본문으로 바로가기

전체보고서

발간물

목록으로
Policy Analysis 아프리카 市場特性 分析및 韓國의 輸出擴大 方案

저자 박영호 발간번호 01-02 자료언어 Korean 발간일 2001.12.30

원문보기 저자별 보고서 주제별 보고서

아프리카가 변화하고 있다.그 동안 아프리카는 市場으로서의 가치가 인정되지 않음으로써 국제사회에서 뚜렷한 주목을 받지 못한 것이 사실이나, 최근 들어 새로운 변화의 흐름이 형성되면서 더 이상 과거의 "구제불능 대륙"이 아니라 오히려 무한한 잠재력을 지닌 새로운 성장가능지대로 인식되어 가고 있다. 이러한 변화의 근저에는 정치적 발전과 함께 경제적 역동가능성, 개혁·개방화, 시장통합, 대외경제관계 확대 등이 자리잡고 있다. 아프리카대륙의 변화의 조짐은 특히 최근 들어 나타나고 있는 역동적 경제성장에서 잘 드러나고 있다. 장기간에 걸쳐 정체상태에 머물러 있던 아프리카경제성장률이 1990년대 중반 이후 괄목할만한 성장세를 이어가고 있다. 1996년에는 세계 평균성장률을 상회하는 5%대의 고성장을 기록한데 이어, 아시아 금융위기의 여파로 세계경제가 심각한 침체국면에 직면했던 1998년에도 아프리카경제는 3% 이상의 성장세를 시현함으로써 새로운 성장잠재력을 부각시켜 주었다. (생략)
Market Analysis of Africa and the Expansion of Korea's Market Access to Africa
As Africa has always been perceived as an unprofitable market, its potential for growth has been underestimated. Recently, however, it has emerged as an attractive market that may offer tremendous growth. This expectation in Africa has grown as African countries have endeavored to change their political and economic systems to be more open, to integrate their markets, and to develop their foreign relations. Particularly, the current economic changes predict new trends in this region. The economic growth of Africa, which had remained at zero percent, recorded 5% growth in 1996, a figure above the global average. Although it declined in 1998 due to the Asian financial crisis, Africa still maintains its annual growth at above 3%. This growth may be immediately insufficient to establish economic development under Africa's deep poverty and poor economic structure, but it suggests Africa's optimistic future. Another factor to assure the growth of Africa is a changing perception of the continent from outside the world. According to the "African Growth and Opportunity Act" issued in October 2000, the US recognizes Africa as an economic partner rather than a continent that needs economic support as it has always been considered in the past. (The rest is omitted.)
제1장 서론
1. 연구의 배경 및 목적
2. 연구의 방법
3. 보고서의 구성

제2장 아프리카경제의 특성과 시장환경의 변화
1. 아프리카경제의 구조적 특성
2. 아프리카 시장환경의 변화

제3장 아프리카 시장특성 및 수입상품구조 분석
1. 아프리카시장의 특성분석
2. 중점시장 선정 및 시장별 특성
3. 중점시장별 수입상품구조 분석

제4장 한국의 對아프리카 수출확대방안
1. 한국의 對아프리카 수출특징 및 경쟁국과의 비교
2. 중점시장별 한국의 수출유망품목 발굴
3. 한국의 對아프리카 수출강화를 위한 提言

제5장 결론 및 시사점

판매정보

분량/크기, 판매가격
분량/크기 200
판매가격 7000 원

구매하기 목록