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Working paper The Asian Financial Crisis and the Need for Regional Financial Cooperation 금융위기, 금융통합

저자 왕윤종 발간번호 99-14 자료언어 English 발간일 1999.09.10

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아시아 금융위기와 지역금융협력의 필요성

1997년 태국 바트화의 폭락은 아시아 각국들의 통화가치가 폭락하는 연쇄적인 외환, 금융위기로 이어졌다. 이와 같은 금융위기의 전염이 발생한 근원에는 위기국들에서 공통적으로 발견되는 구조적인 결함이 있는 것으로 지적되었다. 그러나 아시아 금융위기는 개별국가 차원에서 뿐만 아니라, 아울러 지역적(regional), 국제적(global) 차원에서 정책적 함의(policy implication)가 조명되어야 할 것이다.

우선 개별 국가적(national) 차원에서 볼 때, 직간접적인 금융위기의 여파에 대해 각국은 자국을 보호할 수 있는 자체적인 방어능력을 가져야 한다. 즉 외환보유고의 확충, 대외채무구조의 건실화 등 거시경제기초를 건실화하며, 기업 및 금융부문의 구조조정을 착실히 수행해야 한다.

둘째, 지역적인 전염성이 강한 금융위기에 대해서 지역적 차원에서의 대응 및 협력방안이 필요하다. 마지막으로, 아시아 금융위기이전에도 국제적인 차원에서의 국제금융체제개편이 논의되어 왔지만, 신흥시장국가의 입장이 충분히 반영되는 방향으로 국제금융체제가 개선되어야 한다. 그동안 아시아 금융위기에 대한 지역적 차원의 대응과정을 보면 많은 논의에도 불구하고 아직까지 실질적인 결실을 보지 못하고 있다. 다만 일본의 신미야자와구상에 의한 아시아 위기국에 대한 지원과 후속조치는 아시아경제의 구조조정 및 회복에 기여할 것으로 기대된다. 또한 중국이 아시아 금융위기의 소용돌이속에서도 위안화 가치를 유지한 것은 아시아 금융시장의 안정에 크게 기여하였다. 한편 국제적 차원의 대응과정을 보면 국제금융체제의 개편논의가 진행중에 있으며, 무엇보다도 중요한 것은 지난 하반기 이후 미국의 리더쉽하에 추진된 금리인하 공조체제였다. 국제금융시장의 안정을 바탕으로 아시아 금융시장도 빠른 회복세를 보일 수 있었다.

한국, 중국, 일본 3국이 지역금융협력을 위해 추진해야 될 과제는 단기, 중기, 장기로 구분할 수 있을 것이다. 이는 우선순위의 중요성에 따라 구분되었다기 보다는 장기적인 아시아 지역경제의 비전을 제시하기 위해서는 실행가능한 과제를 발굴하고 공감대를 형성하는 것이 무엇보다도 중요하다는 의미에서 단계적이고 점진적인 접근법이 필요하다는 것을 의미한다. 우선, 단기적인 목표에 있어 중요한 분야로는 1) 국제금융체제개편에 대한 지역적인 공감대 형성 2) 자국 뿐만 아니라 아시아 전반의 금융시장 개선을 위한 협력체제증진 3) 3국간 지역적 감시체제의 강화 4) 무역 및 투자분야에 있어서의 경제협력 증진 5) 지속적인 협력을 위한 정규적인 대화채널의 확립이 있다.

중기적인 목표로는 급격한 환율변동을 안정시킬 수 있는 적절한 환율제도의 모색 및 아시아 저개발국에 대한 효과적인 지원체제의 확립 등을 제시할 수 있을 것이다. 마지막으로 아직 많은 불확실성을 내포하고 있지만 장기적인 목표로서 아시아지역의 통화협력문제가 제기될 수 있다. 그러나 현재로서는 너무나도 많은 정치적, 경제적 장애물이 남아있다는 점에서, 각국간 대화채널의 확대, 경제적 수준의 수렴 등을 통해 점진적으로 공감대를 형성해 나가야 할 것이다.
The Asian financial crisis and its policy implications can be understood on the national, regional, and global dimensions. At the national level, both directly and indirectly affected countries have to strengthen their self-defensive countermeasures to prevent a future financial crisis. For this purpose, countries under the IMF program, including Thailand, Indonesia, and Korea, have undertaken macroeconomic stabilization policies and bold structural reforms in financial and corporate sectors. As a result, usable foreign reserves have accumulated dramatically and the structure of external debts has much improved. In addition, policy-makers are very serious about structural reforms, although a sense of complacency can be observed among consumers, businesses, and trade unions.

At the regional level, there were also many calls for financial cooperation just after the Asian financial crisis broke out. However, the discussion on regional financial cooperation has largely remained within the realm of academia and has not been able to produce any tangible result. This is primarily due to the lack of a consensus initiating a regional framework to respond to the crisis, both in terms of crisis management and prevention. The three Northeast Asian countries - China, Japan, and Korea - officially participate in such regional fora as ASEAN+3 and APEC to discuss major issues concerning regional financial cooperation. However, in order to obtain more concrete results that can reflect the interests of the three countries, there needs to be a dialogue channel beforehand for a much closer regional financial cooperation. Such a dialogue is not necessarily exclusive to the neighboring countries around the region. Rather, it should evolve into an institution that strengthens and stabilizes the East Asian financial system. However, considering the fact that the U.S. is constrained to act globally and will not cooperate with the region as a region, the three countries have to form a consensus in East Asia on a mutually beneficial basis. The political feasibility of a regional framework will not be a burden, if we start to lead a discussion over economic and financial issues in the relevant regional context.

As exemplified by the launching of the Euro, the discussion on regional financial cooperation may focus on such sophisticated topics as monetary cooperation. However, more realistic and working-level agendas are likely to produce more tangible results. In other words, the task of regional financial cooperation is to be approached from a long-term and gradual perspective. As was the case with the Euro, the different levels of economic achievement among the East Asian countries must be considerably narrowed to meet the economic requirements for monetary cooperation. This is not to say the discussion of monetary cooperation itself is futile. A consensus on monetary cooperation will emerge when the achievement of more specific agendas shows the possibility of regional financial cooperation.

At the global community level, various issues for building a new international financial architecture are being discussed at numerous arenas. However, the major leading group is the G7, which is composed of highly industrialized countries. Furthermore, the scope for Asian participation is limited. In such regional fora as ASEAN+3 and APEC, and such extended global fora as G22 and G33, several Asian countries, including crisis-affected countries and China could have the opportunity to express their own views. However, there is a serious division between the U.S. and the rest of the G7 membership on various architectural issues. In most cases, outside inputs from developing economies are not satisfactorily recognized and incorporated.

This paper examines the need for regional financial cooperation and points out the importance of the regional dialogue channel for further close cooperation. In order to create a more formal institutional framework for regional financial cooperation, we should simply start a discussion on various possibilities in a more informal and freer way. Through successive rounds of discussion, we will discover what barriers against an institutional framework for regional financial cooperation exist.

The paper is organized as follows. Section II will review the regional actions to deal with the Asian crisis. Section III will also review the global actions to deal with the Asian crisis and its aftermath. Section IV will discuss the long-term and short-term agendas for regional financial cooperation.
Executive Summary

I. Introduction

II. The Regional Actions to Deal with the Asian Financial Crisis

III. Global Actions to Deal with the Asian Financial Crisis and Its Aftermath
1. Strengthening the Role of International Financial Institutions (IFIs)
2. Concerted Efforts for Aggressive Monetary Easing
3. Building a New International Financial Architecture

IV. Agenda for Regional Financial Cooperation
1. Short-term Agenda
2. Mid-term Agenda
3. Long-term Agenda

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