본문내용 바로가기
주메뉴 바로가기
하단푸터 바로가기
통합검색
검색

발간물

연구보고서

아프리카 모바일 금융시장 현황과 한국의 협력방안: 가나와 우간다를 중심으로 표지
연구보고서 상세
제목 아프리카 모바일 금융시장 현황과 한국의 협력방안: 가나와 우간다를 중심으로
저자 황규득, 장용규, 서상현, 허서희, 육숙희, 최두영
분류 15-10
주제 ICT 경제,경제발전
발간일 2015-12-30

이 연구의 목적은 가나와 우간다를 중심으로 아프리카 모바일 금융시장의 시장구조 및 현황, 관련 정책 등을 면밀하게 살펴보고, 우리나라와 관련 국가 간의 산업협력을 도모하기 위한 시사점을 모색하고 구체적인 방안을 제시하는 것이다. 아프리카 국가들은 지금까지 다양하게 이루어진 원조를 기반으로 산업화에 착수하였고 긍정적인 변화를 보여주고 있다. 그러나 금융부문의 발전은 아직 미비한 수준이다. 이러한 상황은 아프리카 국가만 가지는 제도ㆍ문화ㆍ사회적인 요소들이 결합되어 더디게 발전할 양상을 보여주고 있다.
다만 이에 대한 반사적인 효과로 아프리카의 몇몇 국가 내에서 이미 모바일 금융이 활성화되고 있는 조짐을 보이고 있다. 특히 케냐의 경우 인구 대부분이 모바일 기기를 이용하고 있으며, 이용자의 80% 정도가 모바일 금융을 이용하여 교통과 금융서비스 등 다양한 시장 활동을 하고 있다. 이러한 서비스는 우리나라 및 기타 선진국에서 회자되고 있는 애플머니, 삼성페이, 카카오머니 등보다... 더보기

 This research aims to pursue industrial cooperation and coordination between African countries and South Korea through the analysis of Ghana and Uganda’s mobile financial markets and its surrounding environment in Africa, specifically Kenya. With the support of the international community, African economies and their industries have begun to bloom. However, addressing the totality of the financial sector, there is still a long way to go due to limitations in distance, institutional infrastructure, and social agreements. Even so, Africa is headed on the right path, especially with the proliferation of mobile phones. In Kenya, many are enjoying the benefits from finance services offered, i.e. money transactions to glossary shopping, through Vodafone's M-PESA service. It can be said that the African mobile finance services are considerably mature compared to that of other regions.
Chapter 2 analyzes the African financial markets, its supervision system and operating structures. It should be stated that the United Kingdom and Germany had a significant impact on Africa’s mobile finance services. M-PESA was established by the UK’s overseas development agency, DFID, and Vodafone. The institutional framework was established by Germany’s GIZ program.  Success of M-PESA, format of M-PESA became the de-facto standard in Africa and other developing countries. Using Kenya’s market as a basis for this research, as the financial mobile services is considered most mature, the research was extended to Ghana and Uganda’s financial sectors, including their mobile phone environment.
In Chapter 3, this paper examines the presence of ODA agencies in Africa and examines the financial sector supported by DFID, USAID, GIZ, and related multinational consortium. The DFID took an active role in designing and implementing the service, USAID assisted with pre-developed services, and GIZ focused on administrative policy as well as institutional support. Along with the agencies aforementioned, individuals and MNCs in the private sector, such as Bill Gates foundation and multinational corporations like VISA, Master card and Citibank, supported African financial inclusion issues on the behalf of international consortiums such as CGAP, Making Finance Work for Africa(MFW4A) and others.
Chapter 4 addresses the financial sector in Ghana and Uganda, including mobile phone services through the comparison of financial institutions and mobile service providers. This paper also covers a survey conducted on individual attitudes of mobile finance services through a consumer behavior model.
Resulting the need for the presence of oversea donors in both countries. Lastly, a discussion on the strategies that need to be effected for Africa through perspective ODA agencies and corporation in Korea.
In Chapter 5, supported by the analysis thus far, this paper provides directionality and a detailed scheme for Korean aid agencies and companies. The suggestion for short-term strategies to target the African market is the provision of infrastructure and technical education. Korean ODA agency and government should provide platforms for public-private cooperation with the private sector.
For medium and long-term strategy, the Korean government must support companies entering Africa, also in addition to, Korean companies offering infra structure and services. Furthermore, financial institutions should enter the African market to support Korean companies for sustainable activities in Africa.
To conclude, this research will contribute to the Korea’s political economic interests, Africa’s financial inclusion and further development of Africa. One of the key challenges for development is financial access, providing ease of access to finances could assist in the alleviation of poverty. As there has been a proliferation of mobile phone networks throughout the developing nations, the mobile finance system presents itself as a highly opportunistic means to resolve the challenge of financial inclusion and positions itself as a platform for new opportunities. 

국문요약


제1장 머리말

1. 연구의 배경 및 목적
가. 연구의 배경
나. 연구의 목적
2. 연구의 의의 및 중요성
가. 연구의 필요성 및 시의성
나. 정책대안 제시 및 정책 기여 가능성
3. 연구 방법론


제2장 아프리카의 금융과 모바일 금융

1. 아프리카의 금융과 현상
가. 아프리카 주요국 금융 감독과 개요
나. 조사 대상국가 금융시장 개요
2. 아프리카 모바일 금융의 이해
가. 아프리카 모바일 금융의 역사
나. 모바일 금융의 확대: 대출과 보험
다. 아프리카 모바일 금융의 위험과 규제
3. 모범 사례로서의 아프리카 모바일 금융: 케냐
가. 케냐의 이동통신 서비스
나. 케냐의 금융서비스
다. 케냐의 모바일 금융서비스


제3장 주요 공여국의 모바일 금융 민관협력

1. 영국(DFID)
2. 미국(USAID)
3. 독일(GIZ)
가. GIZ의 개발지원 형태
4. 다국적 컨소시엄의 민관협력과 모바일 금융
가. GSMA의 모바일 금융 개발 프로그램
나. CGAP의 모바일 금융 개발 프로그램


제4장 가나와 우간다의 모바일 금융 현황

1. 가나
가. 가나 모바일 금융시장의 배경
나. 가나 모바일 금융시장 현황
다. 설문조사로 본 가나의 모바일 금융 이용 상황
2. 우간다
가. 우간다 모바일 금융시장의 배경
나. 우간다 모바일 금융시장 현황
다. 설문조사로 본 우간다의 모바일 금융 이용 상황


제5장 한국의 대아프리카 모바일 금융 진출방안

1. 한국의 모바일 금융 현황
2. 사례 국가들에 대한 진출방안
가. 가나 진출방안
나. 우간다 진출방안
3. 아프리카 모바일 금융 진출의 문제점
4. 아프리카 모바일 금융 진출방안
가. 현지 정보제공 지원 체제 확립
나. 정부 및 국제기구의 지원확대를 활용한 진출
다. 관련 인력양성 및 인적 네트워킹 활성화
라. 국내ㆍ외 ODA 프로그램과 연계
마. 공적개발원조 사업을 활용한 지원 확대
바. 한국의 아프리카 모바일 진출방안 종합
5. 맺음말


참고문헌

부록

Executive Summary 

판매정보
분량/크기 238 판매가격 10000 원
EMERiCs CSF EAER KEI한미경제연구소 통합무역정보서비스 국가정책연구포털 대한민국정부 청탁금지법 통합검색 청렴신문고 개인정보보호위원회

e-mail 인증

본인인증을 위해 E-mail인증절차를 진행하고 있습니다.
발송된 메일로 인증확인 후 해당 서비스를 이용하실 수 있습니다.
* 입력한 E-mail은 저장되지 않습니다.

E - mail 입력

E - mail 입력

@