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연구보고서 Adjustment Reforms in Korea Since the Financial Crisis : December 1997-June 1998 경제개혁, 금융위기

저자 왕윤종, 장형수 발간번호 98-02 자료언어 Korean 발간일 1998.12.30

원문보기(다운로드:793) 저자별 보고서 주제별 보고서

本 硏究는 IMF로부터의 긴급자금지원이 시작된지 7개월이 지난 현 시점에서 IMF 構造調整 프로그램의 內容과 推進狀況을 점검하고, 동 프로그램이 한국경제에 미친 효과와 이에 대한 對內外의 評價를 분석하는 데 그 목적이 있다. 그동안 IMF 프로그램에 대한 단편적 연구가 있었지만, 본 연구는 IMF 긴급금융지원의 의미에서부터 시작하여, 프로그램의 내용, 추진상황, 영향 등을 체계적이고 종합적으로 정리·분석함으로써 정책수립에 유용한 기초자료를 제공하려는 최초의 시도라 하겠다. 본 연구는 일회로 끝나는 것이 아니고, 한국이 IMF 관리체제를 卒業할 때까지 지속될 것이며, 연구결과를 매 6개월마다 추가 보고서의 형태로 발간할 예정이다.
1997년 7월 태국의 外換危機로 표면화된 동아시아의 金融·外換危機는 10월에 접어들면서 인도네시아로 번졌고, 한국도 원화에 대한 방어에 외환보유고를 급격히 소진한 결과 11월 21일 IMF에 유동성 조절자금 지원요청을 하기에 이르렀다. 한국정부는 IMF와 1997년 12월 3일 스탠바이협약을 체결한 이후 1998년 5월 2일까지 5차례에 걸쳐 경제프로그램에 관한 意向書에 합의하였다. 한국과 IMF와의 협의과정을 살펴보면 지금까지 세계 어느 IMF 프로그램 협의절차에 비해서도 양자의 관계가 매우 협조적이라고 판단된다. 특히, 한국에 대한 IMF 구조조정 프로그램의 대부분은 그 동안 한국경제의 개혁을 위해서 국내에서 수없이 논의되었던 것들이어서 IMF 프로그램의 성공적 이행은 韓國經濟의 構造調整을 앞당기는 효과를 가져올 것으로 기대된다.
外換危機 발생 이후 한국정부는 最優先의 政策課題로서 단기외채 상환연장과 외환보유고의 조기 확충을 통한 外換市場의 安定化에 역점을 두었다. 이는 금번 외환위기의 발단이 외환유동성의 부족에서 비롯되었으며, 외환시장의 안정화를 조기에 달성하지 않고서는 보다 근본적인 金融 및 企業部門의 構造調整課題를 성공적으로 수행할 수 없다는 판단에 기인한 것이다. 그 결과 한국은 단기간에 가용외환보유고를 6월말 현재 370억달러 이상 보유하게 되어 일단 외환위기의 적색경보지대로부터 탈출하는 데 성공하였다.
한국정부는 지금까지 6차례에 걸쳐 IMF에 제출한 意向書에 포함된 사항을 100% 이행한 것은 물론, 합의사항 중 상당부분을 합의일정보다 앞당겨 이행하였다. 특히 IMF와의 합의사항에는 없으나 자율적으로 이행한 사항도 다수 있으며, IMF 프로그램이 규정한 것보다 더 많은 經濟構造改革을 위한 조치를 과감히 시행하였다. 다만 급속한 구조조정과정에서 발생하는 경기위축과 신용경색, 이에 따른 기업의 도산과 실업난에 대해 적절한 정부조치가 요구되고 있다. 이에 IMF측은 금리정책과 재정정책 분야에 있어서 신용경색에 따른 부작용을 충분히 이해하고 외환시장의 안정을 바탕으로 한 金利引下와 財政赤字의 追加擴大에 상당히 신축적인 입장을 표명하기에 이르렀다.
한국경제의 회복과 재도약을 위해서는 해결해야 할 과제들이 많다. 金融 및 企業部門의 構造調整과 失業問題의 해결이 바로 그것들이다. 한국정부는 그동안 부실 정도가 심한 16개 綜金社를 영업정지 또는 인가취소시켰고, 지난 6월 29일에는 5개 銀行을 영업정지시키는 등 金融部門의 構造調整을 위한 중요한 첫 발을 내디뎠다. 그러나 이에 대한 국내외의 평가에 따르면 더욱 신속하고 과감한 금융기관 구조조정이 對外信認度의 提高에 필요할 것으로 지적되고 있다. 또한 서울은행과 제일은행의 조속한 民營化도 한국정부의 구조개혁에 대한 의지를 대내외에 표명하는 시금석이 될 것이다.
企業構造調整은 金融構造調整과 맞물려 있기 때문에 동시에 진행되어야 그 효과를 극대화할 수 있다. IMF 프로그램은 기업구조조정이 市場經濟原理에 입각하여 자발적으로 진행되어야 하며, 政府의 救濟金融이 시행되어서는 안된다는 점을 강조하고 있다. 금융부문의 부실화를 치유하기 위해서는 國民經濟에 미치는 영향을 고려하여 政府支援이 불가피한 측면이 있지만 不實企業에 대한 財政支援은 어떠한 경우에도 대내외의 좋은 평가를 받기 어렵다는 점을 인식해야 할 것이다.
한편 雇傭調整制度의 도입은 기업의 구조조정을 촉진하기 위해 불가피한 선택이었다. 그러나 이에 따른 실업의 증가는 잠재적인 사회불안요인으로 작용할 것이기 때문에 이에 대한 社會的 安全網의 확충을 서둘러야 할 것이다. 그러나 사회적 안전망 확충을 위한 재원조달은 거시경제의 안정을 해치거나 금융 및 기업구조조정을 지연시키지 않는 범위 안에서 이루어져야 한다.
IMF 프로그램을 성공적으로 추진하기 위해서는 IMF체제 이후의 한국경제가 어떠한 모습을 하고 있을 것이며 또한 어떻게 되어야 하는가에 대한 綜合的이고 長期的인 靑寫眞이 도출되어야 한다. 이러한 장기적 관점에서 한국경제의 구조조정 추진을 위한 우선순위와 정책방향이 설정되어야 試行錯誤 및 構造調整의 社會的 費用을 最小化할 수 있다.
지난 1980년대 南美國家들이 외환위기시 개혁의 속도를 늦추고 IMF의 권고를 무시함에 따라 잃어버린 10년(lost decade)의 암울한 고통의 시기를 경험했다는 점을 결코 잊어서는 안될 것이다. 한국이 IMF체제하에 들어가게 된 중요한 원인이 바로 경제구조의 개혁을 정치권이 수용하지 못함에 따라 한국경제내에 고비용 저효율 구조가 만연함으로써 비롯되었다는 사실을 분명히 직시해야 할 것이다.
The East Asian financial crisis emerged as Thailand's currency crisis in July 1997 spread to the neighboring countries, which eventually forced Indonesia and Korea to request assistance from the IMF. The Korean government had officially made the request on November 21 after nearly all of its foreign reserves were depleted in defense of the Korean won. For the short-term, the IMF program stresses on a tight aggregate-demand policy to stabilize the foreign exchange market. For the mid- and long-terms, it stresses on the structural reforms of the financial and corporate sectors, which were the underlying causes of the currency crisis. The IMF programs for the affected East Asian countries - including Korea - are a combination of the traditional aggregate demand and restructuring policies.
The international financial institutions' assessment of the Korean economy and the Korean government's mandated and voluntary reform measures wields a significant influence over Korea's ability to attract fund support from the governments and banks of the United States, Japan, and other advanced economies, including foreign investors. Thus, a continued cooperation with the international financial institutions, such as the IMF and IBRD, and, particularly, the steadfast compliance with, and successful implementation of the IMF program is the highest priority for Korea to overcome the current currency crisis.
The aim of this publication is to help improve wide audience's understanding of the posed issues in the IMF Restructuring Program Agreement, and to examine the progress of Korean government's implementation of the Program. The structure of this book is as follows. In Chapter II, we will examine the nature of the IMF support and the conditions, which Korea must adhere to. In Chapter III, we will examine the trends of working relationship between the IMF and Korean government while the discussions of the Program were in progress. The book covers from the 1st Letter of Intent of December 3, 1997 to the 6th Letter of Intent of May 2, 1998 - 6 rounds of fund support. The changes of issues are classified into five categories: macroeconomic policies (monetary, exchange rate, fiscal, foreign reserves, external debt management), financial sector restructuring, corporate restructuring, trade and capital account liberalization, and labor market policies. In Chapter IV, we will review the Korean government's implementation of the IMF Program. In Chapter V, we will introduce and discuss the future implementation schedule of the IMF Program, as indicated in the 6th Letter of Intent. An emphasis will be placed on major reform issues for the financial and corporate sectors in the future. In Chapter VI, we will analyze and evaluate the enduring effects, which the crisis and the IMF Program both have had on the Korean economy, largely through reviewing the macroeconomic indicators from November 1997 to June 1998. In Chapter VII, we will summarize and make policy recommendations for the future.


Foreword

Acknowledgements

Contents

Executive Summary

I. Introduction

II. The Nature and Current Development of the IMF Fund Support
1. The Nature of Fund Support by the IMF
1-1. Conclusion of the Stand-by Arrangement with the IMF
1-2. Conditionality of the IMF
1-2-1. The Concept of Conditionality
1-2-2. The Letter of Intent and Stand-by Arrangement
1-2-3. The Performance Criteria
1-2-4. The Legal Nature of Stand-by Arrangement
1-3. Drafting of the IMF Macroeconomic Program
2. Financial Assistance of the International Financial Institutions
3. Types, Conditions, and Terms of the Financial Support

III. Changes and Development of the IMF / Korea Agreements
1. The Macroeconomic Policy
1-1. Macroeconomic Indicators
1-2. Monetary and Exchange Rate Policies
1-3. Fiscal Policy
1-4. Foreign Reserves and External Debt Management
2. Restructuring of the Financial Sector
2-1. Development and Problems of the Financial Sector
2-1-1. Structural Problems of the Financial Sector
2-1-2. Current Development of the Non-Performing Loans
2-2. Directions for Restructuring the Financial Sector under the IMF Program
2-2-1. Legislation to Improve Soundness of the Financial Sector
2-2-2. Restructuring of the Merchant Banks
2-2-3. Restructuring of the Banks
2-2-4. Strengthening Prudential Regulations, Information Disclosure, and Transparency
3. Improving the Corporate Governance and the Corporate Restructuring
4. The Trade Liberalization
5. The Capital Account Liberalization
6. Improvement of the Labor Market Flexibility and the Establishment of a Social Safety Net

IV. Progress of the IMF Program in Korea
1. The Macroeconomic Policy
1-1. Current Trends of the Macroeconomic Indicators
1-2. Current Progress of the Monetary Policy
1-3. Implementation of the Exchange Rate Policy
1-4. Implementation of the Fiscal Policy
1-5. Foreign Reserves and External Debt Management
2. Progress of Restructuring the Financial Sector
2-1. Legislation to Restore Soundness to the Financial Sector
2-1-1. Establishment of a Consolidated Financial Supervisory Organization
2-1-2. Liquidation of the Nonviable Financial Institutions and Establishment of the Principles for Loss Sharing
2-1-3. Efficient Handling of the Non-Performing Loans and Protecting the Depositors
2-2. Progress of the Bank Restructuring
2-2-1. Measures Toward Korea First Bank and Seoul Bank
2-2-2. Management Improvement Measures for the Banks Failing to Meet the BIS Standards
2-3. Progress of the Merchant Bank Restructuring
2-4. Progress of Strengthening Prudential Regulations, Information Disclosure, and Transparency
2-4-1. Strengthening the Prudential Regulations
2-4-2. Information Disclosure and Enhancement of Transparency
3. Progress of the Corporate Restructuring and Corporate Governance
3-1. Enhancement of Transparency in the Corporate Management
3-1-1. Improvement and Internationalization of the Corporate Accounting Standards
3-1-2. Introduction of the Combined Financial Statements
3-1-3. Enhancement of Credibility in the Account Auditing
3-1-4. Improvement of the Corporate Public Disclosure
3-2. Abolishing the Mutual Debt Guarantees of Affiliate Companies
3-3. Improving the Financial Structure
3-4. Determining the Core Business Areas
3-5. Increasing the Accountabilities of the Controlling Shareholders and Managements
3-5-1. Mandatory Appointment of the Outside Directors and Auditors
3-5-2. Strengthening the Minority Shareholders' Rights
3-5-3. Systemizing the Institutional Investors' Voting Rights
3-5-4. Developing the Mergers and Acquisitions Market
4. Progress of the Trade Liberalization
5. Progress of the Capital Account Liberalization
6. The Labor Market Flexibility and Establishment of a Social Safety Net

V. Implementation Plans for the Future IMF Programs
1. Major Future Plans of the Financial Restructuring
1-1. Basic Directions for the Financial Restructuring
1-2. Financial Restructuring as the Top Priority : Modality and Timetable
1-2-1. Priority Status of the Financial Restructuring
1-2-2. Principles of the Bank Restructuring
1-2-3. Methods of the Bank Restructuring
1-2-4. Implementation Plan and Schedule of the Bank Restructuring
1-2-5. Timetable for Restructuring the Merchant Banks
1-2-6. Modality and Timetable for Restructuring the Secondary Financial Market
1-3. Strengthening the Prudential Regulations
2. Future Plans for Structural Adjustment of the Corporate Sector
2-1. Principles and Modality of the Corporate Restructuring
2-2. Strengthening the Accountabilities of Management and Improving the Corporate Governance
2-3. Improving Transparency of the Corporate Management
2-4. Revitalizing the Stock Market
2-5. Lifting the Entry Barriers
2-6. Privatization of the Public Enterprises
2-7. The Exit Facility

VI. Effects and Assessment
1. Trends of the Korean Economy under the IMF Program
1-1. Recent Trends of the Macroeconomic Indicators
1-1-1. The Domestic Recession
1-1-2. The Sluggish Production Activities and the Rising Unemployment
1-1-3. The Rising Price Inflation Rate of the Economic Recession
1-2. Trends of the Financial Market
1-2-1. The Domestic Financial Market's Credit Crunch and the High Interest Rates
1-2-2. Declining Rate of the Dishonored Corporate Bills
1-3. Stabilizing the Foreign Exchange Market and Improving the External Debt Structure
1-3-1. Stabilizing the Exchange Rate
1-3-2. The Increased Usable Foreign Reserves
1-3-3. Improving the External Debt Structure
1-3-4. Successful Bond Issuance of the Exchange Equalization Fund
1-4. The Trade Balance and the Trends of Exports and Imports
1-5. Stagnation of the Domestic Securities Market and the Fall of Stock Prices
2. Trends of Korea's Sovereign Credit Rating Since the Request for the IMF Fund Support
2-1. Characteristics and Implications of the International Credit Rating Agencies' Standards
2-2. Historical Background and Trends of Korea's Long-term Foreign Currency Denominated Debts
2-3. Implications of the Future Adjustments of Sovereign Credit Rating
3. The Characteristics of the IMF Program in Korea
3-1. The Unprecedented Support Package and Early Support
3-2. Emphasis on the Corporate and Financial Restructuring

VII. Conclusion

Annex 1. Key Measures and Chronology of Events Related to Korea's Currency Crisis

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