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Working paper 개혁추진 외국사례와 시사점 경제개혁

저자 김원호 발간번호 99-01 자료언어 Korean 발간일 1999.02.26

원문보기(다운로드:601) 저자별 보고서 주제별 보고서

중남미지역에서는 1980년대 중반까지 식민시기의 유산인 권위주의형 정치체제 및 계층간지역간인종간 사회적 갈등, 군사정부의 방만한 재정운영에 따른 재정적자 누증 및 고질적인 인플레 등으로 정치 경제적 혼란이 거듭되면서 개혁의 필요성이 크게 대두되었다.이러한 가운데 1980년대 후반부터 개혁성향의 정부가 등장, 공기업 민영화, 무역자유화, 규제완화 등의 시장경제지향적 개혁정책을 적극 추진해오고 있으나, 개혁과정에서 저항세력의 반발에 따른 정치적 불안에다 사회적/정치적 개혁 미비로 개혁이 지체되고 있다.그에 반해 영국에서는 1979년 이후 등장한 대처 정부에 의해 산업구조조정, 공기업 민영화, 기업활동에 대한 각종 규제완화, 노동시장의 개혁, 정부조직의 혁신 등 영국병 치유를 위한 대대적인 경제구조개혁이 추진되었다. 그 결과, 영국은 현재 OECD 국가중 경제개혁에 가장 성공한 나라 가운데 하나로 평가된다.

중남미 4개국과 영국의 국가개혁 경험에서 우리는 다음과 같은 교훈을 얻을 수 있다. 먼저 총체적 국가개혁의 필요성이다. 경제개혁의 성공은 정치 및 사회개혁의 동시적인 추진을 통해서만 가능하다. 두번째는 정치적 안정의 중요성이다. 중남미 국가들의 개혁이 정정불안으로 한계에 부딪힌 데 반해, 영국은 대처수상 집권기 정치안정에 힘입어 개혁조치를 실천에 옮길 수 있었다. 세번째는 개혁의 일관성과 지속성이다. 멕시코의 경우 일관된 개혁정책의 미비로 위기를 맞았으나, 영국은 고실업 등 사회적 저항에도 지속적인 개혁추진으로 성공했다. 네번째는 시장경제지향적 개혁이다. 중남미 국가와 영국은 모두 외환위기 이후에 IMF구제금융조건에 따른 시장경제지향적 정책을 실시했는데, 이는 비록 타율적으로 강요된 측면도 있지만 중요한 것은 대부분의 국가에서 시장경제의 성과가 나타나고 있다는 사실이다. 다섯번째는 노사안정의 중요성이다. 개혁과정에서 공통적으로 겪는 노사간의 대립을 해결하기 위해서는 자유경쟁, 경쟁결과 승복이라는 시장경제의 대원칙을 고수하면서 노동자의 소외감을 방지할 수 있는 법적 제도적 장치가 강구되어야 한다. 마지막으로는 개혁관리의 중요성이다. 개혁이 성공하기 위해서는 방향설정은 물론 개혁과정의 적절한 관리가 요망된다.
개혁초기단계에서는 제도정비와 정부의 강력한 개입이 불가피한 면이 있으나, 점차 정부의 역할은 제도의 작동에 대한 감시, 효과분석, 제도의 개선 등 간접적인 것으로 바뀌어야 한다.
Reform Experiences in Latin America and Britain:Their Implications for KoreaWon-Ho Kim/Chong Wha Lee/Cheol-Won LeeKi-Su Kwon/Jin-O Kim

Up until the mid-1980s, Latin America experienced repeated periods of political and economic crisis. The region was characterized by a deeply rooted dictatorial form of political governance, and by class, regional, ethnic and social conflict. Moreover, the growing fiscal deficits caused by negligent handling of public finances and deep-rooted inflation on the part of the military regimes increased the need for reforms. From the late 1980s, a new form of government emerged. Governments began to pursue market-oriented reform policies such as privatization of state enterprises, trade liberalization and deregulation. From 1979, the British government under Prime Minister Margaret Thatcher sought drastic structural reforms such as industrial restructuring, privatization of state enterprises, deregulation of economic activities, labor market reform and renovation of the bureaucratic framework. The success of these reforms led many to regard Britain as the most advanced among the OECD countries in terms of its ability to implement effective economic changes.

There are several lessons one can extract from the experiences of reform among the four countries of Latin America--Mexico, Argentina, Brazil and Chile--and Britain.First, the reform must be wide-ranging. An economic crisis, such as a currency crisis, has the potential to propel economic reforms. However, economic reforms cannot be successful unless they are pursued parallel to political and social reforms. Previous attempts to implement market-oriented reforms in the Latin American countries in the wake of the economic crises of the early 1980s were hindered by the military dictatorships which held the reins of power. It was not until these regimes stepped down and popularly elected administrations took over that these reform attempts began to bear fruit. However, further political and social reforms are necessary among many Latin American countries. While Chile has been relatively successful in building a transparent political apparatus, deep-rooted corruption in Argentina and Brazil has continued to impede the reform process in those nations. There also remains a social structure of conflict between the capitalist and labor/peasant classes in Latin America, and between the white ruling class and the native/mestizo-dominated class. The social instability now arising from the latter conflict is preventing further market-economy reforms.Secondly, political stability is also crucial for an environment conducive to reform.

Even though the countries of Latin America have been redemocratized since mid-1980s, political instability remains partly due to the overflow and disorganization of political parties, and the lingering remnants of authoritarian rule. This can seriously hinder reform legislation, which in the recent case of Brazil precipitated an economic crisis. Britain, on the other hand, was able to put the reform measures into effect under an environment of political stability under Prime Minister Thatcher's nine years of governance.The third lesson that can be extracted is that reform must be based on market principles. After the currency crises, the Latin American countries and Britain carried out core economic reforms such as slimming of the bureaucratic structure, reduction of public debt, privatization of state enterprises, financial reform, deregulation, and promotion of labor market flexibility and an open economy. Similar economic reforms have been or are being put into effect by Asian countries in an attempt to heal their economies following the region-wide crash that began in late 1997.A fourth conclusion is that consistency and continuity in reform constitute crucial factors for a successful reform. During its 1976 currency crisis and 1982 foreign debt crisis, Mexico attempted to carry out reforms. For political reasons, however, the reform process was abandoned within two to three years of implementation, allowing the crisis to re-emerge. On the other hand, the reformist efforts in Britain since the early 1980s worked well under the policy consistency by Prime Minister Thatcher.Fifth, it is important to establish labor stability. The common dilemma of increased unemployment and the shrinking of the middle class have been a recurring problem in the process of reform. In 1976, a general strike among British workers led to the ouster of the James Callaghan administration. Similarly, labor instability in Latin American countries lies dormant just beneath the surface, threatening decisive reform efforts. In establishing labor stability, it is important to uphold the principles of a market economy: free and impartial competition, and consent on the outcome of competition. It is also necessary to eliminate the sense of alienation felt by workers, by instituting measures to reduce unemployment, expand the social safety net, ensure a more equal distribution of wealth, and promote employees participation in management and ownership.

The final lesson to be learned is the importance of reform supervision. It is important to maintain the direction and the adequate supervision of the reform process. The role of the government should ideally change over time. In the initial stage of reform, the governments's direct intervention is unavoidable. As reforms are carried out, though, the government's role--supervision of the institutions operation, analysis of effectiveness, and institutional improvement--should shift to a more indirect one.
I. 중남미 주요국의 개혁추진과 시사점
1. 중남미 정치경제의 역사적 특징
2. 개혁과정
3. 국가별 개혁공과와 시사점

I-1. 멕시코의 개혁추진과 시사점
1. 1980년대 이전 멕시코의 정치경제
2. 1982년대의 외채위기와 극복의 한계
3. 1994년 외환위기와 개혁정책
4. 평가 및 시사점

I-2. 아르헨티나의 개혁추진과 시사점
1. 개혁의 배경
2. 개혁의 결과
3. 평가 및 시사점

I-3. 브라질의 개혁추진과 시사점
1. 개혁의 배경
2. 개혁의 내용
3. 개혁의 결과
4. 평가 및 시사점

I-4. 칠레의 개혁추진과 시사점
1. 개요
2. 피노체트 군사정부의 개혁(1973~1981년)
3. 1982년 외채위기와 군사정부의 제2단계 개혁
4. 민선정부의 개혁(1990년 이후)
5. 평가 및 시사점

Ⅱ. 영국의 개혁추진과 시사점
1. 개혁의 배경: 외환위기의 발생과 노동당 정권의 몰락
2. 대처수상의 개혁내용
3. 개혁의 결과
4. 평가 및 시사점

Ⅲ. 결론
1. 총체적 국가개혁의 필요성
2. 정치안정의 중요성
3. 시장경제 지향적 개혁
4. 개혁의 일관성과 지속성이 중요
5. 노사안정의 중요성
6. 개혁관리의 중요성

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