전체보고서
발간물
전체보고서
목록으로
2019년 홍콩에서 「범죄인 인도 법안(일명 송환법)」을 둘러싸고 발생한 대규모 시위와 이에 대한 홍콩 및 중국 정부의 강경 대응은 국제사회에 적지 않은 영향을 끼쳤다. 한국의 경우 2017년 사드 배치 문제를 둘러싸고 발생한 외교적 마찰로 인해 한국인의 중국에 대한 인식이 크게 악화했는데, 2019년 홍콩 사태는 이러한 인식 악화를 한층 심화시켰다. 다른 나라 및 지역에서도 홍콩 사태가 해당 국가(지역)의 대중국 인식에 적지 않은 영향을 끼친 정황이 발견된다.
그런데 홍콩 사태를 계기로 증가한 중국과 홍콩 사회에 대한 이러한 부정적 인식은 경제 영역에까지 영향을 끼치고 있다. 홍콩은 과거 영국의 식민 통치 시기부터 형성된 자본주의 시장경제 시스템과 지리적 위치에 따른 중계무역의 적합성 등을 바탕으로 오늘날 △글로벌 금융허브와 중계무역의 중심지, △중국경제의 대외창구 및 자금조달 기능, △위안화의 국제화 통로 등의 역할을 해 왔다. 하지만 2019년 대규모 시위 사태 이후, 홍콩 사회가 근본적으로 바뀌고 있다는 우려 속에서 그동안 홍콩이 수행해 왔던 이러한 경제적 기능 및 역할에 대해 회의론이 제기됐다. 비즈니스 환경 변화에 따라 경제 주체들이 홍콩을 떠나거나 미ㆍ중 전략경쟁 등 국제질서의 구조적 변화 속에서 중국과 홍콩에 대한 서방 국가들의 견제가 나타나면서 이러한 회의론은 더욱 힘을 받게 되었다.
문제는 이러한 홍콩의 경제ㆍ사회 변화가 다양한 경로를 통해 우리 경제에도 영향을 끼칠 수 있다는 점이다. 홍콩은 우리와 중국 본토 사이의 교역에서 중요한 중계 역할을 하고 있고, 우리의 많은 기업 및 금융 기관들이 진출해 있는 곳이며, 관광 등 인적 교류도 활발한 지역이다. 그런 만큼 우리의 대외경제정책을 수립하고 추진하는 데 있어서 홍콩의 경제ㆍ사회 변화에 대한 심도 있고 체계적인 분석은 필요한 작업이다.
이에 본 연구에서는 홍콩의 대규모 시위 발생 이후 5년 정도가 경과한 시점에서 그동안 축적된 다양한 데이터를 바탕으로 홍콩의 경제ㆍ사회 변화에 대해 실증적으로 분석하고자 했다. 특히 국제금융허브와 중계무역 중심지, 중국경제의 대외창구 및 자금조달 기능, 위안화 국제화, ‘웨강아오 대만구(粤港澳 大灣區, Greater Bay Area)’ 지역발전전략 등 경제 분야를 중심으로 지난 5년 동안의 변화에 대해서 평가하고, 이를 바탕으로 전망 및 우리 경제에 대한 시사점을 도출하고자 했다.
다만 사회주의 체제를 채택하고 있는 중국과 일국양제하의 홍콩 사회는 정치와 경제ㆍ사회 영역 등이 매우 유기적으로 연계되어 있다. 이러한 점을 고려하여 본 연구는 경제 영역에 대한 시사점을 도출하고자 하는 주요 목적에도 불구하고, 융복합적 시각으로 홍콩의 정치와 경제ㆍ사회 영역을 종합적으로 살펴보고 각 영역 사이의 유기적 영향 관계 등을 분석했다.
그중 핵심적인 경제 영역의 분석 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 본토에 대한 홍콩의 자금조달 역할은 여전히 유지되고 있으며, 적어도 당분간은 지속될 것으로 보인다. 「홍콩 국가보안법」 제정 및 시행에 따른 영향으로 투자심리가 위축되는 등 부정적 영향이 있을 것이라는 주장이 있었지만, 홍콩의 대중국 FDI는 계속 증가하였고, 2020년부터 2022년까지 중국의 FDI에서 홍콩이 차지하는 비중도 코로나19 이전보다 높은 수준을 유지했다. 또한 중국기업들이 적극적으로 홍콩 증권시장에 상장하고 있고 위안화 관련 업무를 확대해가면서 중국 진출을 희망하는 외국인투자자들을 홍콩으로 유인하고 있다.
둘째, 홍콩의 금융시장에서 중국 본토의 영향력이 점차 강화되고 있으며, 2019년 반송환법 시위 이후에 이러한 경향이 더욱 두드러지는 것으로 나타났다. 중국의 경제 규모가 커지면서 상하이와 선전 등 본토 내 금융시장도 크게 발전했지만, 글로벌 금융시장과는 차별화된 발전 경로를 따르고 있어 중국을 해외와 연결하는 홍콩의 역할은 여전히 중요한 것으로 분석된다.
이러한 가운데 중국정부는 ‘자국의 영토’이자 국제적 금융허브인 홍콩을 활용하여 역내 위안화 유출입을 통제하면서 위안화의 국제화를 추진하고 있다. 그리고 홍콩 정부도 위안화 국제화에서 홍콩의 입지를 강화하여 국제금융허브 지위를 유지하려는 의도를 보이고 있어 앞으로도 위안화 금융거래 편의성을 높이는 조치를 적극 마련할 것으로 예상된다.
셋째, 홍콩의 무역 중심지 기능 면에서 2019년 반송환법 시위 이후 일정한 변화가 있는 것으로 나타났다. 그동안 홍콩은 중국 본토를 배후 제조기지로 활용하면서, 중국과 다른 나라 사이의 교역을 연계하는 무역허브 역할을 담당해 왔다. 이 과정에서 홍콩이 재수출 상품을 조달하는 국가의 비중에 있어 아직 중국 본토의 비중이 압도적으로 높지만 지속적으로 감소하고 있고, 미국의 비중은 빠르게 확대된다는 특징이 있었다. 그런데 2019년 반송환법 시위를 기점으로 이러한 경향이 더욱 현저하게 나타났다. 중국 본토로부터의 조달 비중이 최근 4년간 빠른 속도로 감소한 반면, 미국으로부터의 조달 비중은 그 이전 시기보다 2배 이상 빠르게 증가했다. 또한 홍콩이 재수출하는 상품의 대상 국가(수출 목적지)로서 중국이 차지하는 비중은 2019년 직후 그 이전보다 눈에 띄게 높아졌다.
한편 세계의 항만 컨테이너 물동량 중 홍콩의 비중은 2010년 들어 지속적으로 하락하였는데, 2019년을 전후로 현저한 변화는 발견되지 않았다. 다만 같은 기간 중국의 항만 컨테이너 물동량 비중이 빠르게 증가한 것으로 나타났고, 세계 항만 순위에서도 홍콩이 2023년에 처음으로 10위권 밖으로 밀려난 반면, 세계 10대 항만에 상하이, 싱가포르, 닝보-저우산, 칭다오, 선전, 광저우 등 중국 본토 항만이 6개나 포함되어 대조를 이루었다.
넷째, 웨강아오 대만구(GBA)를 통해 중국 본토와 홍콩 사이의 일체화가 차근차근 진행되고 있는 것으로 분석됐다. 웨강아오 대만구는 중국 광둥성 내 경제발전 수준이 높은 9개 도시와 홍콩ㆍ마카오를 지칭하는데, 2017년 중국과 홍콩ㆍ마카오 사이에 협정이 체결되면서 지역통합 정책이 본격 추진되었다. 이 과정에서 중국은 웨강아오 대만구의 현대적인 산업체계 구축 중 서비스업 발전과 관련하여 홍콩의 역할을 강조하고 있다. 홍콩을 중심으로 국제적인 금융ㆍ물류 서비스 허브를 건설하며, 광저우ㆍ선전ㆍ홍콩ㆍ마카오를 중심으로 물류ㆍ관광 서비스, 문화ㆍ창의, 인력 중개 서비스, 컨벤션 산업, 회계ㆍ법률 등 전문 서비스의 상호 발전 및 협력을 추진하고자 한다. 이 발전전략이 아직 추진 초기 단계에 있어서 그 효과를 예단하기는 어렵지만, 연구개발 및 기술혁신, 법률, 금융, 건축, 의료 등 특정 전문 분야를 중심으로 부분적ㆍ제한적 시장통합이 진행될 것으로 전망된다.
본 연구에서는 경제 분야에 대한 이와 같은 분석 결과를 정치ㆍ사회 영역에 대한 분석 결과와 연계하여 홍콩의 미래에 대해서 다음과 같이 전망했다. 특히 본문에서 분석한 내용을 △중국 본토의 의지, △중국 본토의 능력, △홍콩 집권층의 성향, △홍콩 내부의 여론, △미ㆍ중 전략경쟁, △국제사회 여론 등 6가지 항목을 중심으로 재구성하여 홍콩의 미래를 전망했다.
이를 요약하면 향후 홍콩의 중국화, 또는 홍콩 사회와 중국의 일체화라는 큰 흐름은 지속될 것으로 보이지만 미ㆍ중 전략경쟁의 향방과 중국의 경제 상황, 그리고 홍콩 내부의 여론 변화 추이 등에 따라서 그 추진 속도에 미세한 조정 등은 있을 수 있다. 그리고 이러한 장기적인 큰 흐름 속에서 홍콩의 경제는 국제금융허브 기능과 위안화 국제화의 선도 역할, 중국경제의 자금조달 기능 등을 상당 기간 지속할 것으로 보이지만, 중국경제의 발전에 따라 그 존재감은 점차 약화할 것으로 전망된다. 또한 홍콩의 경제적 위상은 중국경제 전체에 대한 역할보다는 중국의 지역경제 중심지, 즉 중국의 지역발전전략 중의 하나인 ‘웨강아오 대만구의 중심지 위상’으로서 조정해 나갈 것으로 보인다.
이와 같이 2019년 반송환법 시위 이후 홍콩의 정치ㆍ사회는 비교적 빠르게 중국화되는 모습이 나타나는 반면, 경제영역에서는 일부 변화가 감지되기는 하지만 여전히 홍콩의 여러 경제적 기능은 유지되는 것으로 보인다. 다만 이러한 경제적 기능은 중국경제의 성장에 영향을 받아 장기적으로 변화가 불가피해 보이며, 결국 홍콩은 중국의 지역경제 중심지로서 그 위상을 조정해 나갈 것으로 예상된다. 이에 따라 우리는 한중 간 지역경제 협력의 차원에서 홍콩과의 협력 강화를 모색해 나갈 필요가 있으며, 이 과정에서 홍콩이 경쟁력을 가진 부문 및 향후 전략적으로 육성하고자 하는 산업을 중심으로 홍콩과의 협력을 강화해 나갈 필요가 있다. 이와 함께 홍콩의 경제적 기능 중에서 국제금융허브 기능은 상당 기간 지속될 것으로 전망되는 바, 무리한 ‘홍콩 대체론’보다는 홍콩과의 금융 협력을 통해 우리의 금융경쟁력을 강화해 나가는 방향으로 정책 방향을 설정하는 것이 합리적으로 보인다.
그런데 홍콩 사태를 계기로 증가한 중국과 홍콩 사회에 대한 이러한 부정적 인식은 경제 영역에까지 영향을 끼치고 있다. 홍콩은 과거 영국의 식민 통치 시기부터 형성된 자본주의 시장경제 시스템과 지리적 위치에 따른 중계무역의 적합성 등을 바탕으로 오늘날 △글로벌 금융허브와 중계무역의 중심지, △중국경제의 대외창구 및 자금조달 기능, △위안화의 국제화 통로 등의 역할을 해 왔다. 하지만 2019년 대규모 시위 사태 이후, 홍콩 사회가 근본적으로 바뀌고 있다는 우려 속에서 그동안 홍콩이 수행해 왔던 이러한 경제적 기능 및 역할에 대해 회의론이 제기됐다. 비즈니스 환경 변화에 따라 경제 주체들이 홍콩을 떠나거나 미ㆍ중 전략경쟁 등 국제질서의 구조적 변화 속에서 중국과 홍콩에 대한 서방 국가들의 견제가 나타나면서 이러한 회의론은 더욱 힘을 받게 되었다.
문제는 이러한 홍콩의 경제ㆍ사회 변화가 다양한 경로를 통해 우리 경제에도 영향을 끼칠 수 있다는 점이다. 홍콩은 우리와 중국 본토 사이의 교역에서 중요한 중계 역할을 하고 있고, 우리의 많은 기업 및 금융 기관들이 진출해 있는 곳이며, 관광 등 인적 교류도 활발한 지역이다. 그런 만큼 우리의 대외경제정책을 수립하고 추진하는 데 있어서 홍콩의 경제ㆍ사회 변화에 대한 심도 있고 체계적인 분석은 필요한 작업이다.
이에 본 연구에서는 홍콩의 대규모 시위 발생 이후 5년 정도가 경과한 시점에서 그동안 축적된 다양한 데이터를 바탕으로 홍콩의 경제ㆍ사회 변화에 대해 실증적으로 분석하고자 했다. 특히 국제금융허브와 중계무역 중심지, 중국경제의 대외창구 및 자금조달 기능, 위안화 국제화, ‘웨강아오 대만구(粤港澳 大灣區, Greater Bay Area)’ 지역발전전략 등 경제 분야를 중심으로 지난 5년 동안의 변화에 대해서 평가하고, 이를 바탕으로 전망 및 우리 경제에 대한 시사점을 도출하고자 했다.
다만 사회주의 체제를 채택하고 있는 중국과 일국양제하의 홍콩 사회는 정치와 경제ㆍ사회 영역 등이 매우 유기적으로 연계되어 있다. 이러한 점을 고려하여 본 연구는 경제 영역에 대한 시사점을 도출하고자 하는 주요 목적에도 불구하고, 융복합적 시각으로 홍콩의 정치와 경제ㆍ사회 영역을 종합적으로 살펴보고 각 영역 사이의 유기적 영향 관계 등을 분석했다.
그중 핵심적인 경제 영역의 분석 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 본토에 대한 홍콩의 자금조달 역할은 여전히 유지되고 있으며, 적어도 당분간은 지속될 것으로 보인다. 「홍콩 국가보안법」 제정 및 시행에 따른 영향으로 투자심리가 위축되는 등 부정적 영향이 있을 것이라는 주장이 있었지만, 홍콩의 대중국 FDI는 계속 증가하였고, 2020년부터 2022년까지 중국의 FDI에서 홍콩이 차지하는 비중도 코로나19 이전보다 높은 수준을 유지했다. 또한 중국기업들이 적극적으로 홍콩 증권시장에 상장하고 있고 위안화 관련 업무를 확대해가면서 중국 진출을 희망하는 외국인투자자들을 홍콩으로 유인하고 있다.
둘째, 홍콩의 금융시장에서 중국 본토의 영향력이 점차 강화되고 있으며, 2019년 반송환법 시위 이후에 이러한 경향이 더욱 두드러지는 것으로 나타났다. 중국의 경제 규모가 커지면서 상하이와 선전 등 본토 내 금융시장도 크게 발전했지만, 글로벌 금융시장과는 차별화된 발전 경로를 따르고 있어 중국을 해외와 연결하는 홍콩의 역할은 여전히 중요한 것으로 분석된다.
이러한 가운데 중국정부는 ‘자국의 영토’이자 국제적 금융허브인 홍콩을 활용하여 역내 위안화 유출입을 통제하면서 위안화의 국제화를 추진하고 있다. 그리고 홍콩 정부도 위안화 국제화에서 홍콩의 입지를 강화하여 국제금융허브 지위를 유지하려는 의도를 보이고 있어 앞으로도 위안화 금융거래 편의성을 높이는 조치를 적극 마련할 것으로 예상된다.
셋째, 홍콩의 무역 중심지 기능 면에서 2019년 반송환법 시위 이후 일정한 변화가 있는 것으로 나타났다. 그동안 홍콩은 중국 본토를 배후 제조기지로 활용하면서, 중국과 다른 나라 사이의 교역을 연계하는 무역허브 역할을 담당해 왔다. 이 과정에서 홍콩이 재수출 상품을 조달하는 국가의 비중에 있어 아직 중국 본토의 비중이 압도적으로 높지만 지속적으로 감소하고 있고, 미국의 비중은 빠르게 확대된다는 특징이 있었다. 그런데 2019년 반송환법 시위를 기점으로 이러한 경향이 더욱 현저하게 나타났다. 중국 본토로부터의 조달 비중이 최근 4년간 빠른 속도로 감소한 반면, 미국으로부터의 조달 비중은 그 이전 시기보다 2배 이상 빠르게 증가했다. 또한 홍콩이 재수출하는 상품의 대상 국가(수출 목적지)로서 중국이 차지하는 비중은 2019년 직후 그 이전보다 눈에 띄게 높아졌다.
한편 세계의 항만 컨테이너 물동량 중 홍콩의 비중은 2010년 들어 지속적으로 하락하였는데, 2019년을 전후로 현저한 변화는 발견되지 않았다. 다만 같은 기간 중국의 항만 컨테이너 물동량 비중이 빠르게 증가한 것으로 나타났고, 세계 항만 순위에서도 홍콩이 2023년에 처음으로 10위권 밖으로 밀려난 반면, 세계 10대 항만에 상하이, 싱가포르, 닝보-저우산, 칭다오, 선전, 광저우 등 중국 본토 항만이 6개나 포함되어 대조를 이루었다.
넷째, 웨강아오 대만구(GBA)를 통해 중국 본토와 홍콩 사이의 일체화가 차근차근 진행되고 있는 것으로 분석됐다. 웨강아오 대만구는 중국 광둥성 내 경제발전 수준이 높은 9개 도시와 홍콩ㆍ마카오를 지칭하는데, 2017년 중국과 홍콩ㆍ마카오 사이에 협정이 체결되면서 지역통합 정책이 본격 추진되었다. 이 과정에서 중국은 웨강아오 대만구의 현대적인 산업체계 구축 중 서비스업 발전과 관련하여 홍콩의 역할을 강조하고 있다. 홍콩을 중심으로 국제적인 금융ㆍ물류 서비스 허브를 건설하며, 광저우ㆍ선전ㆍ홍콩ㆍ마카오를 중심으로 물류ㆍ관광 서비스, 문화ㆍ창의, 인력 중개 서비스, 컨벤션 산업, 회계ㆍ법률 등 전문 서비스의 상호 발전 및 협력을 추진하고자 한다. 이 발전전략이 아직 추진 초기 단계에 있어서 그 효과를 예단하기는 어렵지만, 연구개발 및 기술혁신, 법률, 금융, 건축, 의료 등 특정 전문 분야를 중심으로 부분적ㆍ제한적 시장통합이 진행될 것으로 전망된다.
본 연구에서는 경제 분야에 대한 이와 같은 분석 결과를 정치ㆍ사회 영역에 대한 분석 결과와 연계하여 홍콩의 미래에 대해서 다음과 같이 전망했다. 특히 본문에서 분석한 내용을 △중국 본토의 의지, △중국 본토의 능력, △홍콩 집권층의 성향, △홍콩 내부의 여론, △미ㆍ중 전략경쟁, △국제사회 여론 등 6가지 항목을 중심으로 재구성하여 홍콩의 미래를 전망했다.
이를 요약하면 향후 홍콩의 중국화, 또는 홍콩 사회와 중국의 일체화라는 큰 흐름은 지속될 것으로 보이지만 미ㆍ중 전략경쟁의 향방과 중국의 경제 상황, 그리고 홍콩 내부의 여론 변화 추이 등에 따라서 그 추진 속도에 미세한 조정 등은 있을 수 있다. 그리고 이러한 장기적인 큰 흐름 속에서 홍콩의 경제는 국제금융허브 기능과 위안화 국제화의 선도 역할, 중국경제의 자금조달 기능 등을 상당 기간 지속할 것으로 보이지만, 중국경제의 발전에 따라 그 존재감은 점차 약화할 것으로 전망된다. 또한 홍콩의 경제적 위상은 중국경제 전체에 대한 역할보다는 중국의 지역경제 중심지, 즉 중국의 지역발전전략 중의 하나인 ‘웨강아오 대만구의 중심지 위상’으로서 조정해 나갈 것으로 보인다.
이와 같이 2019년 반송환법 시위 이후 홍콩의 정치ㆍ사회는 비교적 빠르게 중국화되는 모습이 나타나는 반면, 경제영역에서는 일부 변화가 감지되기는 하지만 여전히 홍콩의 여러 경제적 기능은 유지되는 것으로 보인다. 다만 이러한 경제적 기능은 중국경제의 성장에 영향을 받아 장기적으로 변화가 불가피해 보이며, 결국 홍콩은 중국의 지역경제 중심지로서 그 위상을 조정해 나갈 것으로 예상된다. 이에 따라 우리는 한중 간 지역경제 협력의 차원에서 홍콩과의 협력 강화를 모색해 나갈 필요가 있으며, 이 과정에서 홍콩이 경쟁력을 가진 부문 및 향후 전략적으로 육성하고자 하는 산업을 중심으로 홍콩과의 협력을 강화해 나갈 필요가 있다. 이와 함께 홍콩의 경제적 기능 중에서 국제금융허브 기능은 상당 기간 지속될 것으로 전망되는 바, 무리한 ‘홍콩 대체론’보다는 홍콩과의 금융 협력을 통해 우리의 금융경쟁력을 강화해 나가는 방향으로 정책 방향을 설정하는 것이 합리적으로 보인다.
The 2019–2020 Hong Kong protests over the Hong Kong extradition bill, Fugitive Offenders and Mutual Legal Assistance in Criminal Matters Legislation (Amendment) Bill 2019, and the hardline response of the Hong Kong and Chinese governments to the protests have had a significant impact on the international community. In the case of Korea, the diplomatic friction that occurred over the issue of THAAD deployment in 2017 greatly worsened Koreans’ perception of China, and the 2019–2020 Hong Kong protests deepened this perception. In other countries and regions, it has also had a significant impact on perceptions of China.
However, the negative perception of China and Hong Kong society that has increased due to the 2019–2020 Hong Kong protests is having an impact on the economic sphere. Based on the capitalist market economic system that was formed during the British colonial period and its geographical advantages in transit trade, Hong Kong has played the role of a global financial hub and center for transit trade, a window to the outside world and external financing for the Chinese economy, and a conduit for the internationalization of the yuan. However, after the large-scale protests in 2019, there have been concerns that Hong Kong’s society is fundamentally changing, leading to skepticism over the economic functions and roles that Hong Kong has played so far. This skepticism has grown stronger as economic entities leave Hong Kong due to changes in the business environment, and as Western countries seek to counter China and Hong Kong amid structural changes in the international order, such as the US-China strategic competition.
The problem is that these economic and social changes in Hong Kong can also affect the Korean economy through various channels. Hong Kong has been playing an important role in trade between Korea and mainland China, and many Korean companies and financial institutions have advanced into the region, and are engaging the region with active human exchanges such as tourism. Therefore, an in-depth and systematic analysis of the economic and social changes in Hong Kong is necessary for establishing and promoting Korea’s foreign economic policy.
Accordingly, this study aimed to empirically analyze the economic and social changes in Hong Kong based on various data accumulated over the past five years since the 2019 Hong Kong protests. In particular, it evaluated the changes over the past five years in economic fields such as the international financial hub and transit trade center, the external window and fund procurement function of the Chinese economy, the internationalization of the yuan, and the development strategy of the Greater Bay Area (粤港澳 大灣區, GBA). Based on this, the study aims to derive future prospects and implications for the Korean economy.
China, which has adopted a socialist system, and Hong Kong society under the one country, two systems (一國兩制) framework, are very organically linked to each other in the politics, economy, and society sectors. Although the primary aim of this study was to derive implications for the economic sector, it also comprehensively examined Hong Kong’s politics, economy, and society from a convergence perspective, analyzing the organic influence relationship between these sectors.
The following summarizes this analysis of the economic sectors on both sides.
First, Hong Kong continues to play a financing role for mainland China, which is expected to continue at least for the time being. There were concerns over prospective negative effects, such as a dampening of investment sentiment due to the enactment and implementation of the Hong Kong National Security Law, but Hong Kong’s FDI in China continued to increase, and Hong Kong’s share of China’s FDI from 2020 to 2022 remained higher than before COVID-19. In addition, Chinese companies are actively listing on the Hong Kong stock market and expanding their yuan-related businesses, attracting foreign investors who want to enter China through Hong Kong.
Second, the influence of mainland China in Hong Kong’s financial market is gradually strengthening, and this trend has become more evident since the 2019 extradition bill protests. The financial markets in mainland China, such as Shanghai and Shenzhen, have developed significantly as China’s economy has grown in scale, but they are following a different development path from the global financial market. This points to the crucial need for Hong Kong to play the role of connecting China to the rest of the world.
In the midst of this, the Chinese government is using Hong Kong to control the inflow and outflow of the yuan to promote the internationalization of the currency, leveraging Hong Kong’s status as both a part of its territory and an international financial hub. The Hong Kong government is also revealing its intent to strengthen Hong Kong’s position in the internationalization of the yuan and maintain its status as an international financial hub, and is expected to actively prepare measures to improve the convenience of financial transactions conducted in the yuan in the future.
Third, there have been some changes in how Hong Kong functions as a trade hub since the 2019 extradition bill protests. Hong Kong has been using mainland China as a manufacturing base supporting it, to which it has served as a trade hub that connects trade between mainland China and other countries. In this process, the proportion of mainland China among countries from which Hong Kong procures re-exported goods grew overwhelmingly high, but has been continuously decreasing, while the proportion of the United States has been rapidly increasing. However, this trend has become more pronounced since the 2019 extradition bill protests. While the proportion of procurement from mainland China has decreased rapidly over the past four years, the proportion of procurement from the United States has increased more than twice as fast over the previous period. In addition, the proportion of China as the target country (export destination) of Hong Kong’s re-exported goods has increased significantly since immediately after 2019.
Meanwhile, Hong Kong’s share of the world’s port container handling volume has been steadily declining since 2010, with no significant changes found since 2019. However, the share of mainland China’s port container handling volume has been rapidly increasing over the same period. In the world’s port rankings, Hong Kong was pushed out of the top 10 for the first time in 2023, while in contrast, six mainland Chinese ports, including Shanghai, Ningbo-Zhoushan, Qingdao, Shenzhen, and Guangzhou, were included in the world’s top 10 ports.
Fourth, it was analyzed that the integration between mainland China and Hong Kong is progressing step by step through the GBA, which refers to nine cities with high levels of economic development in Guangdong Province, Hong Kong and Macao. This regional integration policy was fully implemented in 2017 when the agreement was signed between mainland China, Hong Kong, and Macao. In this process, China is emphasizing the role of Hong Kong for development of the service industry in the construction of the GBA’s modern industrial system. It aims to build an international financial and logistics service hub centered on Hong Kong, and promote mutual development and cooperation in logistics, tourism services, culture and creativity, human resource brokerage services, convention industry, accounting and law, and other professional services centered on Guangzhou, Shenzhen, Hong Kong, and Macao. However, since this development strategy is still in the early stages of implementation, it is difficult to predict its effects, but we can expect for partial and limited market integration to be carried out centered on specific professional fields such as R&D and technological innovation, law, finance, architecture, and medicine.
This study predicted the future of Hong Kong by linking the results of this analysis on the economic field with the results of the analysis on the political and social fields, as follows. In particular, the content analyzed was reorganized around six factors: mainland China’s will, mainland China’s capacity, the characteristics of Hong Kong’s ruling class, public sentiment within Hong Kong, US-China strategic competition, and public opinion in the international community.
In summary, the major trend of Hong Kong’s “sinicization,” or integration of Hong Kong and mainland China, is likely to continue in the future, but there may be subtle adjustments in the speed of this process, depending on the direction of the US-China strategic competition, China’s economic situation, and changes in public opinion within Hong Kong. In addition, within this long-term major trend, Hong Kong’s economy is expected to continue to function as an international financial hub, play a leading role in the internationalization of the yuan, and function as a fundraising agent for the Chinese economy for a considerable period of time, but its presence is expected to gradually weaken as the Chinese economy develops. In addition, Hong Kong’s economic status is likely to be adjusted to that of a regional economic center in China, that is, the center of GBA, one of China’s regional development strategies, rather than its role in the overall Chinese economy.
In this way, since the 2019 extradition bill protests, Hong Kong’s politics and society have been showing signs of becoming more sinicized relatively quickly, while some changes have also been detected in the economic sphere, but Hong Kong still appears to be maintaining its various economic functions. Over time, Hong Kong is likely to transition into a role as a regional economic center within the Chinese economy, influenced by the long-term growth of China. Accordingly, we need to seek to strengthen cooperation with Hong Kong as a part of regional economic cooperation between Korea and China, and in the process, we need to strengthen cooperation with Hong Kong, focusing on industries in which Hong Kong is competitive or which it plans to strategically foster in the future. In addition, since Hong Kong’s economic function as an international financial hub is expected to continue for a considerable period of time, it seems reasonable to choose a policy direction that strengthens Korea’s financial competitiveness through financial cooperation with Hong Kong, rather than pursuing an impractical policy of seeking to replace Hong Kong.
However, the negative perception of China and Hong Kong society that has increased due to the 2019–2020 Hong Kong protests is having an impact on the economic sphere. Based on the capitalist market economic system that was formed during the British colonial period and its geographical advantages in transit trade, Hong Kong has played the role of a global financial hub and center for transit trade, a window to the outside world and external financing for the Chinese economy, and a conduit for the internationalization of the yuan. However, after the large-scale protests in 2019, there have been concerns that Hong Kong’s society is fundamentally changing, leading to skepticism over the economic functions and roles that Hong Kong has played so far. This skepticism has grown stronger as economic entities leave Hong Kong due to changes in the business environment, and as Western countries seek to counter China and Hong Kong amid structural changes in the international order, such as the US-China strategic competition.
The problem is that these economic and social changes in Hong Kong can also affect the Korean economy through various channels. Hong Kong has been playing an important role in trade between Korea and mainland China, and many Korean companies and financial institutions have advanced into the region, and are engaging the region with active human exchanges such as tourism. Therefore, an in-depth and systematic analysis of the economic and social changes in Hong Kong is necessary for establishing and promoting Korea’s foreign economic policy.
Accordingly, this study aimed to empirically analyze the economic and social changes in Hong Kong based on various data accumulated over the past five years since the 2019 Hong Kong protests. In particular, it evaluated the changes over the past five years in economic fields such as the international financial hub and transit trade center, the external window and fund procurement function of the Chinese economy, the internationalization of the yuan, and the development strategy of the Greater Bay Area (粤港澳 大灣區, GBA). Based on this, the study aims to derive future prospects and implications for the Korean economy.
China, which has adopted a socialist system, and Hong Kong society under the one country, two systems (一國兩制) framework, are very organically linked to each other in the politics, economy, and society sectors. Although the primary aim of this study was to derive implications for the economic sector, it also comprehensively examined Hong Kong’s politics, economy, and society from a convergence perspective, analyzing the organic influence relationship between these sectors.
The following summarizes this analysis of the economic sectors on both sides.
First, Hong Kong continues to play a financing role for mainland China, which is expected to continue at least for the time being. There were concerns over prospective negative effects, such as a dampening of investment sentiment due to the enactment and implementation of the Hong Kong National Security Law, but Hong Kong’s FDI in China continued to increase, and Hong Kong’s share of China’s FDI from 2020 to 2022 remained higher than before COVID-19. In addition, Chinese companies are actively listing on the Hong Kong stock market and expanding their yuan-related businesses, attracting foreign investors who want to enter China through Hong Kong.
Second, the influence of mainland China in Hong Kong’s financial market is gradually strengthening, and this trend has become more evident since the 2019 extradition bill protests. The financial markets in mainland China, such as Shanghai and Shenzhen, have developed significantly as China’s economy has grown in scale, but they are following a different development path from the global financial market. This points to the crucial need for Hong Kong to play the role of connecting China to the rest of the world.
In the midst of this, the Chinese government is using Hong Kong to control the inflow and outflow of the yuan to promote the internationalization of the currency, leveraging Hong Kong’s status as both a part of its territory and an international financial hub. The Hong Kong government is also revealing its intent to strengthen Hong Kong’s position in the internationalization of the yuan and maintain its status as an international financial hub, and is expected to actively prepare measures to improve the convenience of financial transactions conducted in the yuan in the future.
Third, there have been some changes in how Hong Kong functions as a trade hub since the 2019 extradition bill protests. Hong Kong has been using mainland China as a manufacturing base supporting it, to which it has served as a trade hub that connects trade between mainland China and other countries. In this process, the proportion of mainland China among countries from which Hong Kong procures re-exported goods grew overwhelmingly high, but has been continuously decreasing, while the proportion of the United States has been rapidly increasing. However, this trend has become more pronounced since the 2019 extradition bill protests. While the proportion of procurement from mainland China has decreased rapidly over the past four years, the proportion of procurement from the United States has increased more than twice as fast over the previous period. In addition, the proportion of China as the target country (export destination) of Hong Kong’s re-exported goods has increased significantly since immediately after 2019.
Meanwhile, Hong Kong’s share of the world’s port container handling volume has been steadily declining since 2010, with no significant changes found since 2019. However, the share of mainland China’s port container handling volume has been rapidly increasing over the same period. In the world’s port rankings, Hong Kong was pushed out of the top 10 for the first time in 2023, while in contrast, six mainland Chinese ports, including Shanghai, Ningbo-Zhoushan, Qingdao, Shenzhen, and Guangzhou, were included in the world’s top 10 ports.
Fourth, it was analyzed that the integration between mainland China and Hong Kong is progressing step by step through the GBA, which refers to nine cities with high levels of economic development in Guangdong Province, Hong Kong and Macao. This regional integration policy was fully implemented in 2017 when the agreement was signed between mainland China, Hong Kong, and Macao. In this process, China is emphasizing the role of Hong Kong for development of the service industry in the construction of the GBA’s modern industrial system. It aims to build an international financial and logistics service hub centered on Hong Kong, and promote mutual development and cooperation in logistics, tourism services, culture and creativity, human resource brokerage services, convention industry, accounting and law, and other professional services centered on Guangzhou, Shenzhen, Hong Kong, and Macao. However, since this development strategy is still in the early stages of implementation, it is difficult to predict its effects, but we can expect for partial and limited market integration to be carried out centered on specific professional fields such as R&D and technological innovation, law, finance, architecture, and medicine.
This study predicted the future of Hong Kong by linking the results of this analysis on the economic field with the results of the analysis on the political and social fields, as follows. In particular, the content analyzed was reorganized around six factors: mainland China’s will, mainland China’s capacity, the characteristics of Hong Kong’s ruling class, public sentiment within Hong Kong, US-China strategic competition, and public opinion in the international community.
In summary, the major trend of Hong Kong’s “sinicization,” or integration of Hong Kong and mainland China, is likely to continue in the future, but there may be subtle adjustments in the speed of this process, depending on the direction of the US-China strategic competition, China’s economic situation, and changes in public opinion within Hong Kong. In addition, within this long-term major trend, Hong Kong’s economy is expected to continue to function as an international financial hub, play a leading role in the internationalization of the yuan, and function as a fundraising agent for the Chinese economy for a considerable period of time, but its presence is expected to gradually weaken as the Chinese economy develops. In addition, Hong Kong’s economic status is likely to be adjusted to that of a regional economic center in China, that is, the center of GBA, one of China’s regional development strategies, rather than its role in the overall Chinese economy.
In this way, since the 2019 extradition bill protests, Hong Kong’s politics and society have been showing signs of becoming more sinicized relatively quickly, while some changes have also been detected in the economic sphere, but Hong Kong still appears to be maintaining its various economic functions. Over time, Hong Kong is likely to transition into a role as a regional economic center within the Chinese economy, influenced by the long-term growth of China. Accordingly, we need to seek to strengthen cooperation with Hong Kong as a part of regional economic cooperation between Korea and China, and in the process, we need to strengthen cooperation with Hong Kong, focusing on industries in which Hong Kong is competitive or which it plans to strategically foster in the future. In addition, since Hong Kong’s economic function as an international financial hub is expected to continue for a considerable period of time, it seems reasonable to choose a policy direction that strengthens Korea’s financial competitiveness through financial cooperation with Hong Kong, rather than pursuing an impractical policy of seeking to replace Hong Kong.
국문요약
제1장 서론
1. 연구 배경
2. 주요 연구 내용 및 방법
제2장 일국양제와 홍콩
1. 홍콩의 근현대사 개관
2. 일국양제하 정치ㆍ사회 체제
3. 일국양제하 경제 체제
4. 2019년 반송환법 시위
제3장 반송환법 시위 이후 홍콩의 정치ㆍ사회 변화
1. 자치 및 입법ㆍ사법ㆍ행정의 독립성
2. 교육, 연구 환경 및 언론, 출판의 자유
3. 시민사회 및 인구이동
4. 일국양제 및 삶의 질에 대한 홍콩 시민의 인식
제4장 반송환법 시위 이후 홍콩의 경제 변화
1. 중국경제의 대외창구 및 자금조달 기능
2. 국제금융허브 기능
3. 위안화 국제화의 선도 역할
4. 무역 중심지 기능
5. 웨강아오 대만구 발전전략 추진 가속화
제5장 전망 및 시사점
1. 홍콩의 미래 전망
2. 한국경제에 대한 시사점
참고문헌
Executive Summary
제1장 서론
1. 연구 배경
2. 주요 연구 내용 및 방법
제2장 일국양제와 홍콩
1. 홍콩의 근현대사 개관
2. 일국양제하 정치ㆍ사회 체제
3. 일국양제하 경제 체제
4. 2019년 반송환법 시위
제3장 반송환법 시위 이후 홍콩의 정치ㆍ사회 변화
1. 자치 및 입법ㆍ사법ㆍ행정의 독립성
2. 교육, 연구 환경 및 언론, 출판의 자유
3. 시민사회 및 인구이동
4. 일국양제 및 삶의 질에 대한 홍콩 시민의 인식
제4장 반송환법 시위 이후 홍콩의 경제 변화
1. 중국경제의 대외창구 및 자금조달 기능
2. 국제금융허브 기능
3. 위안화 국제화의 선도 역할
4. 무역 중심지 기능
5. 웨강아오 대만구 발전전략 추진 가속화
제5장 전망 및 시사점
1. 홍콩의 미래 전망
2. 한국경제에 대한 시사점
참고문헌
Executive Summary
판매정보
분량/크기 | 194 |
---|---|
판매가격 | 10,000 원 |
같은 주제의 보고서
연구보고서
국제사회의 중국 담론에 대한 분석과 시사점
2023-12-29
Working paper
Resilience of Faith: Post-Covid Religious Trends and the Effect of Ecclesiastical Policy in the United States
2023-12-29
기본연구보고서
빅데이터 기반의 국제거시경제 전망모형 개발 연구
2023-12-29
연구자료
미중 전략경쟁 시기의 대만 문제와 한국의 경제안보
2023-03-09
중국종합연구
미중 전략경쟁시대 북중관계 변화와 우리의 대응방안
2022-12-30
연구보고서
미중 반도체 패권 경쟁과 글로벌 공급망 재편
2021-12-30
중국종합연구
외교적 마찰에 대한 중국의 대응 유형 및 영향 요인 분석
2021-12-30
중국종합연구
중국의 국정운영에 관한 연구: 해양 행정 및 정책을 중심으로
2021-12-30
연구보고서
코로나19 이후 중국의 분야별 변화와 시사점
2020-12-31
기타
현안대응자료 요약 모음집(2020 하반기)
2020-12-31
기타
현안대응자료 요약 모음집(2020 상반기)
2020-07-28
연구보고서
중국 산업, 얼마나 强한가?: 중국 산업경쟁력의 미시적 토대 분석
2020-02-28
중국종합연구
중국의 국정운영에 관한 연구: 중앙과 지방정부 관계를 중심으로
2019-12-30
연구보고서
개방경제에서 인구구조 변화가 경상수지 및 대외자산 축적에 미치는 영향분석 및 정책적 시사점
2019-12-30
중국종합연구
현대 중국외교의 네트워킹 전략 연구: 집합, 위치, 설계 권력을 중심으로
2019-12-30
연구보고서
2018 연차보고서
2019-08-27
연구보고서
2018 ANNUAL REPORT
2019-08-27
Policy Analysis
The European Union in Crisis What Challenges Lie ahead and Why It Matters for Korea
2018-12-31
기타
2017 ANNUAL REPORT
2018-08-22
기타
2017 연차보고서
2018-08-22

대외경제정책연구원의 본 공공저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시 + 상업적 금지 + 변경금지” 조건에 따라 이용할 수 있습니다. 저작권정책 참조
콘텐츠 만족도 조사
이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?