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연구보고서 글로벌 디지털플랫폼의 데이터 집중화에 따른 경제적 영향 분석 ICT 경제, 경쟁정책

저자 김현수, 예상준, 강민지 발간번호 23-30 자료언어 Korean 발간일 2023.12.30

원문보기(다운로드:1,502) 저자별 보고서 주제별 보고서

최근 EU의 「디지털시장법(DMA)」과 「디지털서비스법(DSA)」 등에서 나타난 바와 같이 디지털 시장 경쟁 규제안들은 지속적인 혁신을 추진하고 장기적 독점의 폐해를 막기 위해 시장에서 공정 경쟁의 보장이 중요함을 강조하고 있다. 데이터가 풍부한 소수의 기업이 시장 전반에서 유리한 입지를 점하고 대규모 사용자 기반을 확보하면서 시장이 이들 기업에 점점 더 집중되고 있기 때문이다. 이 보고서는 소수 글로벌 디지털플랫폼의 시장지배력을 완화하고 잠재적인 신규 진입자를 위한 디지털 생태계의 개방성을 보호하기 위한 정책을 수립할 때 고려할 제반사항을 제시하고자 한다. 이를 위해 주요국의 데이터 관련 규제 동향을 살펴보고 디지털플랫폼이 데이터에 대한 경쟁우위를 가질 때 데이터 규제가 플랫폼간 경쟁에 어떤 영향을 미치는지를 이론적으로 고찰한다. 그리고 디지털플랫폼의 대표적인 데이터 관련 규제 조항인 데이터 이동성과 관련하여 데이터 이동성 규제가 디지털플랫폼 경쟁에 미치는 영향에 대해서도 알아본다.

이 연구는 크게 다섯 부분으로 구성되어 있다. 제2장에서는 이후 논의에 대한 이해를 돕고자 다면적 특성과 네트워크 효과 등 플랫폼 경제의 기본적인 특징을 개관하고 플랫폼 경제에서의 데이터의 역할을 서술한다. 디지털적 연결을 통해 복수의 독립적 경제주체 집단이 상호작용할 수 있도록 매개하는 디지털플랫폼은 양면시장적 특징으로 인해 간접 외부효과가 두드러진다. 초기에 한 측의 집단을 일정 규모 이상 플랫폼에 참여시킬 수 있다면 이후로는 간접 네트워크 효과에 의해 선순환적으로 양측에서 플랫폼 이용자 수를 추가하는 것이 한층 수월해지면서 다른 시장에 비해 시장쏠림현상이 쉽게 일어난다. 이러한 디지털플랫폼시장에서 데이터는 디지털플랫폼이 제공하는 서비스의 품질을 개선하고 사용자 기반을 확장하는 데에 이용된다. 디지털플랫폼은 사용자들에게 동의를 구한 뒤 플랫폼 이용 과정에서 발생하는 개인 수준의 데이터를 수집하고 처리 및 분석한다. 데이터가 축적되면 사용자에게 맞는 검색과 추천 결과가 나타나고, 사용자와 판매자 모두가 플랫폼으로부터 더 많은 효용 또는 이윤을 얻는다. 또한 디지털플랫폼은 수집된 데이터를 활용하여 새로운 비즈니스 기회를 만들 수도 있다. 즉 타 디지털플랫폼과 연계하거나 보완적 서비스 시장에 진출함으로써 자타 플랫폼의 데이터를 결합하여 추가적인 부가가치를 창출하는 것이다.

제3장에서는 주요국의 독점 규제 중 데이터 집중화와 관련된 사항을 중점적으로 검토하면서 이와 관련한 규제 현황 및 향후 전망을 살펴본다. 독점이 지속가능한 혁신을 저해한다는 점에서 글로벌 디지털플랫폼의 데이터 집중화에 대한 규제가 필요하다는 인식이 점차 확산되고 있다. 그러나 경쟁력 있는 자국 사업자가 존재하는 경우에는 해당 사업자가 자국 및 세계시장에서 뒤처질 가능성을 고려하여 해당국이 데이터 집중화에 대한 적절한 규제를 시행하지 않고 있는 것으로 분석된다. 미국의 경우 2021년 6월 미 하원에서 디지털플랫폼 기업을 타깃으로 하는 5개의 반독점 법안이 발의되었으나, 「합병신청 수수료 현대화법」을 제외하고는 전부 폐기되었다. 이와 같이 데이터 독점화에 따른 사전 규제는 어려울 것으로 보인다. EU의 경우 프라이버시 및 개인정보의 보호를 강조하며 「일반 데이터 보호 규정(GDPR)」에도 데이터 이동권을 포함하여 글로벌 디지털플랫폼 기업의 데이터 독점을 일정 부분 규제해 왔다. 또한 최근에는 「디지털시장법(DMA)」과 「디지털서비스법(DSA)」을 제정하였다. 「DMA」를 통해 게이트키퍼는 최종 사용자의 활동으로 생성된 데이터의 이동성을 무료로 보장하여야 하며 비즈니스 사용자 및 승인받은 제3자에게 개인정보를 포함한 데이터에 대한 접근 및 사용 권한을 무료로 제공할 의무가 있다. 자국의 플랫폼 기업이 국내 시장을 석권하고 있는 중국의 경우 아직까지 플랫폼 독과점에 따른 데이터 독점 문제와 관련해서 발표된 별다른 법이나 정책은 없다. 자국 디지털플랫폼 기업과 해외 플랫폼 기업 간에 상당한 수준의 경쟁이 이루어지는 한국은 공정거래위원회가 플랫폼 독과점을 대상으로 규제를 강화하고 있다. 「온라인 플랫폼 사업자의 시장지배적지위 남용행위에 대한 심사지침」에서는 시장지배력 평가에 있어 각 사업자들의 데이터 수집ㆍ보유ㆍ활용 능력 및 그 격차, 경쟁 사업자가 데이터에 접근할 수 있는 가능성 등을 고려하고 있으며, 플랫폼 기업결합심사에서도 데이터를 통한 진입장벽 증대 효과 및 지배력 전이 가능성 등을 고려할 것으로 보인다. 시장지배적 플랫폼 중개사업자가 이용자의 동의를 얻어 데이터를 안전하게 이동할 수 있도록 규정한 온라인 플랫폼 법안이 발의되고는 있으나 이는 국내 플랫폼에 사실상 규제로 작용하여 오히려 혁신을 저해할 부작용도 있어 신중론도 만만치 않게 제기된다.

제4장에서는 선행 연구의 결과를 토대로 데이터가 디지털플랫폼 간 경쟁에 미치는 영향을 살펴본다. 먼저 더 많은 데이터가 디지털플랫폼에게 경쟁우위를 주는지를 다룬 선행 연구를 검토한다. 제한된 기업 데이터를 바탕으로 이루어진 분석이 많아 더욱 엄밀한 분석이 필요하다는 한계는 있지만, 이를 통해 더 많은 데이터를 활용할수록 소비자의 프로필이나 선호, 행동 양식 등을 예측하는 데 긍정적인 영향을 미쳤다. 그리고 데이터가 디지털플랫폼 경쟁우위의 원인이라면 이것이 플랫폼 간 경쟁에 어떤 영향을 미치는지를 조명한 선행 연구를 검토한다. 소비자로부터 수집한 데이터를 혁신 활동의 투입물로 활용하여 소비자에게 더 높은 질의 서비스를 제공하는 것을 디지털플랫폼이 데이터를 통해 경쟁우위를 획득하는 과정으로 바라보고, 이를 모형화한 선행 연구의 내용을 정리한다. 데이터를 바탕으로 연구개발 투자 경쟁을 펼치는 플랫폼간에는 시장 선점자가 유리한 것으로 나타난다. 초기에 후발주자의 서비스 품질이 압도적으로 높지 않은 이상 시장 선점자가 공격적으로 투자를 하게 되고, 이로 인해 기존의 두 플랫폼 간의 수요의 격차는 좁혀지지 않는 것이다. 이를 해소하기 위한 정책으로서 데이터 공유 정책의 효과를 살펴보면, 초기 서비스 품질에 어느 정도 경쟁력이 있거나 혁신의 효율성 측면에서 시장 선점자와 경쟁할 만한 수준의 경쟁자라면 시장 진입을 결정하고 시장 내에서 장기간에 걸쳐 혁신 경쟁을 펼친다는 점을 알 수 있다. 또한 데이터 공유 정책의 후생 효과는 모호하나 대체적으로는 긍정적인 방향으로 작용함을 알 수 있다.

제5장에서는 데이터와 관련한 대표적인 규제인 데이터 이동성에 초점을 맞추어 데이터 이동성 규제가 디지털플랫폼 경쟁에 미치는 영향에 대해 알아본다. 특히 최근 시행된 EU 「DMA」에서의 데이터 이동성 규제의 특징을 반영하여, 소위 게이트키퍼라 불리는 시장지배적 기업에만 비대칭적으로 의무가 적용되는 상황을 고려하였을 때 이로부터 나타나는 게이트키퍼와 잠재적 시장 진입자 간 경쟁의 결과를 분석한다. 이를 통해 데이터 이동성 규제가 시장 선점자에게만 부과되고, 그로 인해 후발 플랫폼이 시장 진입 이후 낮은 생산성에도 불구하고 장래의 소비자를 구속함으로써 얻게 되는 지대를 초기 가격 경쟁 단계에서 활용할 수 있어 결국 게이트키퍼를 대체하여 시장을 장악할 수 있음을 확인하였다. 이러한 경우 규제의 비대칭성으로 인해 효율적 생산자가 비효율적 생산자로 대체됨으로써 사회후생이 감소할 수 있다.

제6장에서는 앞서 살펴본 디지털플랫폼 시장 경쟁에서의 데이터의 역할과 사전 규제의 필요성 등에 비추어 디지털플랫폼 시장에서 데이터 관련 경쟁 정책이 가지는 함의를 논의한다. 시장지배적 플랫폼이 더 많은 사용자 데이터를 수집하고 다양한 데이터셋을 결합하는 능력을 제한하는 것과 관련한 정책 조치로 데이터 보존 기간 단축, 다양한 데이터 간 결합 제한, 자사 앱 선탑재 및 기본 설정 제한, 사업 분야의 제한 등이 시행될 경우 예상되는 경제적 장단점을 예측한다. 또한 시장지배적 플랫폼의 데이터 접근성 향상과 관련한 조치를 광범위한 사용자의 데이터 공유와 특정 사용자의 데이터 공유로 구분하고, 조치 도입의 기본 방향과 디지털플랫폼의 시장 유형에 따른 특징을 감안하여 고려사항을 살펴본다.
Recent regulatory proposals on competition in digital markets, such as the EU’s Digital Markets Act and Digital Services Act, emphasize the importance of ensuring fair competition in markets to sustain innovation and avoid long-term monopolies. There is a growing concern that markets are becoming increasingly concentrated, with a small number of data-rich companies gaining prominent positions in horizontally or vertically linked markets and large user bases. This report identifies considerations for introducing policies to mitigate the market power of data-rich global digital platforms and protect the openness of digital ecosystems for potential new entrants. To this end, we examine data-related regulatory trends in major countries and theoretically discuss the implications for inter-platform competition when data gives digital platforms a competitive advantage. We then focus on data portability, the most prominent data-related regulation of digital platforms, to explore the impact of data portability regulation on digital platform competition.

This study largely consists of five main parts. Chapter 2 outlines the basic characteristics of the platform economy, including its multi- sided nature and indirect network effects, and describes the role of data in the platform economy, in order to better understand the discussion that follows. Indirect externalities are prominent in digital platforms, which are intermediaries that allow multiple independent groups of economic actors to interact through digital connectivity, due to their two-sided market nature. If one side can initially attract a certain number of people to the platform, it becomes easier for both sides to attract additional platform users in a virtuous cycle through indirect network effects, making it easier for market tipping than in other markets. In these digital platform markets, data is utilized to improve the quality of services provided by the digital platforms and to expand their user base. Digital platforms collect, process, and analyze personal-level data generated from users’ interactions with the platform after obtaining their consent. As more data is accumulated, search and recommendation results are tailored to the user, which increases the utility or profitability of the platform for both users and merchants. Digital platforms can also collect and use data to create new business opportunities. By merging with other digital platforms, or by entering the market for complementary services, digital platforms can create additional commercial value by combining their own data with that of other platforms.

In Chapter 3, we examine the current state and future prospects of antitrust regulation in key countries, focusing on issues related to data concentration. While the need to regulate data concentration on global digital platforms has been increasingly recognized as monopolies impede sustainable innovation, appropriate regulatory measures have not been implemented due to the potential negative impact on innovation through regulation of digital platform data and the risk of falling behind in competition in the global marketplace, both domestically and globally, if there are competing domestic players in the country. In the U.S., five antitrust bills targeting digital platform companies were introduced in the U.S. House of Representatives in June 2021, but all but the Merger Filing Fee Modernization Act were abandoned. The EU has emphasized privacy and personal data protection and has included the right to data portability in the GDPR, which to some extent limits the tendency of global digital platform companies to monopolize data. In addition, the EU recently enacted the EU Digital Markets Act(DMA) and the EU Digital Services Act (DSA). Through the DMA, gatekeepers are obliged to ensure the free portability of data generated through end-user activities and to provide business users and authorized third parties with free access to and use of data, including personal information. In China, where domestic platform companies dominate the local market, no specific laws or policies have been issued to address the issue of data monopolization by dominant platforms. In South Korea, where there is significant competition between domestic digital platforms and foreign platforms, the KFTC has been strengthening its regulatory focus on platform monopolies. The KFTC considers each operator’s ability to collect, retain, and utilize data, gaps, and the possibility of competitors’ access to data when assessing market dominance, and is expected to consider the effect of increasing entry barriers through data and the possibility of transferring dominance in platform merger reviews. The Online Platforms Bill, which stipulates data portability so that dominant platforms can safely move data from user to user with the user’s consent, has beenproposed, but there are also warnings that it could act as a de facto regulation of domestic platforms and stifle innovation.

In Chapter 4, we explore the impact of data on competition among digital platforms, based on the findings in the previous literature. First, we review the findings on whether more data gives digital platforms a competitive advantage. While more rigorous analysis is still needed, as that many of the analyses are based on limited levels of firm data, most previous studies suggest that more data has a largely positive impact in terms of making predictions about consumer profiles, preferences, and behaviors. And if data gives digital platforms a competitive advantage, how does this affect competition between platforms, based on prior research? We summarize prior research that has modeled the process by which digital platforms gain a competitive advantage from data, by using data collected from consumers as an input to innovation activities to provide higher quality services to consumers. We find that there is a first-mover advantage among platforms competing for R&D investments based on data. Unless the initial quality of the entrant’s service is sufficiently high, the first mover will invest aggressively, and the difference in demand between the two platforms will not decrease once it occurs. The effect of a data sharing policy as a policy to address this problem is that competitors who are somewhat competitive in initial service quality or who can compete with the market leader in terms of innovation efficiency will decide to enter the market and engage in innovation competition in the market over a long period of time. The welfare effects of data sharing policies are ambiguous but generally positive.

In Chapter 5, we examine the impact of data portability regulation on competition on digital platforms as data portability regulation is one of the most prominent data-related regulations. In particular, we analyze the consequences for competition between gatekeepers and potential market entrants given the asymmetric nature of data portability regulation in the recently implemented EU DMA, where obligations are imposed only on market dominant firms. We find that when data portability regulation is imposed only on the market leader and the entrant is less productive, the entrant, despite its lower productivity, can leverage the rent from tying future consumers in the initial price competition phase and eventually displace the gatekeeper and capture the market. In such cases, regulatory asymmetries can lead to the displacement of efficient producers by inefficient producers, thereby reducing social welfare.

In Chapter 6, we discuss the implications for data-related competition policy for digital platform markets. We assess economic benefits and costs of policy measures related to limiting the ability of market- dominant platforms to collect more user data and combine different datasets, such as reducing data retention periods, restricting combinations between different data, limiting app pre-installation and default settings, and restricting lines of business. We also examine measures to improve access to data from dominant platforms, divided into two categories: data sharing by a broad range of users and data sharing by specific users, taking into account the general direction of adoption and the characteristics of different types of digital platform markets.
국문요약

제1장 서론
1. 연구 배경 및 목적
2. 연구의 구성 및 내용

제2장 디지털플랫폼과 데이터
1. 플랫폼 경제의 특징
2. 디지털플랫폼에서의 데이터의 역할
3. 디지털플랫폼에서의 데이터와 경쟁

제3장 디지털플랫폼의 데이터에 대한 주요국의 규제 동향
1. 플랫폼 데이터 집중화 규제의 배경
2. 미국의 디지털플랫폼 데이터 관련 규제
3. EU의 디지털플랫폼 데이터 관련 규제
4. 중국의 디지털플랫폼 데이터 관련 규제
5. 한국의 디지털플랫폼 데이터 관련 규제
6. 소결

제4장 데이터와 디지털플랫폼의 경쟁에 대한 이론적 고찰
1. 개요
2. 데이터와 디지털플랫폼의 경쟁우위
3. 데이터와 디지털플랫폼 시장의 경쟁

제5장 데이터 이동성 적용이 디지털플랫폼 경쟁에 미치는 영향
1. 데이터 이동성 적용의 특징
2. 선행 연구
3. 이론 모형 분석
4. 소결

제6장 디지털플랫폼의 데이터에 관한 정책적 시사점
1. 데이터 수집 제한 관련 조치
2. 시장지배적 플랫폼의 데이터로의 접근성 향상 관련 조치

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