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연구보고서 중국의 소비 주도형 성장전략 평가 경제개혁, 경제발전

저자 이장규, 김부용, 최필수, 나수엽, 김영선, 조고운, 이효진 발간번호 15-10 자료언어 Korean 발간일 2015.12.30

원문보기(다운로드:5,232) 저자별 보고서 주제별 보고서

중국은 개혁ㆍ개방 이후 2011년까지 투자와 수출에 의존하여 연평균 약 10%의 고속성장을 해왔다. 하지만 이러한 성장방식에 한계를 느낀 중국정부는 제12차 5개년 규획(2011~15년)을 통해 투자 주도에서 소비 주도로 경제성장방식의 전환을 추진해오고 있다. 이는 성장률 하락을 용인하더라도 경제성장에서 투자에 대한 의존도를 줄이고 소비를 확대하겠다는 의지로 풀이된다.
그러나 2012년 이후 글로벌 경기침체가 지속되면서 수출부진과 투자 및 소비둔화로 인해 경제성장률이 7%대를 기록하여 이른바 ‘뉴노멀 시대’에 진입하였다. 특히 2011년 이후 소비증가율이 둔화되고 있어 중국 내수시장의 성장속도에 대한 전망이 초미의 관심사가 되고 있는 상황이다.
이에 본 연구는 중국정부의 정책적 의도와 달리 소비가 기대만큼 활성화되지 못하고 있는 원인을 실증분석을 통해 규명하고, 소비진작정책을 살펴봄으로써 중국의 소비 주도형 성장전략을 평가하고자 하였다. 또한 이를 통해 한국경제에 미치는 영향을 진단하고 ‘뉴노멀 시대’에 우리의 대중 전략 수립을 위한 시사점을 제시하였다.
본 연구는 여섯 개 장으로 구성되어 있다. 서론에 이어 제2장에서는 글로벌 금융위기 이후 추진되고 있는 중국정부의 소비촉진정책을 다루었다. 특히 제12차 5개년 규획시기부터 본격적으로 추진되고 있는 가계 저축률 축소 전략(농민공의 시민화, 사회보장 확대, 소비자금융 확대), 가계 가처분소득 증대전략(임금인상, 서비스업 진흥, 위안화 절상, 직접보조금 지급), 소비구조 변화전략(산아제한 완화, 주거비용 비중 축소)의 세 가지 측면에서 살펴보았다.
제3장에서는 중국의 소비 현황을 파악하기 위해 가계소비규모, 소비격차, 소비구조, 품목별 소비시장 동향을 살펴보았다. 중국의 가계소비규모는 2000년 약 4조 7,000억 위안에서 2014년 약 24조 1,500억 위안으로 5배 이상 증가하였다. 그러나 고속성장과정에서 나타난 소득불균형의 심화는 도농간, 계층간 및 지역간 소비격차의 확대로 나타나고 있다. 전체 가계소비에서 도시지역의 소비가 약 75%로 절대적인 비중을 차지하고 있으며, 2000년 이후 그 비중이 지속적으로 상승하고 있다.
계층간 소비격차를 살펴보면 도시지역의 경우 최고소득층과 최저소득층의 소비격차가 2012년 기준으로 5.2배에 달하였다. 지역간 소비격차를 보면, 2014년에 도시지역의 경우 1인당 소비지출액이 가장 큰 상하이와 가장 작은 산시(山西)성 내의 도시간 격차는 2.3배이며, 농촌지역의 경우 소비지출이 가장 큰 상하이와 가장 작은 시장(西藏) 내 농촌간 격차는 2.5배에 달했다.
또한 소비지출 소매판매액은 2000년 이후 꾸준한 증가세를 보여왔으나 2010년 이후 그 증가율이 둔화되고 있다. 최근 경기불안에 따른 소비심리 위축, 사회안전망 미비로 인한 저축 선호 등이 소매판매액 감소의 원인으로 평가된다.
제4장에서는 소득불균형 심화, 인구구조 변화, 미흡한 사회보장제도, 낮은 도시화율, 소비자금융 발달 부진, 높은 주택가격을 중국의 소비 제약요인으로 제시하고 각각의 실태를 파악하였다. 2009년 이후 도농간 소득격차가 다소 줄었으나, 지역간(동부연해지역과 서부내륙지역) 소득격차와 지니계수로 본 계층간 소득격차는 여전히 큰 것으로 나타났다.
인구구조의 변화는 ‘고령화 가속화 및 생산가능인구의 비중 하락’으로 대변할 수 있다. 이는 노년부양비의 증가로 인한 사회보장 부담을 가중시켜 젊은 세대의 가처분소득 감소를 초래함으로써 소비확대의 걸림돌로 작용할 우려가 있다. 낮은 도시화율 역시 소비확대 제약요인으로 지적할 수 있다. 이에 중국정부는 농민공의 도시민화를 통해 소비확대를 도모하는 ‘신형(新型) 도시화’ 계획을 추진하고 있으나, 이는 막대한 재정적 부담과 제도개혁의 한계에 부딪칠 우려도 상존하고 있다.
또한 기업대출 중시 관행, 미흡한 개인 신용정보 구축, 소비금융에 대한 인식 결여 등과 같은 요인으로 소비자금융 환경이 크게 개선되지 않는 실정이다. 그 밖에도 중국의 소비를 확대하는 데에는 여러 제약요인이 복합적으로 작용하고 있다. 중국정부는 이러한 제약요인을 극복하고 소비확대를 통한 성장방식의 전환을 위해 다양한 정책들을 내놓고 있다. 그러나 단순한 정책 마련만으로는 소비제약요인을 단기에 해소하는 데 한계가 있으며 근본적인 제도개혁이 뒷받침되어야 한다.
제5장에서는 중국의 소비 결정요인을 규명하기 위해 중국 성별 데이터를 활용하여 실증분석을 실시하였다. 실증분석결과 중국의 소비에 영향을 미치는 결정적인 요인으로는 경제성장과 경제발전 수준, 가계소득, 투자, 노인부양비율, 서비스업 발전수준, 금융발전수준, 도시화, 교육지출, 최저임금인상 등으로 나타났다. 경제성장과 경제발전 수준은 소비에 유의미한 마이너스 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 가계소득과 서비스업 발전수준은 소비와 유의미한 플러스 관계를, 투자와 노인부양비율은 유의미한 마이너스 관계를 보이고 있는데 이는 그동안의 낮은 노동소득분배율, 낮은 서비스업 발전수준, 높은 투자율, 그리고 높은 노인부양비율이 가계소비확대를 제약해왔음을 설명해준다.
중국 특유의 요인 중에서는 금융발전과 도시화가 가계소비에 유의미한 플러스 영향을 미치고 있는데 이는 낮은 금융발전수준과 낮은 도시화율 역시 중국의 가계소비확대를 제약하는 요인임을 알 수 있다.
정부정책요인 중 교육에 대한 재정지출 비중이 금융위기 이후 증가하면서 가계소비증대에 긍정적으로 작용한 것으로 나타났다. 그러나 의료, 사회보장, 주택보장 등에 대한 지출은 가계소비에 유의미한 영향을 미치지 못한 것으로 분석되었다. 최저임금 기준의 인상은 연해지역에서 가계소비증대에 유의미한 플러스 영향을 미치는 것으로 나타나, 정부의 최저임금인상정책이 연해지역에서는 어느 정도 성과를 거둔 것으로 평가된다.
한편 투자종류별로 살펴본 결과 전체적으로 제조업과 부동산 부문에 대한 투자는 가계보다는 기업 수익을 증가시켜 가계소비확대를 제약한 반면, 농업과 서비스업에 대한 투자는 가계소득과 가계소비 확대로 이어진 것으로 나타났다. 이상의 분석에서 중국이 성장전략 전환을 추진함에 따라 한국경제에도 많은 영향을 줄 것으로 전망되는바, 우리의 새로운 대중 전략을 제시하였다.
첫째, 중국의 뉴노멀 시대 진입으로 경제성장률이 둔화되는 상황에서 한국의 높은 대중 수출의존도를 줄이기 위해 신규 수출시장 개척이 시급하다. 글로벌 금융위기 이후 중국의 최저임금 기준이 빠르게 상승하고 인력난이 대두되면서 동남아, 중앙아시아, 중동, 아프리카 등이 우리의 새로운 투자처가 될 수 있다. 둘째, 현재 한국의 대중 투자는 80% 이상이 제조업에 집중되어 있고, 서비스업에 대한 투자는 저조한 실정이므로 향후 서비스시장 진출을 가속화해야 한다. 중국 서비스시장 진출에서 한ㆍ중 FTA 체결로 의미 있는 개방이 이루어진 법률, 건축?엔지니어링, 건설, 유통, 환경, 문화, 관광 등의 분야에 대한 진출을 적극 검토할 필요가 있다. 더불어 한국기업은 산업의 고부가가치화와 혁신을 통해 특화된 제품으로 중국기업과의 경쟁에 대비해야 한다.
셋째, 중국 소비시장이 지속적으로 확대될 전망인바, 향후 가공무역의 비중 축소와 소비재시장 진출 확대에 중점을 둔 대중 수출전략을 수립해야 한다. 이와 동시에 현지 시장 진출형 투자 위주로 대중 투자 전환을 가속화해야 한다. 넷째, 중국정부가 ‘신형 도시화’ 계획을 추진하면서 농민공의 도시민화 과정에서 창출되는 소비시장을 공략하되, 초기에는 대중적인 소비재에 집중하는 단계별 공략 전략이 필요하다. 그 밖에도 ‘일대일로’ 프로젝트와 관련한 대형 인프라 건설 프로젝트에 한국 정부와 기업의 적극적인 참여 노력이 필요하다. 

China, as one of the world’s leading economic powers, has been heavily dependent on investment and exports for economic growth since its opening and reform, which allowed for a sustained average annual growth rate of 10% until 2011. But the Chinese government, realizing the limits of such investment-driven growth model, has been pushing for a paradigm shift to a consumption-driven growth since the beginning of the 12th Five Year Plan (2011~2015). The switch is a demonstration of the government’s firm determination to lower its dependence on investment for economic growth and expand consumption, even at the cost of decreased growth rates. But since 2012, a sluggish global economy has led to a slowdown of exports, investments and consumption, causing China’s economic growth to dwindle to around 7% and thus, signaling the country’s entrance into the “era of new normal.”
Considering such a background, this research aims to investigate why consumption was not stimulated to the extent the Chinese government wanted, using an empirical analysis; it also seeks to evaluate China’s efforts to boost consumption, and, from them, its consumption-driven growth strategy. Finally, this study analyzes the impact of China’s consumption-oriented growth model on the Korean economy, presenting several suggestions for establishing Korea’s new China strategy in this “era of new normal.”
This paper is divided into six chapters. After the Introduction, Chapter 2 looks into Chinese government policies to boost consumption, which began in earnest after the Global Financial Crisis. Three main policies are especially emphasized: China’s strategy to decrease household saving rate, its strategy to increase household disposable income and its strategy to change the consumption structure.
In Chapter 3, this paper investigates the trend of China’s household consumption, its consumption gap across various strata, its consumption structure and the trend of the consumption market according to industry sectors. According to an index that reveals China’s consumption expenditure, China’s household consumption increased more than five-fold from around 4.7 trillion yuan in 2000 to around 24.15 trillion yuan in 2014. But income disparity, an unwelcome side effect of China’s high-speed growth, is widening the consumption gap between urban and rural areas, between classes, and between regions. China’s retail sales growth, which had been rising steadily rise since 2000, has slowed after 2010. Reasons for the slowdown include retreating consumer confidence due to the recent economic recession, general preference for savings due to insufficient social security net, etc.
In Chapter 4, widening income disparity, demographic changes, an inadequate social security system, low urbanization rate, slumping development of consumer finance and high housing prices are presented as the factors responsible for constraining the growth of China’s domestic consumption, and efforts were made to analyze the present condition of each factor. After 2009, urban-rural income gap narrowed to a certain degree, but disparity across regions (Eastern coastal regions versus Western inland regions) and the social stratum, visible in the Gini coefficient, remain large.
In Chapter 5, this paper uses province-level data to conduct an empirical analysis to examine factors that determine China’s domestic consumption. The results show that factors including economic growth, level of economic development, household income, investment, elderly support ratio, development of the service sector, financial development, urbanization, education expenditure, and the rise in the minimum wage all have meaningful influence on China’s domestic consumption.
Economic growth and economic development were found to have a meaningful negative correlation with consumption. Household income and development of the service sector were found to have a meaningful positive correlation to consumption; while investment and elderly support ratio had a meaningful negative correlation; this indicates that low labor share, underdevelopment of the service industry, high investment rate and high elderly support ratio have limited the growth of China’s household consumption.
Among the China-specific factors, financial development and urbanization were found to have a meaningful positive influence on household consumption.
Regarding government policies, the expansion of fiscal spending for education after the financial crisis has contributed to the increase in household consumption.
On the other hand, expenditure on medical, social security and subsidized housing did not have any meaningful influence on household consumption. Minimum wage increases have been found to have a meaningful positive influence on increasing household consumption in the coastal regions; in the coastal areas, the government policy of raising the minimum wage has been successful to some degree.
Regarding investment, investment on manufacturing and the real estate sectors have mostly increased profits of companies, rather than that of households, restricting the growth of household consumption. Investment on farming and the service sectors, on the other hand, led to a growth of household income and consumption.
As China’s growth paradigm shift is expected to greatly impact the Korean economy, this research proposes Korea’s new China strategy based on the above findings.
First, against the backdrop of China’s declining growth as a consequence of entering the “era of new normal,” Korea faces an urgent need to develop new markets.
Second, more than 80% of Korea’s investment in China has been concentrated in manufacturing and those directed to the service sector has been meager, meaning Korea must speed up its entry into China’s service market.
Third, as China’s consumption market is expected to continue growing, Korea should search for a new export strategy to China, with less emphasis on processing trade and more on expanding the consumer goods market. At the same time, Korea should increase its share of investment to target China's domestic markets, accelerating the change in its investment structure.
Fourth, Korea should establish a step-by-step strategy to target the Chinese market: while targeting general consumer goods in the early stage, Korea should ultimately take advantage of the Chinese government’s so-called “new form of urbanization” plan. At the same time, Korean companies and the Korean government should seek to actively participate in large scale infrastructure projects related to the “One Belt One Road” strategy. 

서언


국문요약


제1장 서론

1. 연구의 배경과 목적
2. 연구의 구성과 내용
3. 선행연구와의 차별성


제2장 소비촉진을 위한 중국정부의 정책

1. 중국의 경제성장에서 투자와 소비의 역할
2. 가계 저축률 축소 전략
가. 농민공 시민화
나. 사회보장 확대
다. 소비자금융 확대
3. 가계 가처분소득 증대 전략
가. 임금인상
나. 서비스업 진흥
다. 위안화 절상
라. 직접보조금
4. 소비구조 변화 전략
가. 산아제한 완화
나. 주거비용 비중 축소
5. 소결


제3장 중국의 소비 현황 분석

1. 소비규모
2. 소비격차
3. 소비구조
4. 품목별 소비시장 동향


제4장 중국 소비 제약요인 분석

1. 소득불균형의 심화
가. 소득불균형과 소비의 관계
나. 도시와 농촌 간 소득격차
다. 지역간 소득격차
라. 계층간 소득불균형 심화
2. 인구구조의 변화
가. 인구구조의 변화 현황
나. 향후 인구구조의 변화 전망
다. 인구구조 변화에 따른 문제점
3. 미흡한 사회보장제도
가. 중국 사회보장제도 가입 현황
나. 중국 사회보장제도 개혁의 한계와 높은 저축률
4. 낮은 도시화율
가. 중국 도시화 현황 및 전망
나. 신형 도시화 계획의 한계
5. 소비자금융 발달 부진
6. 높은 주택가격
가. 중국의 부동산 시장 개관
나. 주택가격의 적정성
7. 소결


제5장 중국 소비 영향요인에 대한 실증분석

1. 선행연구 검토
2. 방법과 데이터
3. 분석결과
4. 소결


제6장 평가와 시사점

1. 평가 및 전망
가. 중국의 소비 주도형 성장방식 전환에 대한 평가와 전망
나. 중국정부의 소비촉진정책에 대한 평가와 전망
다. 중국의 소비확대 제약요인에 대한 평가와 전망
2. 시사점
가. 소비 주도 성장전략 전환에 따른 새로운 대중 전략
나. 성장률 둔화에 따른 대중 전략
다. 산업구조조정에 따른 대중 전략
라. 소비시장 확대에 따른 대중 전략
마. 전략사업 추진에 따른 대중 전략
3. 연구의 한계 및 추후 과제


참고문헌


부록


Executive Summary 

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