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Working paper Empirical Assessment of Trade Engagements: Africa, China and the Maritime Belt and Road Initiative 경제개발, 무역구조

저자 Igbinoba Emmanuel 발간번호 17-07 자료언어 English 발간일 2017.12.19

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  최근 개발경제 문헌은 개발도상국간의 무역과 해외 투자가 선진국·개발도상국 간의 무역과 투자보다 개발도상국의 경제성장에 더 큰 영향을 줄 수 있다는 이론을 제시하고 있다. 이는 개발도상국의 투자자가 선진국의 투자자보다 현지 시장과 사업 관행에 더 익숙하여 생산성 파급 효과를 증대시키기 때문이라고 설명하고 있다(Aykut and Goldstein 2007). Amighini and Sanfilippo(2014)는 개발도상국간 무역과 투자가 농산물 가공, 플라스틱, 섬유 및 가죽 생산과 같은 경공업 분야에서 제품 다양화를 촉진한다는 증거를 제시했다.
  일대일로 이니셔티브(BRI: The Belt and Road Initiative)는 2013년을 기점으로 중국과 연결된 지역간의 무역로를 개척하고 경제적인 기회를 창출하는 것을 목표로 추진되었다. 본 연구는 해양 실크로드(Maritime Silk Road)에 따른 중국과 아프리카 국가간의 무역 관계를 평가하고, 아프리카 경제에 내재된 무역 잠재력과 이득을 추정한다. 이를 위해 계량적 기법을 적용하여 중·아프리카 실크로드 국가간의 무역 관계와 정도를 분석하고 추정한다. 또한 실크로드를 통해 중국과 아프리카 국가간 무역 이득을 강화하고 향상할 수 있는 채널을 모색한다.
  분석 결과에 따르면 중·아프리카 국가간 무역 관계가 중국에 유리하지만 무역 패턴과 구조는 보완적인 것으로 관찰되었다. 이를 통해 중·아프리카 국가간 무역이 아프리카의 경제구조 전환에 중요한 아프리카 제품의 다각화와 질적 개선의 기회를 제공할 수 있음을 시사한다.

핵심용어: 해양 실크로드, 일대일로, 아프리카, 무역 보완, 무역 경쟁력 

  Recent development economic literatures theorize that South-South trade and foreign investment may have a larger impact on economic growth in devel-oping economies than North-South trade and investment, since investors from the South are more familiar with local developing markets and business practices, which increases their productivity spillovers (Aykut and Goldstein 2007). Amighini and Sanfilippo (2014) provided evidence that South-South trade and investments stimulate product diversification in light manufacturing industries such as agro-processing, plastic, textile and leather production.
  The Belt and Road Initiative (BRI) launched in 2013, aims to create economic opportunities as well as improve and establish new trading routes between China and connected regions. This paper attempts to evaluate the degree of trade relations between China and selected African countries along the Mari-time Silk Route (MSR) and further appraise the trade potentials and gains in-herent for African economies through the initiative. To achieve our objective, we apply quantitative techniques in trade evaluation to enable us explore and estimate the degree and intensity of trade engagements amongst selected Si-no-African silk route countries, identify the trade opportunities and potentials, which are critical for increased trade engagements between both parties along the route and to explore some of the channels through which the maritime route can impact on investment, trade and economic growth in Africa.
  Findings from the analysis indicate that while the degree of trade integration is unbalanced and favourable to China relative to Africa, the trade pattern and structure are observed to be more complementary than competitive, and this provides Africa with ample opportunity to engage in product upgrading and diversification, critical for structural transformation.

Keywords: Maritime Silk Route, Belt and Road, Africa, Trade Complemen-tarity, Trade Competitiveness
JEL Classification: F15, F17, F18, 024 

Executive Summary


1. Introduction
1.1 China-Africa Relations


2. Methodology and Data
2.1 Methodology
2.2 Data


3. Findings and Results
3.1 Scenarios for the MBRI in Africa


4. Summary and Conclusion


References


Appendix 

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