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전략지역심층연구 한-중동 금융협력 활성화를 위한 국내 은행의 중동 금융시장 진출 전략 및 기대효과 경제협력, 금융정책

저자 양오석 발간번호 13-18 자료언어 Korean 발간일 2013.12.30

원문보기(다운로드:1,830) 저자별 보고서 주제별 보고서

본고에서는 2, 3, 4, 5장에 걸쳐 GCC 은행시장 집중도 현황, GCC 이슬람은행의 경쟁력, GCC 은행시장을 구성하는 이슬람은행, 현지 상업은행, GCC 시장에 진출한 해외 글로벌은행의 경쟁우위 및 국제화 전략 등을 살펴보았다.
2장에서는 이슬람은행의 분포 현황과 전 세계 최대(총자산 기준) 이슬람은행 11개 동료집단 분석, 그리고 이슬람은행의 지역별 분포를 살펴보는 동시에, GCC 은행시장의 발전 현황 및 전망을 고찰하였다. 또한 개인 및 기업의 GCC 은행 소비행태를 알아보는 한편 동료집단 분석 및 PR H-statistics를 통해 GCC 및 MENA 은행시장의 경쟁 현황을 분석하였다.
이슬람은행 자산 및 은행의 최대 밀집지역은 GCC 지역이며 바레인, 말레이시아, 이란 등이 이슬람은행업의 트로이카를 이루고 있다. 한편 GCC가 상위 20대 이슬람은행의 큰 비중을 차지하고 있으며 GCC 상위 20대 이슬람은행의 평균 순이자마진(3.01%)은 151개 전 세계 이슬람은행 평균(2.35%)을 상회한다.
GCC 은행 총자산 대비 자본 비율로 본 은행시장규모는 2000~11년 기간 동안 17.4% 상승세(2000년 대비 2011년)를 기록했고, 1993~2011년 기간 동안 국내 민간여신(GDP 대비 %)이 63.7% 성장세(1993년 대비 2011년)를 보여 은행시장 활동성으로 본 금융발전지수도 우수한 편이다. 상업은행자산규모를 살펴보면 UAE와 사우디아라비아가 단연 우세하고, GDP 대비 비율은 바레인이 강세를 보이고 있다. 또한 GCC 은행산업의 전반적 추세로는 빠른 회복세와 급속한 성장세로 대표된다. 대손상각 하락과 더불어 은행 수익성 증가가 지속될 전망이며, 170%가 넘는 저축률 증가는 기대를 더욱 밝게 한다.
동료집단 분석으로 살펴본 GCC 은행시장은 경쟁적인 것으로 나타났다. 이는 로렌츠 곡선으로 측정한 당기순이익의 지니계수(0.24), 총자산 지니계수(0.38), 영업수익/회전율 지니계수(0.01), 시가총액 지니계수(0.38) 등에서 확인할 수 있다. 한편 이 글에서는 방법론적 엄격성을 위한 PR 모델을 적용하여 GCC 은행시장의 경쟁수준을 파악하였다. 분석결과 GCC 이슬람은행시장은 상당 수준의 균형경쟁상태(H-statistics 0.6386)임을 확인할 수 있었고, 이는 선행연구(Claessens and Laeven 2003)에서 밝혀진 50개국 은행 H-statistics(0.60~0.80)에 준하는 수준임을 알 수 있다. 한편 GCC 일반은행시장도 상당 수준의 균형경쟁상태(H-statistics 0.6652)임을 알 수 있었다.
3장에서의 연구는 실증분석의 현실성 제고 및 총체적 분석을 위해 개별 은행의 재무구조 및 경영 특성으로 발생하는 내부적 요인에 관한 기업특유변수, 그리고 은행수익성에 영향을 미치는 외부적 요인을 분석하기 위한 거시경제변수를 모두 적절히 활용하여 실증분석을 했다. 분석결과, 이슬람은행과 일반은행은 수익성, 성장성, 효율성, 건전성, 안정성 모든 지표에서 양(+)과 음(-)의 관계를 대립적으로 선보임으로써 두 은행의 경영성과 결정요인은 상이한 것으로 확인되었다.
4장에서는 일반은행과 이슬람은행의 지배구조와 기업가치 간의 관계에 대해 실증분석을 실행하였다. 이슬람은행과 일반은행의 지배구조에서 가장 큰 차이라 할 수 있는 것은 샤리아위원회와 샤리아 관리부의 존재다. 은행업무의 사전적, 사후적 감사를 통해 이슬람율법의 준수 여부를 승인하고 은행업무가 건전하게 이루어지도록 관리, 감독하는 샤리아위원회는 사전적 감사를 통해 샤리아 율법 준수를 더 강화할 수 있다. 그러나 이러한 다중적인 감사가 효율성을 떨어뜨려 오히려 샤리아위원회의 통제력을 약화시킨다는 지적도 있다. 또한 금융거래에서 샤리아 율법 준수를 위한 관리감독업무에서는 샤리아위원회의 고유 기능이 부각되지만 은행경영의 업무 현장에서는 샤리아 관리부의 실질 관리능력이 더 중요하다. 이러한 샤리아위원회는 각 국가마다 운영방식이 상이하고 은행 내에 샤리아위원회를 두거나 외부 컨설팅업체의 형태로 두는 두 가지 방식으로 운영한다.
5장에서는 글로벌은행의 GCC 시장진출 현황 및 시장집중도, 한국 국내은행을 비롯한 GCC 은행시장 참여자들의 국제화 현황을 살펴본 뒤 국내은행 해외진출지로서 GCC 은행시장의 적합성을 검토하였다. 또한 한국 국내은행을 비롯한 GCC 은행시장 참여자들의 경쟁우위를 분석하였다.
동료집단 분석으로 살펴본 GCC 일반은행시장은 시장집중도가 높지 않은 것으로 나타났다. 시장집중도 측정을 위해 로렌츠 곡선으로 측정한 순이자수익(net interest revenue)의 지니계수가 0.16, 영업이익 지니계수 0.16, 당기순이익 지니계수 0.32, 예금 & 단기자금 지니계수 0.17 등으로 나타나, 대체로 GCC 일반은행시장은 시장경쟁이 균형적인 것으로 확인되었다.
한편 경영성과에 대한 양적 분석결과, 이슬람은행은 성장성과 건전성에서 매우 우수한 경쟁우위를 나타냈고, 수익성, 효율성, 안정성은 경쟁열위 수준에 머물러 있는 것으로 나타났다. 글로벌은행은 성장성에서 매우 우수한 경쟁우위를 보인 반면 수익성, 효율성, 안정성, 건전성 등 나머지 지표에서는 우수한 경쟁우위에 그쳤다. 현지 상업은행은 수익성과 성장성에서 매우 우수한 경쟁우위 상황을 보여주었고 효율성, 안정성, 건전성 차원에서는 우수한 경쟁우위를 나타냈다. 한편 한국 국내은행은 안정성과 건전성 면에서는 매우 우수한 경쟁우위를 보유하고 있지만 성장성 면에서는 경쟁열위에 있는 것으로 나타났다. 그리고 나머지 차원(수익성, 효율성)에서는 우수한 경쟁우위 상황임을 보여주었다.
이상과 같은 고찰을 통해 본고에서는 다음과 같이 한국 국내은행의 GCC 은행시장 진출을 위한 전략적 제언을 한다. 해외은행시장에 진출하고자 하는 국내은행이 선택할 수 있는 전략적 옵션은 다양하다. 첫째, 해외에 진출해 있거나 진출하고자 하는 국내은행과의 협력 진출방안이 가장 유리한 전략일 것이다. 둘째, 현지 은행과의 협력도 리스크가 잠재해 있는 해외시장에 보다 안전하게 진출하는 전략이 될 수 있다. 셋째, 제조업체와의 동반진출로 리스크 회피의 기회를 확대하는 전략을 세울 수 있다.
한편 GCC 은행시장 진출 이후 한국 국내은행의 지속성장을 위한 전략적 행동은 다음과 같은 요소를 필요로 한다. 첫째, 지역주민의 필요를 충족하기 위해 최초로 무슬림들을 위한 금융상품을 제공했던 미국 드봉 은행처럼 다양한 현지 니즈를 반영한 금융상품을 개발하여 제공할 수 있어야 한다. 둘째, GCC 시장진출을 시도하는 한국 국내은행이 유념해야 할 또 다른 과제로는 장기성과 지향주의가 지속가능 성장의 주요 열쇠이며, 성과관리에서 국제화에 따른 잠재비용을 상쇄시킬 수 있어야 한다.
국내은행이 GCC 은행시장 진출을 성공적으로 이끌기 위한 또 다른 전략으로 경험적 학습을 통해 리스크 감소를 유도하는 점진적 내부화(internalization) 과정의 최적화를 들 수 있다. 동일한 한계비용․한계편익 수준에서 은행은 내부화 단계를 최대화함으로써 리스크를 줄이는 전략을 선택하는 것이 바람직하다.
한편 GCC 은행시장 진출은 한국 국내은행의 힘만으로는 역부족이다. 이에 지금까지 정부의 정책적 노력이 지속되어왔지만 다음과 같은 보완적 노력이 필요한 시점이다. 우선 첫째, 정부 차원에서 더 적극적인 협약 체결을 권고 및 주선하는 등 보다 구체적이고 실용적인 노력이 필요하다. 둘째, 중동 및 이슬람 전문가 양성을 통한 기업과 은행의 진출 지원책이 확대 및 심화될 필요가 있다. 셋째, 한국 국내은행 및 기업의 진출을 촉진하는 정책적 지원도 시급하다. 마지막으로 앞서 다룬 글로벌 경영활동에 따른 긍정적 기대효과와 달리 규제 완화로 인해 국내은행의 해외진출이 용이해지면서 특정 지역 과다진출로 수익 악화 및 금융사고가 증가할 우려가 상존한다. 사고를 줄이기 위해 감독당국은 해외점포에 대한 사후감독을 강화하고, 무분별한 해외진출 억제 및 준법감시, 내부통제시스템 개선을 통해 사고예방에 힘쓸 필요가 있다.

Expected Effects of Entrenching Financial Cooperation between Korea and the Middle-East and International Expansion Strategies of Korean Banks to the Middle-East Financial Markets

Oh Suk Yang

Throughout the Chapters 2, 3, 4, 5 in respective order, this paper examines the concentration ratio of bank market in GCC at status quo, competitiveness of Islamic bank in GCC, and competitive advantage and internationalization strategy of banks comprising GCC market, local commercial banks, and global commercial banks in GCC market.
In chapter 2, we examined the distribution of Islamic banks at status quo, the peer group analysis on 11 peer groups of the world’s largest (total asset) Islamic banks, and regional distribution of Islamic banks, along with careful observation on development and prospect of GCC bank market. The competition in bank market of GCC and MENA countries was analyzed through peer group analysis and PR H-statistics, together with thorough analysis on the consumption behavior for GCC bank at both individual and corporate level.
GCC region is the most concentrated area of Islamic banks and assets, where "troika" of Islamic bank industry is established among Bahrain, Malaysia, and Iran. Meanwhile, GCC occupies a great share, outweighing other regions among the Top 20 Islamic banks. The average of net interest margin (3.01%) of GCC Top 20 Islamic banks surpasses the average of the Islamic banks all over the world (2.35%).
The size of GCC bank market measured by total asset to bank equity ratio has grown by 17.4% during 2000~2011; domestic private credit (to GDP %) has grown by 63.7% during 1993~2011, which proves its outstanding financial development in light of bank market activity. In terms of asset size, UAE and Saudi Arabia are predominant, while Bahrain shows a steady rising tendency of GDP ratio. Furthermore, GCC bank industry, in general, presents rapid trend of recovery and development. The fall of bad debts and increase of bank profitability are expected to be consistent, and the saving ratio over 170% makes the prospect even brighter.
The peer group analysis substantiates the competitive status of GCC bank market. This is evident in the Gini’s coefficient measured by Lorenz curve: net income (0.24), total asset (0.38), operating revenue/turnover rate (0.01), market capitalization (0.38) and so on. However, for the purpose of methodological rigor, this paper applies PR-model to demonstrate the level of competitiveness in GCC bank market. As a result, it has been proven that GCC Islamic bank market is at balanced-competitive status (H-statistics 0.6386), which is a fairly equivalent level in comparison to bank’s H-statistics (0.60~0.80) over 50 different countries according to preceding research (Claessens and Laeven 2003). Meanwhile, GCC commercial bank market is also proven to be at balanced-competition level (H-statistics 0.6652).
In chapter 3, for escalation of practicality and holistic evaluation, an empirical analysis was conducted using pertinent firm specific variables, derived from internal factor such as financial structure and managerial attribute, and macro economic variables to analyze external factors affecting profitability of banks. As a result, the deviation in the determinants for each indicator between Islamic bank and commercial bank is verified: profitability, growth, efficiency, financial strength and stability.
In chapter 4, an empirical analysis was conducted to examine the correlation between corporate governance and firm values of Islamic bank and commercial bank.
The biggest distinction in corporate governance between Islamic bank and commercial bank is the presence of board of Sharia and Sharia executive department. Through ex ante and ex post supervision of bank business, Sharia board reinforces the compliance of Islamic law in their business. However, there are arguments purporting that multilateral supervision rather hinders efficiency, which abates the authority of Sharia board’s regulation. Furthermore, the original function of Sharia board may stand out in financial trade, but at work of bank management, the practical managerial skills of Sharia executive management is appraised to be more significant. The operation of Sharia board differs from country to country, mainly in two ways: The presence of internal Sharia board and the employment of external consultants.
In chapter 5, GCC bank market was investigated as to inquire the suitability for overseas expansion site of Korean banks. The examination encompassed the study of entrance and concentration of global bank’s GCC bank market, and the internationalization of participants in GCC bank market and Korean domestic banks. Competitive advantage of GCC bank market participants including Korean banks was also analyzed.
Concentration ratio of GCC commercial bank, executed with peer group analysis, delineated fairly low value. In measuring market concentration ratio using Lorenz curve, the Gini’s coefficient substantiated the GCC commercial bank at balanced-competition: net interest revenue (0.16), operating income (0.16), net income (0.32), savings & short-term fund (0.17) and so-on.
It can be proposed that a bank has sustainable competitive advantage when the bank’s resource for its competitive advantage is valuable(V), rare(R), immitable(I) for its competitors, and have organization(O) that can exploit such resource. Through VRIO internal analysis, domestic bank’s competitive advantage is based on its IT and consumer-on-demand service. Information, which is the pivotal source of competitive advantage for financial industry, is essential to realize economy of scale, and is expected to function as a resource that can overcome the ownership-specific advantage and location-specific advantages of Islamic bank and local commercial banks.
Meanwhile, result from quantitative analysis on performance suggests that Islamic bank has the highest competitive advantage on growth and financial strength, and competitive disadvantage on profitability, efficiency and stability. Global banks have displayed the highest competitive advantage on growth, but stopped at showing only fairly high competitive advantage on the rest of the indicators. Local commercial banks have shown the highest competitive advantage on profitability and growth, but fairly high competitive advantage on efficiency, stability and financial strength. Meanwhile, the Korean domestic banks appeared to have competitive disadvantage on growth, but they also appeared to be equipped with the highest competitive advantage on stability and financial strength, and fairly high competitive advantage on profitability and efficiency.
This study ultimately proposes Korean bank’s strategies for GCC bank market entrance. There are various strategic options for Korean domestic banks to penetrate into foreign bank market. First, collaborative entrance with another Korean bank already existing in the market would be the most favorable strategy. Second, collaboration with a local bank could be a safe choice in eluding the potential risks associated with foreign market entrance. The third option would be augmenting the risk-avoiding opportunities by joint overseas expansion with a manufacturing firm.
However, the following factors are required for Korean domestic banks to sustain its growth after its entry to GCC bank market. The first factor is the ability to incorporate various needs of local people in their financial products. Secondly, a pursuance of long-term orientation is a prerequisite for the acquisition of sustainable development, offsetting potential costs from internationalization at the same time.
Another strategy that drives GCC bank market entrance of Korean domestic banks to success is the optimization of internalization, which serves as a catalyst in reducing potential risks through experiential learning. At similar marginal cost-marginal benefit level, it is favorable for banks to reduce risks by maximizing the process of internalization.
However, entering GCC bank market is unachievable with sole effort of Korean domestic banks. Thus, in addition to persistent efforts of the Korean government through different policies, the following complementations are required to be processed. First, more active and practical moves regarding contracting agreements and treaties at government level are to be encouraged. Secondly, the government support to the bank's entry to GCC by training mid-east Islam experts are to be expanded and intensified. Third, a policy promoting GCC market penetration of domestic banks and firms is also a pressing matter.
Lastly, unlike the aforementioned optimistic expected effect from global business activities, foreign market entrance may become easier due to deregulation, which could result in excessive penetration on specific regions, arousing concerns about deterioration of profitability and financial accidents. In order to prevent such accidents, the supervisory authorities should strive to reinforce their superintendence on foreign branch, control over imprudent foreign market entry, stay vigilant on law compliance, and ameliorate internal control systems.

약어표기
국문요약

제1장 서 론
1. 연구의 배경 및 목적
2. 연구의 필요성 및 독창성
3. 세부 연구 구성

제2장 GCC 은행산업의 경쟁 현황 분석
1. 이슬람은행의 분포 및 금융거래 현황
가. 이슬람은행의 분포
나. 전 세계 이슬람은행시장 11개 동료집단 분석
다. 이슬람은행의 유형 및 금융거래 구성
라. 이슬람은행의 지역별 분포 현황
2. 중동 은행산업 발전 현황
가. 은행시장 발전 현황
나. 은행시장 발전 전망
3. GCC 은행 소비행태
가. GCC 은행 소비자 무슬림들의 은행 이용행태
나. GCC 기업고객의 은행 이용행태
다. 비중동지역 고객의 이슬람은행 이용행태
4. GCC 은행시장 경쟁 현황 분석
가. 동료집단 분석으로 살펴본 GCC 은행시장 집중도 현황
나. PR H-statistics로 살펴본 GCC 은행시장 경쟁 현황 분석

제3장 GCC 이슬람은행의 경쟁력 연구: 이슬람은행과 일반은행 수익성, 성장성, 효율성, 건전성, 안정성 결정요인 비교연구
1. 선행연구 검토 및 가설
가. 일반은행과 이슬람은행의 수익성에 대한 선행연구
나. 이슬람은행의 효율성 對 일반은행의 효율성
다. 은행의 성장과 수익성
라. 이슬람은행의 안정성
마. 이슬람은행의 건전성
2. 연구방법
가. 연구모형
나. 자료수집 및 변수측정
다. T-검정
3. 분석 및 결과
가. 이슬람은행
나. 일반은행
다. 강건성 검증(robust test)
4. 결과 요약

제4장 GCC 국가의 이슬람은행과 일반은행의 지배구조 차이가 기업가치에 미치는 영향에 대한 비교연구
1. 이론적 배경 및 가설
가. 이슬람은행 지배구조의 특성
나. 선행연구 및 가설
2. 연구방법
가. 분석모형
나. 자료수집 및 변수측정
다. 분석
3. 분석결과
가. 기술통계와 회귀분석
나. 강건성 검증
4. 결과 요약

제5장 GCC 은행시장에 진출한 글로벌은행과 한국 국내은행의 경쟁우위 및 국제화 전략
1. 글로벌은행의 GCC 은행시장 진출 현황 및 시장집중도
가. 글로벌은행의 GCC 은행시장 진출 현황
나. 동료집단 분석으로 살펴본 GCC 일반은행시장 집중도 현황
다. GCC 은행시장 참여자들의 국제화 현황
2. 한국 국내은행의 국제화 현황 및 GCC 은행시장 진출
가. 한국 국내은행의 국제화
나. 중동경제의 급부상과 GCC 은행시장 진출 현황
3. 국내은행 해외진출지로서 중동 은행시장의 적합성 검토
4. GCC 은행 경쟁우위에 대한 양적 분석

제6장 결 론
1. 각 장의 주요 내용 요약 및 미래연구주제
가. 각 장의 주요 내용 요약
나. 미래연구주제
2. GCC 은행시장으로의 성공적 진출을 위한 국내은행과 정부의 과제
가. 국내은행의 GCC 은행시장 진출을 위한 전략적 제언
나. 정부정책 제언

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