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연구보고서 포스트 코로나 시대 해외 주요국의 경제체제 중요 요소 변화: 기후위기, 디지털플랫폼, 인적자원 및 국가채무를 중심으로 경제개혁, 경제발전

저자 류덕현, 박민수, 강창희, 주병기, 이명헌 발간번호 21-35 자료언어 Korean 발간일 2021.12.30

원문보기(다운로드:1,955) 저자별 보고서 주제별 보고서

이 연구는 코로나19 사태로 가속화되고 있는 경제 여건의 변화 속에서 근본적 검토가 필요한 다음의 네 가지 영역에서 어떠한 제도적 방향 설정과 개선이 필요한지를 검토하였다. 

첫째, 향후 경제활동의 근본적 제약이 될 것으로 보이는 온실가스 배출 감축의무의 국가간 할당에서 평등한 권리와 역사적 책임이라는 원칙을 어떻게 반영할 것인가를 이론적으로 검토하였다. 구체적으로 일인당 균등배분(EPC), 역사적 일인당 균등배분(HEPC), 배출량비례배분(EPE), 역사적 배출량비례배분(HEPE)의 네 가지 국제협약안을 교토 의정서와 함께 검토·비교하였다. 그 결과 HEPC가 최소평등의 원칙과 역사적 책임의 원칙을 충족함을 보였다. 반면, 교토 의정서와 같은 기존의 국제협약은 기득권을 존중하고 역사적 책임을 고려하지는 않는 EPE와 가장 유사한 것으로 나타났다. 단기에 고속성장을 한 한국은 역사적 책임이 다른 선진국에 비해 매우 낮다. 따라서 역사적 책임을 요구하는 후진국의 입장과 기득권을 요구하는 선진국의 입장 사이에 있다고 볼 수 있고 기후협약에서 양자 간에 유연한 전략을 취할 수 있는 이점이 있다.

둘째, 코로나19 사태를 거치면서 경제활동에서 그 중요성이 급증한 온라인플랫폼 분야의 경쟁규범을 어떻게 수립해야 할 것인가를 검토하였다. 그 결과 사전적이고 비차별적인 규제가 경쟁과 혁신활동을 저해할 수 있다는 점을 감안하여 사후적인 사례별·행위별 규제가 바람직하다는 결론을 제시하였다. 온라인플랫폼은 승자독식을 초래할 수 있는 다면시장의 특징들을 가지고 있지만 실제로는 그러한 경향을 상쇄할 수 있는 요인들이 존재하기 때문이다. 이러한 사례별·행위별 규제를 효과적으로 행하기 위해서는 온라인플랫폼의 특성을 반영한 심사지침의 수정과 경제분석 방법의 고도화가 필요하다. 이를 위해서 온라인플랫폼에 대해서 발전해온 경제분석 방법론, 특히 시장획정 방법에 대한 학문적 연구와 판결 사례들 및 기업결합에서 경쟁제한성을 측정하는 방법인 가격인상압력 분석 방법 등을 적극적으로 참고할 필요가 있다. 또한 감시와 규제를 더욱 효과적으로 수행하기 위해 사전 모니터링을 위한 자료 공개나 입증책임의 전환과 같은 방안들도 고려해볼 수 있을 것이다.

셋째, 코로나19를 계기로 한 신기술 도입의 가속화가 이루어지는 가운데 4차 산업혁명의 진전으로 인해서 노동시장에서 요구되는 숙련의 고도화와 변동에 대응하기 위해서 필요한 정책과제를 점검하였다. 주요 외국들과 우리나라의 현 체제를 비교·검토한 결과, 교육부 고등교육·평생교육 기능과 고용부 직업훈련 기능의 행정적·재정적 통합 필요성, 대학 학사제도 탄력화를 통한 대학의 평생 능력개발 체계에서의 역할 강화 필요성, 국민들의 평생 능력개발을 재정적으로 지원하는 개인학습계좌제도의 도입 필요성, 그리고 노동시장의 상향 이동성을 강화하는 노동개혁의 필요성을 도출하였다. 

넷째, 장기적으로는 복지재정확대 추세로 인해, 단기적으로는 코로나19로 인한 경제위기 대응을 위해서 재정확장이 이루어짐에 따라 재정건전성에 대한 논쟁이 진행 중임을 고려하여 국가채무 부담능력에 대한 국제비교를 행하고 그 함의를 도출하고자 하였다. 이 논의와 관련한 점은 채무가 세입으로 상환가능한가, 즉 세입을 통한 이자상환이 충분히 가능해서 이자지급을 위해 또 다른 채무로 이를 메우지 않아도 되는 조건이 무엇인지를 확인하는 것이다. 이를 고려하여 재정의 지속가능성을 나타내는 지표로서 신용부도스왑 스프레드(CDS)를 선택하여 분석하여 실증분석을 행한 결과 GDP 대비 국가채무비율 이외에도 국채 만기구조, 단기국채비중, 외국인 국채보유비중 등이 중요한 요인인 것으로 나타났다. 이러한 분석의 정책적 함의는 재정운용에 있어서 GDP 대비 국가채무비율이 고려해야 할 중요한 지표 중의 하나이지만 이를 너무 절대시하거나 특정 수치를 고집하여 정책운용의 틀을 짜는 것은 적절하다고 볼 수 없다는 점이다.

This study reviewed what kind of institutional improvements are needed in the following four areas amid the changes in economic conditions that are accelerating due to the COVID-19 crisis.

First, theoretical analysis was carreid out to reflect the principle of equal rights and historical responsibility in the allocation of obligations between countries to reduce greenhouse gas emissions, which is likely to become a fundamental constraint on future economic activities. Specifically, four apporached were reviewed and compared with the Kyoto Protocol: equal distribution per capita (EPC), historical equal distribution per capita (HEPC), proportional distribution (EPE), and proportional distribution (HEPE) per capita. As a result, a large gap between Kyoto Protocol and the HEPC principle, which is satisfies the principle of minimum equality (‘if historical and BAU responsibilities are the same, everyone should be guaranteed equal rights to common resources regardless of their country of origin’) and historical responsibility (‘standard that all countries are free from historical responsibility’). Existing international agreements such as the Kyoto Protocol were found to be most similar to the EPE, which respects vested interests and does not consider historical responsibility. Korea, which achieved rapid growth in a short period of time, has a very low historical responsibility compared to other advanced countries. Therefore, it is between the position of a developing country that demands historical responsibility and the position of a developed country that demands vested interests, and there is an advantage of being able to adopt a flexible strategy between the two sides in the climate agreement.

Second, we reviewed how to establish competition rules in the field of online platforms, whose importance in economic activities has dramatically increased during the COVID-19 crisis. It was concluded that ex post regulation on a case-by-case is desirable considering and that ex-ante and non-discriminatory regulation can hinder competition and innovation activities. Online platforms have the characteristics of a multi-faceted market that can lead to a winner-takes-it-all market, but in reality there are factors that can offset such a tendency. In order to effectively implement such regulations on a case-by-case basis, it is necessary to revise the review guidelines reflecting the characteristics of the online platform and to upgrade the economic analysis method. To this end, it is necessary to actively refer to the economic analysis methodologies developed for online platforms, in particular, academic studies and judgment cases on market definition methods, and the price increase pressure analysis method, which is measures competition restrictions in business combinations. In addition, measures such as disclosure of data for pre-monitoring or shifting the burden of proof may be considered in order to perform monitoring and regulation more effectively.

Third, taking into account the accelerated spread of new technologies due to Corona 19 crisis, the necessary policy tasks were reviewed to respond to the advancement and fluctuations in skills required in the labor market due to the progress of the 4th industrial revolution. The conclusion of a comparative review of the current system of Korea and major foreign countries is as follows. ① Administrative, financial, and integration of the higher education and lifelong education functions of the Ministry of Education and the vocational training functions of the Ministry of Employment need to be integrated. Also in major foreign countries, government agencies in charge of adult competency development are dispersed among the Ministry of Education, the Ministry of Employment and the local government. However, it is observed that there is a key institution that plays the role of a control tower for adult competency development policies. ② The academic system should become more permeable so that universities can play a key role in the lifelong competency development system. Currently, the university’s undergraduate system is mainly designed for full-time students in their mid-20s. It is necessary to reorganize the university’s academic system so that universities can expand from educational institutions for full-time students in their 20s to lifelong educational institutions that cover the needs of adults for lifelong ability development. ③ A personal learning account system that financially supports people’s lifelong ability development should be introduced. Personal support for skill improvement has been focused on low-skilled workers so far, but in the era of the 4th industrial revolution, the need for skill development will expand to middle-skilled workers and above. Therefore, it is necessary to devise a personal learning account that accumulates a certain amount of support for individuals to use for skill development throughout their lifetime. ④ Labor reform that strengthens the upward mobility of the labor market is necessary. 

Fourth, an international comparison was made on the ability to bear national debt and its implications were drawn. It is important to check whether the debt is repayable with revenue, that is, the condition that it is sufficiently possible to repay interest through revenue so that it is not necessary to cover it with another debt to pay interest. Considering this, the credit default swap spread (CDS) was selected and analyzed as an indicator of fiscal sustainability. The estimation of regression models to explain CDS as a function of various variables showed that, in addition to the ratio of national debt to GDP, the maturity structure of government bonds, the ratio of short-term government bonds, and the ratio of foreign government bonds were important factors. The result implies that the national debt-to-GDP ratio is one of the important indicators to be considered in fiscal management, but it is not appropriate to overly emphasize the ratio or insist on a specific level of it.

서언
 
국문요약
 
제1장 서론

제2장 기후위기와 지속가능한 자본주의
1. 서론: 글로벌 자본주의와 지구환경
2. 오존층 파괴와 몬트리올 의정서의 사례
3. 산업화와 기후위기
4. 공평하고 차별화된 책임
5. 공정한 감축의무의 할당: 평등한 권리와 역사적 책임
6. 공정한 할당과 교토 의정서
7. 공유자원의 공정한 글로벌 거버넌스

제3장 해외 주요국 온라인플랫폼 규제의 현황과 평가
1. 도입
2. 온라인플랫폼 산업의 특징
3. 온라인플랫폼 산업 규제의 이론적 근거
4. 해외 주요국의 규제 현황
5. 온라인플랫폼 규제 근거에 대한 평가
6. 소결

제4장 평생교육과 직업훈련의 결합: 해외사례 연구
1. 도입
2. OECD 주요 국가별 성인들의 평생학습 및 직업훈련 참여
3. 평생 직업능력개발 체계의 해외 사례들
4. 정책적 함의
5. 소결

제5장 국가채무의 부담능력에 대한 국제비교
1. 도입
2. 적정 국가채무비율에 대한 논의
3. 채무 지속가능성을 판단하는 기준과 조건
4. 국가신용도와 재정의 지속가능성 실증분석 
5. 소결 및 정책적 시사점

제6장 결론

참고문헌

Executive Summary

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