. The survey reveals that ASEAN places the highest value on economic cooperation and favors dialogue partners that implement programs aligned with its priorities. Japan (27.9%), Australia (17.8%), the U.S. (16.2%), China (10.3%), and South Korea (9.0%) were ranked as the most reliable partners for promoting regional peace and prosperity. While South Korea’s position behind Japan, the U.S., and China aligns with its relative economic scale and influence, its lower ranking compared to Australia—a fellow middle power with smaller financial contributions to ASEAN— highlights opportunities for improvement. South Korea could gain valuable insights from Australia’s cooperation model to maximize its impact and recognition across ASEAN. Meanwhile, South Korea’s strengths as a dialogue partner are most evident in economic cooperation, with 54.3% of survey respondents highlighting this area. However, respondents identified a “lack of strategic interest beyond the Korean Peninsula” and “overly cautious approaches to regional security issues” as key weaknesses, highlighting limitations in South Korea’s perceived reliability as a political-security partner. The top five most active areas of South Korea’s cooperation were recognized as trade and investment (19.6%), culture (15.4%), science, technology, and innovation (15.2%), education and capacity building (15.0%), and ICT and the digital economy (14.7%). These areas represent the fields where South Korea has actively focused its cooperation with ASEAN, garnering positive evaluations for its contributions to economic collaboration, cultural soft power, technological innovation, human resource development, and support for digital transformation.

Based on the findings from Chapters 2–4, Chapter 5 provides policy recommendations for South Korea to advance the CSP with ASEAN. First, South Korea should make greater efforts to work closely with the ASEAN Secretariat and support its capacity-building efforts in community-building. While the U.S., Australia, and Japan actively seek to incorporate input from ASEAN officials when identifying cooperative projects, South Korea has tended to propose its own initiatives aligned with ASEAN’s specific needs. Although these projects do address ASEAN’s priorities and are often practical and efficient in execution, this approach could lessen ASEAN’s sense of ownership over the initiatives. This perception may lead to South Korea being viewed more as a partner focused on delivering outcomes, rather than one genuinely dedicated to working collaboratively with ASEAN in planning cooperation projects. To address this, South Korea should actively collaborate with the ASEAN Secretariat to ensure its input is reflected in the selection and development of cooperative projects. Strengthening communication with the ASEAN Secretariat will also help South Korea better identify ASEAN’s most pressing needs. Additionally, prioritizing support for institutional foundations and capacity-building within the ASEAN Secretariat will strengthen ASEAN’s ability to drive its community-building efforts effectively. These measures will not only enhance ASEAN’s ownership of cooperation projects but also elevate South Korea’s standing as a key and trusted partner in the region.

Second, in formulating a new plan of action (POA 2026–2030) for the ASEAN-ROK CSP, South Korea should focus on developing a strategic framework that aligns with ASEAN’s needs while capitalizing on Korea’s competitive strengths, rather than simply expanding the number of projects across various fields. Limited resources should be concentrated on signature areas of cooperation where South Korea can make the most impactful contributions. Promising areas include digital transformation, science and technology, culture, and cybersecurity. Furthermore, South Korea should identify niche areas with high ASEAN demand and minimal involvement from other dialogue partners. An effective strategy could involve enhancing support for integrating and creating synergies across cross-cutting issues within ASEAN’s three communities. This approach would greatly enhance ASEAN’s ability to address complex, multifaceted challenges in a cohesive and effective manner.

Third, to deepen the CSP relationship, South Korea must establish itself as a comprehensive strategic partner by building trust and demonstrating its commitment to ASEAN’s broader priorities. Achieving this requires consistency and continuity in ASEAN policies, as well as strengthened institutional mechanisms through enhanced high-level and working-level consultations. Regular monitoring of the implementation of summit and ministerial outcomes is also critical. Additionally, South Korea should expand its engagement in the security sector, where its presence is perceived as weakest among ASEAN’s three communities. South Korea can contribute to strengthening the functions of ASEAN-led multilateral platforms, by taking the lead on specific agendas where it has expertise, including transnational crime, cybersecurity and defense industry.
국문요약

제1장 서론
1. 연구 배경과 목적
2. 연구 범위와 방법
3. 연구 구성과 한계

제2장 아세안의 대외관계 기조와 작동 방식: 대화상대국 관계를 중심으로
1. 아세안 회원국들의 공동목표와 대외관계 기조
2. 아세안의 대외관계 메커니즘
3. 소결 및 함의

제3장 아세안과 CSP 파트너 간의 협력 관계 분석
1. 아세안의 협력 수요
2. CSP 국가들의 대아세안 협력 현황과 특징
3. 소결: 주요국의 대아세안 협력 특징 평가

제4장 아세안의 대화관계 인식과 한-아세안 관계 평가
1. 설문조사 개요 및 설계
2. 설문조사 결과
3. 소결: 한-아세안 관계에 대한 아세안의 평가와 함의

제5장 한-아세안 협력 고도화를 위한 정책 제언
1. 주요국과의 비교 및 시사점
2. CSP 추진을 위한 정책 제언

참고문헌

부록

Executive Summary

판매정보

분량/크기, 판매가격
분량/크기 253
판매가격 10,000 원

구매하기 목록

같은 주제의 보고서

연구보고서 시진핑 신시대 한∙미∙중 삼각관계의 복합성과 새로운 균형 모색 2024-07-29 기타 미중갈등과 경제안보: 닉슨-저우언라이 회담록을 통한 교훈 2024-07-30 전략지역심층연구 우크라이나 전쟁과 세계질서 재편: 분야별 전망과 한국의 정책과제 2023-12-29 기본연구보고서 기후클럽 형성에 대한 통상정책적 대응방안 연구 2023-12-30 연구보고서 국제사회의 중국 담론에 대한 분석과 시사점 2023-12-29 연구보고서 영-미 사례를 통한 미중 패권 전환 가능성 분석: 무역, 금융, 안보, 다자주의를 중심으로 2023-12-29 전략지역심층연구 북한 기후변화 적응을 위한 국제협력방안: 농업과 자연재해를 중심으로 2022-12-20 세계지역전략연구 한-인도네시아 포괄적 미래 협력 방안 연구 2022-12-30 중국종합연구 미중 전략경쟁시대 북중관계 변화와 우리의 대응방안 2022-12-30 연구자료 DDA 서비스협상의 주요 쟁점 평가와 시사점 2022-10-25 Policy Analysis Challenges and Opportunities of Korea’s Foreign Policy as a Developed Country 2022-09-30 연구보고서 아시아-유럽 정상회의(ASEM) 25주년 평가와 한국의 활용전략 2021-12-30 전략지역심층연구 미중 전략 경쟁 심화와 경제·안보의 블록화가 남북관계에 미치는 영향 2021-12-30 세계지역전략연구 미중 경쟁에 대한 호주의 전략적 대응과 시사점: 호주의 대중정책 변화를 중심으로 2022-05-20 기본연구보고서 포스트 코로나 시대의 아세안 공동체 변화와 신남방정책의 과제 2021-12-30 중국종합연구 외교적 마찰에 대한 중국의 대응 유형 및 영향 요인 분석 2021-12-30 연구보고서 미ㆍ중 갈등시대, 유럽의 대미ㆍ중 인식 및관계 분석: 역사적 고찰과 전망 2021-12-30 연구자료 미국과 EU의 농업보조 변화와 정책 시사점 2021-12-30 세계지역전략연구 아랍-이스라엘 데탕트 시대 역내 안보환경 변화와 한-중동 경제협력 확대 방안 2021-12-30 중장기통상전략연구 미·중 전략경쟁하 WTO 다자체제의 전망과 정책 시사점 2021-12-29
공공누리 OPEN / 공공저작물 자유이용허락 - 출처표시, 상업용금지, 변경금지 공공저작물 자유이용허락 표시기준 (공공누리, KOGL) 제4유형

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조

콘텐츠 만족도 조사

이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?

콘텐츠 만족도 조사

0/100