발간물
기본연구보고서
목록으로
국제사회는 개도국의 기후변화 대응을 지원하기 위한 신규 기후재원 목표(NCQG) 설정을 추진하고 있다. 본 연구는 국제사회의 기후재원 조성 노력과 공여국의 기후재원 규모를 분석하고, 향후 글로벌 기후재원 지원에서 우리나라의 대응 방안을 제시하였다.
2장에서는 글로벌 기후재원 논의 및 조성 현황을 정리하면서 신규 기후재원 목표 논의 쟁점을 분석하였다. 먼저 국제사회에서 대다수 당사국은 기후재원의 주요 목적이 ‘기후변화 적응 및 온실가스 감축 활동’이라는 점에 공감하고 있으나, 여전히 기후재원에 대한 합의된 개념은 부재하다. UN기후변화협약 채택 이래 국제사회는 개도국의 기후변화 대응을 지원하기 위해 기후재원에 대해 논의해왔으며, 파리협정 9조에도 원칙적인 내용이 담겨 있다. UNFCCC 상설위원회, OECD, CPI 등에서 발표한 보고서에 따르면, 글로벌 기후재원 규모는 온실가스 감축 부문에 집중되어 있으며, 개도국의 감축목표 달성과 적응을 위한 재원 수요는 지속적으로 증가하고 있다. 2010년에 선진국은 2020년까지 연간 1,000억 달러 규모의 기후재원을 조성하기로 합의하였다. 향후 개도국의 기후변화 대응에 막대한 재원이 소요될 것으로 예상되면서, 최근 NCQG 논의에서 기후재원 공여주체, 재원 규모, 지원 범위 및 출처, 파리협정과의 연계, 재원 집계의 투명성 등이 주요 쟁점으로 다뤄지고 있다.
3장에서는 기후재원 집계 관련 문헌 및 방법론을 검토하면서 최근 5년간 OECD에서 집계된 자료에 기반하여 공여국별 기후재원 규모를 분석하였다. 양자 지원은 리우마커를 통해 기후변화 지원으로 보고된 재원을 대상으로 하였고, 다자 지원은 공여국이 다자기구 및 기금에 공여한 재원이 기후변화 지원으로 귀속된 기여를 기준으로 추정하였다. 또한 공여국의 공적 개입을 통해 동원한 민간재원도 본 연구의 기후재원에 포함하였다. 양자 지원에서 일본, 독일, 프랑스 등이 주요 공여국으로 분석되었다. 우리나라는 2020년 이후 양자 기후지원이 급증하면서 연평균 10억 달러를 지원하고 있으나, 기후변화 감축 및 적응을 주된 목적으로 하는 사업의 비중은 각각 28% 및 32%에 그치고 있다. 다자 지원에서 일본, 영국 등 상위 4개국이 차지하는 비중은 절반을 상회한 52.4%에 이르며, 민간 기후재원을 많이 동원한 국가는 다양한 금융수단을 통해 민간재원을 유도하는 것으로 분석되었다. 이 분석을 토대로 추산한 우리나라의 기후재원 규모는 약 6.7억 달러에서 11.6억 달러로 추정되었다.
4장에서는 기후재원의 주요 공여국인 일본, 영국, 스웨덴의 기후재원 전략과 정책을 분석하였다. 일본은 최근 OECD DAC 회원국 중 가장 큰 규모의 기후재원을 제공하는 국가이다. 전환금융(기후전환국채 등)을 활용하여 녹색전환(GX)에 필요한 재원을 늘리고 있으며, 개도국 내 감축 사업, 아세안 중심의 기후 다자협력 등을 활발히 추진하고 있다. 영국은 ODA로 제공되는 기후재원을 ‘국제기후재원(ICF)’으로 관리한다. 다른 국가들과 달리 ICF만을 위한 국가 전략을 수립하였고, 핵심성과지표(KPIs)를 토대로 지원 성과를 평가한다. 민간 기후재원 집계, 개도국의 재원 접근성 개선 노력 등도 추진하고 있다. 스웨덴은 기후재원 규모 면에서 우리나라와 비교적 유사하나, 민간의 참여도가 상대적으로 높다. 다년간 ‘보증’을 주로 활용하여 상당한 규모의 민간투자를 성공적으로 동원해왔다. 법률(조례)에 기반하여 통계와 거버넌스 체계를 구축했다는 점도 주목할 만하다. 위 국가들은 공통적으로 공공 기후재원 규모를 늘리면서 이에 관한 통계를 구축하고 있었다. 특히 민간의 투자 리스크를 줄여주기 위한 노력(개발금융기관(DFIs) 활용 등)도 강화하고 있다. 반면 기후재원 집계 방법(리우마커 활용 여부 및 지원 목적별 반영 비율 등)과 민간투자를 유도하는 세부 전략 등에서는 차이를 보였다.
5장에서는 민간 기후재원의 필요성 및 제약요인과 함께 민간부문의 기후재원 조성 현황 및 관련 전략, 민간재원 활용촉진 사례 등을 검토하였다. 전반적으로 그 필요수준에 비해 기후재원의 조성 규모가 상당히 부족하고, 공공재원의 확대 또한 쉽지 않은 상황이라는 점에서 최근 전 세계적으로 민간 기후재원 활용의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 그러나 대체로 개도국을 대상으로 하는 기후대응 프로젝트의 특성상 일반적 경제여건, 각종 정책 및 지원 조치, 규제환경 등의 측면에서 민간 참여를 제한하는 다양한 제약요인이 상존하고 있는 상황이다. 실제로 이로 인하여 최근 민간 기후재원의 규모가 점차 확대되고 있음에도 아직 공공재원의 증가추세에는 미치지 못하는 것으로 나타났다. 다만 최근 민간 차원에서도 다양한 기후금융협력 이니셔티브 참여 및 자체 탄소중립전략 수립 등을 통해 화석연료에 대한 자금지원은 점차 축소하고, 기후대응과 관련한 금융상품을 확대하기 위한 노력을 전개하고 있다. 이와 함께 본 연구에서는 집합투자 펀드, 녹색채권, 녹색 증권화, 크라우드 펀드 등 민간 기후재원 활용촉진을 위해 기존과 다른 새로운 형태의 금융 메커니즘들이 활용될 수 있다는 것을 국제사회의 주요 이행 사례들을 중심으로 확인하였다.
6장에서는 국내 기후재원 관련 정책을 검토하고, 개도국의 기후변화 대응을 위한 글로벌 기후재원 지원에 대한 우리나라의 대응 방안을 제시하였다. 우리나라가 국력에 부합하는 기후재원을 개도국에 지원하여 글로벌 현안에 기여하고, 국내 온실가스 감축목표 달성 및 저탄소 경제 전환을 촉진할 기반을 마련할 필요가 있다. 본 연구는 이를 달성하기 위한 대응 방안을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 기후재원 조성, 활용, 집계 전 과정을 고려한 정책 수립이 필요하다. 우리나라가 더 효과적이면서 전략적으로 국제사회에 지원할 기후재원을 조성 및 활용하면서, 지원 상황을 면밀히 집계하고 평가하는 과정이 필요하다. 둘째, 종합적인 기후재원 통계를 구축할 방안을 마련하고, 이를 바탕으로 통계자료를 생성 및 관리할 필요가 있다. 셋째, 개도국이 기후재원을 활용하기 어려운 이유를 파악하여 지원하는 한편, 공적 재원으로 민간이 개도국에 투자하는 초기 단계부터 직면하게 되는 각종 리스크를 줄여주기 위해 노력해야 한다. 넷째, 다양한 금융 메커니즘을 활용해 민간재원을 촉진하며 금융지원체계를 정비할 필요가 있다. 마지막으로 국내 기후변화 대응 지원을 강화하여 탄소중립 이행과정에서 소외되는 부문 및 계층을 지원하는 한편, 저탄소 경제 전환을 위한 재원을 확대할 필요가 있다.
2장에서는 글로벌 기후재원 논의 및 조성 현황을 정리하면서 신규 기후재원 목표 논의 쟁점을 분석하였다. 먼저 국제사회에서 대다수 당사국은 기후재원의 주요 목적이 ‘기후변화 적응 및 온실가스 감축 활동’이라는 점에 공감하고 있으나, 여전히 기후재원에 대한 합의된 개념은 부재하다. UN기후변화협약 채택 이래 국제사회는 개도국의 기후변화 대응을 지원하기 위해 기후재원에 대해 논의해왔으며, 파리협정 9조에도 원칙적인 내용이 담겨 있다. UNFCCC 상설위원회, OECD, CPI 등에서 발표한 보고서에 따르면, 글로벌 기후재원 규모는 온실가스 감축 부문에 집중되어 있으며, 개도국의 감축목표 달성과 적응을 위한 재원 수요는 지속적으로 증가하고 있다. 2010년에 선진국은 2020년까지 연간 1,000억 달러 규모의 기후재원을 조성하기로 합의하였다. 향후 개도국의 기후변화 대응에 막대한 재원이 소요될 것으로 예상되면서, 최근 NCQG 논의에서 기후재원 공여주체, 재원 규모, 지원 범위 및 출처, 파리협정과의 연계, 재원 집계의 투명성 등이 주요 쟁점으로 다뤄지고 있다.
3장에서는 기후재원 집계 관련 문헌 및 방법론을 검토하면서 최근 5년간 OECD에서 집계된 자료에 기반하여 공여국별 기후재원 규모를 분석하였다. 양자 지원은 리우마커를 통해 기후변화 지원으로 보고된 재원을 대상으로 하였고, 다자 지원은 공여국이 다자기구 및 기금에 공여한 재원이 기후변화 지원으로 귀속된 기여를 기준으로 추정하였다. 또한 공여국의 공적 개입을 통해 동원한 민간재원도 본 연구의 기후재원에 포함하였다. 양자 지원에서 일본, 독일, 프랑스 등이 주요 공여국으로 분석되었다. 우리나라는 2020년 이후 양자 기후지원이 급증하면서 연평균 10억 달러를 지원하고 있으나, 기후변화 감축 및 적응을 주된 목적으로 하는 사업의 비중은 각각 28% 및 32%에 그치고 있다. 다자 지원에서 일본, 영국 등 상위 4개국이 차지하는 비중은 절반을 상회한 52.4%에 이르며, 민간 기후재원을 많이 동원한 국가는 다양한 금융수단을 통해 민간재원을 유도하는 것으로 분석되었다. 이 분석을 토대로 추산한 우리나라의 기후재원 규모는 약 6.7억 달러에서 11.6억 달러로 추정되었다.
4장에서는 기후재원의 주요 공여국인 일본, 영국, 스웨덴의 기후재원 전략과 정책을 분석하였다. 일본은 최근 OECD DAC 회원국 중 가장 큰 규모의 기후재원을 제공하는 국가이다. 전환금융(기후전환국채 등)을 활용하여 녹색전환(GX)에 필요한 재원을 늘리고 있으며, 개도국 내 감축 사업, 아세안 중심의 기후 다자협력 등을 활발히 추진하고 있다. 영국은 ODA로 제공되는 기후재원을 ‘국제기후재원(ICF)’으로 관리한다. 다른 국가들과 달리 ICF만을 위한 국가 전략을 수립하였고, 핵심성과지표(KPIs)를 토대로 지원 성과를 평가한다. 민간 기후재원 집계, 개도국의 재원 접근성 개선 노력 등도 추진하고 있다. 스웨덴은 기후재원 규모 면에서 우리나라와 비교적 유사하나, 민간의 참여도가 상대적으로 높다. 다년간 ‘보증’을 주로 활용하여 상당한 규모의 민간투자를 성공적으로 동원해왔다. 법률(조례)에 기반하여 통계와 거버넌스 체계를 구축했다는 점도 주목할 만하다. 위 국가들은 공통적으로 공공 기후재원 규모를 늘리면서 이에 관한 통계를 구축하고 있었다. 특히 민간의 투자 리스크를 줄여주기 위한 노력(개발금융기관(DFIs) 활용 등)도 강화하고 있다. 반면 기후재원 집계 방법(리우마커 활용 여부 및 지원 목적별 반영 비율 등)과 민간투자를 유도하는 세부 전략 등에서는 차이를 보였다.
5장에서는 민간 기후재원의 필요성 및 제약요인과 함께 민간부문의 기후재원 조성 현황 및 관련 전략, 민간재원 활용촉진 사례 등을 검토하였다. 전반적으로 그 필요수준에 비해 기후재원의 조성 규모가 상당히 부족하고, 공공재원의 확대 또한 쉽지 않은 상황이라는 점에서 최근 전 세계적으로 민간 기후재원 활용의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 그러나 대체로 개도국을 대상으로 하는 기후대응 프로젝트의 특성상 일반적 경제여건, 각종 정책 및 지원 조치, 규제환경 등의 측면에서 민간 참여를 제한하는 다양한 제약요인이 상존하고 있는 상황이다. 실제로 이로 인하여 최근 민간 기후재원의 규모가 점차 확대되고 있음에도 아직 공공재원의 증가추세에는 미치지 못하는 것으로 나타났다. 다만 최근 민간 차원에서도 다양한 기후금융협력 이니셔티브 참여 및 자체 탄소중립전략 수립 등을 통해 화석연료에 대한 자금지원은 점차 축소하고, 기후대응과 관련한 금융상품을 확대하기 위한 노력을 전개하고 있다. 이와 함께 본 연구에서는 집합투자 펀드, 녹색채권, 녹색 증권화, 크라우드 펀드 등 민간 기후재원 활용촉진을 위해 기존과 다른 새로운 형태의 금융 메커니즘들이 활용될 수 있다는 것을 국제사회의 주요 이행 사례들을 중심으로 확인하였다.
6장에서는 국내 기후재원 관련 정책을 검토하고, 개도국의 기후변화 대응을 위한 글로벌 기후재원 지원에 대한 우리나라의 대응 방안을 제시하였다. 우리나라가 국력에 부합하는 기후재원을 개도국에 지원하여 글로벌 현안에 기여하고, 국내 온실가스 감축목표 달성 및 저탄소 경제 전환을 촉진할 기반을 마련할 필요가 있다. 본 연구는 이를 달성하기 위한 대응 방안을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 기후재원 조성, 활용, 집계 전 과정을 고려한 정책 수립이 필요하다. 우리나라가 더 효과적이면서 전략적으로 국제사회에 지원할 기후재원을 조성 및 활용하면서, 지원 상황을 면밀히 집계하고 평가하는 과정이 필요하다. 둘째, 종합적인 기후재원 통계를 구축할 방안을 마련하고, 이를 바탕으로 통계자료를 생성 및 관리할 필요가 있다. 셋째, 개도국이 기후재원을 활용하기 어려운 이유를 파악하여 지원하는 한편, 공적 재원으로 민간이 개도국에 투자하는 초기 단계부터 직면하게 되는 각종 리스크를 줄여주기 위해 노력해야 한다. 넷째, 다양한 금융 메커니즘을 활용해 민간재원을 촉진하며 금융지원체계를 정비할 필요가 있다. 마지막으로 국내 기후변화 대응 지원을 강화하여 탄소중립 이행과정에서 소외되는 부문 및 계층을 지원하는 한편, 저탄소 경제 전환을 위한 재원을 확대할 필요가 있다.
The global community is striving to establish a New Collective Quantified Goal on Climate Finance (NCQG) to support developing countries in addressing climate change. This research examines international efforts to mobilize climate finance and analyzes the scale of contributions from donor nations. It further suggests strategies for Korea to engage in future climate finance mobilization efforts.
Chapter 2 provides an overview of global climate finance discussions and mobilization efforts, while analyzing the key issues surrounding the NCQG. Although most parties agree that the primary purpose of climate finance is to support adaptation and mitigation activities, a universally accepted definition of climate finance remains elusive. Since the adoption of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), the international community has been discussing climate finance as an effective vehicle to assist developing countries. Article 9 of the Paris Agreement also includes provisions on climate finance. Reports from the UNFCCC Standing Committee on Finance (SCF), the OECD, and the Climate Policy Initiative (CPI) indicate that global climate finance has primarily focused on mitigation efforts, even as the financial needs of developing countries for both mitigation and adaptation continue to grow. In 2010, developed countries committed to jointly mobilizing $100 billion per year by 2020 to support climate action in developing countries. However, given the significant financial demands outlined in developing countries’ Nationally Determined Contributions (NDCs), recent NCQG discussions have centered on key issues such as the providers of climate finance, the scale of funding, the scope and sources of support, its alignment with the Paris Agreement, and measures to transparency in finance tracking.
Chapter 3 reviews the literature and methodologies related to climate finance tracking and analyzes the scale of climate finance provided by donor countries, based on the OECD’s most recent five-year dataset. Bilateral flows include climate change support via the Rio Marker for climate change, while multilateral flows are estimated based on donor contributions to multilateral organizations and funds allocated for climate change. This analysis also includes private finance mobilized through public interventions by donor countries. Japan, Germany, and France have emerged as major bilateral donors. Since 2020, Korea has significantly increased its bilateral climate finance, providing an average of $1 billion annually, although only 28% and 32% of its support is reported as primarily targeting mitigation and adaptation, respectively. In terms of multilateral aid, the top four donors, including Japan and the United Kingdom, accounted for over half (52.4%) of total contributions. Countries that mobilized significant private climate finance employed various financial instruments to leverage private sector investments. Based on OECD data, Korea’s climate finance is estimated to range between $670 million and $1.16 billion.
Chapter 4 analyzes the climate finance-related strategies and policies of Japan, the United Kingdom, and Sweden, which are major donors of climate finance for developing countries. Japan has been the largest provider of climate finance among OECD DAC member countries in recent years. Japan is using transition finance instruments such as climate transition bonds to increase funding for green transformation (GX). In addition, it has been actively promoting emission reduction projects in developing countries and multilateral climate cooperation, especially with ASEAN. The UK manages climate finance in the form of ODA as International Climate Finance (ICF). Unlike other countries, it has developed a dedicated national strategy for ICF and evaluates its performance of support based on key performance indicators (KPIs). Additionally, the UK collects data on private climate finance and works to enhance developing countries’ access to climate finance. Sweden, while having a climate finance portfolio similar in size to Korea’s, demonstrates a higher level of private sector participation. It has successfully attracted private investment through guarantees and has established statistical systems and governance based on legal ordinances. These countries have commonly increased public climate finance, developed statistical systems, and strengthened efforts to mitigate private investment risks through development finance institutions (DFIs). However, they differ in their methods of aggregating climate finance data (e.g., the use of Rio Marker data and the application of various coefficient ratios by support purposes) and in their specific strategies for mobilizing private investment.
Chapter 5 analyzes the necessity and constraints of private climate finance, the current state and private sector strategies in the area of climate finance creation, and case studies on promoting the use of private resources. Globally, the importance of utilizing private resources has been emphasized due to the substantial gap between the scale of climate resources and investment demand, coupled with the challenges of expanding public resources. Given the nature of climate change projects, which primarily target developing countries, there are various constraints that hinder private sector participation, including general economic conditions, various policies and support measures, and the regulatory environment. Consequently, while the scale of private climate finance has gradually grown, it still lags behind the upward trend in public climate finance. Nevertheless, the private sector is actively working to reduce funding for fossil fuels and expand climate-related financial products by participating in diverse climate finance cooperation initiatives and implementing independent carbon neutrality strategies. Moreover, based on notable implementation cases in the international community, this study identified promising financial mechanisms, including pooled investment funds, green bonds, green securitization, and crowdfunding, to promote the use of private climate finance.
Chapter 6 reviews domestic climate finance policies and presents an approach for Korea to support global climate finance efforts aimed at assisting developing countries. It is essential to establish a foundation that enables Korea to contribute climate finance commensurate with its national capabilities, thereby contributing to global issues and simultaneously promoting domestic greenhouse gas reduction goals and the transition to a low-carbon economy. To achieve this, this study proposes the following policies and measures. First, policymaking must consider the entire lifecycle of climate finance, from mobilization to utilization and tracking. It is necessary to establish a system for Korea to strategically mobilize and utilize climate finance for international support, while closely monitoring and evaluating the support provided. Second, measures should be implemented to build a comprehensive climate finance statistics system to generate and manage statistical data. Third, it is crucial to identify the obstacles that hinder developing countries from effectively employing climate finance. Furthermore, public climate finance should be leveraged to mitigate the diverse risks that the private sector encounters in the early stages of investing. Fourth, it is also necessary to promote private sector financing through various financial mechanisms and to improve the financial support system. Finally, it is crucial to enhance domestic support for disadvantaged sectors and vulnerable groups impacted by the transition to carbon neutrality, and to allocate additional resources to facilitate the shift to a low-carbon economy.
Chapter 2 provides an overview of global climate finance discussions and mobilization efforts, while analyzing the key issues surrounding the NCQG. Although most parties agree that the primary purpose of climate finance is to support adaptation and mitigation activities, a universally accepted definition of climate finance remains elusive. Since the adoption of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), the international community has been discussing climate finance as an effective vehicle to assist developing countries. Article 9 of the Paris Agreement also includes provisions on climate finance. Reports from the UNFCCC Standing Committee on Finance (SCF), the OECD, and the Climate Policy Initiative (CPI) indicate that global climate finance has primarily focused on mitigation efforts, even as the financial needs of developing countries for both mitigation and adaptation continue to grow. In 2010, developed countries committed to jointly mobilizing $100 billion per year by 2020 to support climate action in developing countries. However, given the significant financial demands outlined in developing countries’ Nationally Determined Contributions (NDCs), recent NCQG discussions have centered on key issues such as the providers of climate finance, the scale of funding, the scope and sources of support, its alignment with the Paris Agreement, and measures to transparency in finance tracking.
Chapter 3 reviews the literature and methodologies related to climate finance tracking and analyzes the scale of climate finance provided by donor countries, based on the OECD’s most recent five-year dataset. Bilateral flows include climate change support via the Rio Marker for climate change, while multilateral flows are estimated based on donor contributions to multilateral organizations and funds allocated for climate change. This analysis also includes private finance mobilized through public interventions by donor countries. Japan, Germany, and France have emerged as major bilateral donors. Since 2020, Korea has significantly increased its bilateral climate finance, providing an average of $1 billion annually, although only 28% and 32% of its support is reported as primarily targeting mitigation and adaptation, respectively. In terms of multilateral aid, the top four donors, including Japan and the United Kingdom, accounted for over half (52.4%) of total contributions. Countries that mobilized significant private climate finance employed various financial instruments to leverage private sector investments. Based on OECD data, Korea’s climate finance is estimated to range between $670 million and $1.16 billion.
Chapter 4 analyzes the climate finance-related strategies and policies of Japan, the United Kingdom, and Sweden, which are major donors of climate finance for developing countries. Japan has been the largest provider of climate finance among OECD DAC member countries in recent years. Japan is using transition finance instruments such as climate transition bonds to increase funding for green transformation (GX). In addition, it has been actively promoting emission reduction projects in developing countries and multilateral climate cooperation, especially with ASEAN. The UK manages climate finance in the form of ODA as International Climate Finance (ICF). Unlike other countries, it has developed a dedicated national strategy for ICF and evaluates its performance of support based on key performance indicators (KPIs). Additionally, the UK collects data on private climate finance and works to enhance developing countries’ access to climate finance. Sweden, while having a climate finance portfolio similar in size to Korea’s, demonstrates a higher level of private sector participation. It has successfully attracted private investment through guarantees and has established statistical systems and governance based on legal ordinances. These countries have commonly increased public climate finance, developed statistical systems, and strengthened efforts to mitigate private investment risks through development finance institutions (DFIs). However, they differ in their methods of aggregating climate finance data (e.g., the use of Rio Marker data and the application of various coefficient ratios by support purposes) and in their specific strategies for mobilizing private investment.
Chapter 5 analyzes the necessity and constraints of private climate finance, the current state and private sector strategies in the area of climate finance creation, and case studies on promoting the use of private resources. Globally, the importance of utilizing private resources has been emphasized due to the substantial gap between the scale of climate resources and investment demand, coupled with the challenges of expanding public resources. Given the nature of climate change projects, which primarily target developing countries, there are various constraints that hinder private sector participation, including general economic conditions, various policies and support measures, and the regulatory environment. Consequently, while the scale of private climate finance has gradually grown, it still lags behind the upward trend in public climate finance. Nevertheless, the private sector is actively working to reduce funding for fossil fuels and expand climate-related financial products by participating in diverse climate finance cooperation initiatives and implementing independent carbon neutrality strategies. Moreover, based on notable implementation cases in the international community, this study identified promising financial mechanisms, including pooled investment funds, green bonds, green securitization, and crowdfunding, to promote the use of private climate finance.
Chapter 6 reviews domestic climate finance policies and presents an approach for Korea to support global climate finance efforts aimed at assisting developing countries. It is essential to establish a foundation that enables Korea to contribute climate finance commensurate with its national capabilities, thereby contributing to global issues and simultaneously promoting domestic greenhouse gas reduction goals and the transition to a low-carbon economy. To achieve this, this study proposes the following policies and measures. First, policymaking must consider the entire lifecycle of climate finance, from mobilization to utilization and tracking. It is necessary to establish a system for Korea to strategically mobilize and utilize climate finance for international support, while closely monitoring and evaluating the support provided. Second, measures should be implemented to build a comprehensive climate finance statistics system to generate and manage statistical data. Third, it is crucial to identify the obstacles that hinder developing countries from effectively employing climate finance. Furthermore, public climate finance should be leveraged to mitigate the diverse risks that the private sector encounters in the early stages of investing. Fourth, it is also necessary to promote private sector financing through various financial mechanisms and to improve the financial support system. Finally, it is crucial to enhance domestic support for disadvantaged sectors and vulnerable groups impacted by the transition to carbon neutrality, and to allocate additional resources to facilitate the shift to a low-carbon economy.
국문요약
제1장 서론
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 선행연구와의 차별성
3. 연구 범위와 구성
제2장 글로벌 기후재원 특징 및 쟁점
1. 기후재원 개념 및 COP 논의
2. 글로벌 기후재원 현황 및 수요
3. 신규 기후재원 조성 논의와 주요 쟁점
제3장 공여국의 기후재원 지원 규모 분석
1. 기후재원 집계 문헌 및 방법론
2. 공여국별 기후재원 지원 규모 분석
3. 한국의 기후재원 지원
제4장 주요국의 기후재원 대응 및 전략
1. 일본
2. 영국
3. 스웨덴
제5장 민간 기후재원 활용 방안
1. 민간 기후재원의 필요성 및 제약요인
2. 민간부문의 기후재원 조성 현황 및 전략
3. 민간재원의 활용촉진 수단 및 적용 사례
제6장 한국의 대응과 과제
1. 한국의 기후재원 관련 정책 및 집계ㆍ보고
2. 글로벌 기후재원 지원에서 한국의 대응 방안
3. 향후 연구과제
참고문헌
부록
Executive Summary
제1장 서론
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 선행연구와의 차별성
3. 연구 범위와 구성
제2장 글로벌 기후재원 특징 및 쟁점
1. 기후재원 개념 및 COP 논의
2. 글로벌 기후재원 현황 및 수요
3. 신규 기후재원 조성 논의와 주요 쟁점
제3장 공여국의 기후재원 지원 규모 분석
1. 기후재원 집계 문헌 및 방법론
2. 공여국별 기후재원 지원 규모 분석
3. 한국의 기후재원 지원
제4장 주요국의 기후재원 대응 및 전략
1. 일본
2. 영국
3. 스웨덴
제5장 민간 기후재원 활용 방안
1. 민간 기후재원의 필요성 및 제약요인
2. 민간부문의 기후재원 조성 현황 및 전략
3. 민간재원의 활용촉진 수단 및 적용 사례
제6장 한국의 대응과 과제
1. 한국의 기후재원 관련 정책 및 집계ㆍ보고
2. 글로벌 기후재원 지원에서 한국의 대응 방안
3. 향후 연구과제
참고문헌
부록
Executive Summary
판매정보
분량/크기 | 228 |
---|---|
판매가격 | 10,000 원 |
같은 주제의 보고서
세계지역전략연구
Exploring Urban Perception on Climate Change in Developing Countries
2024-08-29
기본연구보고서
대외충격의 자본유출입 효과와 경기안정화 정책 분석
2023-12-29
기본연구보고서
기후클럽 형성에 대한 통상정책적 대응방안 연구
2023-12-30
기본연구보고서
에너지안보 강화와 탄소중립을 위한 한국의 대응방안
2023-12-29
기본연구보고서
순대외금융자산이 경제안정과 금융 국제화에 미치는 영향 분석
2023-12-29
기본연구보고서
우리나라 외환부문 선진화 방향 연구
2022-12-30
기본연구보고서
중동·북아프리카 지역 에너지 보조금 정책 개혁의 영향과 사회적 인식에 관한 연구
2023-12-29
중국종합연구
한중 탄소중립 협력 활성화 방안 연구
2023-12-29
중국종합연구
중국의 ESG 추진 현황과 한·중 정책 비교 및 대응방향
2023-12-29
중국종합연구
탄소중립 시대 중국 동북지역 한중 지역개발 협력방안 : 중국 지린성을 중심으로
2023-12-29
기본연구보고서
주요국의 탄소중립과 그린성장전략에 관한 연구: EU, 미국, 중국, 일본을 중심으로
2022-12-30
연구자료
국제사회의 산업부문 탄소중립 추진 동향과 대응방향: 중소기업을 중심으로
2023-05-28
연구보고서
팬데믹과 전쟁 이후 국제경제질서 변화와 대응
2022-12-30
기본연구보고서
국제사회의 ESG 대응과 한국의 과제
2022-12-30
기본연구보고서
금융위기 전개 과정 및 요인 분석: 복잡계와 머신러닝 방법론을 중심으로
2022-12-30
연구보고서
중국 탄소가격정책이 한중 경제관계 변화에 미치는 영향 및 시사점
2022-12-30
기본연구보고서
글로벌 환경 상품·서비스 시장개방의 경제적 효과와 정책 시사점
2022-12-30
중국종합연구
미중 전략경쟁 내 중국 탄소중립 대외전략과 시사점
2022-12-30
중국종합연구
중국의 수소에너지 산업지원정책과 한중협력방안
2022-12-30
세계지역전략연구
아세안 지역의 저탄소 에너지기반 구축을 위한 한-아세안 협력 방향
2022-12-30

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조
콘텐츠 만족도 조사
이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?