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Policy Analysis 투명성 제고를 위한 국제기준 및 규범의 개발과 준수현황

저자 박영곤, 김우진, 나수엽 발간번호 00-01 자료언어 Korean 발간일 2000.10.30

원문보기(다운로드:745) 저자별 보고서 주제별 보고서

최근의 국제금융위기 이후 국제사회는 이를 해결하고 예방하는데 있어 국제금융체제를 강화시키기 위해 다각도로 노력해 오고 있다. 특히 국제금융체제 강화를 위한 투명성 제고를 위해 IMF, 세계은행, OECD, 바젤위원회, 국제증권관리위원회(IOSCO), 국제보험감독자협회(IAIS), 국제회계기준위원회(IASC) 등 국제기구들은 자료공시, 재정투명성, 통화 및 금융정책 투명성, 은행감독, 기업지배구조 등에 대한 국제기준 및 규범들을 개발해 왔다. 무엇보다 중요한 것은 모든 국가들이 이러한 국제기준 및 규범들을 준수해 나가는 것일 것이다. 이러한 국제기준 및 규범들을 준수함으로써 정책입안자의 책임성은 향상될 것이고 이는 또한 정책입안능력을 제고시킬 것이다. 나아가 시장참여자들에게 국가의 경제상황에 대한 정확한 정보를 제공하여 투자판단에 도움을 줌으로써 국제금융시장을 안정시키고 국제금융체제를 더욱 강화시키는 역할을 할 것이다.

하지만 국가들마다 경제환경이 상이하기 때문에 모든 국가들에게 적용될 수 있는 국제기준이나 규범을 개발하기는 쉽지 않을 것이다. 따라서 IMF를 비롯하여 국제기준 및 규범들을 제정하는 국제기준제정기구들은 국제기준 및 규범의 준수를 강요하기보다는 시장으로부터의 압력 등을 통한 유인책을 강구해 나가야 하고 기존의 국제기준 및 규범도 수시로 점검하여 시장상황을 적절히 반영해 나가야 할 것이다.

IMF는 현재 참가희망국을 대상으로 국제기준 및 규범준수에 관한 보고서(ROSC: Report on the Observance of Standards and Codes)를 준비하고 있다. 1999년에 실시한 IMF의 10개국에 대한 사례연구에서는 영국, 호주, 아르헨티나가 자발적으로 자국의 국제기준 및 규범의 준수상황 점검에 참여하였지만 여타 대부분의 국가들은 적극적인 참여를 꺼려했다. 이는 IMF의 국제기준 및 규범의 준수상황에 대한 점검을 자국의 투명성 제고의 기회로 삼는 국가가 있는 반면 자국의 경제상황을 국제사회에 공개하기를 꺼리는 국가도 여전히 많다는 것을 보여준다. 한국은 1999년 12월 G-20회의에서 IMF의 ROSC 준비에 참여할 의사가 있음을 밝힌 바 있다. 한국은 지난 외환위기에서의 경험을 통해서 투명성 제고의 중요성을 인식하고 은행에 대해서는 BIS 자기자본비율을 적용하고 보험사에 대해서는 EU의 지급여력기준을 적용해 오고 있으며, 회계 및 감사기준도 국제기준에 부합되도록 개선시켜 나가고 있다. 이와 같은 노력과 함께 IMF의 ROSC 준비에 대한 참여는 한국의 투명성을 더욱 개선시키는 기회임과 동시에 나아가 국제사회에서 한국에 대한 대외신인도도 더욱 높일 수 있는 계기가 될 것이다.
After the recent global financial crisis, the international community has endeavored to strengthen the international financial architecture.

International financial and standard-setting institutions such as the IMF, the World Bank, the Basle Committee, the OECD, the International Organization of Securities Commissions (IOSCO), the International Association of Insurance Supervisors (IAIS), and the International Accounting Standards Committee (IASC) have developed numerous international standards and codes in such areas as data dissemination, fiscal transparency, transparency in monetary and financial policies, banking supervision, corporate governance, securities market regulation, insurance regulation, accounting and auditing. However, most importantly, every country will need to follow these international standards and codes. In following these standards and codes, policy-makers will enhance their responsibility, which will lead to more skillful policy design.
Furthermore, market participants including investors will have access to accurate country specific information on the economy. The information will not only be helpful to investors, but ultimately lead to the stabilization of international financial markets and the improvement in the international financial architecture.

However, due to the disparity in the economies of various countries, a unified set of international standards and codes applicable to every country will be difficult to develop. International standard-setting organizations are in the process of developing such general standards and codes, yet whether every country will be able to comply is questionable. Therefore, rather than forcing every country to follow these standards and codes, the new financial architecture must devise an inducive alternative based on market pressures and see to it that international standards and codes are evaluated regularly, accurately reflecting market. Countries will then find it easier to observe the set of standards and codes.

The IMF is currently preparing the Reports on the Observance of Standards and Codes (ROSC) based on countries willing to participate. According to two case studies conducted by the IMF on 10 countries in 1999, some countries such as the United Kingdom, Australia, and Argentina actively participated in the evaluation of their observance of international standards and codes. However, the majority was apprehensive of participating in such practices. This is because some countries regard the IMF's evaluation on standards and codes as an opportunity to enhance their transparency, while a lot more countries are still afraid to disclose to the public their economic situation. Korea has acknowledged its willingness to participate in the preparation of the ROSC by the IMF in the first G-20 meeting held in December 1999. Korea has realized the importance of transparency through its currency crisis experience.

Consequently, Korea has applied the BIS capital adequacy ratio to banks, and EU solvency margin to insurance firms. Accounting and auditing standards have also followed international standards and codes. Such reform, accompanied with participation in the preparation for the ROSC will improve Koreas transparency, and furthermore, enhance Koreas credibility in the international community.
서 언
국문요약

제1장 序論
1. 연구목적 및 배경
2. 연구내용 및 방법
3. 보고서의 구성

제2장 國際基準 및 規範
1. 국제기준 및 규범 개발 현황
2. IMF의 국제기준 및 규범준수에 대한 감독

제3장 國家別 國際基準 및 規範의 遵守狀況
1. 아르헨티나
2. 영국
3. 불가리아
4. 체코
5. 홍콩
6. 튜니지아
7. 우간다

제4장 韓國의 國際基準 및 規範의 遵守狀況
1. 이행현황
2. 평가

제5장 結論

참고문헌

Executive Summary

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