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2017년은 선진국의 통화정책 정상화, 브렉시트, 미국·중국 등의 자국 중심주의와 보호무역주의, 북핵문제를 둘러싼 주변국의 불협화음 고조로 한국경제의 대외위험이 증대되었던 한 해였습니다.
KIEP는 지난 한 해 동안 Δ보호무역주의 대응 Δ전략적 경제협력 강화 Δ동북아플러스책임공동체 형성 Δ국익을 증진하는 개발협력 강화 Δ한반도 경제통일 구현 Δ소득주도성장 구현 Δ혁신성장 Δ대외위험관리라는 8대 정책분야 방향을 설정하고, 이에 대응하는 핵심 과제를 충실히 수행하였습니다.
최근 세계경제는 경기회복세를 이어가고 있으나 이를 장기적인 성장추세의 회복으로 단정하기에는 여전히 어렵고, 남북 평화관계를 굳히는 데 주변국의 지지가 필수적이어서 지정학적 불투명성도 상승하고 있습니다.
2018년에 KIEP는 신남방정책과 신북방정책을 통한 지속가능한 협력전략 수립, 남북 간 화해 협력에 기초한 ‘한반도 신경제구상’ 실행, 포용적 성장을 지원하는 대외경제 및 통상정책의 모색, 제4차 산업혁명 시대의 미래형 신산업 발굴 등 시대적 요구에 부응하는 다양한 연구를 통해 대한민국의 발전에 기여할 선도적인 정책을 제공하기 위해 노력하고 있습니다.
KIEP의 성장과 발전을 응원해주시는 사회 각계각층 여러분의 관심과 격려에 진심으로 감사드리며, 앞으로도 세계지역과 무역투자, 국제거시금융에 관한 정책연구를 통해 지속가능한 성장과 혁신을 선도하는 책임 있는 연구기관, KIEP 가족과 더불어 국민에게 신뢰받는 연구기관이 되도록 최선을 다하겠습니다.
The year 2017 was a period of escalating external risks for the Korean economy, as advanced economies progressively normalized their monetary policies, the international trend of economic protectionism and nationalistic trade policies continued with the progress of Brexit and the Trump administration’s America First policies, and the North Korean nuclear issue deteriorated into a state of discord among the international parties involved.
To cope with these challenges, we at the Korea Institute for International Economic Policy (KIEP) identified eight major policy directions to focus on as we carry out our fundamental mission as a national research institute. The eight areas KIEP will focus its research capabilities on are: the proposal of coping measures in the face of trade protectionism; promoting strategic economic cooperation; the establishment of a Northeast Asia Plus Community of Responsibility; stronger development cooperation to maximize national interests; pursuing economic unification on the Korean Peninsula; the realization of income-led growth policies; the vision of Innovative Growth; and external risk management.
The global economy continues on the path of recovery from the past crisis, but as of yet we lack clear indications that this trend of growth will continue in the long term. The support of neighboring countries will be essential when it comes to the stable establishment of lasting peaceful relations between the two Koreas. As such, the geopolitical significance of Korea will continue to rise.
As our economy navigates these multiple challenges, KIEP will contribute to the establishment of sustainable cooperation strategies through research on the government’s New Southern Policy and New Northern Policy; we will guide the national execution of the New Economic Map of the Korean Peninsula, based on reconciliation and cooperation between the two Koreas; we will explore international economic and trade policies that can support the vision of inclusive growth; and we will identify promising new industries to concentrate our national resources in line with the Fourth Industrial Revolution unfolding around us. The research findings we provide will serve as a guide to formulate policy decisions that can drive national development.
On behalf of KIEP, I wish to extend my deep gratitude and appreciation for the interest and support you lend toward our progress. KIEP will continue its work in the areas of regional studies, trade investment, and international macrofinance, earning the trust of the people as we fulfill our mission as a responsible research institute and a national leader of sustainable growth and innovation through policy research.
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